Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Ik keek net ff op deze site en als ik moet geloven wat daar allemaal bij de 'onzin op een rijtje' staat, dan hebben veel mensen hier, veel geld voor niks uitgegeven... Voorbeeldje: Stelling: Netsnoeren. Voor audio apparatuur moeten speciale netsnoeren gebruikt worden. Werkelijkheid:Als de geluidskwaliteit afhankelijk is van het netsnoer dan moet je het apparaat onmiddelijk terugbrengen en je geld terug vragen. Klinklare onzin. Nog een voorbeeldje: Stelling: Inspelen. HiFi apparatuur moet eerst geruime tijd ingespeeld worden voordat het tot optimale prestaties komt. Werkelijkheid: Electronische apparatuur hoeft nooit ingespeeld te worden. Bij sommige (bas) luidsprekers verandert de veerkracht van de ophanging na enige tijd gebruik. M.i. moet de fabrikant dan voor een 'intril' periode zorgen. En nog een: Stelling: CD-spelers moeten zwaar en robuust uitgevoerd zijn en zeer stabiel opgesteld worden. Werkelijkheid: Deze gedachte is klakkeloos overgenomen van de vinyl-platenspeler waar dat inderdaad zo moet. Het CD-systeem is verregaand ongevoelig voor trillingen. ...en zo staan er nog wel wat voorbeelden op, waarvan sommige mensen die hier wel eens komen, roepen dat het een groot verschil uitmaakt... Dus, Audiopaul (en anderen uiteraard ook), volgens deze meneer (of mevrouw?) die ik overigens heb gevonden via jouw site , heeft jouw rack helemaal geen zin... Wie is er nou gek??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Roep dat nu niet te hard anders krijgen een heleboel mensen plotseling last van slapeloosheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Beste Henrie, Die site is al een hele oude en taaie koe. Kunnen we maar beter in de sloot laten zitten. Spit eens wat oude threads uit, is al heel wat over gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbel Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Of wij zijn gek dat we het nog steeds proef ondervindelijk bevestigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Henrie, Die site is al een hele oude en taaie koe. Kunnen we maar beter in de sloot laten zitten. Spit eens wat oude threads uit, is al heel wat over gezegd. Voor degenen die niet weten om welke site het gaat, dat is dus deze: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Henrie, Die site is al een hele oude en taaie koe. Kunnen we maar beter in de sloot laten zitten. Spit eens wat oude threads uit, is al heel wat over gezegd. Dat kan best zijn, maar volgens mij is het echt niet allemaal onzin wat daar staat... Ik ben hier dacht ik ook nog wel eens wat sceptisch geweest ten aanzien van bijvoorbeeld audioracks en voedingskabels, en dat wordt op die site bevestigd... Vond ik dus opvallend, vooral omdat er hier soms precies het tegenovergestelde beweerd wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door phelsuma:Roep dat nu niet te hard anders krijgen een heleboel mensen plotseling last van slapeloosheid. Daar ben ik ook bang voor. Gelukkig heb ik nog niet allemaal van die 'onzin' aangeschaft Was ik overigens ook niet van plan, al had dat ook veel met geld te maken. Eerst maar eens een cd-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Komt goed uit dat je op zoek bent naar een CD speler................. Zet dan eens een paar machines met verschillende loopwerken naast elkaar, een gewoon laatje van Philips of Zonie, een Pioneer Stable Platter en een VRDS van Teac en verbaas je over de hoorbare verschillen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Zou dat ook niet aan de gebruikte elektronika liggen denk je? Sorry hoor, maar het nut van een speciale netsnoer heb ik nog nooit gezien. Ik stond er de eerste keer dat ik er van hoorde ook aardig versteld van... Maar het maakt mij niet uit, waar mensen hun geld aan uitgeven. Als je er maar gelukkig mee bent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Henrie:Sorry hoor, maar het nut van een speciale netsnoer heb ik nog nooit gezien. Ik stond er de eerste keer dat ik er van hoorde ook aardig versteld van... Geeft niet Henrie, Als je maar gelukkig bent. Maar er komt een dag dat je wel veschil in netsnoeren gaat horen. Heb eens bekeken wat zo'n netsnoer aan herrie in je gevoelige interlinks kan veroorzaken. Dat een goed netsnoer niet veel geld hoeft te kosten als je een beetje habdig bent is hier al een paar keer aan de orde geweest. Verschil is er wel degelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Maar een netsnoer zorgt toch alleen maar voor voeding van het apparaat? Daar gaat ie toch niet anders van klinken? Het is toch gewoon spanning, en of die nou met snoer A of met snoer B wordt aangevoerd (ok, je voert stroom aan, niet spanning) dat maakt toch niks uit? Trouwens, gevoelige interlinks heb ik ook niet (simpele tulpsnoertjes)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Maakt niet uit of je nou goedkope tulpsnoertjes hebt of de duurste interlinks die te krijgen zijn. Door een netsnoer van een component lopen geen mooie sinusstromen maar steile piekstromen, met name bij eindversterkers. Die veroorzaken nogal wat elektromagnetische herrie die iedere interlink oppikt. Dure zijn er net zo gevoelig voor als hele goedkope. Alleen gebalanceerd is minder gevoelig. Door een goede layout van het netsnoer, twisten b.v., kun je die uitgestraalde herrie beperken. Daar is geen hokus pokus bij. Meneer Lorenz, Gauss en nog wat van die bekenden wisten het al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Dat daar 'herrie' vanaf komt snap ik, al begrijp ik nog niet helemaal waarom het signaal verandert bij een eindversterker. Volgens mij is het netsignaal vrij constant (op eventuele 'herrie' na, maar die wordt volgens mij niet erger als je er iets op aansluit)... Maar een interlink (ook tulpsnoertjes) zijn afgeschermde kabeltjes. Die afscherming voorkomt dat die 'herrie' van de netsnoer invloed heeft op je signaal. Dat die 'herrie' wel invloed kan hebben op onafgeschermde signalen, kan ik begrijpen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Die afscherming van je snoertjes is elektrostatisch en nauwelijks elektromagnetisch. Ben jij nou een elektrostudent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door phelsuma:Roep dat nu niet te hard anders krijgen een heleboel mensen plotseling last van slapeloosheid. Zeg phelsuma. Laat ik nou zien dat je Siltech bekabeling hebt. Lig je al wakker? Siltech is volgens dezelfde bron ook niet nodig hoor. Gewoon een signaalsnoer van de Bouwmarkt is even goed als een dure interlink, kun je daar lezen. Nu kan ik niet alles beoordelen wat daar ter discussie wordt gesteld, maar dat er een verschil is tussen interlinks is, is een feit waar ik op grond van eigen vergelijking zeker van ben, na gedurende een week een Vd Hul Integration en een Monster (ik meen 1.2) geregeld af te hebben gewisseld. Ik zal niet zeggen dat de een beter is dan de ander, maar het verschil in het karakter van het geluid is behoorlijk groot, hoewel ze elkaar in prijs niet eens veel ontlopen. Ik vrees dat de schrijver op de betreffende site (die ik inmiddels helemaal heb gelezen) op rekenkundige gronden ook tot de conclusie zou komen dat alle wijn hetzelfde smaakt. Wel roert hij iets aan dat te gemakkelijk vergeten wordt. Dat we op de eerste plaats horen met onze eigen oren en dat dat geen stabiele instrumenten zijn. Je gehoor verandert aanzienlijk na wat glazen alcohol (of het verbetert of verslechtert laat ik in het midden), heb ik tenminste bij mijzelf gemerkt. Ook verder hoor je het geluid uit precies dezelfde set niet altijd hetzelfde. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Pjotr:Die afscherming van je snoertjes is elektrostatisch en nauwelijks elektromagnetisch. Ben jij nou een elektrostudent Volgens mij werkt een afscherming als een kooi van Faraday en die helpt wel degelijk als afscherming tegen elektromagnetisme (ik heb er m'n Natuurkundeboek nog ff op na geslagen)... En bovendien heb ik nog ff een natuurkunde student (huisgenoot) erover gevraagd, en die zegt dat electrostatica en electromagnetisme alles met elkaar te maken hebben... Sowieso kun je elektriciteit en magnetisme niet los van elkaar zien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Hans: Zeg phelsuma. Laat ik nou zien dat je Siltech bekabeling hebt. Lig je al wakker? Siltech is volgens dezelfde bron ook niet nodig hoor. Gewoon een signaalsnoer van de Bouwmarkt is even goed als een dure interlink, kun je daar lezen. Nu kan ik niet alles beoordelen wat daar ter discussie wordt gesteld, maar dat er een verschil is tussen interlinks is, is een feit waar ik op grond van eigen vergelijking zeker van ben, na gedurende een week een Vd Hul Integration en een Monster (ik meen 1.2) geregeld af te hebben gewisseld. Ik zal niet zeggen dat de een beter is dan de ander, maar het verschil in het karakter van het geluid is behoorlijk groot, hoewel ze elkaar in prijs niet eens veel ontlopen. Ik vrees dat de schrijver op de betreffende site (die ik inmiddels helemaal heb gelezen) op rekenkundige gronden ook tot de conclusie zou komen dat alle wijn hetzelfde smaakt. Wel roert hij iets aan dat te gemakkelijk vergeten wordt. Dat we op de eerste plaats horen met onze eigen oren en dat dat geen stabiele instrumenten zijn. Je gehoor verandert aanzienlijk na wat glazen alcohol (of het verbetert of verslechtert laat ik in het midden), heb ik tenminste bij mijzelf gemerkt. Ook verder hoor je het geluid uit precies dezelfde set niet altijd hetzelfde. groet Tja, ik weet het niet, met die interlinks. Aan de ene kant hoor je iedereen erover, dat je zoveel winst kunt behalen, maar aan de andere kant heeft die gast gelijk als ie zegt dat (op grond van zijn berekeningen) het niet eens mogelijk is een verschil te horen. Ik heb z'n berekeningen niet nagerekend of op juistheid gecontroleerd... En bovendien (en daar heeft die gast zeker gelijk in) hoor je, als eventuele straling al invloed heeft, niet een ander geluid/klank, maar een extra geluid (meer ruis). Op het signaal komt ruis, het signaal zelf verandert op zich niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Ik vrees dat de schrijver op de betreffende site (die ik inmiddels helemaal heb gelezen) op rekenkundige gronden ook tot de conclusie zou komen dat alle wijn hetzelfde smaakt. Beste Hans, Dit is kern van alle kritiek die in vele threads op vele fora, inclusief dit forum, gekomen is op die site. Op het pre-augutus-hifi.nl-forum zijn er threads over geweest die ver over de 100 pagina's besloegen. Jan de electronicus (de schrijver van http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/) is vele malen uitgenodigd om bij anderen eens zijn eigen oren te komen gebruiken, A/B vergelijkingen te doen enz. Daar is hij nooit op in willen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Beste Henry, De volgende prakticumproef: Pak een interlink, sluit er aan de ene kant een weerstandje van 100 ohm aan (de uitgangs impedantie van menig component, sluit aan de andere kant een weerstandje van 47 Kohm aan (de ingangsimpedantie van menig component). Kijk nu eens op een LF-spectrumanaliser wat er gebeurt als die interlink in de buurt van het netsnoer van een apparaat komt (wat aan staat natuurlijk, je PC is een goeie). Je zult je de blaren schrikken, ondanks die kooi van Faraday. Harmonischen tot ver over de 1500 Hz zo'n 60 a 80 dB onder het uitstuurniveau van je versterker. Dat dat het geluidsbeeld van een goede installatie geen goed doet lijkt mij duidelijk. Bij een goede installatie hoor je het ook erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Pjotr: Beste Hans, Dit is kern van alle kritiek die in vele threads op vele fora, inclusief dit forum, gekomen is op die site. Op het pre-augutus-hifi.nl-forum zijn er threads over geweest die ver over de 100 pagina's besloegen. Jan de electronicus (de schrijver van http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/) is vele malen uitgenodigd om bij anderen eens zijn eigen oren te komen gebruiken, A/B vergelijkingen te doen enz. Daar is hij nooit op in willen gaan. Dat vind ik dan wel een beetje zwak. Theoretisch alles berekenen en dan niet de proef op de som willen (durven?) nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Henry, De volgende prakticumproef: Pak een interlink, sluit er aan de ene kant een weerstandje van 100 ohm aan (de uitgangs impedantie van menig component, sluit aan de andere kant een weerstandje van 47 Kohm aan (de ingangsimpedantie van menig component). Kijk nu eens op een LF-spectrumanaliser wat er gebeurt als die interlink in de buurt van het netsnoer van een apparaat komt (wat aan staat natuurlijk, je PC is een goeie). Je zult je de blaren schrikken, ondanks die kooi van Faraday. Harmonischen tot ver over de 1500 Hz zo'n 60 a 80 dB onder het uitstuurniveau van je versterker. Dat dat het geluidsbeeld van een goede installatie geen goed doet lijkt mij duidelijk. Bij een goede installatie hoor je het ook erg goed. Ik weet het niet. Die Jan heeft een en ander ook berekend en zegt dat het totaal geen hoorbare invloed heeft... Wie heeft nou gelijk? Nogmaals, ik vind het een beetje zwak dat ie z'n theorie niet heeft willen toetsen. Groeten Henrie (die het inmiddels niet meer weet, maar zich niet zo druk maakt, want hij heeft toch geen geld voor dure interlinks... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2002 Author Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Hans:Ik vrees dat de schrijver op de betreffende site (die ik inmiddels helemaal heb gelezen) op rekenkundige gronden ook tot de conclusie zou komen dat alle wijn hetzelfde smaakt. Ik heb nog eens even over deze stelling nagedacht en er zit denk ik wel wat in. Je kunt dezelfde vergelijking maken met auto's (ik hoor Audiopaul al denken: 'Oh neeee... gaat ie deze thread ook al met auto's vervuilen...' ): Een auto heeft tegenwoordig vaak een tandheugelbesturing met stuurbekrachtiging. Toch voelt het bij de ene auto heel anders aan dan bij de andere. En dat heeft niet alleen met de maximale stuuruitslag te maken (het aantal omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts). Sterker nog, er zijn auto's bij welke de de besturing indirecter werkt dan bij de ander (meer omwentelingen nodig dus) maar toch directer aanvoelt. De besturing van de Nissan 350Z is er zo een. Niet echt direct in theorie (2,75 omwentelingen) maar voelt sportief. In Autovisie 23 van dit jaar (de meest recente op dit moment) stond het zo: "Met 2,75 omwentelingen tussen de uiterste standen is het geen erg directe installatie maar de auto reageert snel en precies, waardoor de besturing toch een erg sportief gevoel geeft." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Henrie: Ik weet het niet. Die Jan heeft een en ander ook berekend en zegt dat het totaal geen hoorbare invloed heeft... Wie heeft nou gelijk? Jan natuurlijk! Maar alleen voor zichzelf. Dat is ook het irritante aan die site: Zijn gelijk moet ieders gelijk zijn. Als dat niet zo is dan ben je een domoor met aangenaaide oren Groeten Henrie(die het inmiddels niet meer weet, maar zich niet zo druk maakt, want hij heeft toch geen geld voor dure interlinks... Ik maak me ook niet zo druk hoor als het niet zo perfect klinkt. Als het maar niet te erg wordt. Maar als het wel erg goed klinkt is het wel extra genieten. In die zin gaat de vergelijking met wijn goed op. Je kan genieten van een lekker maar niet al te duur tafelwijntje. Maar een hele goede fles waar je de hele avond mee kan doen is wat anders. En die hoeft trouwens niet eens erg duur te zijn. Jan heeft duidelijk aan een redelijk tafelwijntje voor alles en nog wat genoeg. Een hele goede fles is aan hem niet besteed. Maar dat gaat niet voor iedereen op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siebe Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Theorie en praktijk pakken bijna altijd verschillend uit. Groeten, Siebe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2002 Author Report Share Posted 19 november 2002 Ik maak me ook niet zo druk hoor als het niet zo perfect klinkt. Als het maar niet te erg wordt. Maar als het wel erg goed klinkt is het wel extra genieten. In die zin gaat de vergelijking met wijn goed op. Je kan genieten van een lekker maar niet al te duur tafelwijntje. Maar een hele goede fles waar je de hele avond mee kan doen is wat anders. En die hoeft trouwens niet eens erg duur te zijn. Om er nog even een ongenuanceerde opmerking tegenaan te gooien: WIJN IS VIES! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts