carl Posted 28 juni 2002 Report Share Posted 28 juni 2002 Hai allemaal, Kijk eens op www.audio-muziek.nl bij actueel. Ik ben het eigenlijk wel met A.v.O. eens. Surround heeft geen toegevoegde waarde bij (klassieke) muziek. Hoewel A.v.O. heeft er wel erg veel tijd voor nodig gehad om er achter te komen dat met de invoering van de digitale techniek de kwaliteit er alleen maar op achter uit is gegaan. Overigens denk ik wat uitvoering betreft klassiek er ook op achter uit is gegaan. Oude klassieke opnamen (ook op CD)klinken vaak toegankelijker dan nieuwe opnamen. Wat wil je als elk miniem foutje er uit wordt gehaald bij de zoveelste vertolking van Rachmaninov en de pianist ook nog eens zijn/haar best doet om het technisch perfekt te spelen. Clean, clean, clean en dan maar afvragen waarom klassiek zo slecht verkoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 juni 2002 Report Share Posted 28 juni 2002 Ik sluit me niet aan bij deze mening, heb nl. een door Polyhymnia opgenomen concert, zowel stereo als meerkanaals, mogen meemaken, was hiervan zeer onder de indruk. Laten we niet vergeten,dat heel erg veel in omloop zijnde schijven niet meer bevatten dan een geremasterde CD, dit kan inderdaad niet goed gaan. Overigens is het beslist zo dat er op 5 kanalen veel meer fout kan gaan dan op 2, vraag me trouwens af of er niet beter slechts 4 kunnen worden gebruikt. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 juni 2002 Report Share Posted 29 juni 2002 Geplaatst door Jitze:Overigens is het beslist zo dat er op 5 kanalen veel meer fout kan gaan dan op 2, Inderdaad, neem alleen al de microfioon opstelling, voor stereo is men er nog niet eens uit, laat staan voor multi-channel. Of de ideale luister ruimte, moet 'ie helemaal dood zijn, of juist helemaal diffuus verstrooiend? vraag me trouwens af of er niet beter slechts 4 kunnen worden gebruikt. Mmmm... neen. Vergeet even de achter kanalen en ga terug naar stereo. Maar dan in een 3 kanaals setup met een midden speaker die het mono-signaal, een paar dB zachter, krijgt toebedeeld. Ineens blijkt dat de stereo speakers een stuk verder uit elkaar geplaatst kunnen worden, zonder dat er een gat in het midden ontstaat. Het totatle beeld wordt groter, ruimtlijker en "makkelijker". Het lijkt of alles beter op z'n plaats valt. Een nadeel kan zijn dat bij sommige opnames de drummer ineens armen van 3m blijkt te hebben. Wijlen heer Klipsch was een groot promotor van 3 kanaals stereo, hij heeft er zelfs een aparte speaker (cornwall) voor ontworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2002 Author Report Share Posted 29 juni 2002 Hai Seed, Volgens mij verhult een speaker extra alleen maar dat er iets fout is in de opstelling van je speakers of dat in de rest van je keten iets niet op orde is. Volgens mij is dat het foute uitgangspunt van surround - het lijkt in eerste instantie goed. Ook in vergelijking met "een zaal zonder versterking) mis ik niets bij mijn opstelling. Wat A.v.O. zegt is in feite hoe simpeler de opname hoe beter. Het inzetten (beter verkeerd gebruiken) van een overdaad aan techniek levert geen beter resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door carl:Volgens mij verhult een speaker extra alleen maar dat er iets fout is in de opstelling van je speakers of dat in de rest van je keten iets niet op orde is.. Ik zou bijna zeggen, integendeel. Als de technische basis en/of de opname slecht is wordt dat alleen maar duidelijker in 3-stereo. Wat A.v.O. zegt is in feite hoe simpeler de opname hoe beter. Het inzetten (beter verkeerd gebruiken) van een overdaad aan techniek levert geen beter resultaat. Ja, maar om een of andere redenen wordt er altijd vergeten b.v de LP zo'n 70 of meer jaar ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het heeft ook lang geduurd voor er erg goede stereo opnames gemaakt werden en desondanks wordt er nu nog steeds "bagger" opgenomen. Nu gaan we meerkanaals en verwacht men dat alles ineens perfect is? Vreemd. Als dan alle audiofielen en andere liefhebbers meteen gaan roepen dat het niets is en wordt, tja dan gaat het nog wel even duren. Juist die audiofielen moeten zich maximaal inzetten om te zorgen dat het wel wat gaat worden en niet blijft hangen in een paar aardige effecten. Oh ja, in de eenvoud toont zich de ware meester. (hetgeen nu ook weer niet wil zeggen dat we nu allemaal weer op mono over moeten gaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Seed7: Nu gaan we meerkanaals en verwacht men dat alles ineens perfect is? Vreemd. Als dan alle audiofielen en andere liefhebbers meteen gaan roepen dat het niets is en wordt, tja dan gaat het nog wel even duren. Juist die audiofielen moeten zich maximaal inzetten om te zorgen dat het wel wat gaat worden en niet blijft hangen in een paar aardige effecten. Oh ja, in de eenvoud toont zich de ware meester. (hetgeen nu ook weer niet wil zeggen dat we nu allemaal weer op mono over moeten gaan) Hear, hear.......!!!!!!!!!!!!1 :rolleyes:Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Jitze:Ik sluit me niet aan bij deze mening, heb nl. een door Polyhymnia opgenomen concert, zowel stereo als meerkanaals, mogen meemaken, was hiervan zeer onder de indruk. Laten we niet vergeten,dat heel erg veel in omloop zijnde schijven niet meer bevatten dan een geremasterde CD, dit kan inderdaad niet goed gaan. Overigens is het beslist zo dat er op 5 kanalen veel meer fout kan gaan dan op 2, vraag me trouwens af of er niet beter slechts 4 kunnen worden gebruikt. Groet Jitze En hoe vaak gaat het dan goed en is dat dan genoeg om het systeem te rechtvaardigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Seed7: Ja, maar om een of andere redenen wordt er altijd vergeten b.v de LP zo'n 70 of meer jaar ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het heeft ook lang geduurd voor er erg goede stereo opnames gemaakt werden en desondanks wordt er nu nog steeds "bagger" opgenomen. Nu gaan we meerkanaals en verwacht men dat alles ineens perfect is? Vreemd. Als dan alle audiofielen en andere liefhebbers meteen gaan roepen dat het niets is en wordt, tja dan gaat het nog wel even duren. Juist die audiofielen moeten zich maximaal inzetten om te zorgen dat het wel wat gaat worden. Leuk gezegd hoor, maar je stelt zelf al dat na 70 jaar draaitafelevolutie er nog steeds bagger opgenomen wordt, dus m.a.w.,al die audiofielen hebben daar dus geen invloed op gehad. En jij denkt nu dat de audiofielen zich maximaal moeten inzetten om de surroundkwaliteit te verbeteren, en hoe zouden ze dat moeten doen Denk je nu echt dat de grote maatschappijen daar iets aan gelegen is, kom kom ...die denken/weten dat het gros van de kopers er tevreden over is, dus waarom beter. Toch niet voor die paar kritische luisteraars Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Pelt Posted 18 juli 2002 Report Share Posted 18 juli 2002 Voor film is het wel leuk, maar ik zie me niet op m'n gemak naar muziek luisteren. Ik word er een beetje moe van, misschien heb je wel 5+1 oren er voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts