Douma Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 Vanochtend was ik bij Henk(AS) voor een cd-speler. Ik had zelf de Marantz CD6000 op het oog, maar Henk vertelde mij dat deze niet meer gemaakt wordt. Daar stond ik even van te kijken. Hij vertelde mij het alleen nog gekker: De cd-speler gaat eruit Ik heb de laatste tijd al heel wat rare dingen gehoord(Sneekweek, dan krijg je dat), maar dit sloeg alles. Het is nu niet zo dat we straks op een punt komen dat er helemaal geen cd-spelers meer worden gemaakt, maar de cd-speler gaat de kant van de platenspeler op. Philips is al gestopt met de productie van hun loopwerken, dus over een tijdje zullen er alleen nog maar een aantal merken zijn die hun eigen loopwerken bouwen en ook zullen blijven bouwen. Dit betekent dat de cd-speler een aardige prijs-sprong zal gaan maken. Oke, de cd-spelers die er dan nog gemaakt worden zullen ook van hoge kwaliteit zijn, maar het is toch jammer voor de consument met een wat minder groot budget. Het is gewoon gebleken dat er zoveel meer dvd-spelers worden verkocht dat de verkoop van cd-spelers haast in het niet valt. Het is voor fabrikanten(lees: GROTE fabrikanten) niet meer aantrekkelijk om nieuwe cd-spelers te gaan produceren. Er zijn vast mensen op dit forum die dit al wisten, maar voor mij was het een verrassing(schok). Ik moest dit dus even kwijt. met treurige groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 Met andere woorden: ik kan beter nu (nou ik net veel geld heb uitgegeven aan een versterker en boxen) een cd-speler kopen dan dat ik nog een jaar wacht of zo? Dat zou wel kut zijn, want ik heb ff geen geld meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 Dat is wel erg kort door de bocht. Philips maakt geen pure cd loopwerkjes meer omdat de meeste nieuwe cd spelers gebruik maken van een cd-rom loopwerk. Het signaal gaat eerst een buffer geheugen (FIFO geheugen)in en wordt van daar uit verder verwerkt. Het grappige is dat je het plaatje stil kunt houden tijdens het spelen en de muziek nog enige tijd door kunt beluisteren. Ook SACD, DVD en DVD-audio spelers hebben dit type van uitlezing. En een SACD speler is ook prima gewone cd speler. En wat denk je van de vele walkmen met een buffer om overslaan te voorkomen? Paniek om helemaal niks dus. Integendeel zelfs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 >Paniek om helemaal niks dus. Integendeel zelfs. Mooi. Kan ik nog ff doorsparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 10 augustus 2002 Report Share Posted 10 augustus 2002 Spaar liever direct door voor een SACD speler. Dan heb je een superbron en je kan je gewone schijfjes draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 10 augustus 2002 Report Share Posted 10 augustus 2002 Zoals de Sony SCD-555ES SACD speler die dan wel niet multikanaals is maar wellicht wel daarom op dit moment op internet nieuw tegen bodemprijzen (Euro 666) wordt aangeboden. Bij Stassen staat dat ding voor Euro 1590 in de prijslijst. Maarten PS. En dan te bedenken dat ik nog niet zo lang geleden de 940 voor 350 euro heb gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 10 augustus 2002 Report Share Posted 10 augustus 2002 SACD-spelers kunnen dan wel zo geweldig zijn, maar ik hoor van diverse "fronten" dat de kwaliteiten van het afspelen van normale CD's ver onder de maat liggen. Is dit juist ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 11 augustus 2002 Report Share Posted 11 augustus 2002 Dat is voor honderd en tien procent gelul. Waarschijnlijk weer door mensen verkondigd die zelf nog geen SACD speler hebben geprobeerd en bang zijn voor nieuwe investeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 11 augustus 2002 Report Share Posted 11 augustus 2002 Nou Arie, je bent wel duidelijk. Nog even met wat minder blokletters gezegd: SACD spelers (die van mij, en verscheidene die ik heb gehoord) zijn prima CDspelers. Over DVD spelers wordt dit wel eens gezegd. Maar dat zou verklaard kunnen worden uit het feit dat deze zijn ontworpen om meestentijds digitaal output naar de receiver te leveren en minder voor CD weergave. Deze is daarom vaak wat minder van kwaliteit (dus ook de interne DAC). DVD spelers met zelf goede analoge uitgangen en met een goede interne DAC, zoals DVD-A spelers zijn dus ook Super CD spelers. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 11 augustus 2002 Report Share Posted 11 augustus 2002 Soms zijn er niet meer woorden nodig. Zo, nu eerst een lekker SACD'tje in de lade. Wow, woorden schieten te kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbel Posted 11 augustus 2002 Report Share Posted 11 augustus 2002 Ik kan dud bijvoorbeeld de scd555 goed kopen als gebruik voor een goede gewone cd-speler. Waarmee zou het dan te vergelijken zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 12 augustus 2002 Report Share Posted 12 augustus 2002 Yep. Met een hele stevige degelijk dure CD speler. Zeker gezien de prijs waar de 555 momenteel voor wordt aangeboden als uitloper. Sla je slag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Geplaatst door Arieson:Yep. Met een hele stevige degelijk dure CD speler. Zeker gezien de prijs waar de 555 momenteel voor wordt aangeboden als uitloper. Sla je slag! Met welke cdspelers vergelijken jullie eigenlijk als je het over "stevige dure" cdspelers hebt Ik weet bijv. dat je de Philips SACD 1000 nog altijd niet naast een Wadia kunt zetten voor cdweergave, dat redt ie echt niet. Zelfs SACD vind ik tegenvallen, ook voor de huidige prijs van rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gehoord over SACD is dat de software zo beperkt te krijgen is en/of behoorlijk aan de prijs. De tot nu toe geteste SACD-spelers presteren allen op zeer hoog niveau, ook op de "normale" CD-weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Laat dat nou net (1 van de 2) De SACD CD-speler zijn die ik vorig jaar een keer mocht beluisteren. Ik weet niet meer exact in welke set, maar als ik me niet vergis 1 van de duurdere/duurste geintegreerde Marantz versterkers en Tannoy D700 speakers en van den Hul bekabeling. Het zou wellicht ook aan die set op zcih kunnen hebben gelegen,maar persoonlijk was ik niet echt onder de indruk, en zeker niet gezien die prijs! Dan geef ik de voorkeur aan m'n eigen CD-speler, ook al is 't 'maar' een 16bittertje. (niet helemaal een eerlijk vergelijk wellicht omdat mijn set natuurlijk ook weer anders is) De andere SACD-speler die ik tot nu heb mogen ervaren was een peperdure Classe op een Classe voor-eindversterker en de dure B&W Nautilus 800's. Stuk indrukwekkender al,maarja.... slik, die prijzen Ik ben benieuwd hoe de nabije toekomst er uit gaat zien voor SACD. Voorlopig hecht ik er nog niet zoveel waarde aan en denk ik dat 95% van de bevolking tevreden is met de 'ouderwetse' CD. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 BTW: als je een goede losse DAC hebt dan zou het theoretisch geen bezwaar zijn om een DVD-speler voor audio te gebruiken, mits die voorzien is van goede digitale uitgangen. Ik heb dat eens met mijn DVD-speler geprobeerd, en het klonk zeer acceptabel. Niveau wel onder de Marantz/MSB combinatie, maar toch. Die DVD-speler is overigens echt een low-budget ding omdat ik niet zoveel op heb met hometheater, dus daar spendeer ik niet teveel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Ha inkoppertje. Sony SCD-1 : 26,5 kilo http://www.oade.com/Home_theater/Sacd/scd1.html http://www.audiophilia.com/hardware/sacd.htm De variant van Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: De variant van Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
markos Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Hallo allemaal, Ik kan de woorden en oren van arieson volledig onderschrijven. Ik heb de Sony SCD 555 ES sinds kort en heb deze geruild voor een toch niet al te slechte 16 bitter (Duson CD 100 met een toenmalige nieuwprijs van Fl 3895,=). Klankmatig is deze Sony gewoon de betere Voor dit geld (ong. 650 euro)koop je gewoon niets beter op dit moment!!! En wat de software betreft: meer als je kunt uitgeven. Jammer genoeg nog niet in de cd-winkels, maar op het www is er voldoende aanbod en voor nagenoeg dezelfde prijs als een normale cd. Wat mij betreft koop ik alleen nog maar sacd's en vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door flapperdap:Hallo allemaal, Klankmatig is deze Sony gewoon de betere Voor dit geld (ong. 650 euro)koop je gewoon niets beter op dit moment!!! Volgens mij zijn ze nu door hun voorraad heen bij Mediacheckpoint.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Beste Duck-Twacy, Ik vind je een beetje zielig en heb werkelijk met je te doen. Niet omdat je maar tot 16.000 Hz kan horen, maar omdat je denkt dat je maar tot 16 Kc kan horen en daardoor al dat gedoe rond de 20 Kc niet interessant meer is. Wellicht weet je dat de hoogste (grond)toon in de muziek ongeveer 3000 Hz is. Ik geloof een picolo. Echter om de snelheid waarmee een 3000 Hz toontje stijgt en daalt goed weer te geven, een (muziek)installatie vereist die tenminste een factor 10 (liefst 20) hoger moet gaan(frequentie-en fase correct a.u.b.). Dus ook als je in goede gezondheid 80 wordt en dat hoop ik van harte(en je hoort maar tot 8000 Hz), zal je horen of iemand jouw super-tweeter die pas bij 13 KHz begint eruit heeft gesloopt. Wellicht is dat ook de reden dat vele mensen op dit forum een pickupelement beter vinden klinken dan een CD-speler. Ik hoor daar ook bij. Een beetje element gaat gewoon een octaaf hoger dan een normale CD speler. Wellicht verminderd deze reactie het mogelijk aanwezige minderwaardigheidscomplex van een aantal 'oude' knarren in dit forum. Heb ik m'n goede daad voor vandaag weer gedaan. Hier is overigens veel onderzoek naar gedaan en dit staat vast. Moet toch weer eens naar de bibliotheek en wat teksten (of links daar naar toe) op het forum knallen. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
robb Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 nu moet ik toch even wat kwijt. dat er wat nieuws gaat komen ,dat is duidelijk, maar bijna alles wat er op dit moment op de markt is aan sacd/dvd audio enz enz,kan gewoon weg niet tippen aan de wat betere cd spelers van nu[op het gebied van gewone cd weergave],en de meeste mensen onder ons hebben over het algemeen gewone cd,s.dus waarom al deze ophef over sacd en dvd audio ,terwijl er bijna geen reet uit komt op deze formaten[lp,s worden ook steeds meer verkocht en niet voor niets].dus denk goed na wat je wil, gewoon lekker muziek luisteren of een super geluid zonder lekkere muziek.! ik weet het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Robb, Er zijn mensen op dit forum die denken dat ze de werkelijkheid thuis kunnen krijgen. Het voordeel is wel dat ze van de straat blijven. Soms denk ik dat ook en dan ga ik ook van alles doen. Echter op enig moment trek ik alle stekers eruit en schrijf ik kwaad naar de plaatselijke kerncentrale dat hun stroom teveel vibreert. Dan rijd ik naar Amsterdam en ga genieten van muziek aldaar vertoond. Zie dat concertgebouw en ben bedroefd dat deze niet op m'n imperiaal past, rijdt naar huis, doe de stekers er weer in en geniet wederom. het leven is een feest. (soms) mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts