Jump to content

mijn stoppen springen apontaan?

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

een raar verhaaltje, zaterdag had ik net muziek geluisterd, de apparatuur aangelaten, ga achter de pc zitten, en de stop waar de audio op zit vliegt eruit. Ik zet de stop weer aan (schakelaar) en alles doet t weer en blijft zo tot nu toe. Vanochtend doe ik een lamp aan in de studeerkamer, springt de lamp, letterlijk springen, plof en glas van de lamp overal, stop van de studeerkamer eruit. lamp vervangen, stop weer erin, en alles werkt weer perfect.

Is dit toeval?

hoe kan dit?

als alles na het weer aanzetten weer gewoon perferct werkt kan er toch niks mis zijn lijkt me?

zou het een spanningspiek zijn bij de nuon?

Ik hoop dat iemand wat kan verhelderen,

Met spanning wacht ik af,

Rogier

Hmm

net de noun gebeld en was niks aan de hand volgens hun, niks bekend van spanningspieken of zo. Raade me aan om de installatie na te laten kijken, of er is een apparaat dat sluiting maakt. Vreemd dat het dan wel allemaal weer werkt als ik de stop weer aanzet. Was trouwens in beide gevallen een geaarde groep die uitviel.

help....

De meterkast was in orde, de monteur kon ook geen verklaring geven van het springen van de stoppen. Behalve dat er te veel op 1 groep stond, maar dat is niet zo. Afwachten dus of het nog een keer gaat gebeuren, en als dat zo is worden alle leidingen doorgemeten. Nu heb ik er gelukkig alweer even geen last van. Hopen dat t zo blijft.

gr. Rogier

Geplaatst door Audiopaul:

Zeker weten, joh!           Zijn bij jou soms ook de stoppen doorgeslagen?   :D  

Weet iemand hiero trouwens of de cd-shops in Arnhem morgen ook open zijn? Carl wellicht?     :rolleyes: Moet nl. weer even dringend wat muziek scoren, weet je!     cool.gif     :D    

Ook mijn stoppen zijn wel eens doorgeslagen door m'n hifi :D Die audiofiele zijn alleen wat duurder :(

Cd-winkels.. geen idee. Daar heb je de telefoon voor ;)

Net nieuwe cd van Spinvis gekocht. Misschien vind je het ook wel wat :rolleyes:

Groet, Jasper

Geplaatst door Audiopaul:

Zeker weten, joh!     ;)     :D Zijn bij jou soms ook de stoppen doorgeslagen?   :D   :P

Weet iemand hiero trouwens of de cd-shops in Arnhem morgen ook open zijn? Carl wellicht?     :rolleyes: Moet nl. weer even dringend wat muziek scoren, weet je!     cool.gif     :D     :D

En dat moet per se morgen..?

Hallo allemaal,

er was dus 1 keer een lamp gesprongen, maar daana deed alles het weer perfect. Geen idee wat het was, als het vaker gebeurd gaan ze dus alle leidingen doormeten, toen het gebeurde regende het niet, geen lekkage in de meterkast of waar dan ook. Dat kan het dus niet zijn. Blijft vreemd dus!

gr. Rogier

• 6 months later...

Ik ben dus niet de enige met springende stoppen cool.gif

Idd leuk die oude topics :P

Sinds ik een (niet zo vakkundig) aangelegde kabel voor een extra wcd los heb gemaakt is het probleem over :rolleyes:

Andr

Geplaatst door Rogier:

De electricien snapte ook niet wat het geweest zou kunnen zijn.

Dat betekend dus,

Als je langst alle logica geweest bent blijft er slechts 1 mogelijke reden over....

En wij noemen dat hier " VOODOO "...... :D

Stoute jongen geweest? ;)

--Hans

Gepost door Hero Elzinga:

Met computers zie ik dit soort verschijnselen wel eens vaker.

Klopt. Heb ik ook een keer gehad met een oude pc waar de netvoeding wat "lekte". Ik had dat ding op zolder staan. Zo af en toe klapte, bij het inschakelen, de aardlek eruit. Hele huis donker en zaklamp nergens te vinden. Uiteraard m'n harses gestoten tegen een hanebalk en vloekend de trap af stommelen naar de meterkast in de gang. Later, bij een verbouwing, is er een andere groepenkast geplaatst en sindsdien geen last meer gehad.

Wat die gesprongen lamp betreft: toeval?

Je weet het niet. Je weet het niet... :D

Geplaatst door Geerdie:

Je weet het niet. Je weet het niet...   :D

Ik heb nog een adresje van zo'n dikke surinaamse dame met sigaar,en fladderende kip in haar handen,die dan wiskey spuwend de kip omzeep helpt.... eek.gif

Het schijnt dat dat helpt tegen veel onverklaarbare zaken......

Je weet 't niet.Je weet 't niet... :D

--Hans

Geplaatst door Geerdie:

Gepost door Hero Elzinga:

Met computers zie ik dit soort verschijnselen wel eens vaker.

Klopt. Heb ik ook een keer gehad met een oude pc waar de netvoeding wat "lekte". Ik had dat ding op zolder staan. Zo af en toe klapte, bij het inschakelen, de aardlek eruit. Hele huis donker en zaklamp nergens te vinden. Uiteraard m'n harses gestoten tegen een hanebalk en vloekend de trap af stommelen naar de meterkast in de gang. Later, bij een verbouwing, is er een andere groepenkast geplaatst en sindsdien geen last meer gehad.

Je weet het niet. Je weet het niet...   :D

Ietwat off topic mischien maar goed.

Zo eind jaren tachtig had ik een printer merk Star type LC10 color.

Op het chasis (en dus de aarde) stond hier een spanning van ongeveer 120 V (nee geen typo echt honderdentwintig).

Na het ding aangesloten was verdween deze spanning via de printer kabel naar de computer.

Ik heb nooit problemen gehad en mijn vriend die het ding over nam ook niet.

Zijn zus had er echter doffe ellende mee.

Daar zat in de meterkast een nieuw type aardlek (met en hogere gevoeligheid) die prompt reageerde als de printer werd aan gekoppeld.

In die printer zat een filterblokje op de ingang denk ik, 2 c'tjes van de 230V naar de aarde en voila, daar is die hoge spanning.

Dit gebeurt wanneer de printer niet aan de lichtnetaarde ligt, anders is die spanning wel weg.

Anno nu kom je nog steeds dit soort spanningen tegen wanneer je een apparaat niet aan aarde legt, terwijl het netsnoer hierin voorziet.

De aardlek gaat eruit omdat de condensatortjes snel worden opgeladen bij aansluiten van het netsnoer, de piekstroom overschrijdt de grenswaarde van de aardlekschakelaar (gemiddeld 5mA).

Andr