Jump to content

811 triode

Michel
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij vertellen wat ik moet verstaan onder een 811 triode (kindje van papa 211 en mama 845?

Ha... de queeste gaat verder ;-)

De 811 is een heerlijk buisje. Met zo'n stoere topaansluiting (wel de koters afleren eraan te likken :D )

De datasheet kun je hier vinden.

Je kunt met zo'n buis een fantastische SE versterker bouwen, in de 211 klasse terwijl hij slechts een fractie van de prijs kost. Je moet alleen een erg sterke stuurtrap bouwen, aangezien je de grid positief instuurt, en dus stroom moet leveren.

Groeten,

Remco

Beste Remco,

Bedankt voor de info.

Ik kreeg van de week mailing van Amplimo binnen (heb er ooit eens wat buizen gekocht en ben in het bestand blijven hangen denk ik), met o.a. een prijslijst. Wat direkt opviel was de prijs van de 811. Een factor 8 (!) goedkoper dan de 300B, en ruim 20 (!!!) keer goedkoper dan de goedkoopste NOS 211 die ik kon vinden.

Ze voeren overigens twee versies, de 811-3 en 811-10. Meaning?

Wat die stuurtrap betreft: is het uberhaupt niet zo dat het verstandig is om ruim overbemeten trafo's te gebruiken?

Wat is overigens een beetje acceptabel vermogen voor een 811 single-ended?

Groet,

Michel cool.gif , zoekende...

Wat die stuurtrap betreft: is het uberhaupt niet zo dat het verstandig is om ruim overbemeten trafo's te gebruiken?

Altijd. Daar hebben we tegenwoordig AE voor. Ik houd 30 to 50% marge aan als ik bestel en volgens mij wikkelt Wil ook nog eens 30% onder spec, dus reserves dat zit wel goed.

Maar wat ik bedoel is: normaal stuur je geen stroom in de grid van je eindbuis zodat je nog vrij hoogimpedant kunt sturen. Hier niet; je drivertrap moet dus al ongeveer een eindversterker zijn. In de datasheet gebruiken ze de 2A3 als driver. Daar bestaan ook eindamps mee...

Ik gebruik zelf de AV20B. Dat is een buis die zo'n 6 watt aan de eindfles kan leveren, een echte aanrader maar wel wat aan de dure kant en nieuwe productie is wat onbetrouwbaar (ik heb evt. nog wel een nieuw paartje liggen uit de goede tijd).

Wat is overigens een beetje acceptabel vermogen voor een 811 single-ended?

Ik denk dat je zonder moeite 20 watt eruit trekt. En reken maar van jetje dat 20 SE watten veel is!

groeten,

Remco

Beste Remco,

Het is me helemaal duidelijk, maar ik ga slechts voor kwaliteit. En aan een Watt of 6 heb ik meer dan genoeg.

Met andere woorden, waarom zou je (ik dus) in dat geval aan een eindbuis nog een eindbuis plakken? Terwijl de 2A3 solo ook een hele mooie is, ruim voorhanden en schappelijk geprijst. Mogelijk zelfs dat-ie met wat modificaties in mijn huidige versterker te schroeven is...

Nogmaals mijn dank voor je uitleg, maar ik ga me weer verdiepen in het triodegebeuren, want dit is niet wat ik zoek.

Groet,

Michel cool.gif

Hallo Michel,

eindbuizen met eindbuizen aansturen wordt vaker gedaan, zie de Sakuma site

Ik ben zelf voorstander van buizen met zo laag mogelijke buisimpedanties, en direct verhitte kathodes; en eindbuizen als de 2A3 vallen daar ook onder!

Laagimpedante buizen klinken altijd beter dan buizen met hoge impedanties (kijk maar eens naar de specs van de veelgebruikte ECC81,82,83,88 buisjes ;):D;) en ze zijn nog indirect verhit ook.......

Het nadeel is dat buizen met een lage impedantie ook altijd een lagere versterkingsfactor hebben, hiervoor kan je dan interstage gekoppelde trappen gebruiken. Door de lage imp. van de interstage komt de effectieve versterkingsfactor van je buis tegen de theoretische waarde aan (een hoge plaatweerstand trekt altijd je versterkingsfactor omlaag)

En wanneer je er een gebruikt met een step-up factor kan je de gain herstellen die je verliest met zo'n buis.

Eindbuis achter eindbuis is dus niet een methode om je vermogen op te krikken; het uitgangsvermogen wordt nl. begrenst door de dissipatie van de eindbuis (de laatste dus!)

en de primaire impedantie van de uitgangstrafo.