Jump to content

Naar mijn idee heeft PIM gelijk........

Keessie
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik heb hier vandaag es over na lopen denken.

In "Puinhopen van 8 jaar paars" heeft Pim het over het feit dat fabrikanten meerendeels zo niet helemaal bepalen, wat er op de markt komt. de overheid niet (want die heeft geen macht) en zeker de consument niet (hoewel fabrikanten beweren van wel).

Als je kijkt naar de hifimarkt klopt het volgens mij wel, ikzelf ben altijd weggeweest van losse apparatuur. Nu wordt je tegenwoordig overspoeld met chemisch afval ( zo noem ik midi en minisetjes altijd ). Willen consumenten dit echt? ik geloof het niet, het wordt gewoon je strot doorgedouwd door de fabrikanten. neem nou bv een hedendaagse technics cd-speler; als je hem openschroeft zie je drie dingen; het loopwerk, de trafo..... en een immense lege vlakte. dit kan toch niet de bedoeling meer zijn?

Waarom hebben die bekendere merken geen behoorlijke spullen meer? op sony na dan, trouwens( maar ook voor hen, hoe lang nog?). Jaren terug hadden pioneer en technics en kenwood noem maar op, nog hoger ingeschaalde en echt dure en kwalitatief goede apparatuur in hun assortiment. Kijk nu eens in hun folders; veel verder dan iets hoger dan low budget hebben ze niet meer ( voor hifi bedoel ik dan).

En hoe komt dat dan? Waarom zouden fabrikanten dat dan eigenlijk willen? En waarom vraagt de consument dan eigenlijk om deze rommel? Ja ze vragen er denk ik niet om, maar hoe kun je dat dan aan de fabrikanten vragen?

Ik blijf het raar vinden en ik mis de jaren tachtig....................... :(

Ze zullen wel meer en meer de truc van het geld verdien ontdekt hebben. :)

Mensen willen muziek in huis hebben, maar niet iedereen stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het geluid en niet iedereen heeft genoeg geld om echt goed spul te kunnen kopen of heeft het niet er voor over.

Ze maken voor hun de juiste apparatuur, laat een winkel die in elke stad 2x voorkomen(dus erg bekend is bij de mensen) het spul verkopen. De mensen weten kennen sommige merken en als ze het zien in de winkel, gaan ze er van uit dat het goed is.

Het is dus gewoon manipuleren, net als met Bose, maar dan uitgebreider en voor iedereen. ;)

Natuurlijk fabriceert een fabrikant waar een markt voor is, is die er niet dan zorgen ze wel dat die er komt. Hele volksstammen halen hun muzikale genoegen uit goedkoop 'chemisch afval' De ogen glinsteren bij al het mooie geflikker van de digitale equalizers en de lekkere klappen van de bass-boost met turbodrive.

Maar merken als Technics Pioneer en JVC maken toch ook nog kwaliteits HiFi, te vergelijken met de topmodellen van Sony die hier af en toe opduiken. Helaas wordt dit alleen in het verre oosten verkocht, de goedkope midisetjes dumpen ze hier.

Zelf heb ik een Technics A10 DVD-speler welke erg degelijk aanvoelt, hij is lekker zwaar en geeft een perfect beeld. Ook als cd-speler staat hij zijn mannetje, bij het gebruik als audiospeler kunnen de video-schakelingen uitgeschakeld worden zodat deze geen nadelige invloed op het klankbeeld kunnen hebben.

De merknaam Technics gaat trouwens verdwijnen, de producten worden voortaan verkocht onder het Panasonic merk.

Richard

voor sodejuu:

Ja daar heb je eigenlijk wel een punt. Zoonie heeft een hoop in de melk te brokkelen. Nou doelde ik meer op het feit dat zij als een van de weinige "gewonere merken" toch noch duurdere rommel voor de hifi markt maakt.

ja plus ook het feit dat zoonie ook bijvoorbeeld sacd door je strot wil douwen, da's eigenlijk wel tegenstrijdig, niet? aan de ene kant dolby chemisch afval door je strot, en aan de andere kant sacd. Bij de andere merken zie je juist dat ze allemaal 1 en dezelfde richting opgaan; naar het chemisch afval. Nou neem denon dan, waar is de opvolger van bijvoorbeeld de dcd-s1 gebleven? Waar zijn dan alle vlaggeschepen van de diverse merken gebleven?

Ja Lars,

maar wie zijn dan die mensen uit de jaren 80 die het wel wilden kopen? of werd de markt toen nog niet zo beinvloed door fabrikanten als nu?

een tijdje geleden was ik bij correct en hadden ze in de aanbieding loose componenten van aiwa in mini formaat. aandachtig bekeken, gevoeld ( het woog niks) en erin gekeken want er waren aan de boven en aan de onderkant allemaal koelsleufjes. Ik kon er zo doorheen kijken!!!!! er zat niks in behalve een displaytje en een print ter grootte van een creditcard! ze vroegen er iets van 49 gulden voor. Voor lucht.....

Dit kan toch niet zo verder mensen, maar ja je kunt ze blijkbaar niet stoppen, want zij bepalen wat er op de markt komt, en ja de winkelier wil alleen maar ( nou bijna alleen maar) geld verdienen met zijn winkel.

In high end sferen zeggen ze vaak "less is more", maar het gaat dus niet in alle segmenten op denk ik zo........

Hoi Keessie,

Je merkt gewoon nu pas invloed van de economische malaise in het verre oosten van enkele jaren geleden. Matsushita (Technics, Panasonic en JVC) heeft heel ver in moeten krimpen. De markt voor de betere hifi was in Japan en omstreken tot onder het nulpunt gedaald. Hierdoor is bij sommige merken behoorlijk in de R&D afdeling gesnoeid. Ze maken nog altijd hoogwaardige produkten, maar hoofdzakelijk voor de eigen markt. Het spul zou hier ook veel te duur worden door de beperkingen en belastingen die de EU op buitenlandse produkten toepast.

Hierdoor krijg je ook dat een merk als Denon hier dus geen opvolger van hun befaamde loopwerken en cd-spelers meer kwijt wil/kan. Daarbij zat de cd-spelerfabriek ook nog eens in Duitsland, vlak bij mij over de grens in Ratingen bij D

Sorry maar ik vind de consument toch ook een grote boos doener.

Wij, en dan bedoel ik allemaal, willen hebben; Auto, huis, muziek. Waar moet dat van betaald worden?? al die lease bakken en andere waanzinnige kosten. Er is geen ruimte meer voor ontwikkeling er is geen geld meer voor kwaliteit. Al het geld zit in op je luie krent geld verdienen en waanzinnige markt trends. Aandelen zorgen er voor dat dat geld alleen nog maar trend gericht wordt in gezet. En ja dan moet je dus ieder jaar iets nieuws hebben anders lopen de aandelen weg. Dus niks high-end alleen nog maar high trend. Deze ontwikkeling van de markt wordt steeds erger. Er zou nog wel eens een dag kunnen komen dat je de beurs notering van 't brood moet raadplegen om je vriezer(ook zoiets) te vullen.

Het is maar de vraag of de 'kleine' bedrijven blijven bestaan en dus ook onze hobby.

Zolang deze economie blijft groeien (gelul maar klinkt trendy) wordt 't alleen maar erger. De theoretische grens van de geld omloop ligt bij de lichtsnelheid.

't stinkt naar poep en er kleeft bloed aan van geweld,

De arme is de lul en de rijke speeld de held met... geld (F de Jonge)

:( Simon

Hai allen,

Het probleem met hifi heb je natuurlijk met alle produkten tegenwoordig, zeer matige kwaliteit en niet duurzaam. Kijk eens hoe ze een huis tegenwoordig bouwen, de kitspuit is een van de belangrijkste attributen om de zaak "af" te maken. En alles moet snel,snel,snel, vandaag bouwen en er morgen inwonen. Bij de bouw van mijn 30er jaren huis hadden ze die kitspuit echt niet nodig.

Die huizen zijn niet voor niets zo gevraagd.

Tussen de produktiekosten en de verkoopkosten van elk produkt zit heel veel geld. Coca Cola geeft meer uit aan het op de markt brengen van zijn produkt dan aan het produceren van de drank zelf. Om het produkt betaalbaar te houden wordt voortdurend op de produktiekosten bespaard. Je zag dat in het Topic van Red Rose/ML. Kennelijk was er geen geld om ergens een kastje te laten maken.

Als Hifi liefhebbers hebben we het gelukkig nog niet zo slecht. Er zijn in deze branche nog genoeg leuke produkten te verkrijgen - maar niet bij de grote fabrikanten.

Ja Carl,

maar daar zit het hem ook in. Ik heb een gewoon salaris, en bij de grote merken kon je uit bv. wel 10 verschillende cd-spelers kiezen net wat je budget is. Ik heb geen geld voor accuphase, luxman of noem maar op.

Maarwat ik nou wel wil weten is, waarom produceren die fabrikanten chemisch afval?? wat zit daar nou achter? het lijkt wel niet toegestaan om nog apparatuur te maken dat wat langer meegaat dan 3 / 4 jaar.

Sla eens een audio tijdschrift open; en daar zijn ze weer, micro dolby-prologic sets, en ze krijgen allemaal redelijk tot goed, als eind oordeel.

Kijk, ik werk bij een dienstverlenend bedrijf, wat de klant wil krijgt hij in principe ook, tenzij er geen fabrikanten voor zijn, maar in principe kan bijna alles.

Die grote ondernemingen zoals matsushita enzo, waren eigenlijk ook een soort dienstverlenende instelling, anders biedt je klanten geen keuze uit 10 verschillende cd-spelers. Als je nu wil kiezen, gaat dat gewoon niet meer. ja 2 modellen tot 300 neuro, en dan kan je ook alleen maar kiezen uit dvd spelers tegenwoordig, die dan ook nog "gewone cd's " afspelen.

en o ja, gebakken lucht?? nou eerder plastic lucht........

Hoi Keessie.

Ik zei al eerder dat de smaak van de consument gevormd wordt door de media (niet in deze bewoording, maar alla). En wie de media beheerst, beheerst ook het koopgedrag van de "gewone consument". Helaas horen wij met onze hobby niet echt tot die categorie. Waar het meeste spul wordt afgezet zijn winkels als Megakool en Nixon's e.d. en wie loopt daar naar binnen? ..... Jan met de Benidorm-smoking. Dus juist die gasten die het liefst alleen maar lichtjes en knopjes zien en die door de industrie wijs gemaakt wordt al die overbodige snuisterijen wel nodig te hebben om een goed geluid te krijgen. Ik kom geregeld met zulke harries in gesprek en vraag dan wel eens wat ze aan die flippers in het diplay en die jackpots op hun midisetje hebben en hoe vaak ze er gebruik van maken. Stevast antwoord:"Ja ehhhhh ..... eigenlijk nooit, maar in het begin heb ik 't wel eens gebruikt!!!" Op de vraag hoe lang ze het apparaat hebben staan, krijg je antwoorden die vari

precies!!

Het woord MP3 zegt toch al alles!!!

Ik pas 1 keer zinnig gebruik gezien van MP3 en dat was op een verjaardag. Harddisk vol en shuffelen maar. Het klinkt als kabbelend kont water en zo werd 't gebruikt!

groeten Simon

Om de reden die Sodeju aangeeft heb ik voor mijn dochter een tweedehands Quad 33/303/3 FM gekocht. Heel wat beter dan al die troep van haar vriendinnen. Je moet een beetje tussen het nieuwe denken proberen te surven. Dan heb je best een aardig leven.

Dit soort verhandelingen over de markt, consument en fabrikant, zijn een soort kip en ei verhalen.

De consument krijgt wat hij vraagt en dat is veelal gewoon rotzooi, logisch toch want gemiddeld genomen heeft men er ook niets voor over, gezien men alles wil, zullen er concessies gedaan moeten worden.

Fabrikanten spelen hier dan ook heel handig op in.

Overigens ook de zgn. " high End " fabrikanten maken zich schuldig aan allerlei vormen van consumenten misleiding en de handel speelt hierin braaf mee..............

Dit soort pagina's zijn er veel te weinig.....

Groet Jitze

Geplaatst door carl:

"Angel fire" Jitze? Maar waar is de Angel en waar is het Fire?

Carl, waar heb ik iets gemist ? Is er brand dan en welke engel hangt er boven mijn hoofd, toch " P..... " niet.......?

Groet Jitze

• 3 weeks later...

Je kunt over Sony een hoop zeggen maar als ik mag kiezen tussen een denon av reciever nog wat en mijn sony AV & Musicalfidelity monoblokken dan hoef ik dus echt geen denon!!!

Mijn Sony voorversterker is ruim 10 jaar oud en heeft (had) alleen dolby surround. Maar speelt wat ruimtelijkheid de denon met DTS-EX & 180 watt volledig weg.

Dus als we 't toch over speelgoed hebben dan hoort denon daar ook bij :P