Jump to content

Wie is er gek?


Jeroen
 Share

Recommended Posts

Het laatste halfjaar ben ik mij serieus gaan interesseren in muziekweergave. Dit betekent dat ik veel heb gelezen en veel heb geluisterd. Er ging een wereld voor mij open.

 

Zo kwam ik erachter dat CD's geen partij zijn voor de LP, transistorversterkers niet eens in de schaduw mogen staan van een mooie buizenversterker en basreflex speakers nou niet bepaald een getrouwe weergave geven.

 

Dankzij dit forum ben ik gemotiveerd om veel meer te gaan nadenken over hoe muziek weergegeven moet worden. Hier is een select groepje mensen bij elkaar die al jaren hun eigen weg gaan, tegen de stroom in roeien. Vaak niet serieus genomen door de grote groep hifi enthousiastelingen (zie hifi.nl) die Krell als ultiem doel hebben gesteld.

 

Graag wil ik de rollen eens omdraaien en ik wil van jullie dan ook weten of deze hypegevoelige groep nog wel serieus te nemen is.

 

Met andere woorden: Wie is er nou gek?

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad is het een goed plan formaten naast elkaar te gebruiken, er is heel erg veel muziek slechts op een formaat te vinden, jezelf dit ontzeggen is ook geen optie.

Voor wat betreft de apparatuur is er inderdaad sprake van een - onverklaarbare - gekte, bij de keuze voor een merk wordt nogal eens gekozen voor status, zelfs als dit duidelijk hoorbaar slechter presteert.

 

De mens is een vreemd wezen, laten we het daarop houden........

 

Groet Jitze :Dcool.gif:D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jeroen:

transistorversterkers niet eens in de schaduw mogen staan van een mooie buizenversterker en basreflex speakers nou niet bepaald een getrouwe weergave geven.

 

Hallo Jeroen,

 

met het laatste ben ik het geheel eens, een basreflex is een noodsprong om, uit een klein woofertje in een kleine kast, te veel laag te halen.

Dit gaat altijd hoorbaar fout.........

Het eerste ligt denk ik wel wat gecompliceerder, er zijn beslist vreselijk mooie transistorversterkers, ooit eens aan het spelen geweest met een D350 - een oude bak van Audio Research - met een buizenvoortrap, absolute magic.........

Als je gaat rondkijken zullen er nog wel meer te vinden zijn.

Ik denk dat deze grens niet zo zwart/wit is, ook hier onduidelijkheid troef dus.

 

Groet Jitze confused.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jitze:

 

Hallo Jeroen,

 

 

Het eerste ligt denk ik wel wat gecompliceerder, er zijn beslist vreselijk mooie transistorversterkers, ooit eens aan het spelen geweest met een D350 - een oude bak van Audio Research - met een buizenvoortrap, absolute magic.........

Als je gaat rondkijken zullen er nog wel meer te vinden zijn.

Ik denk dat deze grens niet zo zwart/wit is, ook hier onduidelijkheid troef dus.

 

Groet Jitze     confused.gif

 

Jij ook al, Jitze ;)

 

Voor mij het volgende:

Er zijn beslist vreselijk mooie transistorversterkers, ooit eens aan het spelen geweest met een D110 - een oude bak van Audio Research - met een buizenvoortrap SP6C ook van Audio Research, ook absolute magic......... :):)

 

Kon het zelf niet beter verwoorden :D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ruud:

 

Jij ook al, Jitze     ;)

 

- met een buizenvoortrap SP6C ook van Audio Research,

 

:D

 

 

Ja Ruud, die dus..............

 

Groet Jitze :rolleyes::D:rolleyes::)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jitze:

met het laatste ben ik het geheel eens, een basreflex is een noodsprong om, uit een klein woofertje in een kleine kast, te veel laag te halen.

 

Waar dient een bassreflexpoort bij grote speakers dan voor?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Keessie:

 

Waar dient een bassreflexpoort bij grote speakers dan voor?

 

 

Gewoon, nog steeds om met behulp van een te kleine speaker in een te kleine kast, laag te fabriceren.........

 

Groot en klein zijn in dit verband relatieve begrippen.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Geplaatst door Ruud:

 

Jij ook al, Jitze      ;)

 

Voor mij het volgende:

Er zijn beslist vreselijk mooie transistorversterkers, ooit eens aan het spelen geweest met een D110 - een oude bak van Audio Research - met een buizenvoortrap SP6C ook van Audio Research, ook absolute magic.........      :)       :)  

 

Kon het zelf niet beter verwoorden      :D

 

In de prijsklasse tot 1750 euro is voor een buizenversterker kiezen zonde, klinkt nooit zo goed als de Pathos Classic One (ook een hybride maar in 1 kastje), of de Arcam in die prijsklasse (ben type vergeten, maar Ruud kan me vast een handje helpen ;):D )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

>Waar dient een bassreflexpoort bij grote speakers dan voor?

 

Zo'n bassreflexpoort is toch zo'n gat in de voorkant (vaak onderaan)? En als je luidspreker dat niet heeft dan? Zijn ze dan beter, of is het hier ook weer onduidelijkheid troef?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henrie:

[QB

Zo'n bassreflexpoort is toch zo'n gat in de voorkant (vaak onderaan)? En als je luidspreker dat niet heeft dan? Zijn ze dan beter, of is het hier ook weer onduidelijkheid troef?[/QB]

 

Een box zonder basreflex heeft minder diepe bas maar is meestal wel minder gekleurd.

Een baspoort lijkt het kast volume groter te maken.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Een basreflex poort hoeft uiteraard niet altijd aan de voorkant te zitten. Sterker nog, in de meeste gevallen zit ie aan de ahcterkant. (uit cosmetische overwegingen denk ik)

 

Het voordeel van een basreflex speaker is dat ze vaak een hoger rendement hebben dan gesloten speakers,waardoor ze dus makkelijke aan te sturen zijn.

Een ander 'voordeel' is dat 't laag dus vaak aanmerkelijk dieper gaat,maar ook niet zelden leid tot een trager,minder strak laag dan bij een gesloten systeem.

 

Ik heb zelf een gesloten systeem. Hierdoor moet de speaker zo dicht mgoelijk tegen de achterwand staan. (kan zowel voor- als nadeel zijn) Er komt minder laag uit dan formaatgenoten met een besreflexpoort, maar 't laag wat er uit komt is superstrak en 'fast as lighting'.

 

Ik was vaak ook erg gecharmeerd van 't Nederlandse luidspreker merk Translator.

Die maken (als ik me niet vergis) ook vrijwel alleen gesloten sytemen. Deze modellen klinken meestal erg neutraal met een niet overheersend, doch erg strak laag.

(zoals de oude Impact 30)

 

Groeten,

Alco

 

Pfff,wat is 't toch snikheet. gatver!

Ik blief maor mooi thuus vanmiddag. Af en toe even lekker op mien balkonnegie met 'n ijsie of ijstea in de hand.

Mwaaa, that should do it! :rolleyes:cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zelf ook een gesloten speaker, maar die komt wel behoorlijk laag. Maar dat zal wel komen doordat het JBL's zijn. Als ik hier zo het forum erop nalees, dan schijnen die over het algemeen nogal veel laag te hebben (en dat kan ik dus wel beamen)...

Ik vroeg mij zo af, waar zo'n poort voor diende. Op mijn boxen van mijn oude midisetje zitten ze wel namelijk. Overigens komt die bij lange na niet zo laag als m'n nieuwe...

Link to comment
Share on other sites

meerdere auteurs schreven iets in de trant van:

Het voordeel van een basreflex speaker is dat ze vaak een hoger rendement hebben dan gesloten speakers,waardoor ze dus makkelijke aan te sturen zijn.

Een ander 'voordeel' is dat 't laag dus vaak aanmerkelijk dieper gaat,maar ook niet zelden leid tot een trager,minder strak laag dan bij een gesloten systeem.

 

Helaas kan ik het hier niet mee eens zijn. Neem twee luidsprekers beiden met een -3dB punt op 30 Hz. Beiden hebbe een rendement van 90 dB/w/m. Vergelijk nu de geluidsdrukgrafieken van beide speakers.

 

Wat je ziet is dat de gesloten box eerder begint af te vallen voor het -3dB punt bereikt wordt. De reflex kast loopt nog wat langer recht door en valt dan steil naar beneden. Op het -3dB punt geven beiden de zelfde geluidsdruk. Nu gaan we nog een stuk verder de kelder in, laten we zeggen een heel octaaf.

 

Bij 15Hz blijkt dat de curve van de gesloten box duidelijk boven die van de reflex kast ligt. De gesloten kast valt af met een snelheid van 12 dB/octaaf, de reflexkast met een snelheid van 24 dB/octaaf. Welke van de twee gaat dus dieper ...?

 

Het voordeel van de basreflexkast (vooral voor de fabrikant) is dat hij met een kleinere kast en een goedkopere luidspreker toch een (schijnbaar) aardige laag weergave kan bereiken. Voor de zelfde geluidsdruk en -3dB punt zijn een grotere gesloten kast en luidspreker nodig.

 

Het grootste naadeel van de reflexkast is het slechtere impuls gedrag maar vooral het feit dat onder de resonantie frequentie het chassis ongedempt is. Dit is erg goed te merken bij kleine mini monitoren afgestemd ergens rond de 55Hz of hoger. Geef ze de volle 20Hz voor de kiezen en het miniwoofertje weet niet meer waar die naar toe moet. Het laag wordt er rommelig, of de woofer gaat gewoon stuk.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Seed7:

 

Helaas kan ik het hier niet mee eens zijn. Neem twee luidsprekers beiden met een -3dB punt op 30 Hz. Beiden hebbe een rendement van 90 dB/w/m. Vergelijk nu de geluidsdrukgrafieken van beide speakers.

 

Wat je ziet is dat de gesloten box eerder begint af te vallen voor het -3dB punt bereikt wordt. De reflex kast loopt nog wat langer recht door en valt dan steil naar beneden. Op het -3dB punt geven beiden de zelfde geluidsdruk. Nu gaan we nog een stuk verder de kelder in, laten we zeggen een heel octaaf.

 

Bij 15Hz blijkt dat de curve van de gesloten box duidelijk boven die van de reflex kast ligt. De gesloten kast valt af met een snelheid van 12 dB/octaaf, de reflexkast met een snelheid van 24 dB/octaaf. Welke van de twee gaat dus dieper ...?

 

Het voordeel van de basreflexkast (vooral voor de fabrikant) is dat hij met een kleinere kast en een goedkopere luidspreker toch een (schijnbaar) aardige laag weergave kan bereiken. Voor de zelfde geluidsdruk en -3dB punt zijn een grotere gesloten kast en luidspreker nodig.

 

Het grootste naadeel van de reflexkast is het slechtere impuls gedrag maar vooral het feit dat onder de resonantie frequentie het chassis ongedempt is. Dit is erg goed te merken bij kleine mini monitoren afgestemd ergens rond de 55Hz of hoger. Geef ze de volle 20Hz voor de kiezen en het miniwoofertje weet niet meer waar die naar toe moet. Het laag wordt er rommelig, of de woofer gaat gewoon stuk.

 

Ik moet je gelijk geven :)

Maar de basreflex lijkt meer bas te maken omdat hij kleiner is en meer dreunt.

 

Groeten simon

Link to comment
Share on other sites

Hallo Seed7,

 

Als ik je verhaal probeer te vertalen (in begrijpelijk/minder technisch Nederlands) dan lijkt 't alsof je 't juist met me eens bent, dat basreflex speakers vaak meer laag weergeven dan gesloten systemen...

(don't get me wrong, welicht heb ik je uitleg niet goed begrepen hoor :rolleyes: )

 

Groeten,

Alco :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi allen,

 

Ik weet het niet. Mijn Monitor Audio 20 SE is een basreflex maar kleurt volgens mij heel weinig. Daar heb ik ze ook op uitgezocht indertijd. Ze werden overigens ook in verschillende reviews vergeleken met een elektrostaat.

 

Elk componentensoort heeft zijn voor- en nadelen. Het gaat er natuurlijk om of een ontwerper er in slaagt de voordelen te maximaliseren en de nadelen te minimaliseren. Als dat om een of andere reden (bijvoorbeeld uit kostenoogpunt) niet lukt dan wordt al vlug gezegd zie nu wel dit systeem klopt niet want het is een ....

 

Ik versterk met buizen en heb dit vergeleken met elektonica. Ik ben zeer enthousiast over mijn versteker maar heb hem nooit vergeleken met ML. Ik kan niet zeggen dat buizen klinken dan elektonica. Het enige wat ik tegen mensen altijd zeg is probeer ook buizen.

 

Als ik ooit nieuwe luidsprekers koop, dan probeer ik zeker (weer) gesloten boxen noem er eens een paar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...