Jump to content

Luidspreker keuze

Hanrob
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Omdat ik werk kan ik niet ieder moment reageren, vandaar mijn late reactie.

Ik twijfel nog tussen de Elipson Orphee en de Von Schweikert VR-1, de JM Lab Cobalt 816S en de JM Reynaud Arpeggione, aangestuurd met een Marantz PM-7200.

Graag jullie commentaar !

Hanrob

Geplaatst door Hanrob:

Hoi,

Omdat ik werk kan ik niet ieder moment reageren, vandaar mijn late reactie.

Ik twijfel nog tussen de Elipson Orphee en de Von Schweikert VR-1, de JM Lab Cobalt 816S en de JM Reynaud Arpeggione, aangestuurd met een Marantz PM-7200.

Graag jullie commentaar !

Hanrob

Hallo,

Ik ken het, ik ben ook aan het "werken" ;) Je noemt nogal wat exoten in 1 zin! Heb je ze al beluisterd? De Von Zweikert vr-1 is een zeer analytische speaker (noemen ze ook wel studio monitor). Deze geeft een iel, neutraal en zeer openlijk geluid neer, iets wat de 1 wel aanspreekt en de andere niet. De rest van de speakers zijn ook niet verkeerd, maar wil je ooit tevreden worden met je speakers zou je ze echt moeten beluisteren. Ik kan mijn mening geven, maar dat hoef jij niet gelijk mooi te vinden (de 1 lust spruitjes, de andere niet).. Veel succes met luisteren! :)

ps: De Marantz PM7200 is overigens een prima versterker en laat zich makkelijk combineren, het kan zijn dat de JM Reynaud meer stabiliteit lust (is mooi in combinatie met Plinius)..

Ik heb de VR1 en zou het geluidsbeeld nou niet bepaald "iel" willen noemen. In feite vind ik er er zelfs te veel laag uit komen (voor zo'n kleine speaker), waardoor ik het idee heb dat het middengebied wat dicht slaat (op een wat luider niveau in middelgrote kamer).

Voor close up luisteren (in een niet te grote kamer) zijn ze perfect, makkelijke versterker belasting ook.

Ik zelf ga ze ontlasten door ze op 150hz te wisselen naar een paar 12" woofers

Geplaatst door PD:

Hallo,

Je noemt nogal wat exoten in 1 zin! Heb je ze al beluisterd? De Von Zweikert vr-1 is een zeer analytische speaker (noemen ze ook wel studio monitor). Deze geeft een iel, neutraal en zeer openlijk geluid neer, iets wat de 1 wel aanspreekt en de andere niet. De rest van de speakers zijn ook niet verkeerd, maar wil je ooit tevreden worden met je speakers zou je ze echt moeten beluisteren. ..

Volgens mij moet je toch eens naar deze speaker gaan luisteren, iel is mogelijk een beschrijving welke bij het formaat past, echter met het geluid heeft dit niets uitstaande.

Is overigens ook geen studio monitor, is beslist voor de woonkamer ontworpen...........

Groet Jitze

Geplaatst door PD:

[QB]Ha Jelte,

Ik zie op marktplaats je speakers staan. 500 euro per paar is een interessante prijs voor iemand die een paar speakers nodig heeft! :D

Dankewol PD, dat dacht ik ook. En ze zijn vanmiddag hoogstwaarschijnlijk verkocht. Dan verwijder ik de advertentie.

Hanrob, ik hoop dat de PM 7200 stabieler is dan de 8200, want de laatste viel me wat dat betreft vies tegen.

Jelte

Geplaatst door Jitze:

Volgens mij moet je toch eens naar deze speaker gaan luisteren, iel is mogelijk een beschrijving welke bij het formaat past, echter met het geluid heeft dit niets uitstaande.

Is overigens ook geen studio monitor, is beslist voor de woonkamer ontworpen...........

Groet Jitze

Beste Jitze,

Ik heb ze al een paar keer kunnen beluisteren. Op KR klinkt het inderdaad een stukje voller, maar een typisch kenmerk van Von Zweikert vindt ik dat ze dunnetjes klinken (dit hoeft beslist niet negatief te zijn). Heb het op Audion, Marantz, Accuphase, T+A en Audio Analogue beluisterd.. Kan zo zijn dat ze nog niet ingespeeld genoeg waren, want volgens de importeur komen ze pas na ongeveer 200 uur tot "leven".. :)

Geplaatst door PD:

Beste Jitze,

Ik heb ze al een paar keer kunnen beluisteren. Op KR klinkt het inderdaad een stukje voller, maar een typisch kenmerk van Von Zweikert vindt ik dat ze dunnetjes klinken (dit hoeft beslist niet negatief te zijn). Heb het op Audion, Marantz, Accuphase, T+A en Audio Analogue beluisterd.. Kan zo zijn dat ze nog niet ingespeeld genoeg waren, want volgens de importeur komen ze pas na ongeveer 200 uur tot "leven".. :)

Op grond van dergelijk beperkte luisterervaring is het beslist nuttig om voorzichtig te zijn met uitspraken ovver het karakter van een component, lijkt mij.

Zeker nuttig dat je ook het karakter van de andere componenten laat meewegen...........

Luidsprekers zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor hun aansturing.

Daarnaast is van groot belang in welk een ruimte gespeeld wordt, gezien de apparatuur weelke je noemt, denk ik te weten waar je ze gehoord hebt, niet de meest ideale ruimte vrees ik.

Groet jitze

Geplaatst door Jitze:

Op grond van dergelijk beperkte luisterervaring is het beslist nuttig om voorzichtig te zijn met uitspraken ovver het karakter van een component, lijkt mij.

Zeker nuttig dat je ook het karakter van de andere componenten laat meewegen...........

Groet jitze

Dat begrijp ik best, maar ik krijg altijd de beste indruk van een speaker als je hem op meerdere versterkers hebt gehoord. De kenmerken die terug komen bij welke versterker dan ook, is een kenmerk van de speaker?! Ja toch, Achja.. mijn stelling is dan ook: 80% van wat een goede speaker laat horen, wordt bepaald door de aansturing (overigens ook Ruud Jonker zijn stelling)... :)

ps: Mijn luisterervaring met de VR-1's is beslist niet beperkt!

Geplaatst door Jitze:

Daarnaast is van groot belang in welk een ruimte gespeeld wordt, gezien de apparatuur weelke je noemt, denk ik te weten waar je ze gehoord hebt, niet de meest ideale ruimte vrees ik.

Groet jitze

Daar is toch nog een stukje bijgekomen. Als je de akoustiek kent, dan kun je zelfs daarmee rekening houden (je went aan zo'n akoustiek). Overigens welke akoustiek is ideaal?? Jouw woonkamer misschien? ;) Ik ken heeeeeel weinig probleemloze ruimte's..

Geplaatst door Jelte:

Hanrob, ik hoop dat de PM 7200 stabieler is dan de 8200, want de laatste viel me wat dat betreft vies tegen.

Jelte

De PM7200 is idd een stukje stabieler dan de PM8200. De PM8200 levert 60/80W (x 1,33) bij resp. 8 en 4Ohm en de PM7200 levert 95/155W (x 1,63) bij resp. 8 en 4 Ohm. Gek genoeg is de PM8200 wel duurder. Zal wel betere componenten hebben denk ik. Hij heeft iig een ringkerntrafo, iets wat de PM7200 niet heeft (bloktrafo). En de luidsprekeraansluitingen zijn bij de PM8200 van WBT, bij de PM7200 van goedkoop, hard plastic :) met openingen waar nauwelijks 4mm2 kabel inpast. Zo zullen er wel meer verschillen zijn in het voordeel van de PM8200. Maar als het op aansturen van moeilijke luidsprekers aankomt zou ik eerder de PM7200 aanbevelen (ook het Duitse blad Audio doet dat in hun Bestenliste).

Ik heb zelf de PM7000 en dat is (samen met de PM8000) de voorloper van de PM7200. Hij heeft bij mij geen moeite met m'n JBL's. Weet niet of dat moeilijke speakers zijn (nominaal 8Ohm, maar ja dat zegt weinig), maar hij heeft er geen moeite mee.

Geplaatst door Henrie:

De PM7200 is idd een stukje stabieler dan de PM8200. De PM8200 levert 60/80W (x 1,33) bij resp. 8 en 4Ohm en de PM7200 levert 95/155W (x 1,63) bij resp. 8 en 4 Ohm. Gek genoeg is de PM8200 wel duurder. Zal wel betere componenten hebben denk ik. Hij heeft iig een ringkerntrafo, iets wat de PM7200 niet heeft (bloktrafo). En de luidsprekeraansluitingen zijn bij de PM8200 van WBT, bij de PM7200 van goedkoop, hard plastic :) met openingen waar nauwelijks 4mm2 kabel inpast. Zo zullen er wel meer verschillen zijn in het voordeel van de PM8200. Maar als het op aansturen van moeilijke luidsprekers aankomt zou ik eerder de PM7200 aanbevelen (ook het Duitse blad Audio doet dat in hun Bestenliste).

Ik heb zelf de PM7000 en dat is (samen met de PM8000) de voorloper van de PM7200. Hij heeft bij mij geen moeite met m'n JBL's. Weet niet of dat moeilijke speakers zijn (nominaal 8Ohm, maar ja dat zegt weinig), maar hij heeft er geen moeite mee.

De Marant PM8200 is heel eerlijk de PM7200 geworden. Marantz heeft nu nog maar 2 geintegreerde versterkers in hun assortiment. PM 7200 heeft nog een KI versie, en van de PM4200 (volgens mij) is nog een OSE versie.. De PM7200 is toch redelijk stabiel! :D

Geplaatst door PD:

De Marant PM8200 is heel eerlijk de PM7200 geworden. Marantz heeft nu nog maar 2 geintegreerde versterkers in hun assortiment. PM 7200 heeft nog een KI versie, en van de PM4200 (volgens mij) is nog een OSE versie.. De PM7200 is toch redelijk stabiel! :D

Dat ze nog maar 2 in hun assortiment hebben, lijkt me wat weinig. Ze hebben ook nog een duurdere serie he (maar jij zult wel bedoelen '2 in hun Range-serie'). De PM17 (en al z'n afgeleiden) bestaat toch ook nog (recent nog vernieuwd) en de PM14 ook.

Maar de PM7200 is dus de opvolger van zowel de PM7000 als de PM8000 en de PM8200? Hij heeft ongeveer dezelfde specs als mijn PM7000. En hoe zit het dan nog met de PM6010 OSE? Bestaat die nog? Die heeft/had(?) ook nog een KI-versie.

Behoorde destijds ook nog tot de mogelijkheden voor mij, maar de KI was me te duur (bijna

Ik bedoel uiteraard ook de Range serie. De Premium serie van Marantz blijft een schitterende serie! Afijn, de pm7200 is dus de opvolger van de pm7000 maar omdat de pm8000/pm8200 er uit gaat hebben ze de pm7200 gewoon het innerlijk gegeven van de pm8000/pm8200.. :)

Geplaatst door PD:

Ik bedoel uiteraard ook de Range serie. De Premium serie van Marantz blijft een schitterende serie! Afijn, de pm7200 is dus de opvolger van de pm7000 maar omdat de pm8000 er uit gaat hebben ze de pm7200 gewoon het innerlijk gegeven van de pm8000.. :)

Ok, maar je zei dus (ik quote): "De Marant PM8200 is heel eerlijk de PM7200 geworden."

Volgens mij haal je nu ergens de PM8000 en de PM8200 door elkaar! :)

Volgens mij zit het zo, dat de PM7200 de PM7000 opvolgt en dus in feite de PM8000 is. En de PM8000 was in feite al de PM7000, maar dan met een paar vergulde aansluitingen meer dan de PM7000 en met een klasse A schakelaar (voor 2 x 25W klasse A). Klopt het zo? :)

Hoi,

Hier de opsteller van de vraag: Hanrob.

Wat leuk al deze berichten, ik weet in ieder geval dat mijn keuze voor de Marantz PM7200 absoluut geen slechte zal zijn. In de allerlaatste stereoplay wordt deze ook getest en komt goed uit de bus. Dus mijn keuze hiervoor zal zeker geen slechte zijn, toch blijft staan dat ik moet luisteren ! Ik weet het, zal het ook doen, maar wil van te voren eerst enkele meningen polsen. Lijkt me geen slechte zaak. Jullie zijn immers 'kenners' want ik moet er jaren mee doen.

Wat ik eigenlijk nog wil weten voor welke dvd/cd-speler ik het best kan gaan. Hierbij rekening houdend met het feit dat ik heel veel zin heb om de combinatie Audio Physic Yara met de Marantz PM-7200 te gaan beluisteren. Mijn budget zal zo rond de 800 euro bedragen voor deze cd/dvd. Heb een uitgebreide collectie cd en steeds meer dvd's. Past hier in deze combinatie nog een tuner bij ? Aan de tuner hoeft niet zo veel aandacht geschonken te worden.

Graag enkele tips/aanbevelingen.

Groeten,

Hanrob

Marantz komt in November met een alles eter voor SACD,DVD,CD enz. Dit moet een hele goede zijn omdat deze heeft nogal veel van het innerlijk van de Denon dvd-2900 gekregen (McIntosch, Denon en Marantz zitten nu onder de zelfde company).. Doordat de oplage van de gebruikte componenten nu heel groot is, kunnen ze de alles eter voor zo'n 799 euro aanbieden. Een tuner? Een bijpassende dan maar van Marantz? :)

Geplaatst door Hanrob:

Pd,

Dit is iets om op te wachten, maar heeft sacd wel zin/nut bij deze combinatie ?

Alvast bedankt,

Hanrob

(ps ben nu een weekje met vakantie dus kan niet reageren)

Met een alles-eter zit je altijd "goed" voor de toekomst (maakt niet uit wat voor formaat het wordt, jij kan het afspelen). Je gaf aan cd/dvd speler. Dit is vaak een wat moeilijkere keuze als je een goede dvd speler wil die niet kwaliteit inleverd qua cd gedeelte vergeleken met een goede cd-speler die je nu koopt voor relatief weinig geld. Er zijn uitzonderingen maar dan wordt daar ook voor betaald (de Denon dvd-2900 voor 1390 euro). Het is vaak een keuze die je doet. Je kiest voor puur stereo weergave of het surround gebeuren (vooral in het budget van jouw). Met cd-spelers kun je voor 800 euro kiezen voor een exposure 2010 (kost net wat meer, maar heb je een erg goede speler), misschien een Arcam of een bijpassende Marantz.. Kijk eens om je heen, en luister eens wat! Tot nu toe eerst een prettige vakantie! :)

ps: SACD kan natuurlijk ook in jouw situatie, wat bijvoorbeeld de laatste tijd steeds meer uit komt zijn hybride SACD's (gewone cd laag, stereo SACD laag en multichannel SACD laag)... eek.gif