Jump to content

versterker in protection bij opzetten van LP

hiwatt
 Share

Recommended Posts

Bij het opzetten of verwijderen van een plaat van mijn platenspeler springt mijn eindversterker even in de protectie (je hoort de relais klikken).

Het gaat hier volgens mij om statische electiciteit die de eindversterker niet accepteert.

De aarde van mijn platenspeler zit verbonden met de voorversterker, deze loskoppelen veroorzaakt meer brom dus is geen optie.

Ook heb ik de aarde van de platenspeler doorverbonden naar de eindtrap maar dit hielp niets.

Wat kan ik hier aan doen?

confused.gif

Heb je een rumble filter?

Zet die eens aan misschien dat de versterker afschakeld door dc spanning. En een rumble filter filterd extreemlage frequenties weg.

Groetjes Simon

helaas, ook met subsonic filter blijft de versterker in protectie schieten.

Vooral als ik de plaat goed schoonmaak met een borsteltje (plaat zal dan statisch worden) gaat de protectie nogal te keer.

Dit lijkt me niet goed voor de versterker.

Een simpele oplossing is idd andere bron keuze maar kan ik dit probleem ook oplossen?

Beste Hiwatt, heb je dit probleem van het begin af aan of kreeg je er spontaan last van ? Jouw eindtrap mag namelijk niet zomaar in protectie springen... Misschien dat je de e.v. is even aan de tand moet voelen.( wat is het er trouwens voor 1 ? ) Hoor je trouwens ook een klop/ klap/ geluid over je luidsprekers wanneer je aan de tafel komt ? Ben benieuwd...

Boomerang, dit probleem heb ik altijd al gehad met de versterker (proton AA1150)wel is het de ene keer erger dan de andere keer.

Eerst hoor je tikjes over de speakers (statische eletriciteit) en dan springt de versterker even in protectie (soms vaker achter elkaar).

FrankD, dit zou wel eens het probleem kunnen zijn maar wat kan ik er aan doen en is het schadelijk voor de eindversterker?

Geplaatst door hiwatt:

Boomerang, dit probleem heb ik altijd al gehad met de versterker (proton AA1150)wel is het de ene keer erger dan de andere keer.

Eerst hoor je tikjes over de speakers (statische eletriciteit) en dan springt de versterker even in protectie (soms vaker achter elkaar).

FrankD, dit zou wel eens het probleem kunnen zijn maar wat kan ik er aan doen en is het schadelijk voor de eindversterker?

Het zal niet echt schadelijk zijn.

Het kan ook met offset te maken hebben.

Even na laten kijken kan in ieder geval geen kwaad.

Frank

Geplaatst door FrankD:

Het zal niet echt schadelijk zijn.

Het kan ook met offset te maken hebben.

Even na laten kijken kan in ieder geval geen kwaad.

Frank

Platenspelers niet schadelijk huh?

Ik had er vroeger (lang geleden HEEL LANG GELEDEN) ook eentje (AKAI HAHA)

Rumble was een bekend fenomeen in mijn kamer destijds in het ouderlijk huis en ik was een keer te laat om het volume zachter te zetten.

Dus dat ging wel lekker door en toen UP in smoke de eindversterker tja was niet zo,n goed ding maar toch .

Statische electriciteit ik kocht speciale matje,s welke niets hielpen zag je het zo leuk knetteren bij de as.

Wat ben ik blij dat die tijd voorbij is

Geplaatst door hiwatt:

Don, bij mij heeft het niet te maken met rumble daar de naald niet op de plaat zit.

Het is alleen het geval wanneer ik de plaat verwissel.

btw wat is offset?

Off set is een kleine DC spanning op de uitgang van je eindversterker welke in principe o V hoort te zijn maar door onbalans en verlopen van onderdelen wel eens wil gaan afwijken.

Het kan geen kwaad deze instelling zo nu en dan eens te controleren gewoon meten aan de klemmen met een mv meter en indien je kundig genoeg bent deze zo dicht mogelijk bij 0 V zien af te regelen.

Ik ken je probleem iet maar schetste slechts een situatie die ik eens had meegemaakt met een draaitafel

Geplaatst door Ome Henk:

Had je dat rare dunne draadje toch ook aan moeten sluiten op de aarde Don :rolleyes:

Ha die Henk dat deed ik altijd wel hoor ik was me wel bewust van het nut van dat dunne draadje.

Omdat ik nu heel de tijd met een verkeerde woonplaats heb zitten posten wil nog niet zeggen dat ik een idioot ben hoor

:D

Die AKAI draaitafel heb ik nog steeds trouwens :D

De versterker is redelijk oud (15 jaar) en ik denk dat e.e.a. verlopen is.

Kan ik dit met een gewone multimeter meten en dan 1 pen op rechts + en 1 pen op rechts - en dan voor links idem?

Moet je dan de interlink afkoppelen?

Het afregelen doe ik door in de versterker voorzichtig aan de potmetertjes (1 links en 1 rechts)te draaien?

Dit lijkt simpel, de versterker laten afregelen kost toch al snel veel geld.

Op de manier zoals jij 't beschrijft zal het zeker niet lukken. Je moet nl de ruststroom van de eindtransistor(en) instellen en dat meet je in de schakeling. Het kan goed zijn dat je de juiste potmeters al hebt gevonden, maar als je niet weet wat je doet, kun je er beter vanaf blijven. Door een verkeerde instelling kan je versterker in no time in rook op gaan.

Geplaatst door Sodejuu:

Op de manier zoals jij 't beschrijft zal het zeker niet lukken. Je moet nl de ruststroom van de eindtransistor(en) instellen en dat meet je in de schakeling. Het kan goed zijn dat je de juiste potmeters al hebt gevonden, maar als je niet weet wat je doet, kun je er beter vanaf blijven. Door een verkeerde instelling kan je versterker in no time in rook op gaan.

En dan heb je helemaaaaal geen muziek meer!

Oja, via de hoofdtelefoon(als je die hebt).

Dus, luister nou naar de grote jongens en breng die eindtrap effe weg.

Kost wat, maar dan hej ok wat! :D

dat valt allemaal nog wel mee. :)

Als ik geen specs bij de hand heb, dan gebruik ik m'n hand om de ruststroom af te stellen. Men legt een hand op de linkerkoelprofiel en draait heel ietsjes de rustroom omhoog, en wacht een paar minuten. En zo ga je door tot de koelprofiel handwarm is en dan pak je het rechterkanaal. :D

En natuurlijk wel je oren gebruiken. Slipt het geluidsbeeld dicht, dan weet je dat de ruststroom te hoog staat ingesteld. en klinkt het te rauw en vervormd, dan weer iets opdraaien. Het is zeg maar een manier uit de middeleeuwen, maar het werkt zeer doeltreffend. :D

Geplaatst door hiwatt:

Wat bedoelen ze dan met multimeter op de klemmen aansluiten?

Niet rot bedoeld of zo maar als je dit al moet vragen dan kun je maar beter van die versterker afblijven.

Laat er naar kijken door iemand met enige ervaring.

Edwin, in de middeleeuwen hadden ze efficentere methoden om je klauwen te verbranden.

Jouw methode is nogal link als er te vlug aan de potmeterjes word gedraaid.

Als de ruststroom omhoog vliegt dan fikken de torren eruit ver voordat het koelblok ook maar ietsje warmer word.

Bij klasse A versterkers is het wel wat minder kritisch.

Frank

Precies Frank, dat lijkt mij ook verstandig.

Maar op het forum wordt het zo simpel voorgesteld " even de multimeter op de klemmen en met de potmeter de uitgangsspanning op 0 v zien te krijgen" als ik dit lees dan denk ik, ja dat kan ik ook.

Blijkt dat e.e.a. tocht wat complexer is dan hier beschreven, iig bedankt voor de info.

Weet iemand waar in Groningen ik dit kan laten afregelen voor weinig poen?

Edwin, in de middeleeuwen hadden ze efficentere methoden om je klauwen te verbranden.

Jouw methode is nogal link als er te vlug aan de potmeterjes word gedraaid.

Als de ruststroom omhoog vliegt dan fikken de torren eruit ver voordat het koelblok ook maar ietsje warmer word.

Dat weet ik, het is op zich ook vrij riskant om op deze manier te doen. Maar ik heb het weleens bij een paar versterkers met succes gedaan. Alleen het blijft vrij link, omdat het soms lijkt dat je maar heel iets aan de potmeter draait, maar toch ineens de ruststroom enorm omhoog kan schieten. En dan zijn de torren al kapot voordat de warmte tot de koelprofielen is doorgedrongen.

Wat ik ook weleens deed is op het gehoor afstellen, en dan kijken wat de voltmeter aangaf. Bijv 18mv klonk dan goed en deze waarden gebruikte ik dan voor beide kanalen. En dat werkte ook heel goed. Maar het is wel voorzichtig werken op deze manier. Maar dat deed ik dan ook alleen maar als ik echt geen specs kon vinden van de versterker. :)