Jeroen Posted 10 juli 2002 Report Share Posted 10 juli 2002 Beste medeforummers, Ik ga zelf een luidsprekerkabel maken. Hiervoor heb ik zilver en teflon gekocht. Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste kan aansluiten. Het zilver is zeer dun (0.8mm). Alvast bedankt voor jullie reacties. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Beste Jeroen, Bekijk eerst eens welk vermogen er door heen moet. Afhankelijk hiervan zal je moeten bekijken hoeveel aders je nodig hebt. Pas dan komen zaken aan de orde als twisten, vlechten enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 11 juli 2002 Author Report Share Posted 11 juli 2002 Dat is het dus, ik ga maar 1 ader gebruiken, er gaat nl. maximaal 8 watt doorheen. Ik heb nu dus connectoren nodig waarmee ik deze dunne kabel kan aansluiten en die geen afbreuk doen aan de kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Daar was ik al bang voor Hoe lang gaat die kabel worden?? Die moet je toch wel kort houden denk ik. Zeker met die dikte!! Mijn Silver bullets zijn al een keer gebroken. (0.25mm2) je zult je vooral op een goede trek ontlasting moeten foccusen. Verder koop een paar vergulde vorken. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Hoi Jeroen, Je zou de zilverdraad om teflonkoord kunnen "spiraliseren", dan het geheel omwikkelen met teflontape, vervolgens de zilverdraad aan een spade solderen en tot slot het laatste stukje tot op de spade met krimpkous kunnen "zekeren". Laat hierbij het teflonkoord zo veel mogelijk op de spade uitkomen als extra steun voor het dunne zilverdraad. Dit zou afdoende moeten zijn om te voorkomen dat de zilverdraad breekt! Wellicht heeft Stefan nog een suggestie? Ik meen dat hij al bezig is met een SW-silver-ls-cable! Kijk ook eens op m'n SITE hoe je de SW-Silverbullit kunt bouwen of in de rubriek Zelfbouw/Modificatie bij de topic "Superkabel voor een prikkie"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 12 juli 2002 Author Report Share Posted 12 juli 2002 Alvast bedankt voor de tips. Gisteren heb ik het ergste gedeelte gehad. 14 meter zilver door een teflon buisje drukken. Wat een k..werk. Ik heb gewoon blaren op m'n duim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 16 juli 2002 Author Report Share Posted 16 juli 2002 Sinds zaterdag het ik mijn luidsprekerkabel klaar. De kabels zijn 2 keer 3 meter lang. Ik heb het aangesloten met de mij bekende banaanplugjes die ook al tussen mijn vorige kabel zaten. Na 3 dagen spelen kan ik melden dat het totaal niet bevalt. Het geluidsbeeld is opvallend mooi, er is een goede plaatsing van instrumenten, laag en midden is niets mis mee maar het hoog is zo verschrikkelijk dun en schel, niet om aan te horen. Aangezien ik zelf geen natuurkundige ben heb ik laten uitrekenen hoe dik de kabel diende te zijn, 0.8 mm. zou ruim voldoende zijn. Nu begin ik hier toch aan te twijfelen. Zeker ook gezien de reactie's van Seoman en Michel. Denken jullie ook dat de kabel te dun is? In dat geval ga ik denk ik maar wat zilver en teflon bijbestellen. Ik baal hier echt enorm van. Natuurlijk weer bedankt voor de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 juli 2002 Report Share Posted 16 juli 2002 Hoi Jeroen Wacht nog effe met meer silver. Ik maakte me vooral zorgen over het laag. Maar je moet ook geduld hebben hoor!!, mijn silverbullits klonken in het begin ook voor geen meter. nu ben ik er echt blij mee. Succes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 16 juli 2002 Author Report Share Posted 16 juli 2002 Top dat je alweer gereageerd hebt Simon. Het laag is inderdaad het probleem niet, ik heb de indruk dat Jaco Pastorius nog een tandje heeft bijgeschakeld op z'n bas, maar de power en de druk van bv. een trompet zijn echt totaal verdwenen. Het instrument is verschrompeld tot een heel klein schel instrumentje. Gevolg is dat ik veel harder ga draaien, en ik continu het gevoel heb dat ik van alles mis. Maar ik zal nog ff een paar weekjes geduld hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 juli 2002 Report Share Posted 16 juli 2002 Het laag is inderdaad het probleem niet, ik heb de indruk dat Jaco Pastorius nog een tandje heeft bijgeschakeld op z'n bas Das precies waar ik bang voor was. Het lijkt me dat bij een dunne draad er minder kontrole is over de driver. Die vooral in 't laag zo moeilijk in bedwang te gouden is. 't zou mij niet verbazen als de speaker meer gaat resoneren. grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 juli 2002 Report Share Posted 16 juli 2002 Jeroen, Probeer de 2 speakekabels eens gekombineerd op 1 kanaal. Als je trompet wat meer op een trompet lijkt heb je je antwoord. Overigens heb ik net als Simon de ervaring dat het inspelen van puur zilver flink wat tijd in beslag neemt... Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 2 augustus 2002 Author Report Share Posted 2 augustus 2002 ff een kleine update. Het geheel klinkt een stuk beter (gewenning?) Ik heb de banaanstekkers er tussenuit gehaald, dat scheelt ook een heel stuk. Ik ben wel tevreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 augustus 2002 Report Share Posted 2 augustus 2002 Geplaatst door Jeroen:ff een kleine update. Het geheel klinkt een stuk beter (gewenning?) Ik heb de banaanstekkers er tussenuit gehaald, dat scheelt ook een heel stuk. Ik ben wel tevreden. Kijk dat zijn berichten, bananen horen ook niet aan je luidsprekers. Zie hier op deze volgende site: http://home01.wxs.nl/~translator.nl/start.htm De luidspreker 'ziet ' niet alleen de inwendige weerstand van de versterker, maar ook de weerstand van de kabel en eventuele extra contacten, zoals vorkjes, spades, banaanstekers, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts