Tom S Posted 9 december 2000 Report Share Posted 9 december 2000 Hallo, Ik ben van plan om op korte termijn een platenspeler aan te schaffen, ik heb hier weinig verstand van, en kan dan ook wel wat advies gebruiken. Op het moment loop ik te denken aan een Rega Planar-3 of een Pro-jekt 6.9, dit icm een musical fidelity xlp Phono voorversterker. Welk element past hier het best bij? Of kan ik beter uitkijken naar een 2e hands Linn Basik? het maximale bedrag dat ik wil besteden is FL 2500,- Het is tegenwoordig wel lastig om bij hifizaken verschillende platenspelers te beluisteren, laat staan met verschillende elementen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 december 2000 Report Share Posted 9 december 2000 Beste Tom, Dat is niet eenvoudig. Wat verlang je ervan , waar moet het op aangesloten worden. Hoe moet het klinken en hoe moet het er uitzien. Clear Audio the Champion van 2150,00 is heel mooi en erg goed. Thorens maakt ook nog steeds in die prijsklasse prima draaitafels. Pro-ject is ook helemaal niet verkeerd. En Rega is qua prijskwaliteitsverhouding ook een prima draaitafel. In deze prijsklasse zou ik nieuw gaan kopen! Wat leuk is om te weten de Clear-Audio is heel gemakkelijk op te waarderen. En je houdt ook nog geld over voor een beter element. Op de Rega zit ook een Rega arm die ook op de Clear Audio zit. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 10 december 2000 Author Report Share Posted 10 december 2000 Mijn versterker is een NAD C-320 icm Tannoy R2 speakers. Ik hou wel van een tikkeltje warm geluid, vooral niet te scherp, hoe de platenspeler eruit ziet is voor mij niet echt belangrijk. Ik zag van de week nog een Clear Audio bij Hanze Hifi in Zwolle staan, hier zat een Rega RB250 tonearm op, dit klonk best mooi, koste geloof ik FL 2100,- incl MM element (Type weet ik zo niet meer). Het geheel zag er iig wel gelikt uit Op de Rega Planar 3 zit een RB300 arm, is deze nou veel beter dan de RB250? En is er misschien nog iemand die ervaring heeft met de Pro-jekt 6.9?, hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Alvast bedankt voor de vele reakties die ongetwijfeld hierop zullen volgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 15 december 2000 Report Share Posted 15 december 2000 Beste Tom, Ik heb toevallig twee weken geleden een draaitafel aangeschaft. Ik heb gekozen voor een Rega P 3. Deze is net een maand uit. Het is een verbeterde versie van de Planar 3 een draaitafel die rega al 25 jaar maakt. De nieuwe versie heeft een verbeterde motor, en een iets gewijzigde kast. Het leuke van deze P 3 is dat je hem in verschillende kleuren kunt kopen, niet belangerijk, geeft wel een leuke tint aan je hele set. Ik heb ook nog gekozen voor de speciale muursteun van Rega, zodat de draaitafel helemaal ontkoppelt is van de vloer zodat hij niet overslaat als je er stevig langs loopt. De rede dat ik voor Rega heb gekozen is toch wel de prijs/ kwaliteit verhouding en een produkt wat al 25 jaar stand houd. Pro-ject maakt ook goeie draaitafels, ze lijken erg veel op die van Rega. Maar de draaitafels van Rega hebben toch net iets meer 'body'. Je zou ook nog kunnen over wegen om de bijbehorende Rega phono voorversterker er bij aan teschaffen. Dat zit je zo rond jou budget met een super draaitafel Ik heb hem zelf gewoon met een standard Rega element genomen. Neem anders eens een kijkje bij www.joenit.com daar vind je alle info omtrent Rega. Ook maakt nad een phono trapje maar dit stelt echter niet zo veel voor. Hij kost dan ook slechts 199,- Ben benieuwd waar je voor gaat, maar ik ben erg blij met mijn nieuwe P3 Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest siepv Posted 16 december 2000 Report Share Posted 16 december 2000 Eenvoudig ga voor de Rega. Je bent nog geen 2500 piek kwijt en koop voor het geld wat je overhoudt LP's Mocht je echt de kick van analoog te pakken krijgen dan is de Rega zeer goed interuilen(waardevast)en kun je doorgroeien naar iets beters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 16 december 2000 Report Share Posted 16 december 2000 Hoi, Siepv, ben je zelf bekend met Rega draaitafels? Doe met ons mee en beschrijf je set bij de topic 'mijn set...' Zo kunnen alle leden zichzelf zeg maar, muzikaal voorstellen! Leuk ook om van elkaar te weten waarom iemand dan reageert op een bepaalde topic, want de set die iemand thuis heeft staan, zegt ook wat over die persoon!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 16 december 2000 Author Report Share Posted 16 december 2000 Bedankt voor de reakties, Ik zal binnenkort maar eens bij de Rega dealer langsgaan, de Rega P3 heeft mijn interesse. Om er een MM Phono voorversterker voor te zetten zie ik niet zitten, ik wil wel gelijk een goede MM/MC voorversterker zodat ik later zonder problemen een MC element kan monteren. Vandaar dat ik mijn zinnen op de musical fidelity xlp heb gezet, de NAD PP-1 heb ik op het begin nog wel even overwogen. Misschien is de Rega EOS ook wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest siepv Posted 17 december 2000 Report Share Posted 17 december 2000 Hoi Michel, Ja ik ben ook ooit eens begonnen met een rega p3 draaitafel. Mijn ervaring is dat dit eigenlijk een perfecte draaitafel is om kennis te maken met dat wat analoog te bieden heeft. En dat voor een zeer schappelijke prijs. siepv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 4 januari 2001 Author Report Share Posted 4 januari 2001 Even een updateje, Gister heb ik de Clearaudio Champion, en de Pro-Ject 6.9 beluisterd. Ik ben ook bij de Rega dealer geweest, maar die had helaas geen P3 op vooraad. Waarschijnlijk ga ik voor de Clearaudio, deze wist mij net iets meer de overtuigen dan de Pro-Ject, welke overgens ook erg mooi klonk. De Pro-Ject vond ik iets droger klinken (niet negatief bedoeld), de Clearaudio klonk wat sprankelender. De spelers waren aangesloten op de NAD C320 icm de Tannoy R2's, aangezien ik deze ook thuis heb staan leek het mij beter om ze daarop de beluisteren zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten. Als phono voorversterker werd de Musical musical Fidelity XLPS gebruikt. Nu heb ik nog een vraag, op de Clearaudio was een aurum-aplha element gemonteerd, en op de Pro-Ject zat een Audio Technica K9 (Of kan ik beter Linn zeggen?). Zijn dit goede elementen, of zijn er betere alternatieven? (in ongeveer dezelfde prijsklasse). Tom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 januari 2001 Report Share Posted 4 januari 2001 Beste Tom, Hierbij is het mogelijk om in de Rega arm RB 250 een Denon DL 160 te monteren. Bovendien is het een MC met high-output dus gewoon op een MM ingang aansluiten. Verschil RB 250 en RB 300 is dat de RB 300 voor de naaldkracht een veer instelling heeft en dat de tolereanties iet minder ruim zijn, verder is het dezelfde arm. Zoals ik al liet doorschemeren zou ik voor de Clearaudio Champion gaan ook al in verband met de uitbouw mogelijkheden. Wat kombinaties betreft zou jou dealer daar verstand van moeten hebben!! Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 4 januari 2001 Author Report Share Posted 4 januari 2001 Hallo Henk, Wat combinaties betreft zou jou dealer daar verstand van moeten hebben!! Daar twijfel ik ook niet aan!, hierover ga ik mijn dealer nog raadplegen. Het leek me alleen niet verkeerd om even een hengeltje uit te gooien aangezien ik weinig/niets van elementen afweet. En zolang ik met iedere vraag weer wat wijzer wordt, zal ik vragen blijven stellen . Tom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 januari 2001 Report Share Posted 5 januari 2001 Beste Tom, Afgesproken !!! Ik weet trouwens zonder onbescheiden te zijn,behoorlijk veel van platenspelers ,armen en elementen. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hans Bebop Posted 6 januari 2001 Report Share Posted 6 januari 2001 Hallo, Als je een nieuwe platenspeler gaat kopen is de plaats waar je hem neer zet van het allergrootste belang. Niet op een bureau of tafel in ieder geval. Het beste is op een verstelbaar plateau aan een stenen muur. De mijne zweeft zo 2 cm boven het bureau waar ook de rest van de installatie staat. Voor de voorzijde een frame laten maken. x x xxxxxxxxxxxxx x x De onderste 2 kruisjes zijn het einde van een schroefpunt, een lange uiteraard. Midden achter een spike plaatsen en alles. dan 100% horizontaal zien te krijgen. Koop hiervoor een LANGE lichtgewicht waterpas. Heb zelf een oude Thorens 127, een goede CD speler kan er niet tegen op. Zilverdraad vanaf het element is aan te bevelen. Nog een tip. Plaats de speakers ver voor de muur, zo'n 100 cm en minimaal 50 cm van de zijwanden. Achtermuur moet dempen. Boekenkast, platenkast of een gordijn. Je geluid heeft dan aanmerkelijk meer diepte. De volgorde in belangrijkheid is. De draaitafel, de arm en dan pas het element. Een demonstratie bij Linn ging alsvolgt. Weet de merken niet alleen de prijzen. Draaitafel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 6 januari 2001 Author Report Share Posted 6 januari 2001 Hallo Hans, Bedankt voor de tips. Wat de plaatsing betreft, ik was van wel plan om hem op een tafel te plaatsen... een lastafel. Deze ben ik aan het omvormen naar een stereomeubel, De tafel zelf weegt denk ik zo'n 70 KG, op de bovenplaat (2cm dik ijzer) boor ik putjes, hierin komen de in een punt geslepen uiteinden van een draadeinde welke ervoor moeten zorgen dat de hierop bevestigde MDF plaat waterpas ingesteld kan worden. Mijn vloer is van beton en de muur van hout, dus dit leek me wel een goede oplossing Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 januari 2001 Report Share Posted 6 januari 2001 Beste Tom, Eerst even het volgende alle materialen hebben hun eigen resonantiefrequentie dus ze trillen gemakkelijk bij een bepaalde frequentie, indien het in beweging wordt gebracht. Sla eens met een hamer niet al te hard op je lastafel en ik denk dat je weet wat ik bedoel , dat moet je dus gaan dempen anders komt dit geluid bij het geluid wat uit je luidsprekers komt . Wat heel erg belangrijk is bij draaitafels is acoustische terugkoppeling ! Indien je dit kunt vermijden ben je al een heel eind op de goede weg. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts