Jump to content

Afstellen van een platenspeler

Puur
 Share

Recommended Posts

Sinds 3 maanden draai ik platen met een Rega P25. Dit met enorm veel plezier. Er is echter een ding dat mij stoort, ik heb nl. geen verstand van draaitafels. Nu heb ik ook geen verstand van CD spelers en versterker maar dat stoort me niet. Bij een draatafel dus wel en dat komt omdat het een ultiem afstel en experimenteer apparaat is. Een keer een ander element erin, VTA, Azimuth, Zenith ed. instellen. Ja maar ik weet nog niet eens hoe ik de naalddruk in kan stellen. Het enige dat ik kan is de arm op het plateau leggen. Dat moet beter, en jullie zouden er goed bij kunnen helpen.

Wat heb ik nodig om een platenspeler af te stellen, waar is het te koop, hoe werkt mijn arm (een RB 600 van Rega) en verder alles wat nog meer nodig is om een tafel af te stellen. Ik ben zeer benieuwd, als het goed is moet dit een zeer leerzame topic worden, en vast niet voor mij alleen.

Nog een ding, natuurlijk is er veel op het web te vinden, o.a. op www.platenspeler.com maar het grote voordeel van een forum is dat het interactief is en heel specifiek kan antwoorden, vandaar hier mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie input.

Zeker, maar kennis moet gedeeld worden, anders gaat het verloren!

Helemaal mee eens. Zelf heb ik een platenspeler met lang niet zoveel instelmogelijkheden dan die van jou. Ben zelf wel bezig geweest met naalddruk en anti-skating met behulp van een testplaat. Maar ik ben bang dat ik voorlopig niet even verder "kan" ;) Dus ik sluit me voorlopig even bij jou aan :D Ook ik zou hier meer over willen weten.

De meeste dingen zijn te koop bij de platenspelerboer bij jou in de buurt. Een osciloscoop zou je toch even moeten zoeken (als je er niet al te veel voor wilt geven). Ik denk toch dat je goedkoper uit bent als iemand het voor je doet die de beschikking heeft over deze spullen... redelijk afstellen kun je natuurlijk wel zelf doen, maar goed afstellen is een ander verhaal...

" de juiste " verondersteld dat er maar 1 is, zal toch niet waar zijn, echter hier een rijtje :

De testplaten van de Firato of HiFi Rai........

Er is een testplaat van Pioneer op Erato, eveneens zeer aan te bevelen.

Gezien voor gaande ouwe zooi is en derhalve lastig te verwerven, ook nog een paar nieuwe:

Plexus in Delft verkoopt " The Ultimate Pickup Test Record " van Vinyl Essentials / Image HiFi, hierop is alleen aan te merken dat de gebruiksaanwijzing niet geheel volledig is.........

Dan zag ik dat HVT ook iets dergelijks in het programma heeft, sinds kort, kan hier weinig zinnigs over melden, weet niet wat er op staat.........

Dan kennis en kunde kunnen verworven worden, veel oefenenen/trainen leveren niet alleen zweet en hoofdbrekens, ook kan magie je deel worden.

Groet Jitze ;)

Geplaatst door sodejuu:

Benodigdheden:

- naaldweegschaal

- instelsjabloon

- stroboscoop

- osciloscoop

- verstand van zaken

Aanvullende handige hulpstukken zijn:

- klein spiegeltje voor de azimuth

- instelsjabloon noemde Sodejuu al, hij bedoeld hiermee dus zowel een fouthoekmeter

Geplaatst door Maarten:

Weet iemand waar er "nieuwe" testplaten te koop zijn?

Maarten

Plexus in Delft en HVT..........

Groet Jitze

:rolleyes:

Ik heb net nog met de leverancier van de draaitafel gesproken. Het bleek dat de VTA niet in te stellen is op een REGA arm, ipv hiervan kun je ringen krijgen voor onder de arm. Antiskating en gewicht daarintegen is een fluitje van een cent. Mijn eerste draaitafelkennis is nu dus aanwezig. ;)

Zo af en toe blader ik ook in de HVT en ik heb net als Jitze ook wel eens gezien dat ze daar een testplaat hebben, ik zal er in het volgende nummer eens op letten.

Geplaatst door Puur:

Ik heb net nog met de leverancier van de draaitafel gesproken. Het bleek dat de VTA niet in te stellen is op een REGA arm, ipv hiervan kun je ringen krijgen voor onder de arm. Antiskating en gewicht daarintegen is een fluitje van een cent. Mijn eerste draaitafelkennis is nu dus aanwezig. ;)

Ook hier zijn weer uitzonderingen, want op bijv. een Transrotor Leonardo is de VTA van de Rega RB2.5 Silver wel degelijk in te stellen. Ook bij de Rega RB300 op de Clearaudio Campion is het mogelijk en zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.

Thorens leverde kunststof opvulplaatjes in verschillende diktes mee, die je onder het element in de headshell kunt plaatsen en waarmee je de juiste VTA kunt instellen.

Geplaatst door sodejuu:

Benodigdheden:

- naaldweegschaal

- instelsjabloon

- stroboscoop

- osciloscoop

- verstand van zaken

Oj je koopt een tweedehands S*ony platenspeler, met zelfinstellende biotracer arm

eek.gif;)

Edit. Jaaa nu wil hem zien ook vast

PS-X75

Er is ook en tagen(t)iale uitvoering

Nieuw testplaten zijn te koop via Hifi Video Test. Zij verkopen de hifi news test elpee. Hier zit een instelsjabloon bij met diverse meetmethodes voor de overhang en je kan er eveneens de dwarskracht mee instellen. Dit gebeurt dan door middel van steeds sterker gemoduleerde testtonen.

De naaldruk kun je beginnen bij de door de fabrikant aanbevolen naaldruk en daarna zou ik hem op gehoor afstellen. Te weinig naalddruk geeft een troebel beeld. Teveel naaldkracht geeft een doods beeld. Er tussenin is goed. Liever de naaldruk iets hoger dan aanbevolen dan lager. Een te lage naalddruk beschadigt de plaat, een te hoge niet. Maar niet meer dan een paar tienden hogere naalddruk dan aanbevolen! Ik zit zelf op 1.825, i.p.v 1.75 die de fabrikant aanbeveelt.

Als je plaatjes gaat zetten tussen de arm van je Rega p25 laat dit dan door de fabrikant doen. Het gat waar je arm in rust is altijd iets te groot en het let erg nauw deze arm juist terug te plaatsen. Ook het aandraaien van de schroef moet volgens de juiste procedure gebeuren. Te vast betekent een dood geluid. Neem contact op met Joenit in belgie. www.joenit.com