Hanrob Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Ik ben op zoek naar luidsprekers, het moeten staande luidsprekers zijn, grootte: max. breed plm. 17 cm., hoogte max. ongeveer 1 meter. Prijsklasse: zo rond 800 euro p.stuk mag. Ik zit zelf aan Dynaudio 122 en/of Elipson Orphee te denken. Of de Xanadu. Heeft iemand anders nog alternatieven, ik ben heel benieuwd naar jullie voorstellen. Als iemand betere voorstellen heeft, heel graag, of commentaar op bestaande keuze ook heel graag uw reactie. Opstelling in surround modus voorlopig nog niet aan orde. Alvast bedankt, Hans Robben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Vragen als : welke versterker moet ze aandrijven, welk een ruimte moeten ze vullen en hoe luister je naar muziek, schreeuwen om een antwoord. De Bestenliste van Audio kan - middels het AK Audio Kennzahl - mogelijk een indicatie van het eerste geven. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Xanadu maakt op dit ogenblik wel hele mooie speakers. De prijzen er van weet ik zo niet. Afijn, wat belangrijk is (voordat je zomaar speakers aanschaft) is dat je verschillende merken eigenlijk moet gaat beluisteren. Ook moet je een beetje voor je zelf weten wat voor geluid je mooi vindt (een goede dealer kan je daar heel goed mee helpen). Voor 800 euro per stuk kun je een stel mooie speakers krijgen. ASW, Monitor Audio, Dali, Klipsch, Xanadu, Impulse, Visonik afijn er is nogal wat keus. Maar zijn het wel de speakers die jij mooi vindt qua geluid?? Het gaat erom dat jij er te vreden mee wordt. Mijn advies is dus ook ga eens luisteren bij een goede dealer! De eerder genoemde merken hebben een erg goede prijs/kwaliteit verhouding... Monitor Audio, Dali, ASW klinken in het geheel wat warm. Terwijl Visonik, Klipsch en Impulse juist wat een helder accent hebben! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Jitze:Vragen als : welke versterker moet ze aandrijven, welk een ruimte moeten ze vullen en hoe luister je naar muziek, schreeuwen om een antwoord. De Bestenliste van Audio kan - middels het AK Audio Kennzahl - mogelijk een indicatie van het eerste geven. Groet Jitze Meneer heeft een Denon versterker... Dus het liefst niet al te ingewikkelde speakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door PD: Meneer heeft een Denon versterker... Dus het liefst niet al te ingewikkelde speakers! Uit ingewikkelde speakers komt zowiezo niet zo'n fantastisch geluid. Beter is het eerst de gewikkelde verpakking eraf te halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Sodejuu: Uit ingewikkelde speakers komt zowiezo niet zo'n fantastisch geluid. Beter is het eerst de gewikkelde verpakking eraf te halen Het ligt eraan waar mee je ze inwikkeld (raar woord)... Want er zijn namelijk ingewikkelde speakers die wel mooi klinken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door PD: Meneer heeft een Denon versterker... Dus het liefst niet al te ingewikkelde speakers! Naast dat ik het geheel eens ben met Sodejuu, denk ik dat de ene Denon de andere nog niet is, om alleen op een merk te reageren heeft dus niet zo heel erg veel nut.............. toch ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Jitze: Naast dat ik het geheel eens ben met Sodejuu, denk ik dat de ene Denon de andere nog niet is, om alleen op een merk te reageren heeft dus niet zo heel erg veel nut.............. toch ? Groet Jitze Een stel makkelijk aanstuurbare speakers is altijd beter, toch (moet jou ook erg bekend zijn met Klipsch)? Zie topic "voor/na delen van hoogrendement speakers". Ik heb verschillende ervaringen met Denon (prima spul). Oke, de ene Denon is de andere Denon niet. Maar de meeste Denon's zijn niet echt super stabiel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door PD:Monitor Audio, Dali, ASW klinken in het geheel wat warm. Terwijl Visonik, Klipsch en Impulse juist wat een helder accent hebben! Succes! Ik vond de Visonik Concept 5 duidelijk minder helder en donkerder dan de Klipsch luidsprekers (heb de Concept 5 nu twee keer gehoord en vond ze meer neigen naar warm dan helder). Daarentegen vond ik de ASW Genius 300 die ik een keer heb gehoord samen met de Concept 5 en de RF3 veel meer overeen komen met de RF3 dan de Concept 5 (de Genius 300 en Concept 5 hebben toch bijna dezelfde units?). De ASW kwam dus toen meer helderder over en absoluut niet warm, deze speaker sprak mij ook wel aan. Ik vind dat het geluid van deze ASW dicht tegen het geluid van Klipsch aanzat, misschien net een tikkeltje warmer. Dat komt dus niet overeen met wat jij zegt. Heb je daar een verklaring voor?? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Ja hoor, er is een verklaring voor. De Visonik Concept 5 heeft inderdaad meer warmte dan een Klipsch maar als je het geheel van de Concept 5 vergelijkt met andere speakers is het toch een heel openlijk, crisp en luchtig hoog. Alle Visonik speakers maken gebruik van een hoogtonen unit van zijde, daardoor heb je bij alle Visonik modellen toch te maken met die zelfde sound. Ik ben het met je eens dat de Concept 5 een wat warmer en voller geluidsbeeld tovert. Het zelfde is het geval bij ASW. Als je bijvoorbeeld naar de Genius lijn hoort dan is deze heel helder en direct. Luister je naar de Cantius lijn dan klinkt ASW eerder warm en vol dan analytisch of helder. Uiteraard maakt het nogal veel uit op welk apparatuur je het hebt beluisterd. Visonik op T+A klinkt, analytisch, droog, direct en vol akoustische informatie. Visonik op Audio Analogue klinkt open in het hoog, neigent naar warm en is erg subtiel. Moeilijk eigenlijk te zeggen hoe het precies klinkt. Als je verschillende combinaties op de speakers hebt gehoord weet je eigenlijk pas hoe de speakers nou zelf klinken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurens Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Mocht je 2ehands willen overwegen, dan voldoet de AP Virgo wel zo'n beetje aan je omschrijving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Hallo Hanrob, Zie je door de bomen het bos nog? Het komt er op neer dat je een paar speakers moet uitkiezen die qua sound over een komt met wat jij verwacht van een goede speaker. Ook de combinatie met je Denon is belangrijk. De door mij genoemde speakers zijn niet moeilijk aan te sturen en zullen goed matchen met je versterker. Afijn, ga eens wat luisteren bij de betere hifi zaak! Succes en misschien tot horens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartok Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 PD heeft gelijk. Je versterker bepaalt voor een belangrijk deel de klank van de luidspreker. Zijn verhaal over de ASW luidsprekers en de T+A versterkers kan ik bevestigen. M'n ASW Genius 100 klinkt op een Vincent-versterker anders dan op m'n T+A K1 versterker. En inderdaad de Cantiusserie is van nature wat warmer dan de Genius (die op zijn beurt beslist geen kille speaker is!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Wellicht de Piega P4 1 meter hoog, 16 cm breed, wel circa 900 euro/stuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ook geweldig mooi klinkende speakers! Alleen buiten het budget, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Hanrob, Ik heb misschien wat voor je. Ik stuur je wel een pm, want tweedehands aanbiedingen worden volgens mij in dit forum niet op prijs gesteld. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Tuurlijk wel! Er is niks mis mee 2e hands. Alleen heb je altijd een beperkte keuze (aanbod), als je het gaat luisteren bij de verkoper thuis heb je geen vergelijk en wie weet wat er in het verleden allemaal mee is gebeurd... Zelf heb ik liever nieuw, of je moet echt heeeel veel geluk hebben met 2e hands! En dat komt zelden voor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ja, het is inderdaad vaak een kwestie van vertrouwen. Maar ik ben vaker belazerd door winkels dan door particulieren. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Laat het bij mij nou net andersom zijn. Het is natuurlijk net met wie je te doen hebt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ha Jelte, Ik las net in je profiel dat jij Ecouton luidsprekers hebt! Heb ik ook al eens kunnen beluisteren, mooie speakers (2-weg transmissielijn). Alleen pittig aan te sturen! Maar dat had je zelf ook al door... Je stuurt ze aan met Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ja dat klopt , en die Ecouton's heb ik Hanrob net aangeboden. Ze staan te koop vanwege een verbouwing en een upgrade (ALR Jordan Take 6) Ja, die Luxman... Ik heb het hele verhaal hier of op hifi.nl al eens gedaan. De Ecouton's ontkroonden meteen na aankoop (juni 2003) mijn Musical Fidelity B1, die met de voorgaande Pied Pipers nog magie verrichtte. Duidelijk te weinig reserves voor het laag van de transmissielijn. Een nieuwe versterker was (financieel ) niet echt gepland, dus heb ik uit de Koopjeskelder van Radio Corrupt een Marantz PM8200 gehaald, met een reusachtige ringkerntrafo. Nu, die maakte er helemaal s Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ik denk dat we daarom ook niet moeten oordelen over Denon als we het type niet kennen waarmee Hanrob speelt. En ik begrijp best waarom... Het laagste impedantie punt van de Ecouton's zat volgens mij bij de 2,8 ohm en dat is niet mis! Kan makkelijk met een Denon'tje Ja, het is inderdaad vaak een kwestie van vertrouwen. Maar ik ben vaker belazerd door winkels dan door particulieren. Hopelijk laat Hanrob zich niet belazeren! Iedereen is natuurlijk vrij in zijn keuze, alleen geef ik graag eerlijk advies.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door PD: Hopelijk laat Hanrob zich niet belazeren! Waar slaat dat op? Ik biedt Hanrob aan om zijn Denon mee te nemen en de Ecouton's te proberen. Als het niet matcht en hij de Ecouton's toch mooi vindt heeft hij nog genoeg geld over om een tweedehands Van Medevoort te kopen. Desnoods neemt hij ook mijn Luxman mee. Welke winkel ziet Hanrob graag met zijn versterker aankomen? Maar ik geef Denon het voordeel van de twijfel. Dat heb ik bij de Luxman ook gedaan, en terecht. Jouw advies om bij het uitzoeken van luidsprekers te letten op het karakter van de versterker is terecht. Maar je loopt dan wel het gevaar om je installatie op te bouwen rond de zwakste component. Dat is niet leuk en ook onnodig. Ik zal Hanrob niet belazeren... De Ecouton's zijn moeilijk aan te sturen en daar moet hij terdege rekening mee houden. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Dat van het belazeren was een geintje.. Wat ik ermee wou zeggen was dat Ecouton moeilijke speakers blijven (ook al wil je ze graag kwijt). Alles kan, maar vaak geeft het een wat slap, ondynamisch geluid met dus weinig speaker controle.. Ook is de kans groot dat je Denon na een tijd de geest geeft. Natuurlijk kun je het proberen! Maar om het volledige uit deze speakers te halen heb je simpelweg een stabiele, zwaardere en uiteraard duurdere Denon nodig (of een ander merk versterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Helemaal juist. En mijn Luxman van EUR 469,- krijgt dat wel voor elkaar. Maar nu draai ik ook bijna nooit CD's met lage impedanties... Hopelijk is Hanrob niet geschrokken, hij is zo stil Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts