siep Posted 3 februari 2002 Report Share Posted 3 februari 2002 hehe, Nou Ruud clubje, ik hoop/denk toch dat de grote meerderheid z'n plezier haalt uit het luisteren naar muziek en niet alleen maar naar weergave luisterd. Ik hoop maar dat deze vogel een uitzondering is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 en wanneer is een set nu wel audiofiel en wat verstaan we onder het begrip audiofiel..... Als ik op de grotere shows zo eens wat luisterruimten binnenloop vrees ik het ergste............... eigenlijk.......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 19 februari 2002 Author Report Share Posted 19 februari 2002 Geplaatst door Ruud: De meeste importeurs proberen de mensen te imponeren met dure bij elkaar geraapte spulletjes, dit is echter geen garantie voor een muzikaal setje. Daar ben ik ook altijd bang voor Ruud. Daarom ben ik niet zo'n voorstander om deze beurzen te bezoeken. Veel duur spul wat daar staat uitgestald wat ik niet wil en kan betalen. Ik ga liever luisteren bij een HiFi zaak. Daar kan ik zelf namelijk bepalen wat het budget is en wat ik wil beluisteren. Ooit eens de fout gemaakt eens luidsprekers te beluisteren die echt ver boven mijn budget vielen. De rest was daarna niet meer van belang omdat ik nu eenmaal verwend was door het geluid van deze luidsprekers. Nooit meer maak ik deze fout. Om op deze topic terug te komen, die ik zelf heb gestart, als ik alles zo heb gelezen en als ik naar mijn set luister dan is een audiofiele set eigenlijk het volgende: Een set die je weet te boeien, die je kippenvel geeft als je die prachtige stemmen o.i.d hoort, emotie dus. Een set die je met veel luisteren en onderzoek zelf hebt samengesteld. Als je deze factoren hebt, dan is het voor mij of voor de bezitter een audiofiele set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 Okeeeeeee, zijn we nu uitgepraat ? Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 Geplaatst door Ruud_F: Daarbij ben ik ook altijd bang voor Ruud. Helemaal nergens voor nodig, Ruud is best aardig! ....als 'ie slaapt! Daarom ben ik niet zo'n voorstander om deze beurzen te bezoeken. Veel duur spul wat daar staat uitgestald wat ik niet wil en kan betalen. Heb je wel gelijk in, Ruud, maar het is ook gezellig, soms leerzaam, er valt weer wat te eten, je bent een dagje onder de pannen en daarna ga je weer lekker eten! Ik ga liever luisteren bij een HiFi zaak. Daar kan ik zelf namelijk bepalen wat het budget is en wat ik wil beluisteren. Ooit eens de fout gemaakt eens luidsprekers te beluisteren die echt ver boven mijn budget vielen. De rest was daarna niet meer van belang omdat ik nu eenmaal verwend was door het geluid van deze luidsprekers. Nooit meer maak ik deze fout. Uiteraard, je moet dan wel mazzel hebben met een goede luisterruimte maar dat zit bij veel hifi-boeren wel snor! Om op deze topic terug te komen, die ik zelf heb gestart, als ik alles zo heb gelezen en als ik naar mijn set luister dan is een audiofiele set eigenlijk het volgende: Een set die je weet te boeien, die je kippenvel geeft als je die prachtige stemmen o.i.d hoort, emotie dus. Een set die je met veel luisteren en onderzoek zelf hebt samengesteld. Als je deze factoren hebt, dan is het voor mij of voor de bezitter een audiofiele set. Mooi omschreven, Ruud! Is je set ook nog audiofiel als je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 19 februari 2002 Author Report Share Posted 19 februari 2002 Geplaatst door Jitze:Okeeeeeee, zijn we nu uitgepraat ? Jitze Tuurlijk niet Jitze. Als je alles zo doorleest dan staat emotie, muziekbeleving voorop (tenminste, zo interpreteer ik het). Feedback op dit topic is altijd welkom, graag zelfs. Misschien dat anderen er toch andere voorstellingen bij hebben wat een audiofiele set betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 19 februari 2002 Author Report Share Posted 19 februari 2002 Geplaatst door Audiopaul: Mooi omschreven, Ruud! Is je set ook nog audiofiel als je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 maart 2002 Report Share Posted 9 maart 2002 Eigenlijk heb ik nooit zo vreselijk aandacht geschonken aan het begrip " audiofiel " , heb me hooguit verbaasd over de manier waarop met dit begrip wordt omgegaan. Door het schrijven in de homestudio - zie mijn eerdere citaat - ben ik hierover weer eens gaan nadenken. Ik geloof dat hetgeen men met dit etiket beplakt een weergave is die haast mooier is dan de werkelijkheid, luisterend naar diverse " audiofiele " uitgaven op CD, koos ik in het algemeen voor de standaard uitvoering, gewoon omdat ik deze muzikaler vindt. Luisterend naar muziek in het wild zul je nooit meemaken dat een uitvoering zo steriel wordt weergegeven als op een dergelijke audiofiele uitgave. Luisterend naar muziek wil ik inderdaad overspoeld worden, worden meegesleurd op de golven van een ritme, melodie of gezongen tekst. Heb ik lak aan precisie, plaatsing, diepte en meer van dit soort zaken, luisterend naar een installatie welke - in het algemeen - audiofiel wordt gevonden - zit ik plotseling wel te letten op allerlei detail, maar - buiten dat het heel erg mooi is - gebeurt er niet zo heel veel met me. Dit laatste vindt ik het meest belangrijk, het moet iets doen, het moet raken aan de emotie, het moet je gewoon wegvagen........ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 maart 2002 Report Share Posted 11 maart 2002 Audiofiel kun je het geluid van de La Scala's eigenlijk niet noemen, maar toch hebben deze speakers wel wat, net als het grotere broertje de Klipschhorn. Het gigantische gemak waarmee deze speaker elke muzieksoort weergeeft, is onvoorstelbaar en bovendien zeer aanstekelijk. En dan heb ik het niet alleen over het effect op de voeten. Het is gewoon een erg lekker en muzikaal geluid, waar het heerlijk naar luisteren is................ Toch maar weer even naar voor gehaald, blijf de kluts voorlopig nog helemaal kwijt... Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 maart 2002 Report Share Posted 21 maart 2002 Hebben we met z'n allen dan echt geen ideeeeee ???????? Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 21 maart 2002 Report Share Posted 21 maart 2002 Geplaatst door Jitze:luisterend naar diverse " audiofiele " uitgaven op CD, koos ik in het algemeen voor de standaard uitvoering, gewoon omdat ik deze muzikaler vindt. Luisterend naar muziek in het wild zul je nooit meemaken dat een uitvoering zo steriel wordt weergegeven als op een dergelijke audiofiele uitgave. Dus als ik het goed lees dan vindt je de audiofiele uitgaven (vaak)slechter/lees minder muzikaal dan de normale. En dat terwijl we het dus over dezelfde opname hebben. Mijn ervaring is dat er veel zgn audiofiele uitgaven zijn die een absolute meerwaarde hebben. Nu heb ik niet zoveel ervaring met audiofiele cd's maar als ik de lp's erbij pak dan geeft de audiofiele persing (vaak)aanzienlijk meer informatie dan de standard persing. En door allerlei micro informatie wel weertegeven wordt de opname juist niet steriel maar komt ie tot leven. Dit zijn dus de gevallen waar de techniek gebruikt wordt om de muziek naar een hoger platform te tillen. Als je zou zeggen "audiofiele opnamen" zijn niet muziekaal, dan kan ik je in veel gevallen gelijk geven. Maar dit zijn dan opnamen waarbij je geen keus hebt tussen standard of audiofiel. Hier wordt muziek gebruikt om de techniek te demonstreren. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen) En om terug te komen op het onderwerp. Ik heb eigenlijk geen idee wat een set audiofiel maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2002 Report Share Posted 23 maart 2002 Hallo Siep, ik sprak inderdaad over de totaal doodgemasterde CD's, in vergelijking met de gewone uitvoering zijn er nogal wat uitgaven die zich onderscheiden door een onnatuurlijke rust. Mijn eerste ingeving hierbij is : luisteren naar een computer, heeft totaal geen muziek meer in zich......... Audiofiel vinyl mag dan wel enigszins in kwaliteit varieren, is een ander verhaal. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts