Jump to content

de wereld volgens hifi.nl

denz
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=2005 de volgende reactie:

Dat hifi.nl beweert dat haar forum een afspiegeling was van de maatschappij is juist.

Er werden wel regels opgesteld maar niet gehandhaafd.

Als in een stadion nog geen half procent het imago bederft van het voetbal dan is dat met het aandeel van 15% op het forum van hifi.nl zeer zeker het geval bij het medium internet.

Zolang de namen van de forumbezoekers niet openbaar zijn voor de degenen die door dit medium worden aangevallen is de webbeheerder verantwoordelijk wat op die website wordt gepubliceerd.

Wie gast is op een website die bestaat bij de gratie van de nederlandse hifivakhandel hoort zich ook als gast te gedragen. De harde kern van de fora die dit niet begrijpen zouden een newsgroep moeten starten en deze zelf clean en draaiende moeten houden.

Ten slotte ben ik van mening dat niet een aantal proleten het verziekt hebben maar dat de diepere oorzaak van het stoppen van het forum van hifi.nl uiteindelijk ligt bij de hifihandel zelf die zich op hun eigen platform liet afbranden als brandhout en dat ongemoeid liet.

Geplaatst door denz:

Naar aanleiding van http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=2005 de volgende reactie:

....

Ten slotte ben ik van mening dat niet een aantal proleten het verziekt hebben maar dat de diepere oorzaak van het stoppen van het forum van hifi.nl uiteindelijk ligt bij de hifihandel zelf die zich op hun eigen platform liet afbranden als brandhout en dat ongemoeid liet.

Je hebt het niet helemaal begrepen.

Hifi.nl pretendeerd een onafhankelijk platform te zijn en is dus niet een platform van de hifihandel.

Velen hebben inmiddels wel hun twijfels...

Frank

Frank,

Lees dat stukje van Denz nog eens over en laat het even tot je doordringen. Naar mijn mening heeft Denz het heel goed begrepen.

Het forum WAS onafhankelijk. Gezien de recente gang van zaken kan ik niets anders concluderen dan dat op "niet mis te verstane hardhandige wijze" door derden te kennen is gegeven dat een aantal postings niet geaccepteerd worden.

Ter overdenking:

"Brandhout kan alleen voor rampen zorgen als het licht ontvlambaar is en er voldoende veel van is"

eek.gifeek.gif:)

Beste Denz,

- Het was mij niet duidelijk dat hifi nl bestond bij gratie van de hifi vakhandel.Die testen die ik dus lees zijn dus eigenlijk (grotendeels) reclame. Dit zou duidelijker gezegd moeten moeten worden.

- Wat mij bij Hifi nl opviel was dat ze op een bepaald moment moeilijk deden over wat puberale plaatjes en tegelijkertijd bepaalde discussies naar aanleiding van PF toelieten. Deze discussies hadden soms een heel wat bedenkelijker niveau en daar werd niets tegen gedaan. Zo'n dubbele moraal leidt altijd tot wantoestanden.

- Een forum leidt onherroepelijk soms tot anonieme klachten over importeurs en winkels. Dat zal zeker ook vaak onterecht zijn. Of reageren of niet reageren zou ik zeggen als importeur of winkel.

Ik heb wel eens een verklaring van iemand gelezen die terugkwam op een eerdere klacht tegen Venlo. Duidelijk gedicteerd. Dat werkt dus ook niet.

- Ik heb nooit actief op het hifi forum gezeten, maar zal ook zeker nooit met naam op enig forum gaan zitten. Ik moet er niet aan denken dat een een mede hifi liefhebber mijn spullen waar ik hard voor gewerkt heb even komt halen. Dat is een naive gedachte.

Bovendien was volgens Hans en JP slechts 5% "bedenkelijk" ipv 15%, dus het valt wel mee. Het afbranden van merken en winkels vind ik ook wel meevallen. Bose... tja, maar daar ga ik wat aan doen in een ander topic! En het handjevol slechte ervaringen in bepaalde winkels die breeduit werden besproken, nou en? De volgende keer doet die winkel misschien beter z'n best en dan staat er weer een positief verhaal op het forum!

Daarom kan ik me nauwelijks voorstellen dat er bedrijven zijn die Hans en JP onder druk hebben gezet om de boel offline te gooien. Anderzijds vind ik nogmaals dat het met slecht taalgebruik best meeviel op het forum. Degenen die tegen elkaar aan het ruzien en schelden waren konden zelf ook best wel incasseren en mensen die zich er aan storen kijken toch gewoon niet? Als je South Park Uncut niet leuk vindt gooi je 'm toch ook uit je dvd-speler? In plaats van dat je je hele set te koop zet???

Aan de andere kant vind ik bepaalde veranderingen zoals JP en Hans ze willen doorvoeren niet vervelend. Valse namen en pseudoniemen zijn eigenlijk hetzelfde. Het verschuilen achter een pseudoniem omdat er thuis ingebroken kan worden... Ik denk dat inbrekers liever geld en sieraden meenemen dan een stel boxen van 40 kg per stuk die je moeilijk in het helingcircuit kwijtraakt. Zolang de jongens met petjes liever een JBL-baspijp in hun Golf hebben liggen dan een Wadia 850 op hun kamer is die markt gewoon te klein... Maar goed, als de pseudoniemgebruikers die naam toch willen blijven gebruiken, zal er wel een profiel met de echte naam weergegeven worden, is iedereen blij.....!

Ik hoop dat Hans en JP eens opschieten met dat forum, want hear.nl staat inmiddels al in mijn favorieten!!

Groeten,

Wouter

En de discussie over Pim Fortuyn... Voornamelijk eerste en dus emotionele reacties, dat is gewoon wat er leeft onder het volk, was hifi.nl nou een "afspiegeling van de bevolking" of niet? Natuurlijk werden er een aantal dingen geroepen waar de meeste mensen het niet mee eens zijn, maar een weldenkend mens relativeert dat toch? "Zelfs" mensen als Rob Oudkerk (PvdA) maken opmerkingen die van dat niveau zijn dus waar praten we eigenlijk over. Gewoon menselijk gedrag. En het is maar goed dat Volkert geen Abdullah heet want anders was die topic nog 3 keer zo lang geworden...

Groeten,

Wouter

Ben ik in grote lijnen met je eens Wouter. Maar je bruuskeert niet zomaar het grootste gedeelte van de forumleden door onaangekondigd van de ene op de andere dag de stekker er uit te trekken. Dat is een teken van onmacht of in tegenstelling van wat ze beweren, een minachting van het merendeel van de forumleden. Dat laatste weiger ik te geloven.

Indien er niet eens duidelijk en kort en bondig wordt uitgelegd wat er nu werkelijk gebeurt is heeft hifi.nl zijn geloofwaardigheid verloren en zullen ze mij er zeker niet terug zien.

Dit forum heeft geen enkele pretentie onafhankelijk te zijn. Toch biedt Hear.nl hier de ruimte om deze discussie te voeren. Of ze daar gelukkig mee zijn weet ik niet maar prijzenswaardig vind ik het wel.

Geplaatst door Pjotr:

Maar je bruuskeert niet zomaar het grootste gedeelte van de forumleden door onaangekondigd van de ene op de andere dag de stekker er uit te trekken. Dat is een teken van onmacht of in tegenstelling van wat ze beweren, een minachting van het merendeel van de forumleden. Dat laatste weiger ik te geloven.

En daar ben IK het weer mee eens. Het was een grote "verassing" mad.gif het bericht over het uitzetten te lezen.

Indien er niet eens duidelijk wordt uitgelegd wat er nu werkelijk gebeurt is heeft hifi.nl zijn geloofwaardigheid verloren en zullen ze mij er zeker niet terug zien.
Ik hoop juist dat toch de meesten weer terugkeren, inclusief de Ayre-boys. De geloofwaardigheid van de forumLEDEN is toch onveranderd (ongeacht of deze goed of slecht is :D )?

Groeten,

Wouter

Ik geloof niet dat de discussie over Pim Fortuyn heeft veroorzaakt dat forum.hifi.nl nu gesloten is. Die discussie speelde zich in mei/juni af, en we leven nu half/eind augustus.

Wat wel de redenen zijn kan ik ook niet zeggen; speculeren heeft nu eenmaal geen zin.

De passages over het gebruik van pseudoniemen vind ik dubieus. De meesten (zoals ik) gebruiken al jaren een nickname bij IRC-chatten, forums en webgames. Waarom dan niet op hifi.nl?

Als er "achter de schermen" een verplichte registratie is van je echte gegevens, dus NAW + geverifieerd emailadres (zoals hear.nl dit wel doet) dan lijkt mij dat het gebruik van pseudoniemen geen probleem moet zijn.

Alle speculaties over de hifi-branche vind ik op zich aannemelijk, maar de kennelijke negatieve postings over winkels of merken had met goede moderators in de hand gehouden kunnen worden.

Als ik het mij goed herinner, is het steeds maar 1 persoon tegelijk geweest die een bepaalde winkel afbrandde. Kennelijk heeft deze persoon een probleem met een winkel gehad, daar niet uitgekomen en vervolgens via het forum zijn/haar gal gespuid. Dit gebeurt ook op verjaardagen, en dan weet de rest van het gremium vaak wel hoe het echt zit.

Bijvoorbeeld de oorlog tussen Dick Bakker en Don van der Deijl was er duidelijk

Geplaatst door CableTalk:

Ik geloof niet dat de discussie over Pim Fortuyn heeft veroorzaakt dat forum.hifi.nl nu gesloten is. Die discussie speelde zich in mei/juni af, en we leven nu half/eind augustus.

Wat wel de redenen zijn kan ik ook niet zeggen; speculeren heeft nu eenmaal geen zin.

De passages over het gebruik van pseudoniemen vind ik dubieus. De meesten (zoals ik) gebruiken al jaren een nickname bij IRC-chatten, forums en webgames. Waarom dan niet op hifi.nl?

Als er "achter de schermen" een verplichte registratie is van je echte gegevens, dus NAW + geverifieerd emailadres (zoals hear.nl dit wel doet) dan lijkt mij dat het gebruik van pseudoniemen geen probleem moet zijn.

Alle speculaties over de hifi-branche vind ik op zich aannemelijk, maar de kennelijke negatieve postings over winkels of merken had met goede moderators in de hand gehouden kunnen worden.

Als ik het mij goed herinner, is het steeds maar 1 persoon tegelijk geweest die een bepaalde winkel afbrandde. Kennelijk heeft deze persoon een probleem met een winkel gehad, daar niet uitgekomen en vervolgens via het forum zijn/haar gal gespuid. Dit gebeurt ook op verjaardagen, en dan weet de rest van het gremium vaak wel hoe het echt zit.

Bijvoorbeeld de oorlog tussen Dick Bakker en Don van der Deijl was er duidelijk

Geplaatst door FrankD:

Je hebt het niet helemaal begrepen.

Hifi.nl pretendeerd een onafhankelijk platform te zijn en is dus niet een platform van de hifihandel.

Velen hebben inmiddels wel hun twijfels...

Frank

Dit begrijp ik er wel van.

Hifi.nl is commercieel gelinkt aan de hifi-vakhandel. Daar is niets mis mee, maar dat hifi.nl.zijn onafhankelijkheid opeist wel.

Het is ongerijmd om als bezoeker van een dergelijk site of lezer van een advertentieblad, rechten voor vrije meningsuiting op te eisen in die media. Een hifi forum is toch geen gratis afkickcentrum of maatschappelijke uitlaatklep. Je bent er een genode gast binnen het hifi.nl domein.

De door hifi.nl gegenereerde waarderingspercentage

Geplaatst door robb:

waarom blijven we niet hier op het forum en gooien we hifi.nl in de boycot.

grtn

Kunnen al die ellendige sigs danwel op hifi.nl gestald worden ?

Groet Jitze :D

Vanwaar deze felle reactie Bart?

Er is wat commentaar geweest op de omgangsvormen bij genoemde importeur. Een zakenman met een beetje gevoel voor marketing biedt via zo'n forum zijn excuses aan na zo'n bericht. Nodigt de klagers nog eens uit om het over te komen doen gaat met ze een goed gesprek aan (neemt ze serieus) en verwent ze dan alsnog. Dat kost weinig en helpt het negatieve beeld effectief de wereld uit. Sterker nog het zet het negatieve beeld om in een positief. Nu blijft dat negatieve beeld bij idereen hangen en wordt zelfs versterkt. Jammer een gemiste kans.

Geplaatst door Bart Teunissen:

.... Vindt je dat zwartrijders bij jouw NS, winkeldieven, alle wanbetalers, belastingontduikers etc ook op het internet bekend moet worden gemaakt terwijl jij als rechter Duck door het leven kan blijven gaan?

"Omdat er een paar drugsrunnertjes de rondwegen om Rotterdam onveilig maken heeft de burgemeester van Rotterdam alle toevoerwegen naar Rotterdam voor onbepaalde tijd afgesloten."

Slaat toch ook nergens op?

Wat ongerijmd is is dat hifi.nl zegt onafhankelijk te zijn. Het staat ook nu weer als adagium boven de nieuwe site. Op een onafhankelijke site hoort hoor en wederhoor plaats te vinden als zij discussieruimte zoals een forum te beschikking stellen. Al dan niet gestimuleerd door de beheerder c.q. moderators. Neemt niet weg dat de forummers hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Maar niet iedereen heeft de wijsheid in pacht.

Je kunt het ook zo zien: Vrijwel alle fora hebben iets van een kroegje waar mensen met een gemeenschappelijke interesse samen komen. In dit geval is dat HiFi. De bezoekers dienen zich uiteraard te gedragen. Maar het is aan de kroegbaas om er op toe te zien dat ze niet te veel gaan drinken en het gezellig houden.

Beste Bart,

Ik vind het leuk om over mijn hobby met gelijkgestemden te praten zoveel heb ik er niet in mijn omgeving. Hear maakt gelukkig anonimiteit mogelijk anders zat ik niet op dit forum.

Ik zit niet te wachten op het (voortdurend) afkatten van importeurs, winkels en merken van anderen. Bij Hear heb ik dat overigens zelden meegemaakt. Fatsoenlijke en onderbouwde kritiek moet echter kunnen, maar wordt door de handel niet geaccepteerd. Zij betalen namelijk voor dit alles (denken ze, want zonder consument geen handel). Vandaar dat de Nederlandse Hifi bladen en ook Hifi Nl voor mij weinig of niets toevoegen - te commercieel en wat Hifi Nl betreft ook wel hypocriet. Ik lees Stereophile want die kan zich kritiek veroorloven en geeft daarbij nog eens recht op wederhoor. Ook vele leden op dit forum neem ik behoorlijk serieus.

Overigens vind ik dat je de zaken vrij polariserend voorstelt. Internet is net een kroeg, daar neem je toch ook niet iedereen onmiddellijk serieus.

Geplaatst door Pjotr:

Er is wat commentaar geweest op de omgangsvormen bij genoemde importeur. Een zakenman met een beetje gevoel voor marketing biedt via zo'n forum zijn excuses aan na zo'n bericht. Nodigt de klagers nog eens uit om het over te komen doen gaat met ze een goed gesprek aan (neemt ze serieus) en verwent ze dan alsnog. Dat kost weinig en helpt het negatieve beeld effectief de wereld uit. Sterker nog het zet het negatieve beeld om in een positief. Nu blijft dat negatieve beeld bij idereen hangen en wordt zelfs versterkt. Jammer een gemiste kans.

Nog even voor de goede orde. De gastheer van genoemde importeur (met goede reputatie) had zijn handen vol aan een daklekkage (en het regende), dus dat een aantal dingen iets minder liepen vond ik zelf niet zo'n probleem en begrijpelijk. Wel was het jammer de slordige manier waarop hij de set opstelde (we hebben dat zelf moeten "verbeteren") en 1 van de aanwezigheden voelde zich zo nu en dan een beetje genegeerd. Ik denk niet dat dat laatste opzet was.

Tip voor genoemde importeur: probeer voor dit soort luistermaanden een vaste opstelling te realiseren, zodat daar weinig mis mee kan gaan, leg een stapel foldertjes neer en denoods een kan koffie.

just my 2 cts

Geplaatst door Pjotr:

Vanwaar deze felle reactie Bart?

Er is wat commentaar geweest op de omgangsvormen bij genoemde importeur. Een zakenman met een beetje gevoel voor marketing biedt via zo'n forum zijn excuses aan na zo'n bericht.

Zou hij zich misschien niet op forums begeven confused.gif

Nodigt de klagers nog eens uit om het over te komen doen gaat met ze een goed gesprek aan (neemt ze serieus) en verwent ze dan alsnog.

Worden al die heren die die mooie stukjes voor de audiobladen schrijven ook op die manier ontvangen confused.gif

"verwent" vandaar de meestal "ongezouten" kritieken :rolleyes::rolleyes:;)

Eerst maar even de quote van Vincent:

"Wie met andermans oren luistert bedriegt zichzelf."

In geding in de opgelopen discussie, is de betrouwbaarheid van de recensent.

Indien een review van een drietal aliassen, van een luistersessie over een geluidsweergavesysteem ontaardt in openbare aantijgingen van een functionaris van een bedrijf van gevestigde reputatie, alsmede een beoordeling over koffie, lijkt uw stelling, onderschreven geachte heer Vincent.

In tegenstelling tot het door de heer Carl gestelde zijn de gebezigde teksten in de review van de drie aliassen eerder te duiden als smaad dan kroegpraat.

De sluiting van het forum steunt derhalve op begrip bij wie het wetboek van strafrecht interpreteert http://www.win.tue.nl/~aeb/jura/Strafrecht...2/titel_16.html

Hetzij aangetoond dat belangenbehartiging van een commerciele wereld en die van consumentenvertegenwoordigers zich niet verdragen op hetzelfde podium.De direktie van Xingo heeft rationeel gehandeld.