Ome Henk Posted 8 mei 2001 Report Share Posted 8 mei 2001 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 8 mei 2001 Report Share Posted 8 mei 2001 Ik denk dat een filter het meest effect moet geven. Een betere kabel lijkt me nonsens, al zegt men dat het wel degelijk uitmaakt. Ik geloof er nog niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geen expert Posted 9 mei 2001 Report Share Posted 9 mei 2001 Ome Henk, Of stroomkabels wel of niet helpen zou ik gewoon gaan beluisteren. Over het stekkerblok met filter nog wel een opmerking. Ik weet niet wat voor filter er in zit, maar vaak is het zo dat filters alleen maar kwaad kunnen. Zeker voor eindversterkers is het niet aan te raden omdat die bij pieken dan niet meer genoeg stroom zouden kunnen trekken ... Verder zoals met alles in Hifi, gewoon proberen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rik Posted 9 mei 2001 Report Share Posted 9 mei 2001 Beste Japie, wat jij moet doen is op je cd speler een netkabel van Tice zetten (ik meen dat ik zelf ooit de infinite speed gehoord heb) en dan zou ik willen weten of je een betere netkabel nog steeds nonsense vind. groeten Rik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 9 mei 2001 Report Share Posted 9 mei 2001 Dat geeft te denken... Ik heb zin dit uit te zoeken. Ben goed in natuurkunde, dus een evt. verklaring moet te vinden zijn. Ik ga eens luisteren bij Versnel in Apeldoorn (daar woon ik, prima winkel, Versnel), daar hebben ze tig kabels te koop. Echt van alles zit er bij. Ben benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 9 mei 2001 Report Share Posted 9 mei 2001 Hallo, Ben niet echt audiofreak, maar heb wel een studio en de na veel expirimenteren is mijn ervaring dat zowel afgeschermde stroomkabels en netfilters (helaas) het geluid flink verbeteren, als je wat kwaliteit hebt staan. Helaas omdat het me een kapitaal heeft gekost na 3x ombouwen! Maar het resultaat is goed. Het slechtste voor je geluid zijn de PVC-stroomkabels en echt beroerd word je van die Surge protection met EMI/RF filters stekkerdozen. Later alle PVC-kabels vervangen door rubberen kabels uit de Gamma(scheelt echt) en nu Powerchords op de meeste apparatuur. Vooral op digitale apparatuur is de verbetering direkt te horen. Groeten, Henk(niet ome) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bob Posted 9 mei 2001 Report Share Posted 9 mei 2001 In Hifi News van mei stond hierover een leuk artikel van auteur Ken Kessler. Hij heeft zijn luisterruimte laten aanleggen met audiofiele stroomkabels. Als je snel bent ligt dit nummer nog in de winkel (ik heb net vandaag het juni nummer gekocht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 mei 2001 Report Share Posted 21 mei 2001 Beste Ome Henk, Ik zal niet beweren dat netkabels je installatie kunnen maken of breken, maar ik heb er in ieder geval zeer goede ervaringen mee. Ook heb ik in mijn nieuwbouwhuis een aparte groep laten aanleggen voor m'n installatie. M'n complete set is daarop aangesloten d.m.v. een Octopus stekkerblok van Siltech. Netkabels zijn ook van Siltech, nl. SPO 18MF. Dit zijn zeer dikke afgeschermde kabels met er omheen gebouwde ferrietkralen. Helaas ben ik niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 23 mei 2001 Report Share Posted 23 mei 2001 Tot aan het stopkontakt ligt er vanaf de centrale vele kilometers simpele kabel. Neem een stuk VEV kabel van de Gamma en voor twee tientjes heb je een prima kabel. Denkt iemand nu werkelijk dat die laatste meter kabel van een paar honderd gulden iets uitmaakt? Pure nonsens. Het weten van de aanwezigheid van een dure kabel doet tussen de oren meer dan het verbeteren van het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk Posted 23 mei 2001 Report Share Posted 23 mei 2001 Natuurlijk hebben powercords alleen zin in combinatie met een goed lichtnetfilter alleen heb ik mijn twijfels aan het rendement van sommige zeg maar de meeste powercords hoewel ik nog nooit een echte vergelijking heb gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ome Jan Posted 23 mei 2001 Report Share Posted 23 mei 2001 Ach ach ach... Ome Jan toch... Oh ja, katalisatoren hebben ook geen zin??? Talk sense Ome Jan! Groetnis fan ien altiid fruonlike, Ome Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
janneman Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Beste jan, ik wed dat je nooit kabels waaronder ook netkabels onderling hebt vergeleken op een GOEDE audio-set (dus niet op je huidige set) Ik ken genoeg mensen die dezelfde mening delen, maar nooit tijd hebben genomen om eens te gaan luisteren omdat ze al een oordeel hebben dat het niet mogelijk is verschillen te horen tussen kabel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Een netsnoer verbetert in mijn ervaring het geluid niet, maar voorkomt inwerking van buitenaf en beinvloeding van andere componenten. Goede afgeschermde netsnoeren met voldoende dikke aders zijn wel belangrijk, in ieder geval voor de versterker zodat er geen ruis/brom ontstaat. Goede ervaring heb ik met Rubber kabel HR05RR-F met 3 maal 1.5mm2 aders. Rubber isolator schermt veel beter af dan PVC. Maar nog beter werkt afgeschermde kabel die je bij Conrad (nr 601942 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 28 mei 2001 Report Share Posted 28 mei 2001 Het is duidelijk, dat een aantal mensen, die hier discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 mei 2001 Report Share Posted 28 mei 2001 Nou, nou, nou Jan toch!!! Even een korte reactie anders mis ik m'n vliegtuig.... Jammer genoeg staat juist, volgens mij, dit forum aardig gevuld met harde feiten (en dat is positief bedoeld!!) en vind ik in mindere mate emotionele reacties terug! Het is overigens wel begrijpelijk dat uitspraken zoals die van jou emotionele uitspraken oproepen! Trouwens, wat is er mis met emoties?? In ieder geval springen bij mij nog steeds de tranen in m'n ogen als ik naar een mooie cd luister en dat is toch eigenlijk waar het in onze mooie hobby om draait? Maar goed, meneer wil harde feiten en electrische parameters! Die parameters kan ik je ongeveer wel geven..... er moet 220 volt door de kabel heen kunnen en de kabel moet dusdanig afgeschermd zijn dat negatieve invloeden van buitenaf er geen invloed op hebben!! Maar hoe komt het nou dat net dat laatste stuk een beter geluid veroorzaakt? Tja, zou het niet kunnen dat al die meters kabel tot aan de meterkast lekker diep in de muur zitten in een dikke pvc-pijp, terwijl net dat laatste stuk kwetsbaar en vaak nog verstrengeld met andere kabels in de "buitenlucht" ligt? Zo het dan met dat laatste stuk niet zinvol zijn om deze goed af te schermen en te ontstoren? Hard feit is dat het, in ieder geval bij mij, een duidelijk hoorbare verbetering heeft opgeleverd! En daar hoef je geen absoluut gehoor voor te hebben! Ik moest er in ieder geval bijna van huilen!!! Bovendien heb ik een aardige audioboer die mij dergelijke kabels vrijblijvend mee naar huis geeft, dus ben je niet overtuigd dan koop je ze toch gewoon niet?? Met vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk Posted 28 mei 2001 Report Share Posted 28 mei 2001 Beste Jan, Volgens mij meen je gewoon niet wat je mailt maar hou je zo de discussie gaande natuurlijk als jij geen verschil hoort tussen een kopie en een orginele cd dan moet je nooit andere stroomkabels proberen is aan jou niet besteedt. Vriendelijke Groeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 Beste Audiopaul, PVC buisjes in de muur worden voor de veiligheid en makkelijk aanbrengen van stroomdraden gebruikt. Als afscherming tegen elektrische storende invloeden hebben zij geen enkele waarde. Storingen die koelkasten en ander schakelende apparatuur in keuken en de rest van het huis veroorzaken gaan via de stroomgeleiders door de hele groep die daarmee verbonden zijn. Daarom kan het zinvol zijn een filter aan te brengen tussen het stopcontact en de audioapparatuur. Als er over afgeschermde kabel wordt gesproken, wordt er niet de kunststof mantel bedoeld, maar een metalen scherm die indien geaard storende signalen van buiten kan afleiden naar aarde. De kunststof mantel van kabels is uit veiligheidsoverwegingen niet geleidend en kan daarom geen netvervuiling tegenhouden. Wat belangrijk is, is dat de stroom , die de versterker vraagt, geleverd kan worden zonder spanningsverlies. Om dat te bereiken is een kabel met dikke koperdraden nodig. En om dit niet de zwakste schakel te doen worden is een diameter gelijk aan die van de draden in de muur goed genoeg. Over wat iemand meent te horen is discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
janneman Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 Ja Jantje, jij hoort bij voorbaat al geen verschil tenzij het op de meetbank aantoonbaar is h Link to comment Share on other sites More sharing options...
rik Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 tjonge jonge zeg, Jan heb je je bij de keuze van je huidige set niet laten leiden door de mooie grooote gouden knoppen op je Densen versterker. Je gaat me toch niet vertellen dat je de keuze hebt gemaakt alleen op de prestaties van de versterker. ik hoorde je n.l. vertellen dat mensen zich laten leiden door indrukwekkende prijzen of merken .Er zijn ook mensen die zich laten leiden door een gelikt uiterlijk (vooral veel goud op de frontplaat). Groetjes, Nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 mei 2001 Report Share Posted 30 mei 2001 Originally posted by Jan:Het is duidelijk, dat een aantal mensen, die hier discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tripple Posted 30 mei 2001 Report Share Posted 30 mei 2001 k heb deze discussie met interesse gevolgd. Mij rest echter 1 vraag: OK, PVC is uit en rubber is in, duidelijk. Maar praten jullie nu alleen over de kabel van de geluidsbox terug naar de versterker of ook over het vervangen van de bestaande, reeds fabrieksmatig aangesloten, netspanningskabels op de versterker en andere randapparatuur? groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 30 mei 2001 Report Share Posted 30 mei 2001 Ik denk dat niet iedereen het over hetzelfde heeft, zoveel mensen zoveel meningen. Ik heb ook een tuner waar zo'n snoer vast aanzit, en dat is een fijne antenne natuurlijk. Mijn mening is dat zolang er garantie op een apparaat zit ik niet ga sleutelen aan het apparaat. Maar daarna zou ik wel eens voor apparaten met een vast niet afgeschermde netkabel deze kunnen vervangen door een Euro apparaataansluiting zodat ik ieder (afgeschermd) netsnoer aan kan sluiten. Deze euro aansluitcontacten zijn desgewenst verkrijgbaar met een netfilter, schakelaar (nah) en zekering (nah). Met netfilter ca. Hfl 35,- zonder ca. Hfl 7,- Overigens, ik zou bij vervanging van zo'n kabel wel een afgeschermde variant gebruiken. Rubber is beter dan PVC, maar met een metalen afscherming zit het echt dicht. gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 30 mei 2001 Report Share Posted 30 mei 2001 Die Jan, Gaat natuurlijk met z'n mobiel of draagbare telefoon altijd vlakbij een dimmer telefoneren, gaat een kooi van Faraday altijd aarden, vindt de duizenden onstoringsobjecten in ziekenhuisapparatuur ook met afscherming natuurlijk ook een hype, vindt ons die proefondervindelijk gemerkt hebben dat afgeschermde stroomkabels het geluid verbeteren eigenlijk nogal dom etc.etc. Als je het echt quasiwetenschappelijk wilt aanpakken, leen dan eens zo'n kabel en probeer hem uit. Vooropgesteld dat je wel objectief bent en niet blijft hangen in je eigen axioma's over marketing hypes e.d. H.S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 juni 2001 Report Share Posted 19 juni 2001 Ik vond deze wat oudere discussie nog wel de moeite waard om weer eens naar voren te halen. Op dit moment ben ik aan het nadenken over hoe ik mijn bestaande set zo goed mogelijk kan laten presteren. In dit kader denk ik vooral aan de plaatsing van de set en aan de stroomtoevoer. Op dit moment komt de stroom bij mij uit een wandcontactdoosje waaraan ik via een stekkerdoosje van fl. 2,50 (eur 1,13) mijn video, tv, versterker, cd-speler, minidiskspeler en tuner van stoom voorzie. Ik heb het gevoel dat dit beter kan. Ik ben echter niet van plan voor mijn audio een aparte groep te maken. Waar kan ik mijn voordeel halen? Door beter afgeschermde kabels te gebruiken en door een lichtnetfilter te gebruiken? Is het verstandig om de standaard kabel van de versterker en de CD speler te vervangen? Dit lijkt mij wel! Verder lijkt mij de plaatsing van de CD speler niet optimaal, deze staat nl. op de tuner in een kastje. Zijn er mensen die hoorbaar baat bij een betere plaatsing van de apparatuur hebben gehad? Hoe is het dan geplaatst? Als laatste vroeg ik mij af wat het voordeel van een losse voor en eindversterker t.o.v. een geintergreerde versterker is. Het lijkt mij zo dat bij een losse voor eindcombinatie het geluid over meer schijven loopt zodat er sneller een verlies optreed. Het voordeel zou m.i. zitten in de seperate voeding. Is dit zo? Ik hoop dat er mensen zijn die deze zwaar geintresseerde audioleek hier wat meer over kunnen vertellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Chillie Posted 19 juni 2001 Report Share Posted 19 juni 2001 Beste iedereen, Je set verbeteren doe je toch met vervanging van een beter bron of versterker? Met betere (stroom-)kabels, net zoals met betere buizen doe je alleen je set opwaarderen. Mij is geleerd dat je eerst op zoek moet gaan naar de set van je wensen/keuze endaarna ga je je set opwaarderen door middel van betere buizen, stroomkabels, ls-kabels en interlinks. Als ik er hier langs zit, laat mij het dan even weten. m.v.g. Chillie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts