Jump to content

Dempers

Ruud
 Share

Recommended Posts

Er zijn vast fielen die het verschil horen tussen demper VIL200 en demper VIB300, maar ik denk dat je uit een paar mooie cd's meer muzikaal plezier zal halen.

Een demper moet afgestemd zijn op de eigenresonantie van het apparaat waar hij voor bedoeld is. Het gewicht van de machine is een factor, maar ook de plaats van het zwaartepunt en het toerental (frequentie) van eventueel bewegende delen. Voor de demper zijn de afmetingen van belang en de hardheid van het toegepaste rubber.

Nu zullen de dempers wel worden verkocht onder het mom dat ze geschikt zijn voor apparaten van zus tot zoveel kilogram maar dit blijft natuurlijk maar een groffe indeling. Een verkeerde demper werkt niet of nauwelijks en kan zelfs tot gevolg hebben dat de opslingering veel groter wordt, ze werken dan averechts. Denk hierbij maar aan schokdempers die voor ieder model auto appart worden ontwikkeld. Als de demping niet bij de auto past zal het weggedrag van de auto erg onvoorspelbaar worden.

Maar zoals altijd in audioland geldt dat je ze eerst zelf het effect eens kritisch moet beluisteren voordat je tot aanschaf overgaat. Vooral kritisch, omdat er genoeg onzin wordt verkocht aan goedgelovigen.

Richard

Geplaatst door richard:

Maar zoals altijd in audioland geldt dat je ze eerst zelf het effect eens kritisch moet beluisteren voordat je tot aanschaf overgaat. Vooral kritisch, omdat er genoeg onzin wordt verkocht aan goedgelovigen.

Richard

Nou zeg,

Audiofielen goedgelovig? De meesten geloven het oordeel van hun eigen oren niet eens!

Daarom is het zo belangrijk dat er audiobladen en forums zijn, zodat je iets kan kopen waar andere fielen enthousiast over zijn.

Tenslotte horen die wel verschil ... toch? :rolleyes::rolleyes::D

Maarten

• 4 weeks later...

Ruud,

Kan jij nu ook iets zeggen over de zegeningen van deze dempers ten opzichte van Masterbase? Heb je dat materiaal bijvoorbeeld ook geprobeerd, of kan je uitleggen waarom de dempers beter of anders zijn? Het is op dit forum (en daar buiten) een beetje stil geworden rond MB. Of is Jitze misschien op vakantie?

Groeten,

Henk

Geplaatst door Ruud:

[qb]  

Even goed lezen,Henk  

"van plan"

Dit is een zo duidelijke verbetering en volgens mij werkt het voor elke redelijke CD-speler, je hebt veel minder (geen) loopwerk gerommel(denk ik    :rolleyes: )

het is een beetje logisch te verklaren wat het doet, en trouwens ik bestel inderdaad pas na beluistering thuis.

Overigens het is een set met bijna

dezelfde speaker/versterker combinatie alleen de CD-speler is duidelijk anders (maar wel van mij geweest) en daar komt bij dat ik wel vaker dingen zo heb gekocht, IMF, EMT     met een goed resultaat

Die regel geldt dus niet voor mij  , op de vorige draaitafel na     :o

Op de vorige draaitafel na ????

Was dat niet een Project :o;):D

MvG,

Haudio

:rolleyes:

• 2 weeks later...
Geplaatst door Henk&audio:

Ruud,

Kan jij nu ook iets zeggen over de zegeningen van deze dempers ten opzichte van Masterbase? Heb je dat materiaal bijvoorbeeld ook geprobeerd, of kan je uitleggen waarom de dempers beter of anders zijn? Het is op dit forum (en daar buiten) een beetje stil geworden rond MB. Of is Jitze misschien op vakantie?

Groeten,

Henk

Inderdaad weggeweest en inmiddels ook al genoeg gezegd over MasterBase, het aantal gebruikers is inmiddels redelijk groot, we zullen wel meer horen van anderen, lijkt me ...............

Groet Jitze

cool.gif