demon Posted 17 januari 2002 Report Share Posted 17 januari 2002 opwaarderen van geluidskwaliteit er zijn van allerlei dingen te bedenken zoals bitumen, kabels, kabels in speakers, trafo's ,ontkoppelen maar op een gegeven moment kom je op het maximaal haalbare voor iets HOE weer je wanneer het gewoon aan zijn maximale prestaties zit b.v als ik mijn ex cd speler(zonie) had laten opwaarderen maar op een gegeven moment is toch het loopwerk iets waar je niets aan verandert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Je geeft zelf al het antwoord. Op een gegeven moment is het op. Dan hoor je geen verandering meer of het wordt zelfs minder. Dan ben je aan de top van het apparaat. Opwaarderen is niet per definitie een verbetering. Ook een opwaardering kan een verslechtering zijn als het resultaat je niet bevalt, terwijl het meettechnisch beter wordt. Ik moet bij zoiets ook altijd aan een kreet van Ome Henk denken: Meten is denken het te weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 18 januari 2002 Author Report Share Posted 18 januari 2002 ja maar de verandering kan ook in het begin beter klinken en later blijken een verslechtering te zijn maar dan lijkt mij gewenning daar weer van pas te komen en als er dan iemand anders komt luisteren en je op de verslechtering wijst kom je er zelf pas achter wat is daar de oplossing voor ??? regelmatig luisterbezoek ontvangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Geplaatst door Ruud:Ome Henk zou zeggen, blijf er uit als je niet weet wat je doet/veranderd, ben ik het mee eens. Ome Kees zou zeggen, die niet waagt die niet wint, ben ik het mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Geplaatst door demon:ja maar de verandering kan ook in het begin beter klinken en later blijken een verslechtering te zijn maar dan lijkt mij gewenning daar weer van pas te komen en als er dan iemand anders komt luisteren en je op de verslechtering wijst kom je er zelf pas achter wat is daar de oplossing voor ??? regelmatig luisterbezoek ontvangen Dus jij laat je door iemand anders voorschrijven hoe iets moet klinken . Lees de handtekening van Ruud. Wie met andermans oren luistert bedriegt zichzelf. Alleen jij kan bepalen of het goed klinkt of niet. Zelfs dan kan een verslechtering een verbetering zijn. Het punt is nl waar de verslechtering voor staat. Meettechnisch of muzikaal. In het eerste geval is niet echt belangrijk, in het tweede is het absoluut ongewenst. Ik blijf erbij, als het meettechnisch fantastisch is, heb je een apparaat dat vergeet de emotie in de muziek door te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Geplaatst door richard: Ome Kees zou zeggen, die niet waagt die niet wint, ben ik het mee eens. Is een optie Sodejuu , die meestal met wat oudere apparatuur die dingen waagt Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 18 januari 2002 Author Report Share Posted 18 januari 2002 nee ik laat mij niet bedriegen door andermans oren alleen andermans oren kunnen je wel op iets wijzen wat jezelf nog niet opgevallen is en dat bedoel ik te zeggen ik weet dat niemand mijn installatie zo goed kan als ik alleen in sommige gevallen kan een eerste indruk iets met zich mee brengen wat je zelf niet meer hoort door Gewenning Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Geplaatst door sodejuu: Is een optie Sodejuu , die meestal met wat oudere apparatuur die dingen waagt Dat is niet onverstandig, door modificatie verlies je je garantie en ook een coulanceregeling wordt moeilijk. Maar het modificeren kan erg leuk zijn om te doen zeker als de resultaten hoorbaar zijn. Je moet wel rekening houden dat je het nodige leergeld moet betalen in de vorm van opgeblazen eindtrappen o.i.d. Bij mij is een keer een cd-speler uitgebrand, een schroef van de behuizing had ik per ongeluk door de behuizing in de wikkeling van de transformator geschroefd. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 januari 2002 Report Share Posted 18 januari 2002 Geplaatst door Ruud: Hiermee zeg je dat elk apparaat dat tot de "muzikale" top behoort, meettechnisch geen topper kan zijn Zwart/wit gezien wel. Ik bedoel hiermee dat een apparaat na opwaarderen meettechnisch geweldig is, vaak niet meer te genieten is (uitzonderingen daargelaten). Een voorbeeld dat het meettechnisch niet echt bijzonder is maar muzikaal heel veel te bieden heeft zijn toch de cd-spelers van Wadia. Een ander voorbeeld is de meettechnisch perfecte AVM M3 eindversterker, maar ze klinken bijzonder kil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 18 januari 2002 Author Report Share Posted 18 januari 2002 maar hoe zit het dan met die draaitafels die in nl de ronde doen ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 januari 2002 Report Share Posted 19 januari 2002 Geplaatst door demon:maar hoe zit het dan met die draaitafels die in nl de ronde doen ???? Hoi, Demon Het is bekend dat draaitafels in het hele dure segment vaak wat analytischer klinken! Ook als je t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 januari 2002 Report Share Posted 19 januari 2002 Even een klein vraagje off-topic: Wat bedoelen jullie als jullie zeggen dat iets analytisch klinkt? groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 januari 2002 Report Share Posted 19 januari 2002 Geplaatst door Douma:Even een klein vraagje off-topic: Wat bedoelen jullie als jullie zeggen dat iets analytisch klinkt? groet, Rienk. Hoi Rienk, Over het algemeen als iets analytisch klinkt, klinkt het erg technisch. De "warmte" is dan uit de muziek en de emotie wordt minder of niet doorgegeven. Je hoort dan alleen de noten die gespeelt worden. Elk foutje van de opname en of de muzikant(en) is dan te horen. Dat is heel even leuk, maar begint na een tijdje echt op je zenuwen te werken, want niks klinkt meer goed. Het is ook erg vermoeiend om naar zo'n apparaat/installatie te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Thanx! Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Geplaatst door sodejuu: Hoi Rienk, Over het algemeen als iets analytisch klinkt, klinkt het erg technisch. De "warmte" is dan uit de muziek en de emotie wordt minder of niet doorgegeven. Je hoort dan alleen de noten die gespeelt worden. Elk foutje van de opname en of de muzikant(en) is dan te horen. Dat is heel even leuk, maar begint na een tijdje echt op je zenuwen te werken, want niks klinkt meer goed. Het is ook erg vermoeiend om naar zo'n apparaat/installatie te luisteren. Sorry Sodejuu, Ik zie het begrip analytisch toch wel anders. Analytisch vertaal ik toch meer een audioset die in staat is muziek op dusdanige wijze weer te geven zodat een brij van instrumenten beter, zeg afzonderlijk te herkennen zijn en niet verzanden in het geheel. Als er in een muziek stuk ergens op de achtergrond een triangeltje klinkt wil het ook echt horen. Daartoe is in mijn optiek een analytische set toe in staat. Technische klank heeft daar denk ook niets mee te maken. Totaal niet vermoeiend maar werkt voor mij juist verhelderend. Die foutjes die volgens jou dan hoorbaar worden maken muziek juist menselijk. Dat is juist de charme. Greetz Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Hoi Mies, Hoe zou jij de klank van studio monitoren dan omschrijven? Volgens Sodejuu zouden die dan juist analytisch moeten klinken. Voor zover ik weet klopt dat dan wel. Studio monitoren laten echt, maar dan ook echt alles horen. Tot het kleinste foutje aan toe. Een vriend van mij is wel met muziek maken bezig en die heeft ook een stel studio monitoren staan(Event 20/20 Bass). die zijn perfect om muziek mee te maken, maar als ik daar een tijdje muziek op luister begint het toch wat vermoeiend te worden. groeten, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Geplaatst door Douma:Hoi Mies, Hoe zou jij de klank van studio monitoren dan omschrijven? Volgens Sodejuu zouden die dan juist analytisch moeten klinken. Voor zover ik weet klopt dat dan wel. Studio monitoren laten echt, maar dan ook echt alles horen. Tot het kleinste foutje aan toe. Een vriend van mij is wel met muziek maken bezig en die heeft ook een stel studio monitoren staan(Event 20/20 Bass). die zijn perfect om muziek mee te maken, maar als ik daar een tijdje muziek op luister begint het toch wat vermoeiend te worden. groeten, Rienk. Hoi Rienk, Dit is nou wat mij het meest verbaasd. De meeste audiofielen hier beweren dat ze optimale weergave nastreven. Maar als er dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Geplaatst door Ruud: Hai Paul, Als je met stiller bedoelt, hij voegt niets toe, kan ik het niet met je eens zijn, tenslotte willen we wel de informatie van de plaat en geen toevoegingen van loopwerk/arm/instabiel audiorek, enz, enz. Moet je toch het "draaitafeltje" van Siep eens beluisteren. Die is stil, analytisch en uiterst muzikaal. Eigenlijk is het knap dat jullie altijd weer in staat zijn bij elk willekeurig topic uiteindelijk weer bij platenspelers en buizen terecht komen... Geen wonder dat het bij HIFI.NL weel drukker is. Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Geplaatst door Ruud: Sorry, Mies. Maakt mij niet uit Ruud, Om die reden zit ik tegenwoordig vaker bij HIFI.NL. Daar heb je dat gezannik niet. Op deze manier wordt het wel de "killer" voor HEAR.NL...Het is inmiddels een soort chatbox voor platenspeler/buizenfanaten aan het worden. Vind ik niet erg "breed" meer.. Greetz Mies.....signing off. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 januari 2002 Report Share Posted 20 januari 2002 Geplaatst door Ruud: Hai Paul, Als je met stiller bedoelt, hij voegt niets toe, kan ik het niet met je eens zijn, tenslotte willen we wel de informatie van de plaat en geen toevoegingen van loopwerk/arm/instabiel audiorek, enz, enz. Ruud, wel of niet eens zijn is niet het punt. Het gaat er in deze topic om dat Demon eigenlijk een beetje teleurgesteld is in een upgrade. Met het draaitafelvoorbeeld geef ik aan dat hoe beter je draaitafel is, hoe stiller en analytischer 'ie wordt. Met stil bedoel ik dan inderdaad g Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 20 januari 2002 Author Report Share Posted 20 januari 2002 Ik WIL juist alles kunnen horen Nou mies waar blijft die draaitafel dan Eigenlijk is het knap dat jullie altijd weer in staat zijn bij elk willekeurig topic uiteindelijk weer bij platenspelers en buizen terecht komen... Geen wonder dat het bij HIFI.NL weel drukker is. veel oefenen dan leer je het ook wel Dat is niet helemaal wat Demon bedoelde, hij vroeg het zich af ja want ik ben sinds mijn laatste upgrade van mijn draaitafel alleen maar teleurgesteld en alleen maar vooruit aan het kijken voor een andere draaitafel met een ander element maar ja je kan nou eenmaal niet alles in 1 keer doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 januari 2002 Report Share Posted 21 januari 2002 Even terug naar het verschil tussen analytisch en muziek.......... Als je naar muziek luistert is het heel erg prettig dat je dit als een geheel krijgt voorgeschoteld, vloeiend als het ware...... Analytisch betekent voor mij inderdaad een studiomonitor, welke het geheel als afzonderlijke delen laat horen, het brein moet hier dus weer een vloeibaar soepje van maken, dit maakt luisteren zeer vermoeiend. Waarschijnlijk zijn het hierom dan ook STUDIO monitoren en komen ze in de huiskamer niet zoveel voor. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 januari 2002 Report Share Posted 21 januari 2002 Het is overigens ook een van de valkuilen op de weg van het opwaarderen, de grens tussen magic in weergave en een analytische weergave is flinterdun. Vaak is het zo dat je de grens al over bent voor je het in de gaten hebt, analytisch leidt tot luistermoeheid, met andere woorden je zet 't af en gaat tv kijken of zo......... Gezien erg veel luidsprekers nogal wat ruis opwekken - oa. door " fladderen " van de spoel in de magneetspleet - zul je dit soms in het geheel niet kunnen waarnemen, pas bij het wisselen van speakersysteem wordt eea. duidelijk hoorbaar. Zolang speakers nog worden aangeprezen met kreten als : "laat ook een slechte opname nog heel muzikaal klinken " hoeven we ons over al te analytisch geen zorgen te maken. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now