erik klijnsmit Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door Henrie: Ik heb een 4mm2 koperdraad, dus die zou het beter moeten doen dan heb je een halve mm teveel gekocht daarvoor heb ik weer een paar mooie cd,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: dan heb je een halve mm teveel gekocht daarvoor heb ik weer een paar mooie cd,s Nou dan heb jij wel godvergeten dure koperkabels gekocht... De mijne was €3 Eigenlijk €35 (totaal 10m) maar ik kreeg 'korting'. Korting op het geheel (versterker, speakers, kabels) welteverstaan, niet alleen de kabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Ik heb onlangs mijn speakerkabels vervangen (van transparent the wave 100 naar transparent the musicwave plus). Ook mijn interlinks een tijdje daarvoor (van transparent the link plus naar MIT proline). Bij elke vervanging weer een heel ander geluid. Wat nu goed is en beter is daar ga ik nu even niet op in. Maar iemand die zegt dat het onzin is heeft er waarschijnlijk het geld niet voor over. En dat is een heel goed argument. Maar ga niet beweren dat er geen verschil te horen is want dan ben je inderdaad doof. En misschien is er in bepaalde gevallen ook slechts een heel gering verschil waar te nemen. In het geval van de door mij net genoemde upgrades was er wel degelijk een verschil te horen. Ik heb ook totale leken erbij gehaald en die moesten ook toegeven dat het verschil aanwezig was... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door @:... Maar iemand die zegt dat het onzin is heeft er waarschijnlijk het geld niet voor over. En dat is een heel goed argument. ... Dat is idd mijn argument ook. Ik heb een setje (versterker en speakers) van zo'n €1000. Daar ga ik geen dure kabels aan hangen. Gewoon een tulpsnoertje (is wel een goeie antenne helaas) of een coaxkabel vind ik dan goed genoeg. Zelfde geldt voor de speakerkabels. Overigens heb ik niet echt ervaring met verschillende kabels, maar voor het geval er daadwerkelijk grote verschillen te horen zijn, ga ik het ook maar niet proberen. Dat zou me alleen maar in de verleiding brengen dure kabels te gaan kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Heren Het ligt er maar net aan hoe je naar muziek luistert. sommigen vervangen een kabeltje of iets anders en luisteren dan naar zaken als hoogweergave, stage, definitie, transparantie, klankkleur en verzin er nog maar een paar bij. Een ander luistert naar de weergave van een muziekstuk en merkt daar geen verschil in. Zijn beleving blijft hetzelfde, ongeacht welke kabel gebruikt is om de verschillende apparaten met elkaar te verbinden. Wie zijn jullie om de eigen( )wijze van beluisteren als norm te stellen en je minachtend op te stellen ten opzichte van liefhebbers die het heel anders beleven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Heren Het ligt er maar net aan hoe je naar muziek luistert. sommigen vervangen een kabeltje of iets anders en luisteren dan naar zaken als hoogweergave, stage, definitie, transparantie, klankkleur en verzin er nog maar een paar bij. Een ander luistert naar de weergave van een muziekstuk en merkt daar geen verschil in. Zijn beleving blijft hetzelfde, ongeacht welke kabel gebruikt is om de verschillende apparaten met elkaar te verbinden. Wie zijn jullie om de eigen( )wijze van beluisteren als norm te stellen en je minachtend op te stellen ten opzichte van liefhebbers die het heel anders beleven? Maar weer eens een spijkertje op het koppie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door @:Ik heb onlangs mijn speakerkabels vervangen (van transparent the wave 100 naar transparent the musicwave plus). Ook mijn interlinks een tijdje daarvoor (van transparent the link plus naar MIT proline). Bij elke vervanging weer een heel ander geluid. Als je maar verschil hoort!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Hallo Forummers, Jemig de pemig, wat een vermoeiende discussie! Dat er hoorbaar verschil tussen kabels is is gewoon een feit dat alleen maar ontkend kan worden door mensen die nooit echt geprobeerd hebben te vergelijken (geen tijd, geen interesse, geen geld, vooroordelen?) of die inderdaad iets aan hun oren of daarmee verbonden hersenonderdeel hebben. Ik stel me zoiets als kleurenblindheid voor. Klankverschillen in kabels betekenen natuurlijk niet altijd een verbetering of verslechtering. Je hebt ook nog zoiets als persoonlijke voorkeur. Maar verschillen geven wel de mogelijkheid te experimenteren en verbetering te zoeken. Het is toch gek dat daar op een forum voor audioliefhebbers zoveel opwinding over kan ontstaan. En het argument van de beleving heeft er niks mee te maken. Mijn beleving was ook groot toen ik als aankomend tiener ooit Radio Caroline met een zakradiootje en een oortje beluisterde, maar toen er een draagbare wereldontvanger in huis kwam...! Het is een beetje raar om net te doen alsof iemand die zijn geluid zo goed mogelijk wil hebben minder van muziek houdt. Straks is het nog zo dat de slechtse apparatuur het bewijs voor ware muziekbeleving wordt. Waarom willen topmusici dan altijd de beste instrumenten hebben? Omdat zij veel van hun muziek houden, dacht ik zo ( en omdat ze er verstand van hebben). Muziekbeleving is er op elk niveau, maar de ware liefde blijkt uit het streven het zo goed mogelijk te doen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Kermit en ik willen niet beweren dat er geen verschillen hoorbaar zijn tussen de diverse kabels. Wij staan beiden wel op het standpunt dat er niets mis is met een gewoon dropvetertje als interlink en een stuk 2,5 koper als lsp-kabel. Kermit en ik zijn van mening dat exotische kabels het geluid misschien wel veranderen, maar niet verbeteren. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 `Waarom willen topmusici dan altijd de beste instrumenten hebben? Omdat zij veel van hun muziek houden, dacht ik zo ( en omdat ze er verstand van hebben)`. Beste Hans Je zou ens na moeten gaan met wat voor muziekinstallaties beroepsmusici spelen... Niemand bestrijdt dat er verschillen hoorbaar zijn, soms alleen als je er speciaal op let, soms direct hoorbaar. En als die verschillen dan absoluut niet relevant zijn voor de beleving dan ben je toch uitgepraat? Ik zeg niet dat muziekbeleving is voorbehouden aan mensen die zo luisteren. Wat ik wel zeg is dat muziekbeleving best heel goed kan zonder bijzondere bekabeling. En dat iemand die die opvatting heeft niet neerbuigend benaderd hoeft te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Heren Ik denk (en hoop)dat jullie elkaar allemaal heel goed kennen,anders zou ik denken dat jullie dit allemaal echt menen wat jullie op dit forum over elkaar schrijven. Zelf ben ik nog niet zo lang en zo'n actief lid maar mij schrikt dit,en ik denk andere nieuwe leden,nogal af om ook eens wat op het forum te schrijven of te vragen. Misschien wat respect voor elkaar en elkaars meningen en bevindingen zou mij in ieder geval minder afschrikken. Zo las ik ergens iets(vraag me niet meer waar) iets over Haudio wat mij niet echt beviel. Ik ken de beste man zelf niet maar mij lijkt het in ieder gaval een integere man die niet te beroerd is iemand te helpen als hij daar om vraagt(jammer dat sneek zo ver is). Over dit topic denk ik dat het zonder dure kabels al goed moet klinken anders klopt de set al niet. Dat je daarna met kabels aan de slag gaat vind ik wel begrijpelijk en kan dit de duw geven naar echte mooie prestaties van je set. Zelf heb ik dat ook zo aangepakt en afgezien van de acoustiek van de luisterruimte heb ik nu een set staan waar ik echt trots op ben. Dus om nog te blijven forummen jongens, was dit allemaal gemeend of zijn jullie maar wat aan het narren.????. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 It's confusing these days!!!! Zaken worden gechargeerd, verdraaid, mooier dan de werkelijkheid gebracht. Mensen worden de hemel in geprezen of geweldig afgebrand. Sommigen laten zich meeslepen in hun hobby, bij anderen moet de schoorsteen gewoon branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Aan alle ongelovige: kom luisteren en leer jezelf kennen. Je hebt hierna drie mogelijkheden: a. het klinkt beter en geeft dat toe, b. het klinkt beter en geeft dat niet toe, c. het klinkt beter maar hoort dat niet. Alleen mensen in de catagorie a. zijn bewuste highenders. Ik woon in regio den Bosch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: en dat al om kwart voor tien... (of is het nu bij jullie zomertijd) nee Henk,daar is het met 18 graden nog te koud voor nu maaruuuh,ik heb nog een andere hobby waar ik soms m'n monster interlink bij moet toepassen........ zodoende -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Oh ja Vertel gelet op de gemiddelde leeftijd hier Henk zou dat ongepast zijn je dat in geuren en kleuren duidelijk te maken. maaruuh,jij als kreatief persoon,zal je er best het e.e.a. bij kunnen voorstellen....dacht ik zo maar althans,het fryske volk is niet voor niets zo groot geworden -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Aan alle ongelovige: kom luisteren en leer jezelf kennen. Je hebt hierna drie mogelijkheden: a. het klinkt beter en geeft dat toe, b. het klinkt beter en geeft dat niet toe, c. het klinkt beter maar hoort dat niet. Alleen mensen in de catagorie a. zijn bewuste highenders. Ik woon in regio den Bosch. Voeg er nog even een paar aan toe Hans: d. het klinkt anders. Niet beter, maar je vindt van wel. e. het klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Als je maar verschil hoort!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Kermit: Beste Hans Je zou ens na moeten gaan met wat voor muziekinstallaties beroepsmusici spelen... Hallo Kermit, net als bij gewone mensen heb je beroepsmusici die zweren bij hun high-end set en andere die het niks uitmaakt. Ik heb het er weleens met enkele over gehad en ze zeggen dan altijd dat het toch om 'live' gaat en dat de rest hun niks interesseert. Dat kunnen zij zeggen omdat ze tien uur per dag met live bezig zijn, maar wij gewone mensen/toehoorders moeten het toch vaak met reproductie doen. Ik zou trouwens best naar het volgende live-concert van Billie Holiday willen, alleen jammer dat ze dood is. Dus heb ik graag ook goeie geluidskwaliteit als ik lekker thuis ben. Kermit: Wat ik wel zeg is dat muziekbeleving best heel goed kan zonder bijzondere bekabeling. En dat iemand die die opvatting heeft niet neerbuigend benaderd hoeft te worden. Ben ik het 100% mee eens Kermit. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Zee: Want deze categorieen komen namelijk heel vaak voor bij die bewuste highenders. zoiets als het " placebo " effect? -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Puur: Zaken worden gechargeerd, verdraaid, mooier dan de werkelijkheid gebracht. Mensen worden de hemel in geprezen of geweldig afgebrand. Sommigen laten zich meeslepen in hun hobby, bij anderen moet de schoorsteen gewoon branden. Goh, lijkt ernstig op de dagelijkse realiteit in de wereld om je heen, niet alleen op audio-gebied. Zijn we hier met z'n allen dan toch maar gewone mensen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Zee: Voeg er nog even een paar aan toe Hans: d. het klinkt anders. Niet beter, maar je vindt van wel. e. het klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Ik ben begonnen met: Kom luisteren!!!! En die zelfgevlochten kabels zijn echt niet duur. Het is alleen heel veel werk. Ik ben wel van mening dat kabels van 5000 euro soms gelijk of zelfs slechter klinken dan dropveters. In mijn kennissenkring zit ook een beroepsmuzikant (saxofonist) hij hoorde het verschil met de gevlochten kabels meteen, en gebruikt ze nu ook. Het is geen placebo effect. Het klinkt echt beter. En als je dat niet hoort hoor je in categorie b of c. En voor al die andere mensen die denken dat er meer categorieen zijn. Kom luisteren !!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Oh wat een leuk onderwerp is dit toch We zitten elkaar hier "af te maken", maar waar komt het "taaltje" en het idee dat kabeltjes en accessoires allemaal hun invloed hebben vandaan? Juist, dat komt van de reviews die in de bladen en op internet staan Steevast zie je het weer terug, een tikkeltje meer van dit, maar dat andere is n Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Kermit en ik willen niet beweren dat er geen verschillen hoorbaar zijn tussen de diverse kabels. Wij staan beiden wel op het standpunt dat er niets mis is met een gewoon dropvetertje als interlink en een stuk 2,5 koper als lsp-kabel. Kermit en ik zijn van mening dat exotische kabels het geluid misschien wel veranderen, maar niet verbeteren. Paul. absoluut NIET mee eens, dropveters zijn een tekortkoming, in alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 4 februari 2003 Report Share Posted 4 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: En ik ben van mening dat de (complete) set bepalend is of de kabel dat geeft, wat je ervan mag verwachten 'T is een open deur, maar het begint bij het verbeteren van... "de zwakste schakel" tja......,zijn we het daar eigenlijk al over eens? enuuh,wat is dat dan,de " zwakste schakel "? het een kan niet zonder het andere....toch? nee,hier zijn we nog lang niet mee klaar -- Hans. oja,ik gebruik zilver,om er nog maar eentje bij te stoppen voor deze discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts