Jump to content

Objectief ?

Jitze
 Share

Recommended Posts

Laatst riep een der forumleden dat hij : " zo objectief mogelijk probeerde te reageren ".

Hierop heb ik even gereageerd, echter, bij nader inzien, is het een onderwerp waarover veel meer te zeggen valt.

Ik denk dat " objectiviteit " een illusie is, we reageren allemaal vanuit onze eigen ervaring, kennis en belangen.

Gelukkig maar, eigenlijk zou het vreselijk saai worden een forum met alleen maar objectieve uitspraken.

Alles gecontroleerd, bewezen en begrepen.

Gezien het onderwerp lijkt het mij - absoluut - onmogelijk, ook maar een objectieve uitspraak te doen over muziekbeleving, in de eerste plaats hebben we er geen notie van hoe de menselijke perceptie werkt.

We komen ook hier niet veel verder dan een aantal stellingen op basis van verworven inzichten.

In het zelfde vlak liggen ook de verschillen tussen gebruikte componenten, zolang we niet begrijpen hoe het mogelijk is, dat gelijk metende weerstanden, condensatoren en wat dies meer zij, toch heel verschillend kunnen klinken, moeten we nog heel erg veel werk verzetten om ons denkraam aan de " werkelijkheid " aan te passen.

De functie van een forum als dit, is dan ook, het verzamelen van zoveel mogelijk ervaringen, welke per definitie allemaal subjectief zullen zijn.

Als we hieraan proberen te ontkomen, worden er alleen nog maar een soort politiek correcte uitspraken worden gedaan, welke nergens toe leiden.

Laten we onze subjectiviteit koesteren en vooral openstaan voor de beleving van een ander, voor een ieder geldt dat zijn beleving een getrouwe weergave van de realiteit is......................

Groet Jitze confused.gif

Hai Jitze,

Als jij de uitspraak doet dat speaker X zich kenmerkt door een stevig fundament is dat een objectieve constatering. Of jij of ik dat stevige fundament al dan niet mooi vinden is een subjectieve uitspraak.

Ik vind het altijd wel leuk om van anderen te horen wat hun ervaringen zijn met audio componenten zolang ze maar aangeven waarom.

Een uitspraak van dit is de beste speaker voor het geld kan ik niets mee. Met veel andere uitspraken wel. Vandaar dat ik zo graag forum over platenspelers (mijn zwakste schakel). Ik wil zoveel mogelijk ervaringen van anderen horen om ze bij luisteren te kunnen verifieren.

PS hoe klinkt jou Morch in vergelijking met andere armen.

Geplaatst door carl:

Hai Jitze,

Als jij de uitspraak doet dat speaker X zich kenmerkt door een stevig fundament is dat een objectieve constatering. Of jij of ik dat stevige fundament al dan niet mooi vinden is een subjectieve uitspraak.

Carl,

Hoewel ik het in principe met je eens ben, moet ik toch een kanttekening bij je stelling plaatsen:

Iemand die alleen klassieke muziek luistert kan luidsprekers als bassig/met stevig fundament omschrijven, terwijl een house-freak met JBL's dezelfde luidsprekers wel eens magertjes qua bas zou kunnen vinden...

Dit betekent dat Jitze gelijk heeft; hoe objectief je ook probeert te zijn, er is altijd een subjectief element aanwezig in een mening.

Geplaatst door carl:

Hai Jitze,

PS hoe klinkt jou Morch in vergelijking met andere armen.

Mijn Morch klinkt fantastisch, in vergelijking met andere armen moet ik wat voorzichtiger worden, omdat ik op hetzelfde loopwerk, met een zelfde element en getuned door dezelfde persoon, niet zo heel erg veel vergelijk heb.

Wel heb ikk platenspelers met een Morch naast anderen gehoord, ben ik zeer tevreden over, echter gezien het grote aantal variabelen is een " objectief " oordeel niet echt mogelijk.

Zelf heb ik de Morch gekozen, na 'm gehoord te hebben op een ander loopwerk en er even mee gespeeld te hebben.

Het belangrijkste aanschafmotief : het voelt gewoon goed, het is mooi gemaakt, vergelijk met m'n oude Rolleiflex tweeoog, pak 'm op en voel dat het goed is, een moderne spiegelreflex voelt plastic en te licht.

Hoezo, subjectief ? , ik ? , nee toch..............

;) Groet Jitze ;)

Als we hieraan proberen te ontkomen, worden er alleen nog maar een soort politiek correcte uitspraken worden gedaan, welke nergens toe leiden.

Laten we onze subjectiviteit koesteren en vooral openstaan voor de beleving van een ander, voor een ieder geldt dat zijn beleving een getrouwe weergaven van de realiteit is......................

Geweldig!! Dank je Jitze.

"'t is jouw feestje is mijn moto" Laat iedereen toch lekker van de daken schreeuwen hoe fijn, mooi of lekker iets is. Dan is uiteindelijk alles geweldig.

We zijn veel te kritisch als 't eigenlijk om beleving gaat.

Maar lezen dat iemand een keuze heeft gemaakt die je zelf wil maken, is fijn. "t is tenslotte onze hobby!!

Toch?!

Hippy in the house ;)

Geplaatst door seoman:

Geweldig!!

Laat iedereen toch lekker van de daken schreeuwen hoe fijn, mooi of lekker iets is.

Hippy in the house    ;)

Zullen we wel afspreken dat we dan ook proberen dit enigszins uit te diepen, zodat een ander ook begrijpt waarom we dit zo geweldig vinden ?

Bij mijn keuze voor bepaalde componenten lees ik ook nogal wat reviews, bestaan deze uit louter lofzangen heb ik er niet zoveel aan.

In dit geval is het de kunst om vooral tussen de regels door te lezen en zicht te krijgen op de wijze waarop iemand luistert.

Groet Jitze confused.gif

ullen we wel afspreken dat we dan ook proberen dit enigszins uit te diepen, zodat een ander ook begrijpt waarom we dit zo geweldig vinden ?

Ja liever wel. Ik wordt heel moe van al die onliners hier op Hear.nl. Altijd de zelde zinnetjes met altijd de zeflde politieke shit. "buizen zijn beter" dan gaan z'n sterretjes omhoog. beuh shit schijt.

Buizen zuigen. (prik ze maar eens lek)

geintje (o potjandriedubbeltjes mijn score)

:)

Ik moet nog iets kwijt;

Ik ben nu al 5 dagen aan het feesten en heb echt een overdosis aan mooie meiden gezien.

Echt de ene nog begerenswaardiger dan de ander. Maar wie is nou de mooiste??

Er is geen mooiste. anders waren we allemaal verliefd op de zelfde vrouw.

Om 't een en ander te verduidelijken heb ik een stuk of tig vrouwen op het web gezet waarvan ik vind dat ze mooi zijn.

Lekker, eigenwijs, puur, mooi, goeie maten of ondefineerbaar. Ze hebben ondanks dat ik zommigen niet ken iets speciaals. Ik heb niet iedereen geschoten die zou willen schieten (moet ook dansen) maar er zijn zelfs vrouwen die zo mooi zijn dat ik ze niet eens durf te fotograveren!!!

Welke is het mooist????

Das nou precies het zelfde euvel als met audio.

Je kunt je helemaal gek maken met maten of klank maar uiteindelijk kom je gewoon iets tegen wat klikt. En dat hoeft geen M&L of B&W te zijn. (oh sorry of buis en lp)

Je gaat ergens voor om wat voor een bizarre reden dan ook! Maar ik wil weten waarom, bij vrouwen kan ik 't soms zien maar hier op het forum wil ik horen wat (en waarom!!) een ander gek maakt.

Grtz Simon

Geplaatst door Jitze:

Bij mijn keuze voor bepaalde componenten lees ik ook nogal wat reviews, bestaan deze uit louter lofzangen heb ik er niet zoveel aan.

In dit geval is het de kunst om vooral tussen de regels door te lezen en zicht te krijgen op de wijze waarop iemand luistert.

Groet Jitze    confused.gif

Hoi Jitze, kijk voor de aardigheid eens op de Review afdeling van deze site,de Hear site dus.

Elk review wat je hier leest heeft niks maar dan ook niks met de werkelijkheid te maken.

Instapmodellen die 5sterren krijgen, m.a.w. ieder audiofiel zit z'n eigen aanschaf te verdedigen en is schijnbaar zo kortzichtig dat men ook werkelijk denkt dat er niks beters bestaat.

Als ik mijn draaitafel zou moeten beoordelen dan kan ik hem onmogelijk 5 sterren geven.

Toch is het een aardig ding maar ik weet dat de fabrikant toch nog mooier klinkende in het programma heeft.

Bij de reviews die je hier leest, van colega audio liefhebbers denken velen dat wat men zelf heeft gekocht ook het allerbeste is wat ooit is gemaakt.

Objectieve aanbevelingen zul je naar mijn mening op welk forum dan ook niet tegenkomen.

De audio bladen objectief?

Ik ken er geen.

Een blad waarbij de top recencent Sony Pascal speakertje de hemel in prijst verliest bij mij in 1 klap alle geloofwaardigheid.

De winkelier objectief?

Ik ken er geen.

Stel maar eens een vraag over een produkt wat niet in zijn/haar pakket zit.

Standaard antwoord"Dit is net zo goed/Dit is beter"

Het is en blijft een kwestie van zelf je weg bepalen.Met soms wat hulp van een goedwillende dealer die net die produkten in zijn winkel heeft staan die jou interesse hebben.

En nou eerst een bakkie

:D

Na zo'n reactie vind ik het toch jammer dat ik je ooit 4**** heb gegeven... (de oorzaak ligt voornamelijk na het bezien van de fotoos)

:P 't zijn ook mijn oogappeltjes!!!

ps de enige overeenkomst die in die vrouwen zie: Ze zijn minstens even eigenwijs als ik!!

:)

Geplaatst door siep:

Hoi Jitze, kijk voor de aardigheid eens op de Review afdeling van deze site,de Hear site dus.

Elk review wat je hier leest heeft niks maar dan ook niks met de werkelijkheid te maken.

Instapmodellen die 5sterren krijgen, m.a.w. ieder audiofiel zit z'n eigen aanschaf te verdedigen en is schijnbaar zo kortzichtig dat men ook werkelijk denkt dat er niks beters bestaat.

Als ik mijn draaitafel zou moeten beoordelen dan kan ik hem onmogelijk 5 sterren geven.

Toch is het een aardig ding maar ik weet dat de fabrikant toch nog mooier klinkende in het programma heeft.

Bij de reviews die je hier leest, van colega audio liefhebbers denken velen dat wat men zelf heeft gekocht ook het allerbeste is wat ooit is gemaakt.

Objectieve aanbevelingen zul je naar mijn mening op welk forum dan ook niet tegenkomen.

En nou eerst een bakkie

:D

Zooooooooo, dat bakkie net gehad,

gelukkig laat het bovenstaande onverlet dat veel mensen hun " middenklasse " apparatuur toch 5 sterren geven, waarom ook niet, de sterren zijn in de reviews ook niet het meest belangrijke.

Wel de verhalen, de ervaringen dus, als er in een review een vergelijking gemaakt wordt met een voorganger, kun je je een beeld vormen.

Het is voor de meesten onder ons niet weggelegd om apparatuur in de vijf cijfers te kopen, overigens, blijft overeind dat prijs en kwaliteit niet rechtevenredig zijn.

Als je soms hoort hoe ver je kunt komen met een middenklasse setje, zou het vreselijk objectief kunnen zijn te stellen dat de meerwaarde - in ervaring gemeten - de meerprijs op geen enkele manier waard is.

Al dit soort overwegingen spelen echter geen rol, er zijn een aantal mensen die binnen hun budget, proberen tot een maximale beleving te komen, hun verhalen elk op zijn eigen niveau zijn de moeite waard.

Sites als TNT, High-endaudio, de site van Werner Ogiers en vele anderen gemaakt door liefhebbers zijn zeer informatief, kunnen je helpen bij de - voor - keuze van te beluisteren apparatuur.

Ook diverse reviews kunnen dit effect hebben, blijft echter dat je zelf - vanuit je eigen achtergrond en ervaring - de keuze bepaalt.

Laten we wel wezen, we zijn met een hobby aan de gang, we proberen zoveel mogelijk muzikale beleving te bewerkstelligen - ook al lijkt het vaak of de staus van apparatuur belangrijker is - ieder op zijn eigen niveau, zowel financieel als anderszins.

Laten we ons hoofd er wel bij houden.....

Groet Jitze

Geplaatst door Michel:

Beste Jitze,

...En daarmee heb je    user_ratings_5.gif    verdiend...   ;)

Dankjewel Michel,

maar.........is dit nu wel objectief ?

Groet Jitze eek.gif:D:D:Deek.gif