Jump to content

Wat te doen bij onrust?

boy2
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

De vraag die ik jullie wil stellen klinkt misschien een beetje gek, maar ik bedoel het echt serieus.

Wanneer ik muziek luister, dan komt het gelukkig voor dat die me zodanig raakt dat ik er helemaal in opga. Ik zit met mijn ogen dicht en luister, een van de hoogste vormen van plezier voor mij.

Wat echter ook veel voorkomt is dat ik te onrustig ben van binnen om in de toestand zoals ik die net beschreef te geraken. Ongerichte energie stroomt door mijn lichaam, en vaak hou ik het niet lang vol om stil te zitten en te luisteren. Soms betrap ik me erop dat ik op het doosje van de CD ga kijken hoe lang de track nog duurt, alsof ik wil weten hoe lang het nog duurt voor ik bevrijd wordt. Vaak stop ik in dit soort situaties maar met luisteren, en eindig ik achter de PC of voor de buis, iets dat meerdere zintuigen tegelijk bezighoudt.

Wat ik me echter afvraag is of er niet toch een manier is om te blijven luisteren in een dergelijke gemoedstoestand, en misschien zelfs alsnog rustig te worden. Een vriend van me schildert terwijl hij luistert, en daar ben ik wel jaloers op. Ik kan alleen niet schilderen.

Mijn vraag aan jullie is: wat doen jullie als je wil luisteren maar het je even niet lukt om all

Nou dat lijk me simpel, als je geen zin hebt om naar muziek te lusteren moet je wat anders gaan doen.

Of muziek opzetten die wel overeenkomt met je "stemming".

Sry, misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar imo het enige zinvolle (kan moeilijk zeggen "rook een joint" :) )

Hallo boy,

Om eerlijk te zijn, heb ik ook bijna hetzelfde als wat jij hebt.

Het niet kunnen luisteren naar een hele CD of LP. Je wilt wel, maar het lukt niet.

Dat ligt niet aan jezelf, maar ligt meer aan je set of misschien de muziek keuze op dat moment.

Of misschien wel de live ervaringen die je hebt van muziek, dus dat gevoel is er niet bij of heel weinig.

Die drie dingen is bij mij een probleem, waardoor ik niet actief/direct naar muziek alleen kan luisteren.

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw zit, maar over die drie dingen zou na kunnen denken. ;)

Ik zelf luister dan altijd indirect naar muziek bij het computeren of als ik in bed lig voor het slapen gaan. Heel soms na een vermoeiende dag wil ik wel eens er lekker voor gaan zitten, maar dan is het laat in de avond en kan ik 'm niet te hard zetten, vanwege me ouders.

Geplaatst door boy2:

... Een vriend van me schildert terwijl hij luistert, en daar ben ik wel jaloers op. Ik kan alleen niet schilderen.

Naar mijn mening is het veel leuker om in alle rust zonder muziek te schilderen. Als je geluk hebt kun je na een uurtje in een euforische tranc

dag boy2 volgens mij heb je gewoon geen rust in je lijf.

ga eens een lekker uurtje hard lopen tot je erbij neervalt en daarna een lekker douchje om bij te komen en dan nog eens luisteren.

daarom luister ik vaak s'avonds als de kids naar bed zijn dan ben ik ook moe van dat gehol en geren om me heen ik word er gewoon af en toe draaierig van.

Geplaatst door boy2: Waar ik meer naar zoek is "dingen om te doen tijdens het luisteren" die het luisteren niet verstoren, maar die wel een bliksemafleider voor de ongerichte energie kunnen zijn.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Boy.

partner wellicht? :D:D:D

-- Hans.

Hallo allemaal.

Bedankt voor de vele reacties. Met sommige kan ik iets meer dan met andere, maar met allemaal ben ik blij. En ook fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Ik ben dus toch niet gek, of althans niet in mijn eentje.

Groetjes,

Boy.

Ik wil hier 3 dingen over kwijt.

1- Het ligt nooit aan de set!!!!!!! Als de euforie komt uit de aanschaf kom je na een paar maanden weer bedrogen uit.

2- Het effect van alcohol is nihil vergeleken met thc. THC is een bewustzijn vernauwer. Alcohol niet. De tip om te blowen voor muziek enhancement raad ik alleen de blowers aan. De rest laat maar zitten want er kleven wat nadelen aan.

3- Ga eens na waarom je onrustig bent, los dat op en je kunt weer luisteren.

Groeten Simon

Geplaatst door boy2:

Als dat derde eens zo eenvoudig was....

Helemaal mee eens. Maar beter dat proberen dan een hoop geld weggooien terwijl je er niet van genieten kan.

Groeten SImon

Geplaatst door Karma:

Ook luister ik alleen als ik er zin in heb. Anders wacht ik gewoon. De zin komt vanzelf weer.

tja,zoals Henk al schreef,een 10 punten posting :)

soms,heel soms,zet ik gewoon alles uit voor minstens een hele week.

dan komen vanzelf de kriebels weer om alles weer aan te zetten :D

zoniet,dan moet je wellicht aan een andere hobby gaan denken? confused.gif:D

-- Hans

Hai Boy,

Het hoeft niet alleen met jou te maken hebben. Misschien moet je eens naar andere muziek gaan zoeken (waar luister je na) en je set zou wat onrustig kunnen klinken.

Zelf lees ik vaak de NRC op het tapijt voor de luisterplaats. Erg rustgevend hoor.

Boy 2

Ik ken dat, als ik op vakantie ga duurt het ook een paar dagen voordat ik ontspannen genoeg ben om echt met m'n vakantie te beginnen.

Het heeft vooral met de drukte om je heen te maken.

Ik ga, voor ik ga luisteren de krant of wat anders lezen. Dan de eerste platen met rustige muziek, klassiek, new age o.i.d.

Vaak heb ik ook wat te lezen tijdens het luisteren.

Eigenlijk gebruik ik muziek ook om te ontspannen (is het ook voor bedoeld).

Maar afhankelijk van m'n stemming kan ik ook heel gespannen naar Bleus, Jazz of Pop muziek luisteren. Dan ga je dus pas echt op in de muziek en hoef ik ook niks om me heen.

Een aparte luisterkamer is hiervoor ideaal. Je wordt dan niet gestoord of afgeleid door kinderen, telefoon, en geluiden van koelkast, vaatwasser, brommende dimmers enz.

Ook kun je in een luisterkamer de acoustiek en sfeer zo aanpassen dat het rustiger is om je op de muziek te concentreren.