Jump to content

Isolatie

Douma
 Share

Recommended Posts

Even een kort maar krachtige vraag:

Als ik mijn kamer zou willen isoleren(wat ik dus wil), met wat voor materiaal zou ik dat dan het beste kunnen doen?

Greetz,

Rienk

Ik heb een rechthoekige kamer met betonnen wanden en plafond. De beide korte zijden van mijn kamer lopen schuin. Een kant is maar voor de helft schuin omdat daar mijn deur zit. Voor de andere schuine kant is een kast gebouwd. Je ziet die schuine kant dus niet meer.

groet,

Rienk.

Op de vloer heb ik vloerbedekking, geen hoogpollig ofzo. Voor de rest staat er een boxspring, een bank, een klein tv-kastje + kleine tv, een groot bureau met daarop computer en audio apparatuur, een kleine lage open kast met wat troep erin.

Ik ben straks van plan om de bank er uit te halen, misschien een klerenkast te kopen en de zelfgebouwde klerenkast er uit te slopen. Ik wil dan op de plaats waar nu mijn klerenkast gebouwd is, mijn bureau neerzetten.

groeten,

Rienk.

ik neem dus aan dat je net zoals mij een zit slaap leefkamer hebt

ik persoonlijk zou dan kiezen voor isolatie van piepschuim (geloof dat het ook wel polystreen word genoemd) in een latwerk van balken 44x69 b.v en daarover gipsplaten ook mooi om voor de tijd een afgeschermde kabel achter de wand langs te leggen

en dan de gipsplaten afwerken met b.v struktuur verf

Bedoel je warmte-isolatie of geluidsisolatie?

In het eerste geval kun je het advies van demon opvolgen.

Als je je kamer accoustisch wil isoleren is dit lastiger, je moet dan werken met zogenaamde buigslappe voorzetwanden welke de vloer, het plafond en de achterwand nergens 'hard' raakt.

Deze bouw je op met een regelwerk van houten stijlen en regels zonder deze ergens vast aan te bevestigen, de onderregel stel je op blokken vilt, en de bovenregel klem je ook met vilt tegen het plafond. De stijlen blijven vrij van de achterwand met eventueel een viltlaag tussen stijl en achterwand. Niets vastschroeven aan de wand vloer of plafond!

De ruimte tussen de stijlen wordt ge

Bedankt voor de reacties luitjes!

Ik had alleen nog niet echt in gedachten om "dubbele" wanden in mijn kamer aan te brengen. De kamer is namelijk niet zo groot. Ik gebruik 'm alleen om muziek te maken(op de computer) en om in te slapen.

Bestaat er niet een soort spul wat je tegen de wanden aan plakt ofzo? Want aan een "dubbele" wand zit ik voorlopig niet te denken.

groeten,

Rienk(die eigenlijk een veel te kleine kamer heeft)

bij het idee om mijn kamer te gaan isoleren dacht ik niet meteen aan het uiterlijk van die isolatie. Het gaat in de eerste plaats natuurlijk om hoe goed het isoleerd en niet om hoe het er het beste uit kan zien. Maar...eiertrays. Tja, het maakt mijn kamer dan wel akoestisch dood, maar wanden vol met eiertrays ziet er natuurlijk helemaal niet uit. Maar goed, misschien moet ik gewoon eens ff een wandje proberen en dan maar verder zien. In ieder geval bedankt voor de tip!

groeten,

Rienk

Hoi Rienk,

Teveel is weer niet goed. Dat betekend dat als je een akoestisch dode ruimte hebt, de emotie die in de muziek zit ook weg is. En daar gaat het net om. Muziek is emotie en die wil je niet de nek omdraaien. Een akoestisch dode ruimte klinkt dus voor geen meter. Het beste (lees meest optimale) is een ruimte met een nagalmtijd van 0,2 - 0,3 sec. Dit wordt door de meesten als meest muziekaal ervaren. Dit is vrij eenvoudig te bereiken. Zorg dat je geen rechte hoeken in je kamer hebt (zet er een kastje in of zo) en werk, zoals reeds eerder vermeld, met gordijnen. Op deze manier is het makkelijkste "roomtunen".

Op zich zijn die schuine wanden niet eens zo verkeerd. Zij voorkomen staande golven in de ruimte. Enig nadeel is dat je het geluid met de schuine wanden mee moet laten gaan. Staan je speakers op die schuine wand gericht, kan het zo zijn dat bepaalde frequenties door het schuine gedeelte gereflecteerd worden voordat ze de luisterplek bereikt hebben. Zo ontstaan "gaten" in de weergave en ook dat wil je niet.

Bedankt voor de uitleg jongens1

Maar het gaat in dit geval niet zozeer om het luisteren naar muziek, maar om het maken van muziek(op de computer). Het geluid moet dus zo clean mogelijk zijn zodat het geluid bij het afmixen zo min mogelijk door door de omgeving beinvloed wordt. Is het in dat geval dan slim om toch voor akoestisch dood te gaan of om voor de gordijnen en meer van dat soort dingen te gaan?

groeten,

Rienk

Tenzij je wilt dat de muziek na de tijd absoluut nagalmt in willekeurig welke andere ruimte, zou ik gaan voor een niet perfect acoustisch dode kamer, je moet ook rekening kunnen houden met het effect van de ruimte op de muziek als je afmixt, daarom hebben geluids studio's zelden een 'perfecte' luisterruimte.