Jaap Bruinsma Posted 19 juli 2001 Report Share Posted 19 juli 2001 Je gaat het je vanzelf afvragen. Wat is nou de waarheid over kabels? Een leuke site om dan door te lezen is http://www.tnt-audio.com Daar staan erg veel tips en dingen op die grappig zijn om zelf te proberen. Dus vandaag dacht ik: "Kom, ik ga eens naar een electronica-zaakje, kijken of ze mooi STP- of FTP-kabel hebben, met: massieve koperen kernen (is ofc mogelijk?), teflon isolatie en als het kan koperen afscherming." Toen ik aan de winkelmedewerker vertelde waar het voor was, werd ik vierkant uitgelachen! Hij zei dat het veel beter was om juist veel dunne draadjes ('stranded') kabel te gebruiken in plaats van massieve kernen. Ook zou de afscherming van twisted-pair kabels weinig voorstellen. Verder was audiosignaal (voor interconnects) niet symmetrisch en zou je niets hebben aan de twisted-pair eigenschap van de kabel. Bovendien was de kabel niet gedempt, dus microfonisch. Voor die laatste twee eigenschappen valt wat te zeggen, ik kan me voorstellen dat dat waar is. Maar in mijn ogen is een (wel dunne!) massieve kern juist goed, als je leest wat met op TNT-audio schrijft. En de afscherming, tsja, beter dan niets, toch? Bovendien gaat het me niet om kleine (?) verschillen als microfonische eigenschappen enzo, het gaat me er gewoon om dat ik wil weten of zoiets nou klinkt, juist omdat zulke kabel goedkoop is. Maar de winkelmedewerker liet me niet eens uitpraten en stuurde me zowat weer regelrecht naar de uitgang met het commentaar dat ik beter gewoon audio-kabel zou moeten kopen. Maar ja, daar gaat het nou net om: maak een kabel van goed ontwerp, stop daar zilver/goud legeringen in en verkoop dat voor meer dan ƒ 1000,- per interconnect. Ik wilde dus juist iets zelf proberen. Nou de eigenlijke vraag: weet iemand een informatiebron waar veel staat over de wiskundige berekeningen, hoe er gemeten moet worden enzovoorts, dus de echte en alleen de echte waarheid? Dan kan ik zelf veel beter uitmaken hoe het nou eigenlijk zit, zonder me te laten bedonderen door verkopers met snelle verhalen. PS: De verkoper wist niks te zegen over zijn opmerking dat multi-stranded draad beter zou zijn dan gewoon gescheiden massieve kernen. De verklaring die ik daarvoor gaf kon 'ie niet omver praten. (meer over dat onderwerp op tnt-audio) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 20 juli 2001 Report Share Posted 20 juli 2001 Jaap, Een verhaal waar ik pas op gewezen werd op www.qed.co.uk is eigenlijk het eerste dat voor mij geloofwaardig overkomt, zelfs voor een techneut! Ga naar 'Files', en dan onderaan (General Information) naar het PDF bestand 'Genesis report'. Veel leesplezier! Oh ja, het is natuurlijk wel een fabrikant, dus een beetje achterdochtig mag je altijd zijn... gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 20 juli 2001 Author Report Share Posted 20 juli 2001 ik heb nog wat nieuws ontdekt: op de site van TNT-Audio wordt verwezen naar "Litzedraht". Dit type kabel is laaaaaang geleden ontworpen door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 20 juli 2001 Report Share Posted 20 juli 2001 Ik heb er even vlotjes doorheen gelezen, en wat mij het meest opvalt is dat de frequenties waarover wordt gesproken 375 KHz en 1 MHz zijn. Logisch, want het verhaal gaat niet over audio. Per saldo denk ik dat voor audiofrequenties dit verhaal niet zo erg interessant is. Uiteindelijk heb je het over verzwakking van hoge tonen ten opzichte van lage tonen door een toename in weerstand voor hogere frequenties (skin effect). Toch het QED verhaal nog maar eens lezen stel ik voor; voor audio is dit niet erg interessant. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 20 juli 2001 Author Report Share Posted 20 juli 2001 heb ik ook gedaan, spreekt me ook zeker aan. Het litzedraht-verhaal is ook van toepassing op freq's van 0 - 50 kHz, dus ook voor audio. Maar in mindere mate, dat ben ik met je eens. Kimber gebruikt wel vlechtwerk voor z'n kabels! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 20 juli 2001 Author Report Share Posted 20 juli 2001 en, even off-topic, hoe kom je aan die sterren? Niemand is zo welwillend mij een paar sterren te geven terwijl ik toch al een tijdje op dit forum rondstruin. Ik post dan wel niet zoveel, maar dat komt door mijn gebrek aan ervaring, terwijl mijn kennis niet echt achtergebleven is. (eH, is dat waar? ja toch?!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 juli 2001 Report Share Posted 20 juli 2001 Geplaatst door Ruud:Hai Jaap, Hier heb je ze. Groet Ruud. Nou, Ruud, da's nou aardig! En omdat jij ze ook nog niet hebt, krijg je ze nou van mij! Doe er je voordeel mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juli 2001 Report Share Posted 20 juli 2001 Ha die Ruud, Omdat ik dat ook aardig vindt stem ik ook op jou . En ook omdat ik bij jou nog geen sterren zie, terwijl jij toch een ster bent. Echt mooie pre-pre van Aitos dat zal Paul ook vinden want hij en z'n vrouw weten wat mooi is. Maar ja buizen he. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 21 juli 2001 Report Share Posted 21 juli 2001 Ik heb geen idee hoe ik aan die sterren kom. Zo briljant zijn mijn bijdragen toch niet!? Dus als iemand mij wil vertellen wie er zo aardig is geweest... gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 22 juli 2001 Author Report Share Posted 22 juli 2001 Hartelijk bedankt voor de sterren, dit was blijkbaar toch een heikel punt D'r is echter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Geplaatst door Mattijs:Ik heb geen idee hoe ik aan die sterren kom. Zo briljant zijn mijn bijdragen toch niet!? Dus als iemand mij wil vertellen wie er zo aardig is geweest... gr. Beste Mattijs, Ieder 1 heeft iets van een ster en anders kijkt hij er wel naar. En dan is het moeilijk om naar 1 ster te kijken dus heb je er meer nodig. En ieder mens is uniek daarom voor jou ook sterren. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Jaap, Kabel techniek is geloof ik best wel erg moeilijk voor een leek als ik ben, eigenlijk speelt dit ook bij andere componenten, bijvoorbeeld aan een condensator kun je heel veel meten, meet je bij verschillende condensatoren hetzelfde kunnen ze heel verschillend klinken, ook bij kabels speelt dit fenomeen ook nogal..... Binnen de kring van kabelfabrikanten zie je heel verschillende benaderingswijzen, de een levert een boekwerk van meerdere pagina's met allerlei meetgegevens en beroept zich op de hoge wetenschappelijke wijze van kabels ontwerpen, een ander meet eigenlijk nauwelijks iets en luistert voornamelijk naar het gevonden resultaat en vertelt dan wel iets over de gebruikte materialen en de constructie van een kabel. Zelf houd ik het maar op luisteren, begrijpen zal een studie aan een TU vergen met daaropvolgend een leven als wetenschappelijk onderzoeker, heb ik de tijd niet meer voor. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Hoi Jaap, Ik ben zelf heel gecharmeerd van de theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2001 Report Share Posted 5 augustus 2001 Geplaatst door Ruud:Hai, Rolt er nou niemand over me heen? Groet Ruud. Waarom zou ik? Je hebt gelijk, want de beste verbinding is geen verbinding. DAn heb je ook geen overgangen . Zal er ooit iemand op het idee komen een kabel te produceren van koper die een constante temperatuur heeft van -273 graden Celsius? Dat zou de ultieme zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 6 augustus 2001 Author Report Share Posted 6 augustus 2001 wel, in dat geval heb je geluk. Er wordt veel onderzoek gedaan naar supergeleiders en ik heb ooit gelezen dat er een niet-metalen geleider was die bij -70 al supergeleidend werd (een keramisch geval, mengsel van allerlei dingen) dus dan kun je met vloeibaar stikstof een heel eind komen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2001 Report Share Posted 6 augustus 2001 Geplaatst door Jaap Bruinsma:wel, in dat geval heb je geluk. Er wordt veel onderzoek gedaan naar supergeleiders en ik heb ooit gelezen dat er een niet-metalen geleider was die bij -70 al supergeleidend werd (een keramisch geval, mengsel van allerlei dingen) dus dan kun je met vloeibaar stikstof een heel eind komen! Ik ben bang dat een en ander toch kil gaat klinken en ik ben benieuw of je nog iets kan horen vanwege het geklappertand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts