Jump to content

Platen wassen - stofnaald

Michel
 Share

Recommended Posts

Hallo platenwassers,

Help me is: m' fles antistat is op, wie weet waar ik ergens in de buurt van Amsterdam weer de originele kan kopen?

Concerto verkoopt tegenwoordig een niet-al-te best imitatiegoedje. Ik heb op internet wel wat alternatieven gelezen, maar dan moet ik tocht bij de fotowinkel allerlei drogisten vage chemicalieen gaan kopen. Daar ben ik weer te lui voor.

En m'n wastip voor de Discoantistat:

1e rondje met alle huishoudmiddeltjes die je hebt (ik gebruik meestal water, zeep en wat ammonia, soms glassex of spiritus)

2e rondje met gedestilleerd water

3e rondje met de platenreiniger.

Kost je wel al gauw een uurtje of twee.

En daarna luisteren en genieten, of weggooien. Wat kost een 2ehands plaat nou helemaal?

Tok

Geplaatst door siep:

Voor mij de hoofdreden dat je een machien moet aanschaffen is dat de LP's in je verzameling de beste behandeling moeten hebben die er bestaat.

Naarmate je verzameling groeit zul je ontdekken dat bepaalde titels schaarser en onvervangbaar worden.

Voor mij geld dat m'n verzameling LP's voor mij een vele malen grotere waarde vertegenwoordigen dan de apparatuur.

M'n platenspeler mogen ze desnoods stelen als ze de LP's maar laten staan.

En daarom zou iedereen een wasmachien moeten hebben.

Te bestellen bij Siep's LPC inc. Bedankt Paul   ;)

Waaraan in het geheel niets toe te voegen is............

Groet Jitze :)

Geplaatst door berend:

hallo

hier mijn mening over platen wassers

koop maar een handmachine voor plus minus 50 euro gaat net zo goed als een dure machine moet misschien een paar keer meer draaien maar worden ook goed schoon.

berend

O, o... Nu komt het... ;)

• 2 weeks later...

Michel, ik gebruik ook de Disco Antistat, maar met de Quality Service vloeistof (ca. Eur 15,- per liter) i.p.v. de originele Knosti vloeistof. Bij het draaien blijft er dan maar weinig stof aan de naald hangen.

Net als Audiopaul draai ik ook enkele malen naar beide richtingen. Verder de vloeistof na gebruik natuurlijk altijd filteren (met een gewone koffiefilter).

Natuurlijk geeft een platenwasmachine-met-afzuiginstallatie een beter resultaat, maar zoals je terecht opmerkt moet je alles wel in de juiste (prijs)verhoudingen blijven zien.

• 4 weeks later...

Geef mij maar een oude pickup, inspuiten met glassex, borstelen met carbon borstel, en droogzuigen met een waterstofzuiger (ik gebruik hiervoor een waterkruimeldief).

Soms is een tweede keer wassen nodig. Glassex ontvet gewelidig en laat geen sporen achter (na het schoonzuigen.

Geen last van stof aan de naald (draai soms de hele avond zonder de naald schoon te maken.

Zelfs nat afgespeelde platen zijn weer als nieuw droog te draien.

Zie ook het topic "platenwassen hoe doe je dat" op hifi.nl.