SpeedyAndr Posted 17 augustus 2002 Report Share Posted 17 augustus 2002 Geplaatst door Jeroen:Het laatste halfjaar ben ik mij serieus gaan interesseren in muziekweergave. Dit betekent dat ik veel heb gelezen en veel heb geluisterd. Er ging een wereld voor mij open. Zo kwam ik erachter dat CD's geen partij zijn voor de LP, transistorversterkers niet eens in de schaduw mogen staan van een mooie buizenversterker en basreflex speakers nou niet bepaald een getrouwe weergave geven. Zonder deze (niet bewezen) stellingen onderuit te willen schoppen, mag je best wat genuanceerder zijn over de verschillen tussen de genoemde kampen Ik heb luidsprekers die een meltdown (blauw licht) veroorzaken bij buizenversterkers, daarom staat er een Krell KSA300S bij mij. Niet om te pochen, maar vanwege zijn vermogen om snel veel stroom te leveren en zijn soepele werking. Hier tegenover staat een AR LS2 met welgeteld 1 buisje, die mij niet de karakteristieke warme softe buizenklank geeft, maar gewoon openheid, snelheid en een rustige transparante presentatie. Mijn Wadia cdspeler kan menig draaitafel evenaren of zelfs overtreffen, omdat de cd bepaalde eigenschappen heeft die bij platenspelers ontbreken, dit is gewoon een mechanische beperking van de LP en dat maakt platenspelers niet slecht t.ov. de cd, maar wel anders. Dat je dat "anders" aangenaam vindt kan ik begrijpen, maar "realistisch" Wadia is in staat om een "analoog" geluid te produceren, wanneer je de juiste interlinks en voorversterker erbij kiest. Ik prefereer het gebruiksgemak en de goede verkrijgbaarheid van de cd. Ik ken een aantal LP liefhebbers die geen moeite hebben met mijn audioset als geheel, als zij dit naast hun platenspeler hadden staan waren ze dubbel gelukkig Ik geef een beetje "tegengas" omdat voor mij platenspelers en buizenversterkers niet heilig zijn, maar gewoon heel goed naast de "moderne" technieken kunnen bestaan. Ik moet de eerste klap uit de 1812 opname (Telarc) nog realitisch voorbij zien gaan met een draaitafel/buizen combi, volgens mij heb je daar een grote berg buizen en zeer gevoelige speakers voor nodig. Maar het zal wel mogelijk zijn denk ik Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 augustus 2002 Report Share Posted 17 augustus 2002 Geplaatst door Alco:don't get me wrong, welicht heb ik je uitleg niet goed begrepen hoor Alco, geen probleem, gewoon vragen. Wat ik met de bovenstaand posting heb geprobeerd is om de opmerking, "basreflex gaat lager / harder" wat te nuanceren. Ik weet niet hoeveel je weet dus ik zal het uitgebreid doen: Om wat voor een vergelijking dan ook te kunnen maken moet men een uitgangspunt kiezen. In ons geval zou dat de prijs van het systeem kunnen zijn, of de diameter van de woofer. Je loopt dan echter wel het risico dat je in feite appels met peren aan het vergelijken bent. Het uitgangspunt dat we kiezen is een gelijk rendement en een gelijk -3dB punt. Gelijk rendement betekend dat, binnen een bepaald frequentie bereik, er voor beide speakers even veel geluidsdruk wordt geproduceert als je er evenveel energie in pompt. In het plaatje betekend dat dat boven de ~80 Hz beide speakers op de nul lijn liggen. Het -3dB punt is het punt waarbij het de helft zo hard klinkt als op de nullijn. Dit punt wordt gekozen omdat het nauw samenhangt met de resonantie frequentie van een systeem. Een gesloten box is een zogenaamd 2e orde filter, dit betekend dat vanaf een bepaald moment de geluidsdruk afneemt met 12 dB per octaaf. Een basreflex box is een 4e orde systeem, hierbij valt de geluidsdruk af met 24 dB per octaaf. Een octaaf is een verdubbeling (of halvering) van de frequentie. Dus van 100 to 200 Hz is een octaaf, of van 10.000 naar 20.000. In ons voorbeeld van 30 - 15 Hz. 12 dB per octaaf zijn dus 4 halveringen van de geluidsdruk tussen 30 en 15 Hz. 24 db/otaaf zijn 8 halveringen van de geluidsdruk. Nu naar het plaatje, de stippel lijn is de reflex box, de doorgetrokken de gesloten box. Laten we met de laatste beginnen. De lijn begint op een bepaald moment onder de nullijn te zakken en gaat op een gegeven moment bij 30Hz door het -3dB punt. De basreflexlijn blijft langer rechtdoor lopen en komt dan door het zelfde punt. Dit betekend dat in het omcirkelde gedeelte de de basreflex kast luider zal klinken dan de geloten kast. Kijken we nu naar hoe de lijn onder het -3dB punt loopt, dan zie je dat vanaf dat moment de gesloten kast luider zal klinken. Een goed meetpunt om te beoordelen hoeveel of hoe diep laag er wordt weergeven is het -10dB punt. Als die van beide lijnen vergelijkt zie je dat dat bij de gesloten kast een stukje lager ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2002 Report Share Posted 17 augustus 2002 Bedankt voor je geduldige,uitgebreide uitleg, Seed7 ! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2002 Report Share Posted 17 augustus 2002 Ik prefereer het gebruiksgemak en de goede verkrijgbaarheid van de cd. Yep, zo denk ik er ook (nog) over op dit moment. Het staat me tegen, wanneer ik alsnog weer de analoge kant op zou gaan, dat ik dan min of meer 'verplicht' ben om alleen maar 2e hands te kopen en dan ook voornamelijk albums ouder dan 'n jaar of 10. Wat er nieuw uitkomt is 'n druppel op 'n gloeiende plaat. (vind ik) Afgezien van 't feit dat een nieuwe LP soms/vaak tot bijna 2x zo duur is als de gelijknamige CD! Groeten, Alco Jemig, internet de hele dag hier zo traag als dikke stront in een nauwe trechter,pfff. Zeker ook last van de hitte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Hai Andre, Ik ben het eigenlijk wel met je eens al heb ik zelf andere keuzes gemaakt. LP vind ik trouwens in alle eerlijkheid ook wel "leuk" en een draaitafel kan je ook nog wat op je smaak "tunen" wat zijn voordelen heeft. Ik vraag me bij die super power versterkers als Krell altijd af of je dat in een normale NL huiskamer wel nodig hebt. Bij de aankoop van mijn versterker heb ik veel over vermogensbehoefte gelezen (bijvoorbeeld op de website van Thiel en de Guide...)en ik heb het ook zelf op proef in huis gehad. Ben er in ieder geval nooit enthousiast over geworden. Ik heb die opname van Tjaikowski ook op CD(van Living Presence volgens mij). Je hebt die wats van jou zeker nodig om die kanonschoten er goed uit te laten komen, maar bij normale muziek en langdurig luisteren heb je dat echt niet nodig (tenzij je een extreme huiskamer hebt). In alle eerlijkheid vind je het luisteren naar die kanonschoten nu zo mooi? Volgens mij heeft Tjaikowski wel leukere muziek gemaakt dan dit wat bombastische stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Mijn persoonlijk ervaring is dat een set bestaande uit een muzikale versterker met weinig vermogen (transistor/klasse A, buizen) met hoogrendement speakers vaak beter klinkt dan een set bestaande uit grote megapower versterkers met daaraan moeilijk aanstuurbare versterkers. Ik vrees dat ik met m'n kleine 15-watt versterker eerder de buren irriteer als ik de volumeknop hoger zet dan '9 uur', dan dat ik zelf of m'n versterker 't benauwd krijg. Maar voor iemand met een wat grotere kamer en speakers als bijvoorbeeld dus de Infinity Kappa series, is een zware versterker die voldoende vermogensreserve (niet 't zelfde als 't veel watts!!) kan leveren onder alle omstandigheden, geen overbodige luxe. Vooral als men de muziek op realistische sterket wil en/of kan luisteren. Dan lijkt mij Krell een uitstekende keuze. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Geplaatst door carl:Hai Andre, Ik ben het eigenlijk wel met je eens al heb ik zelf andere keuzes gemaakt. LP vind ik trouwens in alle eerlijkheid ook wel "leuk" en een draaitafel kan je ook nog wat op je smaak "tunen" wat zijn voordelen heeft. Ik vraag me bij die super power versterkers als Krell altijd af of je dat in een normale NL huiskamer wel nodig hebt. Bij de aankoop van mijn versterker heb ik veel over vermogensbehoefte gelezen (bijvoorbeeld op de website van Thiel en de Guide...)en ik heb het ook zelf op proef in huis gehad. Ben er in ieder geval nooit enthousiast over geworden. De power uit zich in snelheid en dynamiek, iets dat je bij orkesten als bijv. het Berliner soms wel "nodig" hebt, al is je huiskamer niet zo groot. Het resultaat noem ik "autoriteit", de overmacht en gewichtigheid die zo'n orkest live overbrengt, kun je ook (afhankelijk van de opname) van cd plukken. Die kanonschoten zijn een overdreven voorstelling van dynamiek en kracht, daarom nam ik het als voorbeeld. Zo'n Krell doet goed werk als je moeilijk aanstuurbare speakers hebt, zoals de topseries van Infinity, daar zitten meestal een of meerdere Watkins woofer(s) in, deze hebben 2 spoelen per unit en zijn een crime voor elke versterker, want ze dalen tot 1 ohm als ze flink aan het werk zijn. Ook de EMIT tweeters en EMIM middenunits zijn geen lievertjes, maar ze geven wel waanzinnig snel en natuurlijk weer. Ik noem het dynamische elektrostaten, want daar lijkt het nog t meeste op. Ik heb die opname van Tjaikowski ook op CD(van Living Presence volgens mij). Je hebt die wats van jou zeker nodig om die kanonschoten er goed uit te laten komen, maar bij normale muziek en langdurig luisteren heb je dat echt niet nodig (tenzij je een extreme huiskamer hebt). In alle eerlijkheid vind je het luisteren naar die kanonschoten nu zo mooi? Volgens mij heeft Tjaikowski wel leukere muziek gemaakt dan dit wat bombastische stuk. Nogmaals, het was maar een voorbeeld De opname bevat overigens ook stevige orkestmuziek, die de kanonnen aardig dicht benadert. Wat ik geweldig vind, is het kinderkoor dat wordt afgewisseld met "vuurwerk" Een Krell versterker kan overigens ook heel gedetailleerd klinken, hij schakelt de bias dan terug naar klasse A en dan is het een stabiele en verfijnde krachtpatser. Je hoort dat het laag ook bij heel lage niveaus goed hoorbaar blijft, terwijl andere versterkers het laag niet meer zo hoorbaar weergeven. Dat Krell koud zou klinken is een fabeltje, misschien met de vdHul The First serie interlinks, die laten echt alles koud klinken Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Er worden hier verschillende opnamen door elkaar gehaald. Telarc heeft er twee van de Ouverture 1812 gemaakt. In 1978/89 eentje die als plaat al berucht was, omdat je de kanonscoten daadwerkelijk in de groef kon zien door de enorme uitslagen. Bij de opname van de kanonschoten zijn op 100 m afstand de ruite er uit gesprongen. In deze opname zitten geen vocale bijdragen. Heel recent heeft Telarc met dezelfde uitvoerenden + vocale ondersteuning een nieuwe opname uiygebracht op de diverse formaten (o.a. CD en SACD). En Mercury heeft in de jaren 50 in de Living presence serie een opname uitgenbracht met het Minneapolis Symphony Orchestra onder Antal Doratie. Hoewel de term Living presence bij mij ook associaties oproept meyt oude RCA-series... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door Alco:Mijn persoonlijk ervaring een set bestaande uit grote megapower versterkers met daaraan moeilijk aanstuurbare versterkers. Groeten, Alco Da Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Knap werk Kermit Ik heb het nog nagezocht en het is de versie van Dorati. Voor de rest zit ik zelf op de lijn van Alco. Liever hoogrendement speakers met wat minder wats. Hoewel ik met 70 wat buizen zeker niets tekortkom. Buizenwats zijn kennelijk ook niet te vergelijken met elektronische wats zoals Stefan me eens heeft uitgelegd. De eerste wat is het belangrijkste. Mijn ervaring is dat zware versterkers (die ik thuis gehad heb) altijd een beetje tegenvallen. Ik ken meer mensen met die ervaring. Dat zal overigens zeker niet in alle gevallen zo zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Ik vrees dat ik met m'n kleine 15-watt versterker eerder de buren irriteer als ik de volumeknop hoger zet dan '9 uur', dan dat ik zelf of m'n versterker 't benauwd krijg. Dit is een opmerking die ik zelf vaak gebruik en heel vaak tegen kom. Maar eigenlijk is de "..uur" notatie grote onzin. 't kan best zijn dat de som der versterkingen veel lager uitvallen dan de maximale uitsturing van je eindtrap en natuurlijk omgekeerd. En een opname kan ook een hoop dBs schelen. En dat kunnen heel wat watten verschil geven. Just a thought Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door Jitze: Mijn ervaring met de koolstofkabels van vandenhul is een andere, het is een van de minst opvallende - kleurende - kabels die ik ooit gehoord heb, kunnen zich meten met de toppers van andere merken............. Groet Jitze Dat ze niet kleuren, dat klopt, maar er zijn ook elementen die ik mis, de staging bijv. (minder breed/diep) en de kleinste galmpjes, er gaan dingen verloren die ik bij andere niet-kleurende interlinks w Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Volgens mij kun je geen directe vergelijkingen maken wat betreft buizen of transistor danwel CD of LP, als je het hebt over het begrip "beter". De principes zijn zo wezenlijk anders, dat ik denk dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Geplaatst door Jitze: Kleuring betekent verlies van detail, geen kleuring zou dan betekenen dat er geen of in elk geval minder verlies is. Overigens kan ik je gerust stellen er zijn vele betaalbare sets die het beslist laten horen, terwijl er evenzovele minder betaalbare sets zijn die er niet aan toe komen..................... Maar dan treedt statusverlies op, toch ? Groet Jitze Status in hifi-zin vind ik een goed klinkende set, die mij pakt en waarbij ik geen luistermoeheid krijg. En, om de stelling van Jitze te bekrachtigen: het doet op dat moment niet terzake wat de boel gekost heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Hai Cable, Buizen en LP brengen zeker een leuke ambiance met zich mee en daar is op zich niets mis mee. Zelf heb ik altijd veel vooroordelen tegen buizen gehad. Bij het zoeken van een nieuwe versterker kon ik niet slagen (ik vond niets dat op alle fronten beter was dan mijn oude Quad 34/306 - Hi Fi vloek waarschijnlijk). Ten einde raad buizen geprobeerd en meteen verkocht. Ook niet meer met speakers schuiven wat ik eerst voortdurend deed. Mijn ervaring met dure elektronica is: niet natuurlijk en ook vaak een kunstmatig laag (fors maar niet realistisch). Nu wil ik daar zeker geen wetmatigheid aan verbinden want ik ben niet heel de dag aan het vergelijken (gelukkig want ik begon er genoeg van te krijgen). Wel adviseer ik liefhebbersw altijd buizen te proberen. Het gevaar is namelijk dat je refereert aan meer van hetzelfde. Baat het niet dan schaadt het niet en misschien ben je verkocht. Bij LP weergave kan ik niet zeggen dat die bij mij beter is dan CD (Siep had bij een vergelijking van CD en LP met dezelfde platen een andere ervaring). Daar wordt aan gewerkt zeker sinds ik een hele goede (muziek en plaatkwaliteit) collectie klassiek er bij gekregen heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts