Michel Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Beste Forummers, Voor mijn gevoel worden de kreten audiofiel, high-end en hi-fi vaak ten onrechte door elkaar gebruikt. Zijn deze kreten gedefinieerd/genormeerd? Is er een soort gentlemen's agreement over het gebruik ervan? Of is het vrij aan bijvoorbeeld verkopers om deze termen te gebruiken om kopers te lokken. Dit laatste gebeurt naar mijn mening namelijk nogal eens. Wie het weet mag het zeggen... Groet, Tuby , die zich meer dan eens gefopt voelde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Beste Tuby, Ik hou van Tuby's. Zo dat moest ik even kwijt. Het mag en kan te pas en te onpas gebruikt worden. Het is hetzelfde met Turbo dat wordt ook overal voor gebruikt en misbruikt. Het zijn dus geen beschermde woorden. Voor mij zijn komponenten die aan elkaar geknoopt zijn en "MUZIEK" maken High-End en komponenten van welke prijsklasse dan ook die geen "MUZIEK" maken Low-End ! MvG, Haudio PS ik heb wel iets met audio te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Beste Tuby, Goeie vraag, hierbij mijn definities: Hifi - een zo natuurgetrouw en realistisch mogelijke weergave van de werkelijkheid; High-end - idem dito, maar dan 20 keer zo duur; Audiofiel - dwangmatige behoefte tot verbetering, neurotisch aangelegd, wereldvreemd, schizofreen en totaal aan audio verslaafd persoon. Even serieus, ik vind het moeilijk om de definities high-end en hi-fi te onderscheiden, want waar leg je de grens? Ligt die grens bij een bepaalde prijs of realiteitswaarde? Moeilijk te zeggen! Ik heb setjes van een paar duizend piek gehoord die mij kippenvel bezorgde, maar ook een set van een paar ton die mij nou niet echt opwond! En audiofiel? Audiofiel geluid of audiofiel persoon? Een goede hi-fi set kan wat mij betreft audiofiel geluid produceren van high-end kwaliteit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 augustus 2001 Author Report Share Posted 11 augustus 2001 Beste Ome Henk, Haudio en Audiopaul, Ik ben het helemaal eens met jullie reacties. Echter, waar ik vooral op doelde was het feit dat er regelmatig geadverteerd wordt met termen als "High-end show bij winkel zus-en-zo". Als je dan de moeite neemt in je auto te springen, een heel aantal kilometers te rijden om vervolgens te ontdekken dat de High-end apparatuur van Yoko is... Snap-u? Geen gezellige terugreis! Groet, Tuby , die inmiddels weet dat Yoko geen High-end maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Tuby:Beste Ome Henk, Haudio en Audiopaul, Ik ben het helemaal eens met jullie reacties. Echter, waar ik vooral op doelde was het feit dat er regelmatig geadverteerd wordt met termen als "High-end show bij winkel zus-en-zo". Als je dan de moeite neemt in je auto te springen, een heel aantal kilometers te rijden om vervolgens te ontdekken dat de High-end apparatuur van Yoko is... Snap-u? Geen gezellige terugreis! Groet, Tuby , die inmiddels weet dat Yoko geen High-end maakt Beste Tuby, Jammer dat je onze gezamelijke "AUDIOMEETING" gemist hebt want als het niet muzikaal was was het wel gezellig. Maar voor mij was het beide ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 augustus 2001 Author Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Haudio: Beste Tuby, Jammer dat je onze gezamelijke "AUDIOMEETING" gemist hebt want als het niet muzikaal was was het wel gezellig. Maar voor mij was het beide ! MvG, Haudio Beste Haudio, Mijn agenda liet helaas niet toe dat ik erbij was. HELAAS met hoofdletters wel te verstaan. Gelukkig zijn diverse forummers zo vriendelijk geweest degenen die niet aanwezig waren verslag te doen. Indien de datum voor volgende meeting wat eerder wordt gepland, ben ik er zeker bij. Er van uitgaand dat er bij jou in de winkel niets te vinden is dat met een Y begint . Groet, Tuby , die even een traantje moet wegpinken bij het idee dat er nog echte High-audio-end-fi winkels bestaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 augustus 2001 Author Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Ome Henk: Groetnis, Henk die een nieuwe spreuk heeft Ome henk, Vanwaar de nieuwe spreuk? Is-tie voorspellend? (hoog Nostradamus-gehalte!) Of voorzie je nieuwe ontwikkelingen voor dit forum ten aanzien van jouw persoon? Groet, Tuby , die slechts een nieuw icoontje heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Tuby: Er van uitgaand dat er bij jou in de winkel niets te vinden is dat met een Y begint . Groet, Tuby , die even een traantje moet wegpinken bij het idee dat er nog echte High-audio-end-fi winkels bestaan Met een Y begint?....wat is er mis met Yamaha, dan? Of Yamamura Churcill? Of YBA, het franse merk met de prachtige voor/eindversterkers? Nou? Nou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 augustus 2001 Author Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Audiopaul: Met een Y begint?....wat is er mis met Yamaha, dan? Of Yamamura Churcill? Of YBA, het franse merk met de prachtige voor/eindversterkers? Nou? Nou? Beste Audiopaul, Touche! I stand corrected (hoewel ik over Yamaha zo mijn bedenkingen heb). groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Tuby: Beste Audiopaul, Touche! I stand corrected (hoewel ik over Yamaha zo mijn bedenkingen heb). groet, Tuby Ha Tuby, Hoe goed of iets minder goed Yamaha tegenwoordig iets weet ik niet zo goed! Misschien iemand anders? Wat ik wel weet is dat ze vele jaren geleden schitterende voor/eindversterkers (bijv. M85/C85)bouwden en ook zeer goede cassettedecks. Ik heb nog steeds een drie-kops cassettedeck staan, de K1020, die echt super klinkt en gebouwd is als een tank! Enige betere alternatief destijds was een Nakamichi , maar die was gelijk stukken duurder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 augustus 2001 Author Report Share Posted 11 augustus 2001 Beste audiopaul, Op de een of andere manier is er een duidelijke tendens bij een aantal merken welke onder de sub-top vallen; Harman Kardon (= o.a. JBL en Infinity), Marantz (gelukkig weer in de lift), Kenwood en ook Yamaha. Allemaal merken die hele mooie produkten hebben gemaakt, maar ook steekjes hebben laten vallen... Groet, Tuby , die zijn best doet om het allemaal bij te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 augustus 2001 Report Share Posted 11 augustus 2001 Geplaatst door Tuby:Beste audiopaul, Op de een of andere manier is er een duidelijke tendens bij een aantal merken welke onder de sub-top vallen; Harman Kardon (= o.a. JBL en Infinity), Marantz (gelukkig weer in de lift), Kenwood en ook Yamaha. Allemaal merken die hele mooie produkten hebben gemaakt, maar ook steekjes hebben laten vallen... Groet, Tuby , die zijn best doet om het allemaal bij te houden Inderdaad, je noemt ook Harman Kardon! Ik heb zo'n 25 jaar geleden een Harman Kardon Citation Twelve eindversterker gehad met een topklasse Marantz voorversterker! Dat zijn nu absoluut klassiekers! En Magnat Ribbon 10 speakers! Wie kent ze nog, met die prachtige aluminium chassis-randen. Ach, ik wordt er nostalgisch van! Ik ga een wijntje pakken, proost! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Ome Henk: Wie weet wordt het:Ohhh my God, why does it hurt when I pee (van wijlen FZ). Groetjes, Henk die met dit soort spreuken moeite heeft Krijg je d'r van als je je vingers te veel tussen andermans langspeelplaten steekt! Loop je enge ziektes van op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Ome Henk: Ohhh my God, why does it hurt when I pee (van wijlen FZ). Groetjes, Henk die met dit soort spreuken moeite heeft Volgens mij had FZ een beetje last van nierstenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 augustus 2001 Author Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Ome Henk: Wie weet wordt het:Ohhh my God, why does it hurt when I pee (van wijlen FZ). Groetjes, Henk die met dit soort spreuken moeite heeft Beste Ome Henk, Bij ziekte; spuitje halen en over in 2 weken (weet ik NIET uit eigen ervaring!!!) Bij ouderdom; 'k vrees dat je er dan aan zal moeten wennen... In ieder geval heeel veel sterkte toegewenst! Groet, Tuby , die graag mag EHBO-en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Audiofiel is wat men van mij zegt, ik heb het zo vaak gehoord dat ik geloof dat ik er een ben. Waarschijnlijk zijn de Forum die-hards ook wel audiofiel; anders zouden ze niet zo veel erover leuteren! Wat betreft de term High-End moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb in 't verleden regelmatig High-(SHIT)-End sets gehoord, ik ben 't spoor bijster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 augustus 2001 Author Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Stefan:ik ben 't spoor bijster. Beste Stefan, Join the club... Groet, Tuby , die zijn vermoedens bevestigd ziet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Stefan: Wat betreft de term High-End moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb in 't verleden regelmatig High-(SHIT)-End sets gehoord, ik ben 't spoor bijster. In feite is die term "High-End" gewoon een loze kreet, die niet alleen zijn toepassing vindt in de audiowereld. Het betekend zoiets als "Top of the bill" en is net zo nietszeggend. Niemand kan immers bepalen wat High-end is, laat staan dat er al een betekenis is. Wat is een High-End cdspeler of een High-End gsm-etje. Misschien kun je bij de boer ook binnenkort wel High-End aardappelen of eieren kopen voor heel veel geld. Wat hebben deze produkten dan wat ze tot High-End maakt. Ik denk dat alles wat jezelf "het einde" vind, voor jou High-End is, met als overtreffende trap het spul dat je ooit zou willen bezitten, maar op een of andere manier niet bereikbaar is. Dat heet dan Highest-End ????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 augustus 2001 Author Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door sodejuu: In feite is die term "High-End" gewoon een loze kreet, die niet alleen zijn toepassing vindt in de audiowereld. Het betekend zoiets als "Top of the bill" en is net zo nietszeggend. Niemand kan immers bepalen wat High-end is, laat staan dat er al een betekenis is. Wat is een High-End cdspeler of een High-End gsm-etje. Misschien kun je bij de boer ook binnenkort wel High-End aardappelen of eieren kopen voor heel veel geld. Wat hebben deze produkten dan wat ze tot High-End maakt. Ik denk dat alles wat jezelf "het einde" vind, voor jou High-End is, met als overtreffende trap het spul dat je ooit zou willen bezitten, maar op een of andere manier niet bereikbaar is. Dat heet dan Highest-End ????? Beste sodejuu, Weet je toevallig ook hoe die High-end aardappelen klinken? Groet, Tuby , die zich dat altijd al afvroeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Tuby: Beste sodejuu, Weet je toevallig ook hoe die High-end aardappelen klinken? Groet, Tuby , die zich dat altijd al afvroeg Vermoedelijk net zo dof als de L-B-versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Beste Allemaal, Vreemd dat jullie niet weten wat High-End betekent. Het is nl Engels voor Hoog-End en dat ligt in Sneek. Dat is vlak bij het Grootzand wat dus ook in Sneek ligt. Beide zijn dus straatnamen ! Maar voor de mensen die Sneek niet kennen en al helemaal de straatnamen niet. Kan het betekenen Hoge-Eind dus als je in een Hoge Boom klimt en je bent bijna bij de top dan is dat het eind en het is hoog. Verder voor mensen die vaak naar het buitenland gaan waar ze Bergen hebben dus van die dingen van steen (rotsblokken) graniet voor onder je platenspeler en andere komponenten. Is zo'n Berg natuurlijk het hoge -eind daar kunnen ze dan een stukje mee naar huis nemen en dan hebben ze een beetje High-End thuis. Je kunt natuurlijk ook heel veel meenemen tja dan heb je veel High-End thuis. Zo nu is het denk ik duidelijk voor de leken onder ons. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 augustus 2001 Author Report Share Posted 12 augustus 2001 Beste Haudio, Ben je al aan de tweede fles van vandaag bezig? Of is het gewoon het late tijdstip? Groet, Tuby , die het spoor al bijster was, maar nu helemaal niet meer weet hoe de vork in de steel zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 augustus 2001 Report Share Posted 12 augustus 2001 Geplaatst door Tuby:Beste Haudio, Ben je al aan de tweede fles van vandaag bezig? Of is het gewoon het laatste tijdstip? Groet, Tuby , die het spoor al bijster was, maar nu helemaal niet meer weet hoe de vork in de steel zit Beste Tuby, Wie begon deze Topic ? En af en toe een slokje kan geen kwaad. Maar drank maakt meer kapot dan je lief is dus niet af reageren op je platenspeler. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 augustus 2001 Author Report Share Posted 13 augustus 2001 Geplaatst door Haudio: Beste Tuby, Wie begon deze Topic ? En af en toe een slokje kan geen kwaad. Maar drank maakt meer kapot dan je lief is dus niet af reageren op je platenspeler. MvG, Haudio Beste Haudio, Je hebt 3 x gelijk. Proost! Groet, Tuby , die zich ook graag bezighoudt met buizen (ca. 75 cl) gevuld met druivennat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 augustus 2001 Report Share Posted 13 augustus 2001 Beste Tuby, Ik dacht dat het niet goed was om af en toe wijn te drinken wat ik dus wel doe. En bier en sterke drank hou ik niet zo van. Daarom wordt ik ook niet dronken, tenminste ? Misschien drink ik te weinig wijn ?! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts