richard Posted 8 augustus 2001 Report Share Posted 8 augustus 2001 Geplaatst door sodejuu: Lijkt me een beetje moeilijk te plaatsen op drie hoog achter . Ja, kun je een stuk uit het plafond zagen. Hebben de bovenburen er ook plezier van. Groeten Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2001 Report Share Posted 8 augustus 2001 Hoorns zijn zo'n beetje de eerste luidsprekers (koffergrammofoon en luidspreker in bioscoopen). Hoorns hadden zeker in de begintijd van de Hifi als groot voordeel het hoge rendement. Veel watts waren toen moeilijk te realiseren en in ieder geval erg duur. Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat een goed systeem weggeconcurreerd wordt door een minder goed systeem. Je zou kunnen zeggen dat gewone luidsprekers kleiner zijn dan hoorns. In de begintijd van de Hifi waren gewone luidsprekers ook groot om over elektrostaten maar niet te spreken. Er moet toch een ander nadeel aan hoorns kleven - toch vervorming of misschien werken ze alleen optimaal in grote ruimten ? Overigens vond ik vorig jaar in Veldhoven de demonstratie met de Zingalie hoornluidspekers op Graaf versterking wel heel erg goed. Het beste geluid van de show naar mijn mening. Ik ga overigens naar aanleiding van deze discussie iets aan de luchtvochtigheid van mijn kamer doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 augustus 2001 Author Report Share Posted 8 augustus 2001 Hallo, Allemaal, Stefan , dat bedoel ik inderdaad de veel grotere efficientie van een goede hoorn. Zoals Klipsch en Zingalie en vele anderen. Wat ik wel gehoord en bevonden heb dat deze systemen genadeloos de "rest" laten horen. En als daar wat verkeerd is of niet echt goed dan klinkt het niet. Volgens de heren van Klipsch is de Impedantie van lucht 1/1000 Ohm de weerstand van lucht is dus erg laag. Misschien is hier een andere 1 heid voor maar ik denk te begrijpen wat ze bedoelen. MvG, Haudio Wie met z'n ogen luistert hoort niets ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 augustus 2001 Report Share Posted 9 augustus 2001 Maarten, er zijn een aantal hoorns gevouwen in een kast gebouwd, denk hierbij aan de grotere Klipsch modellen, de kleinste speaker van Paul Klipsch - de Heresy - is een doosje van plm. 55x40x35 dit is een systeem met hoog- en middenhoorn aangevuld met een woofer. Met deze laatste draai ik in een woonkamer met Hollandse afmetingen.... Wil je hiervan iets meemaken, in Amsterdam staan de Heresy's gebruiksklaar, na het maken van een afspraak is het zeer wel mogelijk de grotere familieleden te gaan beluisteren. Geinterresseerd ? stuur een meeltje.... De impedantie van gebakken lucht is eindeloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooos Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 10 augustus 2001 Report Share Posted 10 augustus 2001 Geplaatst door Jitze: De impedantie van gebakken lucht is eindeloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooos Groet Jitze En het smaakt ook niet erg best... Groet, Tuby , die meer van rauwe lucht houdt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 10 augustus 2001 Report Share Posted 10 augustus 2001 Geplaatst door Carl:Hoorns zijn zo'n beetje de eerste luidsprekers (koffergrammofoon en luidspreker in bioscoopen). Hoorns hadden zeker in de begintijd van de Hifi als groot voordeel het hoge rendement. Veel watts waren toen moeilijk te realiseren en in ieder geval erg duur. Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat een goed systeem weggeconcurreerd wordt door een minder goed systeem Om maar eens een paar stokken in ;t hoenderhok te gooien: -Video2000 is weggeconcurreerd door VHS, eerstgenoemde had betere beeldkwaliteit. -CD heeft van LP een kleine speler in de marge gemaakt. -Transistoren hebben de buis van de markt doen verdwijnen. Gelukkig begrijpt de audiomarkt nu dat buizen voor audio beter zijn. Misschien komt dit keerpunt ook voor hoog rendementsluidsprekers (o.a. hoorns) geplaatst door Haudio:Wat ik wel gehoord en bevonden heb dat deze systemen genadeloos de "rest" laten horen. En als daar wat verkeerd is of niet echt goed dan klinkt het niet. Daarom klinken hoorns beter op buizen! Ze hebben toch geen hoog vermogen nodig! Veel goede hoornsystemen zijn eenweg-speakers met een back-loaded hoorn. Het voordeel ligt dan niet alleen in de hoorn maar ook in de breedbandigheid van de unit. Dit bespaart een filter en geeft geen kantelpunten in het voor je gehoor zo belangrijke spectrum rond de 3kHz. Tweede voordeel is dat ze dynamischer en sneller klinken dan de meeste "boxen", dit laat veel meer van de opname horen. Overigens kan je met een "boxen" systeem ook een dynamische klank krijgen: Wilson kan dit met zijn speakerontwerpen, mij lukt het ook aardig (OK, geen objectieve mening, maar toch)met een Manger breedbander. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 augustus 2001 Report Share Posted 10 augustus 2001 Ho nu toch even, dat hoorns beter klinken heeft niet echt iets met buizen te maken, ook op een solid state eindbak kunnen hoorns fantastisch klinken, bijv. een D 350 van Audio Research. Dat buizen beter klinken is een geheel losstaand gegeven, wel - grotendeels - waar wat mij betreft. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Jitze:Ho nu toch even, dat hoorns beter klinken heeft niet echt iets met buizen te maken, ook op een solid state eindbak kunnen hoorns fantastisch klinken, bijv. een D 350 van Audio Research. Dat buizen beter klinken is een geheel losstaand gegeven, wel - grotendeels - waar wat mij betreft. Groet Jitze Audio Research zei je? Ligt hun hart niet bij de buizen? Dan zal hun transistor lijn ook wel naar die inzichten gebouwd zijn! Toch?!? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Hai Stefan, Voor een groot deel heb je wel gelijk er zijn veel goede produkten van de markt verdreven door minder goede produkten en niet alleen bij audio. Over het algemeen is daar wel een reden voor. Een CD speler is voor het grote publiek een vooruitgang boven een draaitafel - veel bedieningsgemak en niet zo vlug problemen met krassen om over het instellen van arm en element maar niet te praten. Hetzelfde geldt voor buizenverstekers - leuk voor liefhebbers zoals jij en ik maar daarvan zijn er niet zoveel. Bij hoornluidsprekers zie ik niet waarom ze gezien de goede ervaringen en het hoge rendement in het verleden van de markt zijn verdreven. Dat maakt mij nieuwsgierig. In Hifi News heeft niet zolang geleden iemand een verhaal geschreven over hoornluidsprekers. Hij had ze zelf ontworpen en hij zag de nadelen ervan meen ik me te herrinneren. Overigens nogmaals - ik ben niet negatief over hoorns. Die Zingalis vorig jaar in Veldhoven vond ik fantastisch. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voor en nadelen. Voor een toekomstige aankoop is dat wel leuk te weten - hoewel die Monitor Audio's 20 SE vind ik wel erg goed die doe ik niet vlug weg. Maar je weet nooit als ik volgende week de toto win koop ik een nieuw huis met een grotere luisterkamer en dan zullen de nieuwe inzichten ongewtijfeld volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Hallo Carl, Hear....Hear!!! Je slaat de spijker op de kop betreffende CD. Maar een Zingalie is eigenlijk maar een halve hoorn, en staat ook nog heel beschaafd in de woonkamer. Probeer maar eens een back-loaded als die dan Jamamura-Churchill in je kamer te proppen! Verder hebben alle concepten hun voor- en nadelen, ook hoorns. Het gaat er alleen om met welk compromis je het beste kan leven! 100dB rendement zet natuurlijk wel de deur open naar het audionirvana van de Single-Ended Triode versterkers! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Dichtheid, luchtdruk en temperatuur zijn wel degelijk bepalend voor het karakter van het geluid. Als bv geluid door water verplaatst, om maar een extreem voorbeeld te nemen, zal je zien dat hoge tonen weinig weerstand hebben en lage tonen onzettend veel. Bepalen van de relatie tussen geluid en de luchtcondities is trouwens wel erg moeilijk, maar in principe klinkt het morgen anders als vandaag. Of het hoorbaar is....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Carl, de Zingalie - hopelijk goed geschreven - is inderdaad een mooie luidspreker, echter dankzij het Italiaanse design hangt er een vreselijk onaardig prijskaartje aan. Kijk eens naar de Klipsch Heresy, kost de helft nog niet en is met redelijk simpele ingrepen net zo stil als z'n Italiaaanse soortgenoot te krijgen. Alleen de vormgeving zal blijven afwijken........ Groet Jitze, die ook wel van Italiaans design houdt............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Jitze:Carl, de Zingalie - hopelijk goed geschreven - is inderdaad een mooie luidspreker, echter dankzij het Italiaanse design hangt er een vreselijk onaardig prijskaartje aan. Kijk eens naar de Klipsch Heresy, kost de helft nog niet en is met redelijk simpele ingrepen net zo stil als z'n Italiaaanse soortgenoot te krijgen. Alleen de vormgeving zal blijven afwijken........ Groet Jitze, die ook wel van Italiaans design houdt............ beste Jitze, Met alle respect, maar het geluid ook!! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Misschien moet er nog maar een nieuwe meta topic komen: Exotica. Allemaal lekkers wat de meesten van ons niet kunnen betalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:Misschien moet er nog maar een nieuwe meta topic komen: Exotica. Allemaal lekkers wat de meesten van ons niet kunnen betalen Net die ene site op internet zonder erotica of exotica wil je ook al aan gaan passen? Groet, Tuby , die daar niet vies van is, maar alles met mate Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Haha, ga nou eens ontkennen dat een mooie buizenversterker GEIL is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:Haha, ga nou eens ontkennen dat een mooie buizenversterker GEIL is Geel? Hoe bedoel je, geel? Tuby , die soms beter zijn zonnebril af kan doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 OK, dan nie..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:OK, dan nie..... Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Zagen vrouwen dat ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:Zagen vrouwen dat ook maar Beste Avallon, Er zijn er een heel aantal die dat ook doen. Lees de thread "Hoe beleeft je partner je audiovirus" in Algemene onderwerpen maar eens! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Hoe beleeft je partner, klinkt te oud voor mij sorry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Kom es door met dat stukje waar je allang op zit te broeden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:Hoe beleeft je partner, klinkt te oud voor mij sorry Beste Avallon, Onder partners vallen ook klasgenoten! Als je wat langer met ze omgaat, vrij intiem en op regelmatige basis tenminste. In ieder geval, ze bestaan. Het is net als met mooie apparatuur; zoekt en gij zult vinden... Groet, Tuby , vinder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Het duurde even, maar het resultaat mag er zijn. If you would excuse me, I'll just go and sit in the corner of shame for a while. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts