Jump to content

Tannoy D-500

Mick
 Share

Recommended Posts

Hallo lezers van het audioforum,

Ik ben in het bezit van een stel Tannoy D-500 speakers en die stuur ik aan met een

Denon versterker (PMA-1500 2 x 70 watt) maar ik ben niet echt tevreden over de prestaties

van die duo.

Door het het verplaatsen van de speakers naar een ideale positie in de kamer is het

geluidsbeeld wel verbeterd maar neem niet weg dat bij dynamische muziek het geluidsbeeld

vaag wil worden en bij het spelen bij laag volume neemt de laagweergave het niveau

van een klokradio aan.

Ik heb inmiddels begrepen van de importeur Tannoy Nederland dat de D-500 een lastige

speaker is om aan te sturen, maar was niet bekend met de versterker dus kon ook geen

verklaaring geven.

Op uw internetpagina bij www.hear.nl las ik dat u Denon en Tannoy verkoopt zou u

mij een advies of een verklaring kunnen geven omtrent het gedrag van deze combinatie

van versterker en speaker.

Met vriendelijke groet,

Mick.

Guest mijn hifi

De D-500 van Tannoy ken ik niet, maar aan de aard van de "klachten" die jij noemt vermoed ik dat de versterker onvoldoende controle over de speakers heeft. Daar Tannoy meestal wel een redelijk rendement heeft hoeft het vermogen van de versterker op zich niet zo hoog te zijn. Maar aan de stabiliteit (= de mate waarin de versterker de maximale spanning die hij kan leveren overeind weet te houden bij lagere impendanties, als de impendantie halveert moet de versterker twee keer zo veel stroom leveren om een bepaalde spanning overeind te houden) en het dempingsgedrag (= de mate waarin de versterker de bewegingen van de weergevers onder controle houdt) worden wel hoge eisen gesteld. Een goede versterker voor zo`n speaker zou bijvoorbeeld de Sphinx Myth 5 kunnen zijn (fl. 3500,-), maar er zijn nog plenty andere produkten die goed resultaat kunnen opleveren. Idealerwijs ga je een keer bij een goede winkel luisteren, en begin je met de combinatie zoals je die hebt (soms moet je dan spullen van thuis meenemen), mocht het opeens in de winkel geweldig klinken, dan deugt er thuis iets niet aan de acoustiek, hoor je dezelfde bezwaren, dan weet je dat wat in de winkel helpt ook thuis helpt.

Succes!

Marcel Frenk

• 1 month later...

http://www.tannoy.com/tannoyhifi/hifi_prod..._page.cfm?ID=62

Ze raden er een 8 ohm versterker met tussen de 30 en 175 Watt per kanaal voor aan. Jouw versterker zou hem dus wel aan moeten kunnen, zij het dat de speaker wat "zwaar" is - hetgeen de prestaties op lage volumes zou verklaren.

Zelf heb ik Tannoy Mercury M3's, een wat eenvoudigere speaker. Deze worden bij mij aangestuurd met een Rotel RA 971. Het speakervermogen overstijgt dan het versterkervermogen niet al te veel. Voor jou zou de versterker dus zwaarder moeten zijn, volgens mij. Rotel kan ik je zeker aanraden, maar je bent dan wel het "warme" karakter van je Denon kwijt (ik neem aan dat dat je juist aansprak in Denon). Rotel + Tannoy = erg scherp en helder. Geen setje om op zaterdagavond Julio Iglesias als achtergrondmuziek mee te draaien...

Beste Mick,

Het is zo : W = V x A

100 = 10 x 10

100 = 100 x 1

30 = 2 x 15

Dit alles even ter voorbeeld

De 1e versterker heeft een vermogen van 100 watt levert aan spanning 10 Volt en aan stroom 10 ampere.

Heeft een transformator die voldoende groot is.

De 2e versterker heeft ook een vermogen van 100 watt maar levert slechts 1 ampere aan stroom.

Heeft dus een kleine transformator en wordt wel gebruikt voor audio , maar kan eigelijk niet, slecht voor mooi geluid.

De 3e versterker heeft een vermogen van 30 watt en levert 15 ampere aan stroom , heeft dus ook een grote transformator en geeft dus een mooi geluid ook bij lage niveau's

De Tannoy heeft een hoog rendement iets van 91 db bij 1 watt input dat betekend dat je er niet veel watts hoeft in te stoppen.

Maar deze luidspreker heeft wel een grote bewegende massa dus lust wel stroom.

Ik wil niet beweren dat genoemde Denon niet goed is maar niet voor deze luidsprekers.

Denon maakt ook andere versterkers die het gemakkelijk kunnen, alleen zitten deze in een wat hogere prijsklasse.

De Tannoy kan heel mooi klinken met de juiste versterker ook op laag niveau.

NAD, Accuphase,Myryad losse voor en eindtrappen.

Kan de Tannoy naar High-end niveau liften.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio