Jump to content

mp3-encoder met goede geluidskwaliteit

Nightfly
 Share

Recommended Posts

Beste getrainde oren,

Ik maak mijn mp3's middels EAC (Exact Audio Copy) met als mp3-encoder de antieke -in een DOS-box draaiende L3ENC van Fraunhofer (uit 1992 of zoiets). Het encoden duurt vreselijk lang, maar de kwaliteit is navenant: op 192kbit/sec is dit voor 60-ties en 70-ties muziek een goede keuze. Dit in tegenstelling tot de encoder die in Audiocatalyst zit (ik meen me te herinneren dat dat 'Blade-enc' is?): Veel hiss, cq. het hoog is niet meer strak.

Welnu, dat is slechts mijn mening, maar hoe denken 'de professioneel getrainde oren' daarover?

Hallo Nightfly.

Puik getrainde oren op mp3 gebied heb ik niet, maar ik heb wel het een en ander vernomen over testen en de voorkeuren van de heren studiotechneuten.

Fraunhofer schijnt de beste encoder te zijn. Geen wonder, zij zijn een van de eersten die dit soort compressietechnieken hebben onderzocht. Ik weet niet of er zo langzamerhand geen nieuwere versie te krijgen is ...

Lame is ook een goede encoder. Die zit o.m. in CDex als ik me niet vergis. Heb ik goede resultaten mee bereikt.

Groeten,

Paul.

web page