Douma Posted 21 december 2002 Report Share Posted 21 december 2002 Er is een grote kans aanwezig dat ook ik besmet raak met het analoge virus. Lang heb ik geworsteld om het buiten te houden, maar het mocht niet baten. Vanmiddag is mijn eerste platenspeler een feit geworden. Een 2dehands thorens TD166. Na verscheidene keren de website van Maarten te hebben bezocht, begon ik meer en meer te denken dat ik een hoop lol zou kunnen hebben met een Thorens TD166. Het prutsen, solderen modificeren, enz. aan audio apparatuur heb ik altijd(in de 3 jaar dat ik me met audio bezig houdt ) al leuk gevonden. Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2dehands Thorens. Uiteindelijk heb ik die gevonden en over laten komen naar het idylische plaatse IJlst. Toen ik de Thorens eenmaal thuis had bleek dat er een ding niet verteld was. De oorspronkelijke kleur is niet zwart maar gewoon hout. Hij is dus overgeschilderd. Jammergenoeg is dit met de kwast gebeurt en niet met spuitbus. Resultaat: een veel te dikke laag. Maar goed, hierdoor zal ik er alleen maar meer plezier van hebben. Omdat ik nu ook de behuizing zal moeten aanpakken. Morgen, nadat ik een stel jamo's heb opgehaald, zal ik eens op zolder tussen de oude platen van mijn ouders gaan sneupen of er iets leuks tussen zit. Er staan mij dus een hoop leuke dingen in het verschiet. Groet, Rienk(die zijn hobby helemaal ziet zitten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 22 december 2002 Author Report Share Posted 22 december 2002 Ook ik zal eens voor je snuffelen, zodat je niet alleen aan de muziekkeus van je ouders "overgeleverd" bent... Dat zou ik erg op prijs stellen. Alvast bedankt! Het zal alleen denk ik nog wel even duren voordat ik met regelmaat naar plaat ga luisteren omdat ik op dit moment simpelweg geen plaats heb om die platenspeler neer te zetten. Waarschijnlijk ga ik hem eerst helemaal opknappen, voordat ik hem echt in gebruik zal nemen. Weet iemand toevallig of het haalbaar is om de behuizing van een Thorens TD166 te vervangen? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 december 2002 Report Share Posted 22 december 2002 Geplaatst door Douma:Weet iemand toevallig of het haalbaar is om de behuizing van een Thorens TD166 te vervangen? Groet, Rienk. Hoi Rienk, Bedoel je de houten ombouw? Die is gemakkelijk en goedkoop te vervangen. Het bovenwerk zit met 4 schroeven vast. Draai die los en het houtwerk valt er zo vanaf. Een beetje welwillende en handige klusser kan die ombouw gemakkelijk zelf maken. Wat belangrijker is zijn de bodemplaat en de bekabeling. De bodemplaat kun je van 22mm MDF maken. Dit geeft meer stabiliteit in het geheel, waardoor de speler er klankmatig op vooruit gaat. De armbekabeling zou ik in eerste instantie laten zitten, echter de standaard interlink die eraan zit kun je wel vervangen. Daarvoor moet je het kunstof "bakje" waar de "interlink" in verdwijnt ff los maken. Daarin wordt de armbekabeling nl aan de "interlink" gekoppelt. Veel plaats is er niet, daarom heb ik bij mijn TD166 op dat punt een dunne afgeschermde kabel genomen en die naar de kast geleid. Ik heb nu geen vaste interlink meer, maar een normale RCA uitgang gemaakt, waar ik elke willekeurige interlink aan kan pluggen die ik wil. Ik heb wel een extra overgang, maar het resultaat is stukken beter dan de standaard interlink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 22 december 2002 Author Report Share Posted 22 december 2002 Bedankt voor je reactie Sodejuu! die ombouw kan ik idd zelf wel maken. Daar ben ik handig genoeg voor. Ook een stel rca connectors inbouwen lukt mij wel. Solderen doe ik al jaren. Maar omdat ik geen idee had(heb) hoe zo'n platenspeler in elkaar zit, wilde ik niet het risico nemen dat ik deze straks niet meer in elkaar krijg. Vandaar mijn vraag. btw. Heb jij een bepaald merk rca connector gebruikt? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 december 2002 Report Share Posted 22 december 2002 Geplaatst door Douma:Bedankt voor je reactie Sodejuu! die ombouw kan ik idd zelf wel maken. Daar ben ik handig genoeg voor. Ook een stel rca connectors inbouwen lukt mij wel. Solderen doe ik al jaren. Maar omdat ik geen idee had(heb) hoe zo'n platenspeler in elkaar zit, wilde ik niet het risico nemen dat ik deze straks niet meer in elkaar krijg. Vandaar mijn vraag. btw. Heb jij een bepaald merk rca connector gebruikt? Groet, Rienk. De constructie van de Thorens is bijzonder eenvoudig en kan maar op 1 manier. Het is niet moeilijk de speler uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Gewoon aan beginnen, je ziet gelijk hoe het zit, zodra je de bodemplaat hebt losgeschroeft. Ik heb de bestaande ombouw wel gehouden en daar heb ik een gat en een net-entry in gemaakt. Dat gat heb ik afgedicht met een aluminium plaat alwaar ik de RCA chassidelen in heb gezet. Daar heb ik de "Hi-End"- versie van Monacor voor gebruikt, die je bij DIL kunt bestellen (Bestelnrs: 05.06.526RD.G en 05.06.526ZW.G) Ze kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 22 december 2002 Report Share Posted 22 december 2002 Gefeliciteerd Rienk met de aanwinst, je zult ons toch wel op de hoogte houden van je voorgang nietwaar. Volgens mij hoef je wellicht niet eens een nieuwe kast voor de Thorens te maken, je kunt ook de oude ontdoen van verf en netjes laten spuiten door een carosseriebedrijf. Trouwens, Speaker en Co levert ook mooie RCA/cinch chassis delen. Mooi spul met teflon isolatie plaatjes. groeten, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 23 december 2002 Author Report Share Posted 23 december 2002 Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van mijn vorderingen. Die rca chassis delen zal ik een deze weken bestellen. Eerst zal ik mij met de ombouw bezig gaan houden. Ik ken ook iemand die voor een meubel/timmer bedrijf werkt en die kan ook perfect fineren. Mischien dat hij tegen een schappelijk prijsje iets voor mij kan regelen. Maar mijn eerstvolgende aankoop zijn toch spikes voor mijn Jamo Concert 5's. Want het laag is toch wat onrustig. Morgen maar even langs Henk(AS). groet, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 27 december 2002 Report Share Posted 27 december 2002 ik snap ook niet dat ze niet enten tegen dat analoog virus gefeliciteerd met je besmetting ik hoop dat je er een hoop plezier van zult hebben waar ik wel vanuit ga succes ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 27 december 2002 Report Share Posted 27 december 2002 hoi douma. ik ben al 14 jaar in het bezit van de thorens td 160 s mk4. afgelopen zomer heb ik de arm uit elkaar gehaald en er nieuwe bedrading in geplaats. en die bedrading vernieuwen was echt keihard nodig wat een verbetering. ik heb ook gelijk een nieuwe interlink er aan geplakt zonder extra tussen contakten. maar de interlink in de kast op de printplaat gesoldeert maar gelijk de draadjes van de arm er onder vast gesoldeerd oftewel 1 druppel met 2 draadjes. als je de kop erafschroef waar het element aan zit kom je een doorschijnend busje tegen waar 4 pinnentjes uitkomen deze heb ik doorgeboord en de arm bekabeling er door gevoerd. en aan de bekabeling de stekkers gesoldeerd die aan het element komen. dit alles heb ik gedaan om vanaf het element naar de phonotrap 1 soort draad te gebruiken (v/d hul). wat ik nog moet doen is een verbeterde voeding en een dikkere bodemplaat met spikes en ben ik voor mijn gevoel klaar. ik zat nog te denken aan een sme arm maar weet niet in hoeverre dit hoorbaar is het moet wel een betaalbare hobby blijven geen obsessie. grtn rob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts