Jump to content

De oude vraag, hoe komt het dat?

siep
 Share

Recommended Posts

Niet zolang geleden wilde ik een versterker invoeren. Daarvoor had ik ff snel een spreadsheet inelkaar getimmerd.

dollar/euro 0.92

btw 19.00% 349.43 euro

douane recht 2.00% 55.98 euro

transport 800 dollar

bedrag 1999 dollar

verzekering 2.00% 39.98 dollar

totaal 3017.27 euro

Dus ik heb jouw getal ingeklopt. Nu was de doane NIET zo duidelijk met zijn antwoord. Hier hun antwoord op mijn vraag:

Het douanerecht voor elektrische audiofrequentversterkers bedraagt 4,5%,

voor elektrische geluidsversterkers is dit 2%. U betaalt dit douanerecht over de aankoopprijs vermeerderd met de

transport-en verzekeringskosten. Over dit totaal vermeerderd met het douanerecht bent u de 19% BTW verschuldigd.

Arie

In dit geval is er weinig te zeggen over het hoe en waarom van dit prijsverschil, voor de meeste Amerikaanse merken is het een stuk duidelijker,

Veel Amerikaanse fabrikanten - dit geldt overigens niet alleen voor Audioapparatuur, ook fotoapparatur als vergroters kent dit verschijnsel - hanteren geen exportprijzen, de importeur hier betaald dus dezelfde prijs die een handelaar in de States betaald.

Tel hierbij transport, invoerheffing, btw en ook de importeur wil wel erg graag een beetje verdienen, lijkt me ook niet geheel onredelijk, je hebt dan een duidelijk prijsverschil.

Per land verschillen dan ook nogeens de dealermarge's, prijzen kunnen derhalve behoorlijk uiteenlopen.

Groet Jitze

Geplaatst door heefiguur:

transport        800            dollar

Arie

Nou Arie als ik jouw was wist ik het wel.

Airmiles sparen en dan maar gebruik maken van miles en money aanbiedingen.

Voor pm

• 4 weeks later...

Door de vele belastingen zijn de prijzen veel hoger dan in bv. amerika.

1: invoerrechten

2: transportkosten

3: btw, die hier echt hoog is

4: inkomstenbelasting van de importeur

5: investering van de importeur, oftewel verlies van rente

als je alles zo opteld kom je aan minimaal meer dan de helft van de verkoopsprijs in nederland aan belasting! Dus nog zonder de transportkosten en investeringen.

De belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken.

gr. Rogier

Vergeet niet dat prijzen in de VS meestal zonder sales tax worden opgegeven?! Terwijl wij verplicht zijn de prijzen altijd inclusief onze HOGE btw te vermelden. Het verhaal van gebrek aan exportprijzen door Jitze is mi nogal "professioneel" gekleurd als jullie gebrijpen wat ik bedoel. Een fabrikant kan immers altijd scherper calculeren voor exportmarkten omdat hij er A. geen marketing/reclamekosten voor hoeft te maken en omdat B. de service/garantiekosten veelal door de importeur worden gedekt?

Gr,

Nanning

Geplaatst door Haudio:

Wat je wil komt er toch .

MvG,

Haudio

:D    ;)

Heb je 100% gelijk in Henk,

En om het betaalbaar te houden komt het bij mij soms uit nederland en meestal ergens anders vandaan.

Ideaal dat internet.

Hai allen,

Als sommige Amerkaanse produkten in NL goedkoper waren zouden ze ook beter verkopen met als gevolg meer omzet en meer winst.

groet,

• 2 weeks later...

In Deutschland ist alles besser!!!

Haha gelukkig niet maar ik koop regelmatig in Die Heimat. Heb in een ander deel van dit forum net een berichtje gezet dat ik voor 375 euro (incl. 15 euro transportkosten en 10 euro om geld over te maken naar Duitsland) een Pro-Ject 1.2C heb gekocht. Datzelfde apparaat kost in NL 475 euro(adviesprijs maar ik heb nog geen dealer in NL gezien die niet de adviesprijzen hanteert)!!!

Adviesprijs in Duitsland is 400 euro. Dat verschil zit em echt niet in die paar procent BTW. Invoerrechten zijn er niet meer dus ik ben er van overtuigd dat wie in Nederland koopt een grote kans heeft genaaid te worden door de hele audio maffia bij elkaar!

Zo, da's een pittige opmerking. Wil daar nog wel even bij kwijt dat niet alles in Duitsland standaard goedkoper is maar dat er altijd wel een prijs-stunter te vinden is, ook voor high-end apparatuur. Kijk maar eens in de Stereoplay bijvoorbeeld.