Jump to content

luidsprekers in nieuw jasje...

Alco
 Share

Recommended Posts

Hallo daar,

Ik ben sinds een maand of 3 in 't bezit van 'n paar kleine (Linn Kan) luidsprekers.

Over de prestaties niets dan lof,maarja,

't oog wil ook wat en dat afschuwelijke ouderwetse,goedkope zwarte vineer,daar zit ik eigenlijk steeds meer mee.

Welnu, heeft iemand van jullie wel 'ns z'n zwarte luidsprekers geschuurd (handmatig of met schuurmachine) en vervolgense de kast mooi gelakt,zodat er weer 'n fraaie houtkleur tevoorschijn kwam ?

Ik kan ze natuurlijk simpelweg verfen maar hout vindt ik mooier. Ook zou ik kunnen proberen ze te beplakken met "houtfineer"-plakplastic,maarja...dat zie je toch,...'t blijft nep!

Wat zouden jullie doen?

A: De speakers zwart laten.

B: De speakers schuren en voorzien van

nieuwe (kersen of teak) laklaag.

(met risico van mislukken...slik)

Ik heb ze dus zwart,maar zou ze liever in bijv teak hebben,zoals op de foto:

AMRP4.jpg

Moet ik 't risico nemen of 't hele idee maar laten voor wat 't is...?!

Groeten,

Alco

Ha die Alco,

Het beste is om bv 3 aug naar Sneek te gaan en daar eens rond te kijken.

Je kunt natuurlijk ook een rondvaart gaan maken.

Of het begin van de Sneekweek mee te maken.

Er schijnt ook een zaak te zijn waar een AR draaitafel in hout te staan met een Hadcock arm.

MvG,

Haudio

Ha, die Haudiooo,

ehmm, tja,je tip lost m'n bovenstaand probleem(pje) niet op,maar ik kom zeer zeker naar Snits, 3 Aug.

Ik kan gelukkig met Ruud meerijden,vanaf 12:30.

ben ook erg benieuwd naar die AR draaitafel.

enig idee wat ie gaat kosten ?

(ha, typsich nederlandse vraag weer,heh!)

Helaas kan ik door vakantie van 'n collega nog geen vrij nemen,anders kwam ik al voor 3 augustus 'n keer langs, om te kijken/luisteren.

tot volgende week!

(bij Ruud om TL25 te bezorgen)

Greetings,

Alco.

Hoi Alco,

Ik heb het wel eens andersom gedaan. M'n eerste speakers, een setje Bose 301 Pro (niet slaan aub.), kwamen uit een discotheek en om ze passend bij het interieur te krijgen waren ze wit met blauw doek eek.gif . Die heb ik toen licht opgeschuurd en met een spuitbus zwart gespoten in een vochtige ruimte (badkamer met kranten tegen de muur), Ik moet zeggen dat het wonderwel goed gelukt was. Later heb ik ze doorverkocht aan iemand bij mij in het voetbalteam en die heeft ze nog steeds in de huiskamer.

Om die van jou in een fineer te krijgen kun je ook doen met verf. er is verk in de handel, die als je ze eenmaal hebt aangebracht enigszins samentrekt, waardoor een "houtnerf" ontstaat. Of het iets voor je speakers is betwijfel ik, want van dichtbij bekeken zie je hoe nep het is. Ik heb ooit eens een 2CV gezien die zo gespoten was. Van verre was het een houten Eend, van dichtbij een echte lelijke Eend. :o

Bedankt voor de tip,Audiopaul,maar dat durf ik eerlijk gezegd niet aan.

Ik had zelf ook al aan dat idee gedacht,aangezien er hier in Assen wel 'n degrelijke winkel is waar ik m'n speakers e.v.t zou kunnen laten fineren.

Maar,...de frontjes zitten vastgelijmd aan de luidsprekerkast en de woofer en tweeter kunnen dus niet verwijderd worden, voor de

'operatie'.

Kortom, ik ben bang voor beschadiging van 't frontdoek en ook voor de units.

Als 't front niet vast zat en de units van te voren verwijderd konden worden had ik dit absoluut overwogen.

Tja, en zelf schuren en lakken...ik vrees dat ik dan meer 'verniel' dan 'verfraai'.

ps. heb vanmiddag (nieuwsgierig) 1 speaker beplakt met zelfplakkende 'houtfineer'folie. Van 'n afstandje lijkt 't goed,maar van echt dichtbij zie je direct weer dat 't nep is.

dus,....t.z.t zal 't er wel weer afgaan.

ach, er zijn ergere dingen,niet waar ?!

...dan maar zwart. So be it!

Groeten,

Alco

HOI Alco,

Is inruilen voor de nieuwe LINN Katan in je favoriete kleur geen optie.Het zou zonde zijn als je expirement mislukt,voor je het weet schuur je door de fineerlaag heen.Of het er dan mooier op wordt,''denk'' het haast van niet.

Succes met je besluit. :rolleyes:

Hallo Audiootje,

Ja, dat schuren durf ik zelf ook eigenlijk niet aan. Ik heb aan de onderkant 'n klein stukje geschuurd,maar de hele speaker... spooky!

Inruilen op de nieuwe Katan is geen optie.

De Kan-II is beter dan de Katan (en Tukan en Kan-III),hoewel de Katan inderdaad fraaier is om te zien.

Ik stoorde me ook eigenlijk niet aan 't zwarte fineer, totdat 'n paar mensen trots 'n foto plaatsten op 't Naim-users forum van hun onlangs gekochte Kan's in "teak" en "Santos-Rosewood" uitvoering.

toen werd ik effetjes jaloers...

Groeten,

Alco.

Hoi Alco,

Misschien een radicaal idee maar je kan ze ook beplakken met kurk. Yamamura-Churchill doet dit ook met zijn speakers (dempt ook resonanties van de kast). Of je het mooi vind weet ik niet maar het is wel apart!

http://www.yamamurachurchill.com/ariadne.shtml

Ik kan je wel aan een leverancier helpen voor de kurk als je geintereseerd bent.

Bedankt voor je tip, Stefan.

Maar beplakken met kurk lijkt me niet zo geslaagd...

Ik heb 't laatst met houtfineer-look plakplastic geprobeerd. Mwaa,'t is even een lastig karweitje maar och, 't lijkt wel aardig en kost praktisch niks. En moch ik er weer flauw van zijn,dan haal ik 't er gewoon weer af.

Groeten,

Alco.

Hallo Alco,

Neem eens contact op met importeur Latham (013-5082411), en vraag naar Ed Verkerk. Ed kan jou vast wel ontmantelingsinstructies geven zodat je de behuizing leeg kunt maken.

De kale kast kun je dan met een afbijtmiddel behandelen om de zwarte lak van de fineer te verwijderen. Daarna schuren en bijtsen, en voila, een set fraaie Kan`s zal jouw deel zijn.

Succes,

Marcel

P.s, Als je ze opnieuw wilt laten fineren zou je ook eens je licht kunnen opsteken bij een gitaar- en/of vioolbouwer. Deze kunnen dat vaak uitstekend, en de tarieven zijn doorgaans schappelijk.

Geplaatst door marcel van mijn hifi:

Hallo Alco,

De kale kast kun je dan met een afbijtmiddel behandelen om de zwarte lak van de fineer te verwijderen.

Hiermee moet je wel erg oppassen; loog en afbijtmiddel kunnen de lijmlaag onder het fineer beschadigen waardoor het loskomt (praktijkervaring van deze amateur meubelrestorateur).

Het mooiste is natuurlijk nieuwe kasten maken. Ik kan je hier wel mee helpen als je wilt?

Groeten,

Thanx, Y'all.

Ik denk dat ik 't voorlopig maar even laat voor wat 't is. De ingrepen lijken me iets te drastisch/te groot risico.

ach ja,'t is net als met vrouwen.

't gaat om 't karakter,niet om de looks. ...ja,toch heren?! :D

bedankt voor jullie racties.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Thanx, Y'all.

ach ja,'t is net als met vrouwen.

't gaat om 't karakter,niet om de looks.  ...ja,toch heren?!   :D

Nou!? eek.gif Wat betreft vrouwen; die zijn niet enkel gemaakt om naar te luisteren! :D

Geplaatst door Stefan:

Over lol gesproken:

Wisten jullie al dat ze van plan zijn om Marco Bakker van een hoge flat te duwen????

Tja, als er toch geen Brood meer is, waar heb je die Bakker dan voor nodig?   :D

Mmmwahahahahahahaha!! :D:D !!

Misschien een ideetje om een "moppentopic" op te starten? Ik weet er niet veel en vergeet ze altijd weer, maar ben gek op moppen en op lachen! :D:D