Jump to content

Ruis...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Omdat er in het andere topic -over het audiorack van Audiopaul (voor zover het daar nog over gaat :))- niet op wordt gereageerd, hier nogmaals mij vraag:

Als ik mijn versterker op aux1 zet (daar zit mijn computer op) en vervolgens het volume ver open draai, zonder dat ik muziek aan heb staan, dan krijg ik een hoog soort ruis (vooral de tweeter dus). Dit krijg ik echter niet als ik de versterker op aux2, tape, cd-r/md of cd zet (daar zit niks op aangesloten). Dan krijg ik juist het radiosignaal (wel zwak, maar goed hoorbaar) terwijl die gewoon op de tuneringang zit. Op de phono-ingang heb ik alleen maar (veel) ruis als ik de versterker vol open zet. Maar wel andere ruis dan op de aux1 ingang, want het betreft hier ruis op alle units van mijn speakers. Ook op de phono-ingang zit niks aangesloten. Iemand een idee hoe dit komt (en of er wat aan te doen valt)???

Hoi Henrie,

je pc geeft waarschijnlijk een ruissingnaal af, een pc geeft ook al snel ruis af, wat voor een kabel heb je tussen de pc en de versterker? met verloopjes heb je bv. altijd meer kans op ruis. Dat je de tuner hoort op andere ingangen kan ik even niet zo beantwoorden, als iemand anders erop komt dan komt de aha erlebnis wel weer.

:D

gr. Rogier

Tussen de computer en de versterker ligt een simpele tulpsnoer (met uiteraard aan de ene kant 3.5 jack en aan de andere kant 2x tulp). De snoer is ongeveer 10 meter lang. Zou wel wat korter kunnen, maar niet veel. Hooguit een meter en ik heb geen zin om 'm daarvoor helemaal uitelkaar te gaan slopen. Het is namelijk een kabel met aangegoten stekkertjes.

Overigens is dat tunersignaal in de andere aansluitingen niet zo storend. Ik kwam het toevallig tegen, toen die ruis in de aux1 me opviel toen ik dicht met m'n oor bij de tweeter zat terwijl het volume niet eens zo hoog stond. Je hoort het ook alleen tijdens erg hoge volumes. Zo hard staat m'n versterker nooit.

Overigens wordt die ruis wel behoorlijk overstemd door de muziek en hoor je het tijdens de muziek dus niet of nauwelijks. Maar ik vond het opvallend toen ik even geen muziek aan had...

Henrie,

het aansluiten van apparaten via de hoofdtelefoonuitgang (tuner) en ook op de pc geeft grote kans op storingen. Gelukkig heb je er niet zo een last van zoals je zelf zegd, maar nadelig voor het geluid is het natuurlijk wel. Maar volgens mij komt er een keertje verandering in je setup, en zul je er geen of minder last van hebben. Trouwens, het is op zich normaal dat je een klein beetje ruis hoort door de tweeter als je de versterker opendraait, dit komt tenminste vaak voor.

gr. Rogier

Ja dat klopt. Alleen is de ruis veel hoger bij de aux1 dan bij de overige ingangen. Sterker nog, nu ik het eens probeer met uitgeschakelde tuner: ook daar zit veel ruis op. Nu zit op de kanalen die niet in gebruik zijn niet of nauwelijks ruis. Dat er op die anderen wel veel ruis zit, zal dan wel komen doordat de computer en tuner daar op aangesloten zitten. Zou het kunnen dat dat komt doordat de computer niet geaard is? Ik heb namelijk geen randaarde aan de stopcontacten in mijn kamer (gebouwd in de jaren 60 en daarna nooit echt meer gerenoveerd; kortom: de ideale studentenkamer ;)).

Geplaatst door Henrie:

Tussen de computer en de versterker ligt een simpele tulpsnoer (met uiteraard aan de ene kant 3.5 jack en aan de andere kant 2x tulp). De snoer is ongeveer 10 meter lang.

10 Meter confused.gif

Das een aardige antenne voor stoor singalen.

Probeer in ieder geval eens om de kabel zo ver mogelijk van de monitor vandaan te houden.

En verder zo veel mogelijk scheiden van netsnoeren en dergelijke.

Zou je dit eens kunnen proberen.

Omwikkel de net snoeren eens met Aluminium folie (ter afscherming) en sport tape (dan blijft het nog ziten ook).

Dit kan je in de stekker op de randaarde monteren.

in jou geval werkt dat niet natuurlijk (die randaarde).

Mischien is er in dat geval een verwarmings buis of water leiding in de buurt.

Het houdt in ieder geval een deel van de strooi velden tegen.

Ook in niet geaarde variant.

Omwikkel de net snoeren eens met Aluminium folie (ter afscherming) en sport tape (dan blijft het nog ziten ook).

Dit kan je in de stekker op de randaarde monteren.

Dit lijkt me niet geheel veilig, tenminste met netspanning dus zeker niet doen.

gr. Rogier

Koop toch gewoon 20m coax (met folie afscherming) H125 of zo. De coax twisten (minder aardlus)

Tulpjes er op en klaar!

Shit daar moet natuurlijk zo'n stereo stekker aan.

Succes

Groeten Simon

Nee, aan beide kanten is ie tulp. Ik heb voor de ene kant een verloopstekkertje naar 3.5 jack... Maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Ik heb niet veel last van de ruis (alleen als ie hard staat zonder te spelen) en ik ga denk ik eerst een cd-speler kopen. Daar heb ik m'n geld hard voor nodig...

Wat is er dan onveilig aan  

Ik dacht dat je het ook over het afschermen van netsnoeren had, dat is natuurlijk onveilig op deze manier. Voor interlinks geldt dat niet. Op de aarde kan nl. zeker spanning komen, en als dat (niet of niet afdoende geisoleerd) aan de buitenkant van een kabel loopt is de kans dat je in aanraking komt met stroom natuurlijk zeer aanwezig.

gr. Rogier

Geplaatst door Hero Elzinga:

Het gaat ook inderdaad om de netsnoeren.

Spanning of stroom op de randaarde heb ik nog nooit van gehoord.

Dit is ook niet mogelijk bij goed werkende aardlekschakelaars volgens mij.

...en laat ik nou net geen randaarde hebben :) Ik kan natuurlijk de verwarming als aarde gebruiken, maar dat wordt er dan ook niet veiliger op denk ik...

Spanning of stroom op de randaarde heb ik nog nooit van gehoord.

Op de aardedraad zit ook normaal geen spanning, maar het kan dus wel eens gebeuren.

De afscherming van sporttape om een netsnoer heen zal ik in ieder geval niet aandurven. Ook omdat ik een huisdier heb.

gr. Rogier

Geplaatst door seoman:

Koop toch gewoon 20m coax (met folie afscherming) H125 of zo. De coax twisten (minder aardlus)

Tulpjes er op en klaar!

Shit daar moet natuurlijk zo'n stereo stekker aan.

Succes

Groeten Simon

Of gewoon 10 meter goede Prefer Microfoonkabel (gebalanceerd, twee binnenaders en afscherming). Voor dat geld niet te verslaan, zeker niet voor een PC als bron.

Die truc met zilverpapier zou ik niet zo gauw doen.

Maarten

Geplaatst door Maarten:

Of gewoon 10 meter goede Prefer Microfoonkabel (gebalanceerd, twee binnenaders en afscherming). Voor dat geld niet te verslaan, zeker niet voor een PC als bron.

Die truc met zilverpapier zou ik niet zo gauw doen.

Maarten

TaDaaa!!!!! :);)cool.gif

Ben benieuwt wat er van de kanaalscheiding overblijft. Maar dat zal voor mp3 niet boeien. Een pc heeft echter veel meer in zijn mars dan mp3. => Lijkt me niet ideaal.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Ben benieuwt wat er van de kanaalscheiding overblijft. Maar dat zal voor mp3 niet boeien. Een pc heeft echter veel meer in zijn mars dan mp3. => Lijkt me niet ideaal.

Groeten Simon

Waarom zou dat voor mp3 niet boeien? Mp3's zijn ook gewoon in stereo hoor. Alleen zijn de delen van de muziek die voor beide kanalen hetzelfde zijn, als mono gecodeerd. Dat scheelt weer wat (schijf)ruimte... Verder is het gewoon stereo, maar dan kwalitatief wat minder. Maar dat komt doordat er delen van het geluid worden weggegooid...

Geplaatst door Henrie:

Verder is het gewoon stereo, maar dan kwalitatief wat minder. Maar dat komt doordat er delen van het geluid worden weggegooid...

Precies!

De kwaliteit is minder en dus is de kanaal sche(i)nding minder opvallend.

Ik heb erg mijn best gedaan om mijn pc