Haudio Posted 17 oktober 2000 Report Share Posted 17 oktober 2000 Vraag aan iedereen die het kan weten.Wat moet ik doen een prima cd speler aanschaffen of wachten tot sacd net zo goed of beter klinkt. Vr.Gr.Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert L Posted 19 oktober 2000 Report Share Posted 19 oktober 2000 Ik heb me die vraag ook een hele tijd gesteld. Uiteindelijk heb ik een arcam cd23 gekocht (in afwachting van gerijpte SACD spelers)waar ik heel blij mee ben gezien de belachelijke prijs van een goeie SACD speler en de teringe mate van software. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kees Posted 20 oktober 2000 Report Share Posted 20 oktober 2000 Ook ik heb die me die vraag gesteld,en inderdaad tot dat SACD wat meer gangbaar wordt en er meer software is,heb ik een nieuwe Linn genki cd-speler gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest peter veth Posted 27 oktober 2000 Report Share Posted 27 oktober 2000 Ik heb voor hetzelfde 'dilemma' gestaan, totdat ik in eindhoven bij "de hifiwinkel" de TJOEB CD-speler ontdekte. Dit is een door de hifiwinkel gemodificeerde Marantz speler waarvan de eidtrap volledig is vervangen door een buizenversie. Klinkt voor Fl 1100,- als een speler van fl 4000,- !! Op het web inmiddels een legende. Zie audioreview etc. Tot en met in Singapore inmiddels een beroemdheid. Ik wacht dus nog even met SACD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 16 december 2000 Report Share Posted 16 december 2000 Een moeilijke vraag Haudio, we zitten nu weer in zo'n soort fase als 15 jaar terug toen de eerste CD 100 van Philips op de markt kwam. Alle hifi bladen spraken van de ultime geluids weergever, alle rececenten waren het ermee eens dat de CD velemalen beter klonk als de draaitafel. Wat zijn we hier van terug gekomen! Ik geloof toch wel dat we het er allemaal eens mee zijn dat de draaitafel de cd nog steeds verslaat. Kijk het gebruiksgemak van een cd is gewoon handiger. Zie je je zelf al joggen met een pickup om je nek? Of een auto radio waar een LP in past. Ik denk echt, ondanks de snelle technologische ontwikkelingen dat het nog 10 jaar duurt voor er echt een ultiem klinkende SACD op de markt komt. Ik denk dat we onzelf vooral niet gek moeten maken door alle Hifi bladen. Ik heb een SACD gehoord naast een speler van Naim en Levinson, nou dan moet SACD nog heel wat leren!! Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest draaienkreng Posted 17 december 2000 Report Share Posted 17 december 2000 Simpel : Geen van beide ! Schaf een highend dvdspeler aan. Lp klinkt inderdaad lekker los analoog, en met mcelement minder openhaardvuur. Is in mijn oren echter niet te vergelijken met dvd. Inderdaad : de keuze tussen highend cd en lp is voor mij niet zo moeilijk : LP wint. Dvd verslaat beide D is mischien niet zo spectaculair een 24 bits opname of DTS op dvd klinkt analoog en muzikaal the end.(best) Zoals je zelf weet : de hoge harmonischen, spelen een belangrijke rol in muziekbeleving. Een 24 bits opname via dvd gaat ook al tot 44 KHZ.(ongecomprimeerd) Hoe kan SACD dan wel niet klinken? 2 HZ -100 KHZ meerkanaals geluid zonder compressie.(voor zover ik weet). Er is nu nog te weinig aan software voorhanden om een SACD speler aan te schaffen. Vandaar :Koop een Highend dvdspeler. En vergeet platenspeler cq cd speler.(aiijn voor conservatieve puristen). Tenzij je daarmee tevreden bent.(heel belangrijk). Nodig mij is uit om je lp promo verder toe te lichten :ik kan me niet voorstellen dat je een opname hebt die beter klint dan "Placido Domingo en cornuiten" op 24 bits dvd. Hoewel alles in dit leven is mogelijk,laat het me horen! Verder vind ik promo,s voor audio formaten iets commercieels in zich hebben. Analoog of digitaal : beide zjn niet heilig. De opname is het allerbelangrijkste. Dit geld voor iemand met een goed gehoor en niet te vergeten die het horen kan! Mijn zusje B.V is tevreden met een Yoko wekkerradio. Waar blijven m,n Sub,s REL Q200 ? Koffie opname,s en 200 piek staan klaar! Hoi Henk : uitgevonden hoe deze site werkt. Ik ben niet officieel als gebruiker geregistreerd. En heb je persoonlijke berichten gelezen. P.s : je bent zeker geen god (wie is dat?). Maar wel een heel goede hifidealer. Woon je nu in Nijmegen of Sneek? M.a.w hoe betrouwbaar is een internetsite? Vandaar dat ik bij hoge uitzondering voor jou weer is een qoute plaats. Je eigen oren zijn het belangrijkst om te bepalen wat je mooi vind of niet. Gezwets op een of ander forum om maar van je eigen gelijk overtuigd te raken zegt mij niets. Vandaar : bovenstaande geld voor mij en niet voor iemand anders.(inclusief eigen gezwets) Groet van : Coen (Wieuwerd). Helaas : geen last van vriendin!!!! Melkpakjes en luiers. Draaienkreng zoekt vriendin.(analoog of digitaal)moet wel in dvdspeler plassen. Mooie stem is ook goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 december 2000 Author Report Share Posted 18 december 2000 Hoi Coen, Tjonge jij kunt een boom opzetten. Eerst moet mij wat van het hart bedenk een andere naam, want jij bent geen kreng ! Dan open ik een topic over CD/SACD en dan moet ik jou overtuigen van LP ? Kom langs zal ik het laten horen en zelfs vertellen, haardvuur hoeft niet met een echte fine-line naald , of een v.d. Hull. Maar wat ook belangrijk is wat wil je horen en wat vind je belangrijk. Denk je es even in Romantisch samenzijn na afspraakje SuperDVD er in en dan ? Denk je es even in Romantisch samenzijn na afspraakje , Kaarsen aan , Wijntje erbij,LP op de platenspeler,Openhaard aan dus toch knetters maar niet van de plaat! Samen zoeken naar mooie LP's kan alleen ook je weet nooit wat je tegen komt en genieten van muziek wat is de plaat toch mooi. Maar dat moet je willen, je kunt alles positief maar ook negatief benaderen. Dus kun je voor jezelf iets beter maken dan het is maar ook slechter, het is maar wat jezelf wilt en daar heb je voorjezelf dan ook gelijk in. Wat een geluk dat we dat allemaal zelf mogen bepalen, is het dan toch een kwestie van smaak? Alle gekheid op een stokkie,CD kan heel mooi zijn maar SACD ook . Wacht ik vergeet een paar LP,Tuner,DVD,HDCD en niet te vergeten Live. Zeg maar wanneer je tijd hebt en ik sta in de startblokken. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 december 2000 Author Report Share Posted 18 december 2000 O ja, Ik ben gemeen let op ! Digitaal muziek , hoe komt dat tot stand ? Eerst pakken ze een hele groote hamer daarmee slaan ze de muziek plat. Daarna wordt er met een bomenzaag de muziek in stukken gezaagd, (restjes worden van tafel geveegd en weggegooid). Dan wordt een koksmes gepakt en de brokken in kleine partjes gehakt(restjes worden weer van tafel geveegd en ook weggegooid). Dan wordt alles weer aan elkaar geplakt met Bisonkit en wat zeggen we dan ? Wat klinkt het mooi ! Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Graham Posted 11 januari 2001 Report Share Posted 11 januari 2001 Ik zit met dezlefde keus die deze discussie eerst heeft doen ontstaan. Toch vraag ik me af; musiek en video makers willen en moeten veel exemplaren van hun resp. kunstvormen verkopen. Dat heeft voor mijn gevoel twee gevolgen. 1: CD zal nog lang blijven bestaan als software (hoe veel jaren zal het duren voordat de div. varianten op huidige CD spelers de wereld uit zijn - welke gewone mens (hi-fi freaks uitgezonderd) gaat zijn speler weg doen voordat er iets mee is !). Dat betekend dat het aaanschaffen van een zeer goede CD speler geen verkeerde investering is. 2. Wanneer DVD en SACD veel blijken te kunnen dan gaat de wetstrijd van start welke gaat winnen. Betere kwaliteit geluid is geen onderwerp voor gewone consumenten (massamarkt); CD was al lang goeg genoeg. Daarentegen het hebben van een speler die zowel video als musiek weergeeft heeft echte consumenten voordelen. Stel je voor; een DVD re-writer ! Dat betekend dat voor mijn gevoel de winnende formaat wordt DVD machines die DVD/SACD/CD kunnen lezen. De vraag is waarom moet SACD nog ? Heeft SACD werkelijk meer te bieden ; zelfs aan audio-freaks ? Als ik een top leverancier was (zeg Audio Research) zou ik een high end DVD speler gaan voorzien van uitstekende musikale kwaliteiten zoals men nu al aantreft bij de allerbeste CD spelers. Wat denken jullie ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest siepv Posted 12 januari 2001 Report Share Posted 12 januari 2001 Ik las zo het verhaal van "draaienkreng" en de gedachte kwam bij me op dat de strijd weer aardig opbloeid. Lp ,CD SAcd of DVD of soms DVD-audio de grote concurend van SACD, tenminste dat moet het worden,zeggen "ze" Is er eigenlijk iemand hier die de diverse formaten heeft kunnen vergelijken. En dan bedoel ik dus niet een lp uit 1962 van Elvis tegen een mariah carey dvd uit 2001. Nee lp uit 2000 cd uit 2000 en dvd uit 2000 etc. Iemand? siepv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest siepv Posted 14 januari 2001 Report Share Posted 14 januari 2001 MMM 2 dagen verder en niemand ,kan of wil een antwoord geven. wel verdacht iedereen heeft een mening maar hoe is die tot stand gekomen. Zeer waarschijnlijk niet door vergelijking van de diverse media. Dus moeten er andere redenen zijn om het ene media boven het andere te prefereren. Maar wat zijn die dan? Siep Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rr Posted 14 januari 2001 Report Share Posted 14 januari 2001 tubbie.Ik denk dat de grote merken dat uiteindelijk uitmaken.Wie krijgt de meeste achter hun ontwikkeling/uitvinding.Jaren geleden was er ook een gevecht om de ultime videoband,JVC-SONY-PHILIPS.SONY was volgens de ''meeste''de beste c/q de compacste,maar verloor de strijd toch,ondanks dat de consument een compact/kwalitatief goed product wilt. groetjes rr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Graham Posted 16 januari 2001 Report Share Posted 16 januari 2001 Dan verwacht ik dat DVD A het haalt. In zakelijke zin is verkoop volume cruciaal - ik vermoed dat de video/audio combi puur audio laat staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Haudio:O ja, Ik ben gemeen let op ! Digitaal muziek , hoe komt dat tot stand ? Eerst pakken ze een hele groote hamer daarmee slaan ze de muziek plat. Daarna wordt er met een bomenzaag de muziek in stukken gezaagd, (restjes worden van tafel geveegd en weggegooid). Dan wordt een koksmes gepakt en de brokken in kleine partjes gehakt(restjes worden weer van tafel geveegd en ook weggegooid). Dan wordt alles weer aan elkaar geplakt met Bisonkit en wat zeggen we dan ? Wat klinkt het mooi ! Met Vriendelijke Groet, Haudio WHAT's YOUR POINT. Deze opmerking (heel flauw overigens) is al door vele digihaters gemaakt. Is ten dele waar, als je over data compressie spreekt. Niet het geval bij SACD is mij verteld. Waarom zijn er luidspekers met meerdere units? Omdat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Vraag aan iedereen die het kan weten.Wat moet ik doen een prima cd speler aanschaffen of wachten tot sacd net zo goed of beter klinkt. Ha,die Henk Zal ik nu dan maar,als 1 van weinigen geloof ik, to the point komen... Ik zou niet wachten op SACD of DVD-audio. Gewoon een goede normale CD-speler kiezen,lijkt me nog steeds de beste optie op dit moment. Ook al heb je theoretisch gelijk wat betreft je verhaal over digitaal opgeslagen muziek,toch is 't dan toch juist knap dat er CD-spelers zijn die (tegen een prijs) er in slagen een zeer muzikaal plaatje neer te zetten,dat garant staat voor uren lang kippevel en luisterplezier. Ik zal zondermeer erkennen dat bijvoorbeeld de Leonardo een geweldige draaitafel is! Toch heb ik nog geen set gehoord waarin de Leonardo als bron werd gebruikt,die enigszins in de buurt kwam van de 2 referentie sets die ik gehoord heb. (set 1: Audio-Note buizen voor/eind versterker, MicroMega CD-speler en JBL hoornspeakers) en set 2: Audio-Research voor/eind versterker,TEAC VRDS10 loopwerk,AudioNote buizenDAC,AudioNote speakers,AudioNote kabels) Kortom, ik heb ook nog steeds een zwak (lees:voorkeur) voor vinyl,maar aangezien 90% van mijn smaak niet/nauwelijks nog op LP te verkrijgen is (of tegen absurde prijzen) ben ik toch maar bij CD gebleven. ps: je hebt toch een TEAC CD-speler ? is 't die met dat VRDS-loopwerk ? In dat geval zou ik een AudioNote buizenDAC op de TEAC aansluiten en....you're in digital heaven! Succes en fijne kerstdagen! m.v.g. Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Mies: Sorry dat ik ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Doede Douma en TriodeDick hebben een meer betaalbaar alternatief op hun site staan. De AudioNote prijzen zijn meer dan hemels......... Vooral Dick's oplossing met trafo + buizentrapje lijken mij absoluut de moeite waard..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door sodejuu: Hoi Mies, Betekend dat dat we je hier niet meer tegen zullen komen . Dat zou jammer zijn. Het is waar dat op Hear.nl behoorlijk wat analoogfanaten ronddwalen, maar wat is daar op tegen. Ik ben zelf ook geen fan van SACD. Het principe is OK, alleen de philosofie, waarom een ander medium, terwijl de CD nog lang niet optimaal is uitgewerkt, vind ik tamelijk vreemd. Dat een analogen plaat beter kan klinken dan een SACD is reeds meerdere keren bewezen. Ik wil je bij deze dan ook uitnodigen om mee te gaan als ik weer eens richting Sneek ga. Ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe (2de hands) platendraaier, maar ik wil mijn CD-loopwerk/DAC combinatie zeker niet kwijt, want die kan er ook wat van. Ik vind de hele discussie over SACD/DVD-A/CD helemaal nergens toe voeren, omdat de eerste een nisprodukt is, de tweede een leuke toevoeging op iets bestaands, maar niet meer dan dat en de laatste nog heel veel mogelijkheden heeft, die niet gebruikt worden. Technische vernieuwing is zeker niet slecht, maar een vernieuwing is zeker niet altijd een verbetering. Sodejuu, Je zegt het goed. Analoog of zo je wilt(SA) CD KAN beter klinken. HOEFT niet. En dat een plaat beter (kan) klinken??? dan SACD is bewezen? Wetenschappelijk? Door welk instituut? Hoe is dit bewijs aangetoond? Volgens mij gaat het gewoon om de aangename klank toch?, luisteren. Daar is geen bewijsvoering voor of tegen. Als dat zo zou zijn hadden we nu allemaal dezelfde luidspekers, versterker, etc. Ik HEB helemaal NIETS tegen analoog, platenspelers, etc. Sterker nog, we streven allemaal naar natuurgetrouwe weergave. Ik probeer dat m.b.v. digitaal. Een belangrijk verschil. Voor mij PERSOONLIJK kleven er aan een platenspeler meer nadelen dan voordelen wat andersom het geval is met CD(voor mij) en dat is jammer voor mij want veel platenspelers zijn bijzonder mooi om te zien. Simpel op z'n Mies' uitgelegd: De nieuwste, snelste vol ultieme electronische technologie volgepropte Porsche is een puur genieten rijdersmachien, gaat hard en levert de ultieme rijbeleving. Maakt dat een pure rijdersmachine als bv een Ferrari dan minder genietbaar. Nee, de ervaring is anders, maar als de twee eigenaren elkaar tegenkomen weten ze dat beide machines aan elkaar gewaagd zijn, anders maar niet beter, ze bereiken het resultaat op een andere wijze. (Ik ben gek op auto's daarom probeer ik het maar zo) De CD is inderdaad nog niet uitontwikkeld.(zal ook nooit gebeuren als het aan de fabrikanten ligt) Vandaar de evolutie poging....SACD. Net als de evolutie van Schellak platen naar Vinyl, van MM naar MC. Ik denk dat de platenspeler ook nog niet uitontwikkelt is, anders had men de in mijn ogen bestaande manco's toch wel opgelost? Waar het mij uiteindelijk om gaat is muziek beleving. Naar een stukje live muziek luisteren terwijl er iemand in de zaal constant erdoorheen zit te kuchen ervaar ik als irritant. Die ervaring heb ik bij tikken en kraken, rumble en ruis van een platenspeler. Heb ik geen last van bij een CD. Dat is voor mij belangrijker. En ik hoef niet naar Sneek toe te rijden (al zou dat met mijn auto wel leuk zijn) een platenspeler kan mij niet overtuigen vanwege de hoorbare nadelen, reeds eerder genoemd.(persoonlijk) Maar bedankt voor het aanbod. Ik ga toch maar voor de evolutie.... Greetz and merry X-Mies P.S. Sodejuu, je zal me nog vaak tegen komen, tot vervelens toe..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Hoi Mies, Volgens mij begrijpen we elkaar. Ook de uitleg met die auto's is raak. Ik hou van analoog (daarom rij ik Alfa ), maar verafschuw digitaal zeker niet (een Porsche is immers een leuk voertuig ). Het gaat er inderdaad om hoe je de muziek wil beleven. Ik denk dat dat veel mensen vaak vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Jammer Mies, met zoveel vooroordelen ontneem je jezelf toch een ervaring. Zeker een plastic platenspeler met een element zonder enige kwaliteit leidt tot de door jou geschetste ervaring......... Het kan ook anders, zonder nu in een discussie te verzeilen over wat nu het beste is, luister eens naar een goede platenspeler en ervaar hoe het anders zou kunnen. Hoef je je CD's echt niet voor weg te gooien. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Jammer Mies, met zoveel vooroordelen ontneem je jezelf toch een ervaring. Zeker een plastic platenspeler met een element zonder enige kwaliteit leidt tot de door jou geschetste ervaring......... Het kan ook anders, zonder nu in een discussie te verzeilen over wat nu het beste is, luister eens naar een goede platenspeler en ervaar hoe het anders zou kunnen. Hoef je je CD's echt niet voor weg te gooien. Groet Jitze Kijk eens op site van PassLabs , vindt je een transistor versterker die echt licht geeft...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Jitze:Jammer Mies, met zoveel vooroordelen ontneem je jezelf toch een ervaring. Zeker een plastic platenspeler met een element zonder enige kwaliteit leidt tot de door jou geschetste ervaring......... Het kan ook anders, zonder nu in een discussie te verzeilen over wat nu het beste is, luister eens naar een goede platenspeler en ervaar hoe het anders zou kunnen. Hoef je je CD's echt niet voor weg te gooien. Groet Jitze Jammer Jitze, Dat je niet leest wat ik probeer te zeggen. Het is geen vooroordeel. Ik ERVAAR het zo. Zie het maar als de vlek op het smetteloos witte kostuum. Draag ik dan niet meer. Waarom luisteren jullie altijd naar de "beste" platenspelers om een (voor-)oordeel te geven en ik -klaarblijkelijk- naar een plastic versie met dito element???? Als dat geen vooroordeel is? Greez and merry X-Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Alco:...en set 2: Audio-Research voor/eind versterker,TEAC VRDS10 loopwerk,AudioNote buizenDAC,AudioNote speakers,AudioNote kabels) ...m.v.g. Alco Alco, kan jij je nog herinneren welk type AudioNote DAC jou dit genoegen verschaft heeft? Ze zijn er in nogal wat smaken en prijsklassen.AudioNote gaat nu, naar ik begrepen heb, voor de oversampling-loze DAC's. Op basis van 4 x TDA1543, zonder uitgangstrap heb ik zelf zo'n oversampling-loze DAC gebouwd (De Convertus van TNT). Deze klinkt heel natuurlijk, maar in het hoog is er nog steeds iets dat me niet bevalt, hier hebben overigens de meeste cd-spelers last van. Mogelijk ligt het in dit geval aan de slappe analoge filtering die in deze DAC wordt toegepast, Dit zorgt wel voor een natuurlijk geluid maar laat ook nogal wat hoogfrequente resten door. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Mies ? Tikken, kraken, rumble en ruis zijn bij uitstek het gevolg van een goedkope platenspeler, hoezo vooroordeel. Dan " buizen geven licht, transistoren muziek ? wie had het ook al weer over vooroordelen ? Laten we dit soort gezeur over aan anderen, vaststellen dat er verschillen zijn, zonder er dit soort geleuter aan te hangen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 december 2001 Report Share Posted 25 december 2001 Alco, kan jij je nog herinneren welk type AudioNote DAC jou dit genoegen verschaft heeft? Ze zijn er in nogal wat smaken en prijsklassen aj,...helaas,Richard. Dat zou ik zo gauw niet weten. Ik weet alleen dat 'n een grote,diepe zwarte 'bak' was met alleen een 'power' lampje voorop. Op die set werd de MFSL CD "Folksinger" van Muddy Waters gedraaid en het was gewoon griezelig,zo levensecht als dat klonk. Alsof Muddy een paar meter voor me stond te zingen. ben nu trouwens wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Leonardo draaitafel in deze zelfde set zou klinken... Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts