Ruud_F Posted 26 januari 2002 Report Share Posted 26 januari 2002 Hoi Allen, Een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Dit komt eigenlijk door een opmerking van Alco die schreef dat hij nog nooit een Leonardo op een audiofiele set heeft gehoord. Wat is audiofiel eigenlijk, wie kan dit eens om - of beschrijven. Moet dit een set zijn die een behoorlijke sloot euro's kost. En dan met minimaal 5 cijfers voor de komma ?? Moet het met alle geweld een set zijn die bestaat uit louter en alleen exotische merken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 hallo Ruud, ehh....zou je m'n geheugen wellicht even kunnen opfrissen, ik kan me van die uitspraak over de Leonardo nix meer herinneren namelijk... Don't get me wrong,ik zal niet beweren dat ik 't niet heb gezegd,maar weet er niks meer van dat ik zoiets gezegd heb. Volgens mij zei ik onlangs nog wel zoiets dat ik nog geen Leonardo heb gehoord op 'n set die mij echt kon boeien,maar dan doelde ik meer op de sets die ik hoorde tijdens de eerste meeting in Sneek vorig jaar ergens in Augustus,geloof ik. Maar daarmee wil ik dus absoluut niks negatiefs mee zeggen over de Leonardo. Diens kwaliteiten staan buiten kijf. Het ging me meer om de Accuphase/Monitor Audio set en de Roksan/MA set in de niet ideale luisterruimtes. Op zich goede merken,maar op de een of andere manier combineerden ze in mijn ogen niet echt goed. da was't m.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Moet dit een set zijn die een behoorlijke sloot euro's kost. En dan met minimaal 5 cijfers voor de komma ?? dan mag ik nog niet meedoen maar een audiofiel set is voor mij een set waarop de muziek tot zijn recht komt dus geen superdiscoboxen maar speakers die (alles) laten horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Om te ontdekken wat een audiofiele set is ,eerst dit. Wat is eigenlijk een audiofiel ? Zo af en toe bekruipt me het gevoel dat de zgn audiofielen zich volledig concentreren op de apparatuur en totaal vergeten dat de basis muziek luisteren is. Sla er maar wat oude homestudio's/musichomes op na. Audio setjes van 30k en 100 cd'tjes ,je kunt dan echt zeggen dat de muziek een middel is om naar de set te luisteren terwijl het volgens mij echt andersom hoort te zijn. Muziek is de basis en de apparatuur is alleen maar een middel om ervan te genieten. Dus eigenlijk heb je 2 groepen audiofielen. 1 de muziek liefhebbers die zich scheel kopen aan cd's/lp's en daarnaast een audiosetje bijelkaar sparen wat de betrokkenheid met de muziek vergroot. 2 de apparatuur liefhebbers die dagelijks Jazz at the Pawnshop afspelen in de hoop dat de laatste aankoop dat extra belletje laat horen.En mocht er geld overblijven dan toch zo af en toe maar een verantwoord cd'tje aanschaffen. Ik heb zo'n vermoeden dat groep 1 een heel andere audio set heeft dan groep 2. Dus wie is nu de echte audiofiel. En wat is dan de audiofiele set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 hmm,goh ...ik wordt nu toch wel nieuwsgierig in welke topic ik die uitspraak gedaan heb,kan iemand die uitspraak hier even quoten ? Ik geeft toe dat ik 't stadium van audiofiel zijn wel gehad heb,lang geleden,toen ik zoveel mogelijk Tom Rotella, Lee Ritenour,Andreas Vollenweider kocht omdat 't zo mooi klonk. Dat stadium ben ik gelukkig nu voorbij. Ik koop CD's om de muziek die er opstaat en 't is erg leuk meegenomen als de kwaliteit ook goed is. Nou moet ik wel erbij zeggen dat wanneer de kwaliteit echt matig is dat ik de CD dan waarschijnlijk wel wat minder zou draaien. Kortom, ik denk persoonlijk dat een audiofiel ook wel een muziekliefhebber is,maar de meeste muziekliefhebbers absoluut geen audiofiel. well,that's all for now groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Geplaatst door Ruud_F:Hoi Allen, Een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Dit komt eigenlijk door een opmerking van Alco die schreef dat hij nog nooit een Leonardo op een audiofiele set heeft gehoord. Wat is audiofiel eigenlijk, wie kan dit eens om - of beschrijven. Moet dit een set zijn die een behoorlijke sloot euro's kost. En dan met minimaal 5 cijfers voor de komma ?? Moet het met alle geweld een set zijn die bestaat uit louter en alleen exotische merken. Beste Ruud, Bij het lezen van deze vraag, moest ik denken aan de vraag van Michel vorig jaar over de definities van hifi en high-end. Hier haal ik mijn antwoord van toen nog eens aan: ----------------------------------------- Hifi - een zo natuurgetrouw en realistisch mogelijke weergave van de werkelijkheid; High-end - idem dito, maar dan 20 keer zo duur; Audiofiel - dwangmatige behoefte tot verbetering, neurotisch aangelegd, wereldvreemd, schizofreen en totaal aan audio verslaafd persoon. Even serieus, ik vind het moeilijk om de definities high-end en hi-fi te onderscheiden, want waar leg je de grens? Ligt die grens bij een bepaalde prijs of realiteitswaarde? Moeilijk te zeggen! Ik heb setjes van een paar duizend piek gehoord die mij kippenvel bezorgde, maar ook een set van een paar ton die mij nou niet echt opwond! En audiofiel? Audiofiel geluid of audiofiel persoon? Een goede hi-fi set kan wat mij betreft audiofiel geluid produceren van high-end kwaliteit! ----------------------------------------- Hiermee beantwoord ik dus al voor een deel je vraag! Overigens kan een audiofiel best een muziekliefhebber zijn, denk ik! Hiermee wil ik Siep z'n verhaal niet onderuit halen, maar het komt op mij wel eens over dat een "muziekliefhebber" beslist niet met een "audiofiel" geassocieerd wil worden en dat de "audiofielen" uit alle macht beweren dat ze eigenlijk "muziekliefhebbers" zijn! Het is makkelijk om jezelf naar de buitenwereld toe in een hokje te plaatsen, maar hou jezelf in alle eerlijkheid eens een spiegel voor! Stel jezelf eens vragen als: - waarop zit ik eigenlijk op het forum, voor apparatuur of voor muziek en had ik die tijd niet beter kunnen besteden aan muziek luisteren? - geniet ik altijd voor de volle 100% van de muziek of let ik ook wel eens op de kwaliteit of tekortkomingen van het geluid? - koop ik altijd de muziek die echt volledig m'n smaak is of ook wel eens gewoon omdat het mooi klinkt? - en ga zo maar door.... Heb je op deze vragen altijd het juiste antwoord opdat je als de ware muziekliefhebber "ontmaskert" wordt? Nou, van harte gefeliciteerd dan, ik niet! Ik ben een muziekliefhebber, maar ook een "perfectionist" en een klein beetje een "techneut". Voor mij mag de muziek dus op een realistische, natuurgetrouwe en geloofwaardige manier m'n kamer in stromen en dat mag best een paar duiten kosten! En ik interesseer me ook voor de techniek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Geplaatst door Ruud_F: Wanneer is een set nou audiofiel ?? Voor mij?, Als de set goed klinkt voor diegene die hem heeft samengesteld. Ongeacht het bedrag wat er aan werd gespendeerd. Ik heb het hier natuurlijk niet over Megakool setjes van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Nou Paul, Als ik je een half jaar geleden geen 5 sterren had gegeven had je ze nu wel van me gekregen. Ik heb het liever over muzikale sets! Hoewel ik mezelf wel audiofiel vind (een audiofiel = een persoon die zich meer dan gemiddeld met audio bezighoud)luister ik niet naar allerlei spectaculaire effecten van een installatie. Ik denk dat een goede muzikale set in staat moet zijn om emotie op te wekken en je een voldaan gevoel te geven. Dat is in ieder geval mijn "audiofiele" beweegreden. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Geplaatst door Stefan:Ik denk dat een goede muzikale set in staat moet zijn om emotie op te wekken. Een klokradio wekt bij mij ook emoties op. Hooglopende emoties om precies te zijn . Is het dan ook een muzikale set Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 27 januari 2002 Report Share Posted 27 januari 2002 Sodejuu, Door jouw antwoord heb ik nu spierpijn van het lachen en jij 5 sterretjes er bij. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 28 januari 2002 Report Share Posted 28 januari 2002 Ik heb nooit het idee gehad dat geld hier heel veel in meespeelt, ik denk dat je gewoon zelf moet kijken.... Ikzelf heb bijv. echt geen duizenden guldens te besteden voor audio. Toch vind ik dat ik een "audiofiel" ben.... Toch echt een kwestie van smaak, en natuurlijk je eigen inzet. Mijn defenitie van audiofiel: Iemand die meer dan "normale" aandacht besteed aan het selecteren en onderzoeken van de voor hem perfecte audioset. Dit is muziek en portemonnee afhankelijk. P.S. Ik koop liever een goede plaat als een betere stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 januari 2002 Report Share Posted 28 januari 2002 Allerlei kreten zijn in de loop van de tijd een eigen leven gaan leiden, vooral geholpen door diverse fabrikanten en de audio pers. Zinvol is het gebruik van al dit soort uitlatingen niet meer. Op de site http://www.passlabs.com/articles.htm kun je een aantal artikelen van Nelson Pass downloaden, zeer aanbevelenswaardig. Naast een verklaring van zijn ontdekkingen op het gebied van versterkertechniek, lees je tussen de regels door heel erg veel over hetgeen waar we naar streven : muziek ! Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 februari 2002 Report Share Posted 1 februari 2002 Geplaatst door sodejuu: Een klokradio wekt bij mij ook emoties op. Hooglopende emoties om precies te zijn . Is het dan ook een muzikale set Ik heb nooit het idee gehad dat geld hier heel veel in meespeelt, ik denk dat je gewoon zelf moet kijken.... Zo zie je maar weer: het hoeft niet altijd veel geld te kosten om door muziek geraakt te worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Ik ga nu een andere definitie geven dan ik in de high end post heb gegeven. Een audiofiele set is een zorgvuldige en met liefde samengestelde set. Dus iemand die blindelings een sloot geld over de balk mietert voor de duurste Mark Levinson apparatuur heeft wat mij betreft geen audiofiele set. Deze set is dan nl. niet uit liefhebberij samengesteld en dat is immers wat een audiofiel heeft. Een grote voorliefde voor mooi/natuurgetrouw klinkende apparatuur. En ja in mijn ogen is een set van de bcc met 300W pmpo best audiofiel als ie zorgvuldig is uitgezocht en de eigenaar allerlei dingen gaat tweaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Geplaatst door Avallon:En ja in mijn ogen is een set van de bcc met 300W pmpo best audiofiel als ie zorgvuldig is uitgezocht en de eigenaar allerlei dingen gaat tweaken. Betekent dat dat je geen 10.000,- meer uit gaat geven aan electrostaten, buizen versterkers en Arcam CD-spelers? P.S. Welkom terug!! Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Tsja, het is nu allemaal in euros dat betekent dat ik waarschijnlijk op den duur wel een set heb van zo'n 7500 euro. Als alles naar behoren gaat, een set van 7500 euro + dan nog een leuke dlp projector van 2750 euro. Hey kom ik toch nog aardig in de buurt van die 10000. En bedankt, zowel voor de hartelijke begroeting en het herinneren van mijn droomset. (ML Scenarios, Arcam FMJ 23 cd speler, Pathos Classic One) Het zij je vergeven dat je mijn aantal posts zwaar hebt overtroffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 ...Om terug te komen bij het oorspronkelijke bericht; Ik vind mijzelf audiofiel. Ik ben mateloos geinteresseerd in de techniek, maar ook luisteren naar wat die techniek produceert vind ik fantastisch. Een audiofiele set is daarom wat mij betreft een set die een (deze) audiofiel kan bekoren, ongeacht de prijs... Overigens heeft de ervaring geleerd dat het niet schreeuwend duur hoeft te zijn, maar Ava's BCC-setje is m.i. toch een beetje tekort door de bocht. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Hoi, Michel Toch heb je voor het genieten van muziek niet meer nodig dan zo'n BCC-setje! Ik ken iemand met duizenden elpees en een hele oude Philips 3-in- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Geplaatst door Audiopaul:Hoi, Michel Toch heb je voor het genieten van muziek niet meer nodig dan zo'n BCC-setje! Ik ken iemand met duizenden elpees en een hele oude Philips 3-in- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Geplaatst door Audiopaul:Hoi, Michel Toch heb je voor het genieten van muziek niet meer nodig dan zo'n BCC-setje! Ik ken iemand met duizenden elpees en een hele oude Philips 3-in- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 Geplaatst door Avallon: ik heb nl. een Sony MHC-EX7 staan Een audiofiele? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 Geplaatst door Michel: Een audiofiele? Groet, Michel Hehe, neen. Verjaarscadeau van misschien zo'n 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 Van morgen een echte "audiofiel" ,tenminste dat zegt ie zelf, op bezoek gehad. Nee ik noem geen namen, eerst flink zoeken of er iets politiek corrects in de platenkast staat en dan vooral "technisch" luisteren. En natuurlijk bloedserieus de instalatie beoordelen of alle audiofiele ingredienten wel aanwezig zijn. Kijk als je dat nou de eerste 10 minuten doet ok ,maar het schijnt dat de ware audiofiel niks anders doet. Het domweg genieten van goeie muziek is iets te simpel. Je krijgt het idee dat de muziek in dienst staat van de apparatuur, in mijn beleving is dat net andersom. Maar als dit de ware audiofielen zijn dan ben ik het gelukkig niet. Oja,gister chili con-carne gegeten dus over "lucht" rond de speakers had ie niet te klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 Volgens mij ben ik mbt. dit onderwerp de kluts volledig kewijt, hierbij een citaat : Audiofiel kun je het geluid van de La Scala's eigenlijk niet noemen, maar toch hebben deze speakers wel wat, net als het grotere broertje de Klipschhorn. Het gigantische gemak waarmee deze speaker elke muzieksoort weergeeft, is onvoorstelbaar en bovendien zeer aanstekelijk. En dan heb ik het niet alleen over het effect op de voeten. Het is gewoon een erg lekker en muzikaal geluid, waar het heerlijk naar luisteren is................ Audiofiel geluid komt dus niet uit speakers die alles lekker muzikaal en gemakkelijk weergeven en je moet er ook niet met al te veel plezier naar luisteren....... Ik denk dat ik maar gewoon audiodebiel blijf en geen moeite meer doe " Audiofiel " te worden, toch ????? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 Het lijkt me vreselijk om "audiofiel"te zijn en te luisteren naar techniek i.p.v. muziek met in je achterhoofd dat je ondanks de vele duizenden euro's die je hebt uitgegeven nog steeds mijlen ver verwijderd bent van werkelijkheidsweergave. En dan te bedenken hoeveel geld het blijft kosten want je bent natuurlijk nooit tevreden, maar dat laat je zo min mogelijk merken, integendeel! Je schreeuwt van de daken dat mensen alleen met jouw aangeschafte apparatuur het absolute 'audiowalhalla' kunnen betreden. Sarcastisch? Ja. Toch lopen er zulke mensen genoeg rond op de diverse forums. Ik ben "muziek-ofiel" maar moet toegeven dat ik die muziek wel graag mooi hoor weergegeven (toch een beetje audiofiel?)Ik ben blij dat ik in dit topic meerdere mensen tegenkom die dit ook zo vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts