Puur Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Ik kwam deze advertentie tegen. Een SACD speler voor spotprijs aangeboden, je ziet het erg veel tegenwoordig. Toevallig heb ik deze speler tegenover mijn platenspeler beluisterd. Bye bye zwaai zwaai voor de SACD. Het blijft als je het mij vraagt een ondoorzichtige digitale brei. Het mag qua frequenties vinyl benaderen, qua sound absoluut niet. Ik vind het erg spijtig dat zulke produkten op de markt komen en zoveel bij elkaar gekochte positieve aandacht krijgen. Want als je het mij vraagt presteerd mijn huidige CD speler niet eens minder. Jammer, gemiste kans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Juist! Zo overtuigend beter is SACD niet ten opzichte van CD of plaat. Ik denk zelf dat het een wanhopige actie was (van zony) om het kopieer probleem tegen te gaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Geplaatst door PD:Juist! Zo overtuigend beter is SACD niet ten opzichte van CD of plaat. Ik denk zelf dat het een wanhopige actie was (van zony) om het kopieer probleem tegen te gaan... Jongens, moeten jullie de tekortkomingen van jullie gehoor nu zo etaleren? Als je niet hoort hoe akelig mooi SACD kan zijn, zegt dat meer over jezelf dan over SACD op zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Oke, laat het me even anders zeggen. Ik ben er niet onderste boven van. Het kan inderdaad aan mijn gehoor liggen. Ik luister zelf liever naar plaat, en qua technische gegevens is dat helemaal niets vergeleken met SACD Wat kan ik zeggen, Meningen verschillen en ik ben bang dat dat altijd zo zal zijn... We luisteren in iedergeval met onze eigen oren (neem ik aan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 december 2002 Author Report Share Posted 13 december 2002 Het spijt me heel erg Arieson maar mijn ervaring met SACD kan ik het best omschrijven als het luisteren/kijken naar een doorgelopen schilderij (tja beroerde omschrijving, hopelijk snap je het). En er zat ook nog eens erg weinig timing in. Ik kan er niets anders van bakken. Ik hoop oprecht dat het aan mijn gehoor heeft gelegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Hou toch eens op met dat geleuter over het beter zijn van draaitafels dan cd of sacd. Laat dat ieder voor zich toch uitmaken. Bovendien zijn de begrippen beter en best subjectief in deze materie, dus niet van toepassing! Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Wat kan ik zeggen, Meningen verschillen en ik ben bang dat dat altijd zo zal zijn... We luisteren in iedergeval met onze eigen oren (neem ik aan) Ik heb niet gezegd dat het slechter is dan... Wat ik wou zeggen is dat het mij wat tegenviel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 december 2002 Author Report Share Posted 13 december 2002 Geplaatst door Hubertinus:Hou toch eens op met dat geleuter over het beter zijn van draaitafels dan cd of sacd. Laat dat ieder voor zich toch uitmaken. Bovendien zijn de begrippen beter en best subjectief in deze materie, dus niet van toepassing! Heb ik me nou vergist of zat ik toch in Audio te posten. Als dit zo is dan lijkt het mij een relevante topic. Deze topic gestart door mij omdat het mij bevreemd dat er veel SACD spelers voor spotprijzen aangeboden worden. Luisteren we dan toch allemaal een beetje met dezelfde oren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Deze topic gestart door mij omdat het mij bevreemd dat er veel SACD spelers voor spotprijzen aangeboden worden. Luisteren we dan toch allemaal een beetje met dezelfde oren? Er zullen dus meer mensen zijn die dezelfde mening met ons delen. Vandaar dat je je afvraagt: Is SACD dan wel zo speciaal, kijkende naar de technische feiten? Dit heeft niets te maken met "is het beter dan..."! Het beloofde heel wat te zijn, maar ik ben/was er niet lyrisch van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Kijk dat heb ik nou met Mono 78tpm platen. Hoe hebben zo ooit die inferieure 33 tpm lp's op de markt kunnen gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 Ik ben zeeeeeeeeeeeeer tevreden met mijn sacd's en ben van mening dat dit echt wel een verbetering is tov cd's, alleen niet zo baanbrekend als door de afvalligen schijnbaar werd verwacht. Het valt me altijd op dat sacd zeer snel wordt afgeserveerd en vraag me serieus af hoeveel moeite men ECHT genomen heeft om te luisteren. Hoeveel cd's heeft men geprobeerd en noem eens de titels waarna je tot de conclusie gekomen bent dat het dus helemaal niks is dat sacd. Met andere woorden, geef eens referenties waarmee andere mensen wat makkelijker eenzelfde vergelijk kunnen maken om te zien of jouw conclusie kunnen delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 Hele goeje Arjen de Goeij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 15 december 2002 Author Report Share Posted 15 december 2002 Ik heb Heavy Weather van Weather Report op 3 formaten ontleed en SACD leverde louter en alleen op basis van deze plaat een teleurstellend resultaat. Het valt mij gewoon op dat er relatief veel SACD spelers te koop staan. Niet eens alleen om het formaat ter discussie te stellen maar hoe zou dit toch kunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door Puur:Ik heb Heavy Weather van Weather Report op 3 formaten ontleed en SACD leverde louter en alleen op basis van deze plaat een teleurstellend resultaat. Het valt mij gewoon op dat er relatief veel SACD spelers te koop staan. Niet eens alleen om het formaat ter discussie te stellen maar hoe zou dit toch kunnen? Ik telde er 6 van de 204 CD ads (allemaal Sony) als ik het goed heb. Misschien omdat het aanbod nog steeds tegen valt? Misschien omdat sommige mensen (gezien de recessie) om cash verlegen zitten? Misschien omdat sommige mensen het leuker vinden op platen te wassen Ieder zijn meug (en veel luister plezier). Overigens geloof ik best wel dat uit de LP meer muziek te persen is dan uit een SACD oid. Maar dan moet alles wel optimaal zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Mischien omdat de software karig en duur is? Of vanwege de vermeende re-releases van Sony met alleen een stereo spoor om maar meer software op de markt te hebben? Een sacd eigenaar zou zich wel eens bekocht kunnen voelen Overigens kan een goede cdspeler makkelijk de competitie aan met sacd, zeker als die sacdspeler goedkoper is dan deze cdspeler. En zeg nou zelf, als je honderden cd's hebt, waarvan vele unieke exemplaren, waarom dan overstappen op een sacdspeler die de cd er ff bij doet? Een multi-formaat speler is al een beter alternatief, maar dat komt de kwaliteit weer niet volledig ten goede. Ik blijf voorlopig fijn cd'tjes draaien Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Wedden dat als Laurie een SACDtje uitbrengt, dat je dan van gedachten verandert Als Pat Metheny mee doet (hij doet al dvd-a ) en al die anderen die ik node mis, dannog prefereer ik dvd-a. Geplaatst door Duck-Twacy: Nix voor jouw trouwens, een mooie platenspeler?? Nee hoor, mij te lastig, ik ben een gemaks-freak en er zit nu eenmaal zelden een afstandsbediening bij een draaitafel om de plaat om te draaien en een nummer te skippen Ook hier is de software weer lastig te verkrijgen en de (pers)kwaliteit telt ook wat zwaarder. Geplaatst door Duck-Twacy: Anyway er zijn best CD speler die zo goed zijn dat ze een SACD evenaren of zelfs overtreffen (de EMC1 van electrocompaniet bv). Wat zou het toch mooi zijn als die fabrikanten hun "know how" in een SACD (of DVD-A wat mij betreft) speler staken... Retorische vraag: Waarom zijn audiofielen zo behoudend? Met de tijd komt het wel goed met iig dvd-a, zoals Denon nu al bewijst Ik ken nog een paar andere cdspelers die sacd doen vergeten, het wachten is op een serieuze sacdspeler die bewijst dat de opnames inderdaad beter zijn. Sony en Philips konden mij tot nog toe niet overtuigen en mijn favoriete Amerikaanse merken zijn meer met dvd-a bezig (nu alleen de software nog). We zijn niet behoudend, we wachten op een volwaardig alternatief (hard+software) en dat is er gewoon nog niet Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Ik geef toe dat ik niet erg m'n best doe om sacd uitgebreid te testen, op de beurzen zie je vooral Sony (en vooral) Philips in redelijk mooie setups staan. Het software aanbod past iig niet goed in mijn straatje, dat lukt met dvd-a al beter, maar het is nog te vroeg om over te stappen. Mijn set in meerkanaals omzetten zou kapitalen kosten, dus ook dat is een rem bij mij Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
delfosso Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Persoonlijk vind ik SACD een hele vooruitgang op de cd-speler. Uiteraard ligt het er maar net aan welke speler je beluisterd. Net zoals bij een cd-speler. Je kunt een envoudige Sony XE670 natuurlijk niet vergelijken met bijvoorbeeld een Marantz SA12S1 van 4500,- deze klinkt veel beter. En dan is het ook nog eens afhankelijk van de receiver en speakers. Maar als het goed op elkaar is afgestemt is SACD een stuk beter dan CD. En als voordeel dat een SACD mooi blijft klinken ook al speel ik hem 100 keer. Een plaat wordt dan toch echt een stuk minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 dvd-a is wat meer ontwikkeld dan sacd. Ik heb er wat onderzoekjes in gedaan (vooral omdat ik bezig ben vaak met samplerates en bitrates enzo ) dvd-a is gebaseerd nog steeds op hetzelfde soort filter en golf vormen. terwijl sacd een heel apart filter heeft en gebaseerd is op een soort vectoren. Het is net beeldbewerking vectoren kunnen zijn nut hebben bij simpele dingen, terwijl bij complexe 'beelden' het rommelig gaat worden en de codes zich vermenigvuldigen. Het was duidelijk (dat ultranalog geloof op tweakers had gezegd) dat bij hogere frequenties in het spectrum de informatie ook qua schijfruimte toenam. Wat ik zelf eigenlijk graag zou willen zien is een soort hybride formaat. Voor het laag DSD en voor het hoog WAVE-base. DSD is gewoon technisch (en hoorbaar) rustiger voor het laag tot laag midden, en golf wat beter voor de complexere dingen in het hoog. Maar ik denk dat dit princiepe te extreem word. dan denk ik dat je een dubbele cd speler bekant krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 De dsd opnametechniek is gebaseerd op het detecteren van verschillen en Sony had ooit de bedoeling hiermee oude tapes te redden die nog slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 Een beetje SACD speler kost al gauw heel wat duiten. Ik kan iedereen aanraden om dan eens een vergelijk te trekken met een mooie 'gewone' cd speler. Ik denk dat SACD dan niet echt meer een optie blijkt. Dan spaar je liever nog even door..... Als je topkwaliteit wil dan moet je een topprodukt aanschaffen. Luister maar eens naar een EMC1 (elctrocompaniet)of een mooie Wadia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 over die wadia, kan speedy andre je mooi wat vertellen beter een northstar loopwerk en een goeie i2s dac Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 Geplaatst door @:Een beetje SACD speler kost al gauw heel wat duiten. Ik kan iedereen aanraden om dan eens een vergelijk te trekken met een mooie 'gewone' cd speler. Ik denk dat SACD dan niet echt meer een optie blijkt. Dan spaar je liever nog even door..... Als je topkwaliteit wil dan moet je een topprodukt aanschaffen. Luister maar eens naar een EMC1 (elctrocompaniet)of een mooie Wadia. Tja, ik heb jaren naar mooie cdspelers geluisterd, maar inmiddels zijn er cdspelers die ze voor relatief weinig geld met sprongen overtreffen. Ik heb SACD-spelers dit geluid nog niet horen produceren, hoewel de techniek er al lang klaar voor is. Ok, inmiddels besteed ik bijna geen aandacht meer aan sacd, want ik verwacht dat dvd-a het gaat winnen ivm de ijzersterke combinatie met een gewone dvdspeler, zoals je in de usa al ziet. Daar staan schaamteloos dvd-v/dvd-a spelers voor $175 in de schappen! Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts