Jump to content

Tweak?

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste Forummers,

Ik wil jullie allen de volgende truc (gouden tip of oplichterij confused.gif ), welke mij werd gedemonstreerd in Rotterdam bij een gerenomeerde winkel, niet onthouden:

Men neme een multimeter (liefst digitaal), en stelt hem in op een bereik van 10 - 100 Volt (oid, ligt aan gebruikte type).

Men neme een audio-broncomponent. Plug het apparaat in.

Houdt nu de electrodes op de binnen- en buitenkant/plus en min van de cinch aansluitingen. De multimeter zal een lekstroom meten (Dinsdagmiddag in Rotterdam bij Goldmund cd-speler 43 Volt!)

Doe de netstekker andersom in het stopkontakt. Meet nu weer. Er zal een aanzienlijk verschil te zien zijn (zelfde dinsdagmiddag in Rotterdam, nu 28 Volt!). Indien je een hogere waarde meet, uiteraard de stekker weer omdraaien.

Heeft het nut?

Yours truly weet het niet, maar feit is wel dat het m.i. nooit kwaad kan lekstroompjes zo veel mogelijk te beperken.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over dit merkwaardige fenomeen.

Groet,

Tuby cool.gif, die bij deze op de honderd zit

Tuby,

Dat heet een polariteits check, VdHull (oplichters) verkoopt er een speciale polariteitschecker voor kosten fl 40,-- Vriendjes van Conrad bieden dat zelfde ding aan voor schrik niet fl 9,95 (alleen staat er dan geen VdHull op) mad.gif

Maar polarariteit checken is zeker geen fabeltje het werkt echt en het is hoorbaar.

Heb het ook gedaan en je merkt verschil, inderdaad gaar het met een multimeter ook. (zelfs beter) omdat je een betere reading krijgt.

Ik zou zeggen allen proberen.

gr

R

Ik vind dit een intressant onderwerp maar zou iemand er iets meer over willen vertellen.

Bijv. kan deze lekstroom meting verricht worden met een multimeter die bij een bij een doe het zelf zaak kan kopen voor zo'n fl.15,- ?

En op welke instelling moet zo'n meter dan ingesteld staan ? confused.gif

alvast bedankt voor de moeite !

Ha, Tuby

Absolute fase, dus correcte fasering van zowel speakers als netspanning, is onderschatte materie en kan goede tot zeer goede verbeteringen opleveren tegen minimale kosten!

Er is al vaker op dit forum over gesproken, een tijd terug heb ik aan een aantal een interessant artikel over netfase uit de HVT van een aantal jaar terug rondgestuurd! Als je wilt kan ik het jou ook mailen!

Zelf gebruik ik een Van Medevoort polechecker. Deze meet zowel de fase van het lichtnet als de mate van statische veldsterkte van de apparatuur (polariteit). Het schijnt dat je bij Conrad ook zo'n ding kunt kopen voor een aanzienlijk lager bedrag!

Goedemorgen Audiopaul,

Zo zie je maar, ik ben al heel wat jaartjes bezig met audio en dan ontdek je weer een heel nieuw aspect/fenomeen. Waar de rest van audiominnend Nederland dan al lang en breed van op de hoogte blijkt te zijn.

Ik heb zelf een (analoge natuurlijk!) multimeter, waar ik prima mee uit de voeten kan.

Aangezien ik mijn set toch nog aan het "finetunen" ben is dit zeker iets waar ik nog de nodige aandacht aan ga besteden.

Groet,

Tuby cool.gif , die multimeet dat het een lieve lust is

P.S. Dit bericht teruglezend zie ik dat ik niet heb vermeld dat ik geinteresseerd ben in dat artikel, volgaarne ontvang ik dat per meel. Thanks!

Geplaatst door Tuby:

Goedemorgen Audiopaul,

Zo zie je maar, ik ben al heel wat jaartjes bezig met audio en dan ontdek je weer een heel nieuw aspect/fenomeen. Waar de rest van audiominnend Nederland dan al lang en breed van op de hoogte blijkt te zijn.

Ik heb zelf een (analoge natuurlijk!) multimeter, waar ik prima mee uit de voeten kan.

Aangezien ik mijn set toch nog aan het "finetunen" ben is dit zeker iets waar ik nog de nodige aandacht aan ga besteden.

Groet,

Tuby      cool.gif , die multimeet dat het een lieve lust is

P.S. Dit bericht teruglezend zie ik dat ik niet heb vermeld dat ik geinteresseerd ben in dat artikel, volgaarne ontvang ik dat per meel. Thanks!

Ook goeie morgen Tuby!

Sjek joor meel!

En werkse! Tenzij je vandaag vrij neemt/hebt! ;) Deze jongen komt vandaag in ieder geval de airco-gekoelde serverruimte niet meer uit! :D

Beste Forummers,

Dat de absolute polariteit een hoorbare verbetering levert hebben jullie al wel duidelijk gemaakt. Ik heb echter nog wat aanvullende ervaringen.

De oorzaak van deze opgetilde spanning op de kast (dus aarde) ligt in het strooiveld van de voedingstrafo. Afhankelijk van het type trafo en de wikkelmethode heb je meer of minder spanning (de stroom is echter extreem laag)

Deze spanningen zorgen er voor dat er een DC stroompje door de interlink gaat lopen; hier wordt dan ook de klankmatige schade veroozaakt!

Zoals in zommige publicaties over dit onderwerp vermeld; is het niet het beste om voor de laagste spanning te kiezen.

Ik haal de beste resultaten wanneer de polariteit van de apparaten zo gekozen is dat de afwijking van de spanning tussen twee comp. zo klein mogelijk is. Het absolute spanningsnivo maakt niet zo veel uit, het gaat om de relatieve verschillen tusssen de apparaten!

Ben benieuwd naar jullie ervaring!

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Beste Forummers,

Dat de absolute polariteit een hoorbare verbetering levert hebben jullie al wel duidelijk gemaakt. Ik heb echter nog wat aanvullende ervaringen.

De oorzaak van deze opgetilde spanning op de kast (dus aarde) ligt in het strooiveld van de voedingstrafo. Afhankelijk van het type trafo en de wikkelmethode heb je meer of minder spanning (de stroom is echter extreem laag)

Deze spanningen zorgen er voor dat er een DC stroompje door de interlink gaat lopen; hier wordt dan ook de klankmatige schade veroozaakt!

Zoals in zommige publicaties over dit onderwerp vermeld; is het niet het beste om voor de laagste spanning te kiezen.

Ik haal de beste resultaten wanneer de polariteit van de apparaten zo gekozen is dat de afwijking van de spanning tussen twee comp. zo klein mogelijk is. Het absolute spanningsnivo maakt niet zo veel uit, het gaat om de relatieve verschillen tusssen de apparaten!

Ben benieuwd naar jullie ervaring!

Groeten,

Hoi, Stefan

Dit is interessant, want dat betekent dus, als ik je verhaal goed begrijp tenminste, dat de enige methode om de vereffeningstroom zo laag mogelijk te houden is om de hoogte van de statische spanning op de kasten met een multimeter te bepalen!

Kan ik m'n Van Medevoort Polechecker mooi het raam uit donderen, je wordt bedankt! :(

Je kunt namelijk ondanks een "ideale polariteit" gemeten met je polechecker toch nog steeds hoge onderlinge spanningsverschillen tussen de kasten houden, die slechts ten dele wordt "vereffend" door de negatieve invloed van het spanningsverschil op de interlink tussen de apparaten! (bijv. 60 V - 30 V = 30V)

De vereffeningsstroom is dus alleen omlaag te brengen of zelfs te elimineren door de statische spanning van de apparaten zoveel mogelijk op gelijke waarden te krijgen! (bijv. 60V -60V = 0 V)

Kan ik weer opnieuw beginnen met meten! Wie heeft er een digitale multimeter voor mij? :D:rolleyes:

Geplaatst door ArrO:

Tuby,

Dat heet een polariteits check, VdHull (oplichters) verkoopt er een speciale polariteitschecker voor kosten fl 40,-- Vriendjes van Conrad bieden dat zelfde ding aan voor schrik niet fl 9,95 (alleen staat er dan geen VdHull op)

Is toch logisch? Van der Hull koopt ze voor fl 9,95 in bij Conrad, frunnikt er wat aan en verkoopt ze met 50% marge aan de dealer (fl 19,90). De dealer verkoopt hem weer met 50% marge voor fl 40,-- aan de consument. Ja, dit zou eigenlijk fl 39,80 moeten zijn, het blijven afzetters ;)

Het is toch bekend dat op kabels, stekkers en dat soort frutsels de meeste marge zit? In een restaurant verdienen ze het ook met de drankjes.

Groeten, Richard.

Waar kan je tegen een redelijk bedrag!

Een leuke/goede multimeter kopen ?

Ik weet dat de Praxis ook dat soort artikelen verkoopt, maar misschien kun je beter naar een electronica winkel gaan ?

Advies graag !

Dank U! eek.gif

Audiopaul Avallon,

Gefeliciteerd jullie hebben hem door!

Ga door naar de tweede ronde: koop een multimeter.

Wanneer je de spanningen meet zorg er dan wel voor dat alle!!! verbindingskabels tussen de apparaten verwijderd zijn!

Alle andere apparaten (degene waar je dus niet aan het meten bent) moeten uit staan, omdat ze met hun strooiveld elkaar beinvloeden.

Hang de common meetpen aan je randaarde op 't stopcontact, zet de rode op een geleidend deel van je kast (schroef of cinch-massa).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Succes,

Mick,

Praxis is voor dit doel OK!