jopie Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 wat een conversatie zeg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Tsja, en ieder moet zelf maar uitmaken hoe hij de verschillende reacties waardeert. De bewering dat de invloed van luidsprekers zwaar wordt overschat en die van electronica, kabels en stroomvoorziening onderschat zegt mij heel veel over de opvattingen en denkbeelden van Hans. Ik zou het om willen draaien en dan nog wat extremer stellen... Wat dan weer veel zegt over mijn opvattingen en denkbeelden. Leuk toch? En als we het dan over prijs/kwaliteitsverhouding hebben: al eens aan dropveters gedacht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 niet aan beginnen aan die dropveters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Dropveters aanschaffen was ik ook niet van plan. Toch klopt het wel 100% kwaliteit voor weinig geld (als je een schemerlamp wilt aansluiten). Als je je bijna aan het eind bent voor wat technisch mogelijk is. Brengen kabels en goede stroomkabels je nog net wat verder. Het heeft echt geen zin om bij een installatie van ca. 2000 euro (wat op zich al heel behoorlijk kan klinken) kabels van hetzelfde geld erbij te kopen. Ik vraag me inderdaad af of je dit dan wel hoort. Zwart rood kabels zijn vaak beter als wat als "Monster" kabel wordt verkocht. Die koperen strands zijn veel te dun. Ook het isolatiemateriaal is te slap zodat de draden kunnen gaan trillen (dit beinvloed de geluidskwaliteit negatief). Dropveters (of zwart-rood kabels) klinken dan inderdaad beter. Wie ooit een demo van die Deense NordOst man heeft meegemaakt weet ook, dat lang niet elke z.g. High End kabel een verbetering is. Hij laat wel overduidelijk horen dat er verschil is. Ik wil niet belerend overkomen, maar om te stellen dat kabels GEEN (en dan bedoel ik ook helemaal GEEN) verschil uitmaken gaat mij te ver. Dit is absoluut NIET waar. Ben blij als je met dropveters tevreden bent, veel mensen zijn nooit tevreden en kopen elke paar maanden iets anders. Als je dit al twintig jaar doet ben je inderdaad veel armer (en de hifi-handel veel rijker). Ik denk dat je dan ook veel aparatuur hebt gehad die beter was als wat je nu hebt. Ik heb 25 jaar een paar B&W DM2a luidsprekers gehad. Ca. 6 jaar Array's En een CD speler van 12 jaar oud. M'n Kappa 9'ns zijn ook ca 12 jaar oud en zijn al weer 6 jaar in mijn bezit. Ik kan nog steeds dingen verbeteren aan die set. Met kabels, Stroomvoorziening en andere modificaties. En toch ben ik al die tijd tevreden met m'n installatie(s). Als jullie dit bedoelen dan ben ik het er ook mee eens dat het allemaal niet veel uitmaakt. Het gaat om de muziek dat klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 hans ,ik vind jou een symphatieke kerel. maar ik denk dat je wat te goedgelovig bent . probeer alles eens nuchter te beluisteren , zonder daarbij aan mooie naampjes en vormpjes te denken . er zit meer tussen onze oren dan je denkt. kijk anders effe bij die cdspeler test van mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Eerder eigenwijs dan goedgelovig. (Eigenwijs is ook wijs). Ik geloof n.l. niks tot ik het zelf heb uitgeprobeerd. Ik heb gelukkig nog de mogelijkheden om wat uit te proberen en technische ondersteuning om dat wat ik ervaar ook technisch verantwoord te krijgen. Aan alles wat ik uitprobeer zit een theorie (of ervaring van anderen) vast. Met het combineren van die aspecten is toch veel winst te halen. En aan al die commerciele praat in High End bladen stoor ik me al helemaal niet. Mijn mening is ook, dat er zonder eigenwijze mensen geen vernieuwing zou zijn !!!!! Je ziet dus....... gewoon eigenwijs. Maar wel met (werkende) oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Ik ben ook wel een soort cableguy , maar niet zonder eerst allerlei merken en types uit te proberen, om vervolgens een keus te maken, ook is dat soms zelfbouw. Die trillende aders van Monster vind ik geen passende kritiek, ze zitten strak bij elkaar in een bundel, die als geheel trilt. Bovendien vraag ik me af of zo'n trilling wel echt invloed heeft op de elektronenstroom, die relatief sterk is bij speakerkabels. Dat kabels door hun eigenschappen (weerstand, capaciteit en inductie) het geluid be Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Eerder eigenwijs dan goedgelovig. (Eigenwijs is ook wijs). Ik geloof n.l. niks tot ik het zelf heb uitgeprobeerd. precies .ik ook niet vandaar die cdspeler test. en de uitslag heb je kunnen lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: precies .ik ook niet vandaar die cdspeler test. en de uitslag heb je kunnen lezen. Inderdaad, en de toelichting staat er ook bij Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Pjotr: Mocht je het nog niet door hebben, er zijn er hier nog al wat mensen die NIET naar kabels e.d. luisteren maar naar naar muziek. Die stellen goede spullen wel op prijs maar kunnen zonder die spullen nog wel goede muziek waarderen. Mocht je het nog niet door hebben.... dit is geen muziekforum (ga daarvoor maar naar tmfweb ofzo), maar een HIFI forum, en we doen hier niet anders dan lullen over apparatuur met bijbehorende kabeltjes en hoe het allemaal klinkt. Je kan deze tekst dus in ieder topic plaatsen op dit forum, zodat je daar net zo weinig toevoegt als dat je hier doet. NATUURLIJK luisteren we naar muziek, net zoals jij, en wij allemaal hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 goede speakers laten genadeloos horen wat een cd speler weergeeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Nog even en we zijn het eens, n.l. alles klinkt hetzelfde.....?????? (tot het tegendeel bewezen is) Wat ik me al lange tijd afvraag is waarom elke installatie anders klinkt en dan bedoel ik ook wezelijk anders. Alle fabrikanten streven m.i. toch een doel na, en dat is de werkelijkheid. Ook tussen topmerken zoals Avalon, Wilson Audio, Dynaudio enz. zijn enorme verschillen. En wat is dan het beste wat ik ooit gehoord heb???? Een demo in een klein dorp in Duitsland. De plaatselijke herberg en hifiwinkel waren omgebouwd tot showruimte. In een klein zaaltje in die herberg stond Dieter Burmester (persoonlijk) met z'n topspullen. Zoals dit klonk, was ongehoord (voor mij tenminste). Dynamiek, tonaal, plaatsing kortom alle aspecten waren m.i. 100% Maar ook op de laatse VAD show bij More Music. En dan bedoel ik de Avalon set. Ook 100%. EN TOCH HELEMAAL ANDERS. Nee, hetzelfde klinkt niks. Alles klinkt anders, en elke wijziging heeft invloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Hoe kom je daar nu bij Jopie... iedere speaker klinkt toch hetzelfde He Henk, je hoort het ook Iedere CD klinkt ook hetzelfde. Snap ook niet dat velen er duizenden van hebben. 1 is toch genoeg??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Erik Klijnsmit, ik heb jou wanhopig relaas over de CD spelers gelezen en daar ook een verhaal bijgezet. De bent gewoon muzikant, dat is het probleem. Als jij orgel speelt, hoor je dan ook niet precies wat er mis is. Elk rammeltje en afwijking aan het instrument hoor je dan. Waarom hoor je dit dan niet als je naar een audioset luistert ?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 'n boek kopen ??????? Nee hoor...... ik heb al 'n boek. Pjotr, dit bedoel je, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 errrug naief allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Erik Klijnsmit, ik heb jou wanhopig relaas over de CD spelers gelezen en daar ook een verhaal bijgezet. De bent gewoon muzikant, dat is het probleem. Als jij orgel speelt, hoor je dan ook niet precies wat er mis is. Elk rammeltje en afwijking aan het instrument hoor je dan. Waarom hoor je dit dan niet als je naar een audioset luistert ?????? Fijn dat je zo precies kunt aangeven wat het probleem van Erik is. Daar heeft hij echt wat aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk:Nog even... en er wordt een topic geopend met: Iedere versterker klinkt eender Een verschil van 0,05% t.o.v. 0,03% in "harmonische" vervorming hoor je toch niet Ach, binnenkort komt Erik daar wel mee, want Quad en Koda klinken precies hetzelfde als je niet luid speelt Tijdens de luistersessie bij Kermit was er een levendige handel in Koda versterkers, sterker nog, eentje werd met de kap eraf tentoongesteld Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 wat een kritiek op de luistersessie zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Kermit: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Als ze uit staan klinkt alles hetzelfde.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Ik wil 'n tupperware party organiseren voor alle ongelovige. Ik breng alles mee behalve de luidsprekers. Dus Cd speler, kabels en versterkers. Dit moet natuurlijk wel gebeuren bij 'n ongelovige. Bij mij kan natuurlijk ook altijd, maar dan heb je niet de referentie van je eigen spullen (luidsprekers en ruimte). Ik heb dit al zo vaak gedaan, en telkens bleek dat er een ENORME verbetering ontstond. Ook met Mark Levinson, Siltech, buizen versterkers en Sphinx enz. Dus kom maar op, ik durf de uitdaging aan. Het zou de eerste keer zijn dat dit mislukte, en dat wil ik ook wel 'ns meemaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 dacht het niet zie mijn topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts