Jump to content

Wat is de ideale manier om...

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Nottingham doet het een beetje op de zelfde manier zoals Ron Callas met z'n Superclamprack doet. Een sandwich-achtig plateau die in staat is om vibratie's te absorberen. Een marmeren of granieten plateau heeft zo veel massa dat de trillingsoverdracht van de draaitafel naar het plateau veel meer moeite kost lijkt mij. En plaats je 'm op een luchtkussen dan blijven de trillingen in de draaitafel zelf ronddansen.

Volgens mij is bijv. 2 planken MDF, op elkaar gelijmd met een dikke laag siliconenkit ertussen, een uitstekende basis voor welk apparaat dan ook. :rolleyes:

De siliconenkit is hier de "absorber".

Geplaatst door Ome Henk:

een platenspeler te ontkoppelen

- op een zandbakje plaatsen

- op een luchtkussen plaatsen

Waarom niet en en ...?

Even een snelle schets:

draaitafel.png

De mate van demping van het schommelen van de binnenband wordt geregeld met de visositeit van de siliconenolie en/of de mate van perforatie van de zuigers.

Geplaatst door Seed7:

Waarom niet en en ...?

Even een snelle schets:

draaitafel.png

De mate van demping van het schommelen van de binnenband wordt geregeld met de visositeit van de siliconenolie en/of de mate van perforatie van de zuigers.

Als je nou die binnenband met water, of nog beter, olie vult, is de viscositeit van het siliconengel minder belangrijk cool.gif

't Blijft wel een hele constructie eek.gif en de WAF zal wel tegenvallen :rolleyes:

Geplaatst door Sodejuu:

Als je nou die binnenband met water, of nog beter, olie vult, is de viscositeit van het siliconengel minder belangrijk cool.gif

't Blijft wel een hele constructie eek.gif en de WAF zal wel tegenvallen :rolleyes:

Wat een gedoe is dat draaitafelen ook :)

Je kunt toch gewoon het onderstel van een Citro

Lache Henk,

Een nog onbekend onderwerp in dit landje en je hebt de lachers op je hand.

En zelfs al hele ontwerpen van instalaties,terwijl het wiel al lang is uitgevonden.

Ga je voor het beste dan is er de Vibraplane.Een aktieve luchtvering.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Kijk

HIER maar eens.

Ik kan me eind jaren 80 nog een Goldmund herrineren (geloof bij Multifoon in Delft). Die stond op een 2 meter diepe (verzonken) betonnen fundering, met daarop een stalen rek.

Beetje lastig voor de beneden buren wel :)

Geplaatst door Ome Henk:

Bij een serieus onderwerp wordt men kennelijk zenuwachtig eek.gif

Uhhh, heb je dan ook een tip voor de op 1 na of de op 2 na beste confused.gif Allemachtig, 't kost wat zegt ie eek.gif:(

Ach Henk, het kost slechts het dubbele van een platenwasmachine :D

De aktieve versie met compressor lijkt mij een doodlopende weg, waar laat je die herriemaker, of gebruik je hem eenmalig?

Mijn ceedeespeler heeft overigens een verend opgehangen loopwerk, Masterbase voegde hier nog iets aan toe, maar veel meer verwacht ik niet van dit soort constructies.

Misschien dat het met draaitafels meer effekt heeft confused.gif

Toch vreemd dat je met zo'n zware constructie toch nog last hebt van trillingen.....

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Welke zware constructie confused.gif Die constrauctie bestaat uit vele lichte onderdelen...

Zo'n plateau en de drager zijn toch niet echt licht te noemen confused.gif

Er zijn natuurlijk veel zwaardere modellen, maar toch.....

Andr

Iets goedkopers zijn de niet actieve vibra's :D .

Maar dan moet je zo af en toe even met een waterpas en een lucht pompje in de weer.

Townsend audio maakt de Seismic sink's t'zelfde principe maar voordeliger in prijs.

En natuurlijk Andre een stukje masterbase is veeeeeeeeel beter.

Natuurlijk heb je al eens zo'n aparaat in werking gezien en gehoord (nee ik bedoel niet de compressor)en is je oordeel gebaseerd op 10tallen uren luisterervaring.

Welkom bij de iwab club ;)

Geplaatst door Ome Henk:

een platenspeler te ontkoppelen confused.gif

- op een zandbakje plaatsen confused.gif

- op een luchtkussen plaatsen confused.gif

- toch koppelen aan een zwaar rack confused.gif

- confused.gif

Minder forummen en je handen uit de mouwen steken :D

Probeer eens "Luchthaakjes". Ben daar al heel lang naar op zoek. Als je ze gevonden hebt hou ik mij aanbevolen.

;)

Geplaatst door Sodejuu:

Als je nou die binnenband met water, of nog beter, olie vult, is de viscositeit van het siliconengel minder belangrijk

Daarmee verander je alleen het massa-veer-demper mechanisme. De eigenfrequentie. Hetgeen miscchien precies de uitwerking geeft die het zou moeten hebben. Kan je overigens berekenen. Is een alleraardigst rekenexersitie.

Arie

Ik moest de draaitafel op een losse kast zetten, dus niet op het stereomeubel. Ik heb het als volgd opgelost:

Een stevige plank met daaronder Vibrapods. Als ik nu hard klop op de kast trilt de draaitafel helemaal niet meer mee. Klankmatig gaf deze oplossing ook voordelen.

vbdraai.JPG

vbplaat.JPG

De plaat is trouwens een houten snijplank, paste precies!

Geplaatst door Ome Henk:

Overigens staat ie nu direct en zonder tweaks op m'n Quadraspire rack. Een paar mdf-plankjes doet natuurlijk onrecht aan dit mooie rack, maar wie weet... eek.gif

De 2 MDF-planken kun je bij Karwei of de Praxis precies op maat van het acrylplateau van de Leonardo laten zagen Henk. Daar hebben ze tevens ook kant en klare reepjes fineer om de gezaagde zijkanten af te werken.

Een flinke laag siliconenkit tussen de planken (een paar millimeter, of nog dikker), vervolgens het gehele zaakje inclusief siliconenkitrand, welke je strak afgestreken hebt, spuiten met een spuitbusje met bijv diamantzwart-metallic. (bij de verfwinkel een spuitbusje laten maken met een weekmaker erin, zodat de lak niet van de siliconenkit afbladdert).

Volgens mij heb je zo voor weinig een mooi en uitstekend plateau dat zeker niet zal misstaan op je rack. :rolleyes:

Het is een jong katje, vandaar het ondeugende karakter. Megje (zo heet het beestje) is er nog nooit aangekomen, maar haar favoriete slaapplaats is de project 18, blijft lekker warm. Dit heb ik haar nog niet af kunnen leren, en ze is zo slim om er niet op te gaan liggen als er iemand in de kamer is. Wellicht heeft de merknaam "sphinx" ermee te maken dat het zo aantrekkelijk is.