Zee Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Met de verdergaande digitalisatie van de audio keten, de wirwar aan digitale formaten en de algehele integratie van de PC in onze samenleving wordt het wel steeds waarschijnlijker dat op termijn de PC de bron van onze audio set zal worden. Nu wil ik hier niet een wellis/nietes discussie starten, maar waar ik benieuwd naar ben is: Uit welke componenten is de ultieme audiofiele PC met bijbehorende randapparatuur opgebouwd? Ik denk hierbij dus niet aan een PC die alleen wordt gebruikt als kopieermedium voor CDs, maar ook om muziek (in stereo en multi channel hires) af te spelen. Componenten waar ik aan denk zijn: - PC zonder fan die lawaai maakt. - externe DAC die PCM en DSD multi channel streams kan omzetten. - volumeregeling vanuit de DAC, zodat de output rechtstreeks naar de eindversterkers kan worden gevoerd. - firewire output van audio streams om zo digitaal naar externe (digitale) PWM/PDM versterkers te voeren. - etc. Ik ben heel benieuwd uit welke componenten een ieder de ultieme audio PC nu, en in de nabije toekomst, zou samenstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Misschien dat je de volgende hardware ook nog mee moet nemen: Radio/TV-Kaart DVD-Brander Grote/stille HDD. Dan heb je je multimedia PC helemaal compleet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Ehhh, niet om het een welles nietes verhaal te houden..... Maar voor mij is een audiofiele pc eentje die ik niet hoor als ik muziek luister..... Het als bron gebruiken vind ik ook niet echt wat, zeker niet daar je het weer met je medebewoners moet delen terwijl jij wilt luisteren... Dus een audiofiele pc is er voor mij eentje die op een computerkamer staat Eventueel zo'n draadloos toetsenbordje, muisje en draadloos monitortje erbij kan wel fijn zijn (ipv boek lezen tijdens luisteren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Een computer zonder fans lijkt me wat lastig. Of je moet 'm gaan waterkoelen, dat kan natuurlijk... Een voeding waterkoelen lijkt me wat minder makkelijk... Overigens staat bij mij de computer altijd (overdag) aan. En aangezien ik maar 1 kamer heb, moet ik met de 'ruis' erbij leven. Heb ik geen probleem mee. Ik gebruik 'm ook veel voor muziek op mp3. En voor films (met stereo geluid)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 14 april 2003 Author Report Share Posted 14 april 2003 Maurice, Ga er nu eens vanuit dat je ipv een cd speler een PC gebruikt. Dus eentje die je niet hoeft te delen met een andere gebruiker. Uit welke merken/typen componenten zou je deze samenstellen? Je hebt al PCs zonder fan en in een kastje dat er qua design mooi genoeg uit ziet om in de woonkamer te zetten. Ik hoop zelf toch echt dat er snel (externe) multi channel DACs etc. van high end niveau op de markt komen zodat mijn volgende CD/SACD/DVD-A speler is gebaseerd op een PC. Het bedieningsgemak/mogelijkheden en de flexibiliteit zijn zo veel groter dan met een traditionele CD/SACD/DVD-A speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 DE volumeregeling zou ik zeker niet in het digitale domein doen, vanwege het verlies aan resolutie. Met iedere 6 dB die je onder het maximale niveau draait verlies je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 14 april 2003 Author Report Share Posted 14 april 2003 Er zijn wel 6-voudige potmeters te koop. Waarschijnlijk ook wel motor gestuurd. Liefst ga ik in de toekomstige PC setup natuurlijk digitaal tot aan versterkers die naast de speakers staan en zet het daar pas om naar analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Ik zou lekker zo vroeg mogelijk naar analoog overgaan en dan langere analoge kabels gebruiken. Tenzij je zeker weet dat je een top digitale verbinding over zoveel meters kunt realiseren. Dat zal dan i.i.g. AES/AEBU met aparte Wordclock moeten zijn, anders roep je volgens mij meer problemen over je af dan je oplost. Of misschien gaat in dit geval een soort van optische verbinding de electrische verbinding voorbijstreven ? Lekker boxje trouwens, die Mahler ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Motorgestuurd is altijd wel zelf te bouwen denk ik. Waar vind je die potmeters ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Waarom zou je buiten de pc apparatuur willen aansluiten? Deze test bewijst dat je voor relatief weinig geld al een 7.1 output op je pc kunt realiseren Deze 3 kaarten zijn niet het summum, want ze worden als low-cost geprofileerd. Wat wel interessant is, wat je kunt bereiken met 1 processor, die met nog betere periferie topprestaties zou kunnen neerzetten, echter tegen een hogere prijs dan deze 3 kaarten. Bedenk dat je met deze kaarten ook met hoge kwaliteit meerkanaals kunt opnemen! Zie ook via website voor meer info over deze chip. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 14 april 2003 Author Report Share Posted 14 april 2003 Firewire is naar mijn weten de nieuwe digitale interface voor bv. DVD-A. Dit is een normale "computer" interface die ook over langere lengtes de data betrouwbaar kan transporteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door Zee:Maurice, Ga er nu eens vanuit dat je ipv een cd speler een PC gebruikt. Dus eentje die je niet hoeft te delen met een andere gebruiker. Uit welke merken/typen componenten zou je deze samenstellen? Je hebt al PCs zonder fan en in een kastje dat er qua design mooi genoeg uit ziet om in de woonkamer te zetten. Je bedoelt dus echt een aparte pc voor alleen audio. HIer zie ik momenteel nog geen toegevoegde waarde in (komt waarschijnlijk ook omdat ik niet met HT bezig ben). In principe zijn de betere processors allemaal softwarematig te updaten en het zijn al computers. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een grote externe harde schijf wilt hebben om op te nemen en af te spelen van films en mp3's etc. En dan is een stille HD en een fanloze pc wel zo prettig. Maar meer dan een digitale uitgang hoeft er dan ook niet op te zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door Zee: Ik hoop zelf toch echt dat er snel (externe) multi channel DACs etc. van high end niveau op de markt komen zodat mijn volgende CD/SACD/DVD-A speler is gebaseerd op een PC. Het bedieningsgemak/mogelijkheden en de flexibiliteit zijn zo veel groter dan met een traditionele CD/SACD/DVD-A speler Als je bijvoorbeeld dit op je pc kan aansluiten dan ben je er toch al? Meridian 561 Surround Controller Collecting many awards for individual products and theatre systems, Meridian has built an unassailable reputation for innovative systems of the highest performance and quality that offer an ease of installation and flexibility that is second to none. In addition Meridian now holds a unique position as the provider of the lossless technology for the new DVD-Audio format. This puts Meridian in the best position to anticipate the future of Surround Sound and make provisions for it in current products. Product/561 Surround Controller Meridian 561 A 561 combines controller functions into a surround processor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 14 april 2003 Author Report Share Posted 14 april 2003 Nee, ik zit ook totaal niet in het HT gebeuren Maurice. Toch vind ik het interessant om een PC als source te gaan gebruiken. Bv. vanwegen het gemak: honderden CDs op je harddisk, alle muziek goed gecatalogiseerd zodat je snel wat terug kunt vinden etc. Dit zou ik dus graag realiseren. En dan dus niet voor stereo MP3, maar ook voor hires multi channel. De vraag is welke hi end componenten je hiervoor moet gebruiken. Ik verwacht echt dat op termijn de 'grote' hi end audio merken ook met sound cards (eventueel dus extern om minder last te hebben van storing) op de markt gaan komen en dat de markt voor dedicated cd/sacd/dvd spelers steeds kleiner gaat worden. Voor HT is het al zover dat high end sets (wat betreft beeld) al worden gerealiseerd met een PC. Tot voor kort moest je daar nog dure dvd spelers of line doublers voor kopen met progressive scan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Lijkt mij dat je dan een pc met een highend loopwerk moet hebben met een goede digitale uitgang. Deze direct aansluiten op een upgradable processor en klaar ben je. Een highend geluidskaart lijkt me niet snel realiseerbaar, als je ziet wat voor componenten er in een dac zitten. Dus gewoon de pc als loopwerk gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door Maurice:Lijkt mij dat je dan een pc met een highend loopwerk moet hebben met een goede digitale uitgang. Een beetje goede kwaliteit cd-rom is al een uitstekend loopwerk. In de topmodellen van Meridian worden ook cd-roms als loopwerk gebruikt. Maar ik denk dat het de bedoeling is de enorme opslagkapaciteit van de huidige hardeschijven te gebruiken als een soort jukebox. Ik denk dat je wel moet werken met een goede externe dac met een of andere klok die het signaal opnieuw en nauwkeurig klokt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Gewoon een externe clock waaraan -zomogelijk- de inwendige clock van het cd loopwerk wordt geslaved. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Het kan allemaal nu al. Een 120 Gb harddisk is redelijk betaalbaar. Daar gaan zo al ruim 150 CD's ongecomprimeerd op. En hij is zeker stukken goedkoper dan 150 CD's. Voor 200 a 400 EU koop je ook zeer goede 24bits/96kHz audiofiele soundcards, intern of USB. En wil je per se een top audiofiele externe DAC dan hang je een S/PDIF kaartje in je PC van ca. 150 EU. Probleem blijft het lawaai van ventilatoren en harddisks. Alhoewel het best te doen is zonder al die herrieschoppers. Alleen is daar nog niet zoveel vraag naar. The Cube van Apple was al een mooie ventilatorloze machine. Maar anders zet je de PC zelf toch op zolder. Draadloos toetsenbord en muis er aan... et voila. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 En een draadloos beeldscherm ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door Paul Jenner:En een draadloos beeldscherm ? Paul. Jep, Philips maakt er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Heb je je mail al gecheckt ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Heb je je mail al gecheckt ? Paul. Jep, maar nog niets ontvangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
akera Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Mijn broertje had laatst een interessant artikel in een pc blad over een moederbord van Aopen met een heuse buizenversterker. Ziet er heel leuk uit met een plexiglazen pc kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stitch Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Hoi Als je het mij vraagt een HT PC Nee dankje moet er niet aan denken . Ten eerste maken ze een hoop herrie Ten tweede Windows is nog steeds niet stabiel Ten derde je moet er nog steeds een eindversterker bij kopen om de luidsprekers goed aan te sturen . Kan nog meer dingen op noemen waarom niet. Maar goed als iemand anders er wel mee kan leven ga je gang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Nou ligt bij mij de nadruk op stereo maar volgens mij kan een HT-PC best wel hoor. Zeker als je niet torenhoge eisen stelt (zoals ik). "Ten eerste maken ze een hoop herrie" Maar dat hoor je echt niet door een film heen hoor! Of kijk jij altijd 'stomme' films of zo? "Ten tweede Windows is nog steeds niet stabiel" Das ook gelul. Ok, Windows mag nog best wel wat stabieler, maar ik heb nog nooit problemen met een film gehad. En ik draai echt niet op een of andere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts