John Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Hallo lotgenoten , Gisteravond voor het eerst eens buiten de deur gaan luisteren naar een " echte set " van Sodejuu in Roermond Diverse componenten sieren zijn kamer waaronder AVM,Bryston en B&W speakers, een set die al een bepaalde uitstraling heeft als je er naar kijkt laat staan naar luistert. Bij het beluisteren van het eerste nummer (eigen cd) die ik goed kende viel mij al direct op dat het totaalbeeld een heel ander beeld was al dat van mijzelf, lekker breed vooral terwijl de speakers niet echt ver uit elkaar staan. De set was ook gematigder als de mijne uiteraard want de opbouw is totaal anders. Waar ik bang voor was is echter niet gebeurd, dat ik mijn eigen set niet meer kan waarderen om hoe deze is en klinkt, hij klinkt dus anders als Sodejuu zijn set, iedere set heeft denk ik zijn eigen charmes.....enz.. Echter ........... wat wel mij opviel was toen de draaitafel aan de orde kwam .......... pfffffffffffff Sodejuu maakt gebruik van een aardig loopwerk van AVM met bijpassende DAC maar de sound van zijn draaitafel was werkelijk gewoon weg heel warm en emotioneel en dit is met de beste digitale weergever niet te benaderen. Alles bij elkaar genomen een hele aardige ervaring die mij als beginnend audioliefhebber toch weer aan het twijfelen brengt........of ik nu ook weer niet toch die oude doos met LP's uit de kast ga halen......... ik heb er zo'n 200 nog van vroegere jaren en zal investeren in een middenmotor draaitafel? . Het verschil met cd is toch wel erg groot te noemen. Iemand soortgelijke ervaringen die deze graag deelt hier .. ? En R. bedankt voor je gastvrijheid en uitleg .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Gaan voor die draaitafel. Ik ben ermee begonnen terwijl ik geen enkele LP had, nu een half jaar later heb ik er 200. Het is zo verschrikkelijk mooi dat ik vrijwel geen CD meer opzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Voor mij is de draaitafel een leuk kleinoot uit vroegere tijden, maar niet om op niveau naar (klassieke) muziek te luisteren. Vooral bij klassiek heb je te maken met vele zachte passages en de tikken, ruis en andere ellende die een draaitafel dan produceert zijn voor mij onacceptabel. Elke illusie van 'ik ben er live bij' is op zo'n moment voor mij direct verbroken. In de harde passages heb ik een LP vaak tegen de limiet horen aanlopen, wat echter ook veroorzaakt kan zijn door een LP die was 'versleten'; een ander nadeel inherent aan de draaitafel. Let wel: ik heb diverse malen zeeeeer goede (en dure!) draaitafels beluisterd in topklasse sets, maar telkens hoorde ik deze beperkingen. Daarnaast heb ik een aantal malen kennis kunnen maken met ECHT GOEDE (klassieke) multi channel opnames op zowel sacd als dvd-a. Dit komt weer een heel stuk dichter bij de concertzaal als gewoon stereo. Met de draaitafel zit je wat dit betreft dan ook op een dood spoor naar toekomstige ontwikkelingen. Nee, voor mij persoonlijk is de draaitafel een attribuut in de categorie stoommachine, wasrol en olielamp: al deze zaken kunnen een groot genoegen scheppen bij het gebruik en roepen nostalgische gevoelens op, maar hebben hun meerdere moeten erkennen in de digitale techniek als het gaat om zo natuurgetrouw mogelijke weergave van muziek. Let wel: dit is mijn persoonlijke mening en ik respecteer een ieder die er anders over denkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Puur:[QB]Gaan voor die draaitafel. Hallo ...... ga eerst eens rondneuzen wat er kan bij mijn set en tja dan nog eens kijken waar ik de draaitafel kan plaatsen want ik zit nog met opgroeiende kids.. er vliegen hier geregeld dingen door de huiskamer die er niet horen rond te vliegen En last but not least ......... wat gaat zo'n investering zo ongeveer weer kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Vooral bij klassiek heb je te maken met vele zachte passages en de tikken, ruis en andere ellende die een draaitafel dan produceert zijn voor mij onacceptabel. Ik denk dat als je een bovengemiddelde draaitafel + een goed element neemt, je verbaasd zult staan van de stilte. Dat je tikken hoort ligt vaak aan het element/naald. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Zee: Vooral bij klassiek heb je te maken met vele zachte passages en de tikken, ruis en andere ellende die een draaitafel dan produceert Daarnaast heb ik een aantal malen kennis kunnen maken met ECHT GOEDE (klassieke) multi channel opnames op zowel sacd als dvd-a. Hallo ...... Ik moet zeggen dat ik geen ruis heb kunnen waarnemen, o.a. geluisterd naar Borjk , Take Five van Dave weet ik veel..... en het geheel gaf mij totaal niet het gevoel van een olielamp of stoommachine ( die overigens ook nog heden ten dagen worden gebruikt ). Oke, geen klassiek geluisterd maar dat doe ik toch niet ook niet op cd dus zal ik weing last hebben van die bijwerkingen die je omschrijft mits ze aanwezig zijn. Zelf heb ik ook een sacd speler en software maar als ik de draaitafel hoor van gisteravond incl. de set dan mag je de sacd speler en de rest stoppen waar hij niet past ( oeps )sorry maar dat was mijn beleving. Maar oke zoals je zelf ook zei ieder zijn eigen visie en beleving dat respecteer ik ook hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Min of meer is het bij mij hetzelfde Pas wel op !!! Je gaat steeds verder Verder Ja, verder. Jaaaaaaaaa Ome Henk , klopt volledig .... Hoe ver bent U trouwens al ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Het mooie van de LP is ook dat mijn vriendin m'n hobby nu echt leuk gaat vinden. Op een of andere manier is er nu chemie tussen haar en het geluid terwijl dat er bij de CD niet was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door kyra:Hallo ...... Ik moet zeggen dat ik geen ruis heb kunnen waarnemen, o.a. geluisterd naar Borjk , Take Five van Dave weet ik veel..... en het geheel gaf mij totaal niet het gevoel van een olielamp of stoommachine ( die overigens ook nog heden ten dagen worden gebruikt ). Oke, geen klassiek geluisterd maar dat doe ik toch niet ook niet op cd dus zal ik weing last hebben van die bijwerkingen die je omschrijft mits ze aanwezig zijn. Zelf heb ik ook een sacd speler en software maar als ik de draaitafel hoor van gisteravond incl. de set dan mag je de sacd speler en de rest stoppen waar hij niet past ( oeps )sorry maar dat was mijn beleving. Maar oke zoals je zelf ook zei ieder zijn eigen visie en beleving dat respecteer ik ook hoor Het was het Bj Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Voorlopig vermaak ik me met de betere persingen Dus je bent ook al te ver ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Het was het Bj Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door kyra: Geplaatst door Puur:[QB]Gaan voor die draaitafel. Hallo ...... ga eerst eens rondneuzen wat er kan bij mijn set en tja dan nog eens kijken waar ik de draaitafel kan plaatsen want ik zit nog met opgroeiende kids.. er vliegen hier geregeld dingen door de huiskamer die er niet horen rond te vliegen Ehhh ... niet doen dan Er komen bij ons geen echt dure audio-zaken in huis totdat de kinderen groter zijn. En als ik hoor wat de plannen zijn met het collegegeld komen ze er daarna ook niet Ze weten dat de luidsprekers heilig zijn, maar ja, er vliegt bij ons ook weleens iets door de kamer. Dus rampen zijn niet 100% uit te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Ik heb op dit moment niet veel klassiek orkestwerk liggen (eigenlijk geen). Tips??? (ben wel een beetje JS Bach fan) Bach is natuurlijk o.a. beroemd geworden om de wonderschone cantates. Maar er is zoveel moois! De vioolconcerten, de koralen, enz. En een tip (andere componist): De 9e van Antonin Dvorak (Aus der neuen Welt), of zijn slavische dansen. Wat mij betreft absolute aanraders. Hoe dan ook, op CD of LP, geniet ervan! P.S. de Messiah van H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Heh gatverdarrie jongens.... ik maar denken dat ik voor 99% wel genezen ben van 't analoog virus, maar na 't lezen van o.a. dit soort topics, betrap ik mij toch weer lichtelijk op een kriebel.... Echter ook omdat ik bij toeval de laatste tijd CD's heb gekocht, waarvan blijkt dat deze ook op vinyl leverbaar zijn. Maar.... wat ik me afvraag (of had ik deze vraag al eens eerder gesteld... 'k weet 't effe niet meer): Hoe vergelijk je draaitafels ? Een CD-speler is voor een HiFi-zaak makkelijk te demonstreren. Je zet 'm aan en klaar is Kees (mits de verkoper Kees heet ) Bij een draaitafel lijkt 't me al wat lastiger.... Welk element moet erin, effe switchen is ook geen secondenkwestie, en na afloop... hoe klinkt 't thuis ? (je neemt 't niet zo even mee. Ik kan me voorstellen dat HiFi-zaken dat ook liever niet meegevem voor een 'home-trial'. Of neem je je eigen CD-speler mee naar een zaak ? (als 't gaat om de vergelijking tussen je eigen CD-speler en de e.v.t nieuwe draaitafel) Hoe zijn jullie* (*=de hier doorgewinterde analoog mensen) tot jullie keuze gekomen ? Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 20 februari 2003 Author Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Alco:[QB]Heh gatverdarrie jongens.... ik maar denken dat ik voor 99% wel genezen ben van 't analoog virus, maar na 't lezen van o.a. dit soort topics, betrap ik mij toch weer lichtelijk op een kriebel.... Heeeeeee Alco , Kreeg ik gisteravond ook die kriebel sinds 20 jaar geen draaitafel van kort bij gezien moet je voorstellen ( buiten natuurlijk de bekende housepartytafels) maar dat is geheel andere koek Waar ik ergens moet beginnen vraag ik mij ook af nu althans op anoloog terrein ... ga morgen effe kijken voor de Teac VRDS10 die ik deze week al had afgesproken en wacht eerst eens af of ik hier vriendschap mee kan sluiten groetjes p.s. gelukkig woont Sodejuu niet ver uit de buurt bij mij dus tips en advies zal ik genoeg krijgen (hoop ik ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Tja Alco, da's een goeie. Ik moet me ook richten op andermans advies, maar weet welke klank ik wil hebben. Ik ben erachter gekomen dat de Goldring voor het geld een super element is, maar niet helemaal mijn smaak. Vandaar dat er iets nieuws komt. Ooit de voorloper gehoort en ik ben er helemaal weg van. Het mooie is dat je ook met een fatsoenlijke platenspeler die niet zoveel kost, al heel snel een acceptabel resultaat haalt, en als je dat niveau met een cd-speler wil halen, ben je zeker 3 x zoveel geld kwijt . Nadeel is wel dat het allemaal veel bewerkelijker is. Een cd-speler zet je aan en die speelt. Er is weinig (niks) aan af te stellen, dat ding doet het gewoon. Aan een platenspeler moet je toch wel wat meer tijd besteden, net als aan de software (hoewel, een cd is net zo bewerkelijk!!!). Feit is wel dat er bergen software te verkrijgen is via de 2de hands markt. En ik weet zeker dat jouw muziekstijl ruim vertegenwoordigd is. Misschien niet van de bands die je nu kent die deze muziekstijlen vertegenwoordigen, maar bluess-rock wordt al heel wat jaren gespeelt en is ook uit de tijd van voor de CD. Dus waarom is er dan voor jou geen software, vraag ik me dan af. @Kyra, Natuurlijk help ik je met je queste, maar eerst ff morgen voor de Teac kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Ooit de voorloper gehoord en ik ben er helemaal weg van. Benieuwd wat je van de opvolger van de voorloper zult zeggen.................. Groet Jitze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Jitze: Benieuwd wat je van de opvolger van de voorloper zult zeggen.................. Groet Jitze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 februari 2003 Report Share Posted 20 februari 2003 Geplaatst door Alco: Hoe zijn jullie* (*=de hier doorgewinterde analoog mensen) tot jullie keuze gekomen ? Groeten, Alco k heel simpel Alco, begonnen met een 2ehands thorens 166 met een goedkoop MC van Ortofon, een loopwerk gevonden dat me bijzonder aansprak - vormgeving, geschiedenis - en voorzichtig gaan upgraden, alhoewel voorzichtig....... Vooral veel recensies van gebruikers gelezen en op basis daarvan een gok genomen, tot op heden hebben die best goed uitgepakt, zijn de moeite van alle uren rondspitten op het www wel waard geweest. Bij aanschaf van onderdelen als loopwerk en arm, me vooral laten leiden door hoe dezen aanvoelen, een Rollei 2oog voelt bijv. veel beter dan z'n japanse klonen, om over de russen en chinezen maar niet te spreken. Natuurlijk kun je op deze wijze ook een miskleun maken, blijft een luxe probleem gelukkig. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 21 februari 2003 Author Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Er is inderdaad geen weg meer terug Oeps .......ja Ome Henk ben bang dat ik er ook al mee zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Alco:Heh gatverdarrie jongens.... ik maar denken dat ik voor 99% wel genezen ben van 't analoog virus, maar na 't lezen van o.a. dit soort topics, betrap ik mij toch weer lichtelijk op een kriebel.... Groeten, Alco Zoals Henk al zei, gaat in jou geval vanzelf over , even wat tegenargumenten bedenken(als je een beetje teruggraaft vind je er genoeg)en het virus is weer over Kom er maar eerlijk voor uit, jij bent geen draaitafelman, jij houd niet van het ongemak van het hele "ritueel" van een plaat opzettten en de daaraan gekoppelde onvolkomenheden die er vervolgens hoorbaar worden(volgens velen)de tikken, ruis, spetters, overslaan, verminderde dynamiek en geen laag(ohh..dat is niet voor jou, hou je toch al niet van ) Echter ook omdat ik bij toeval de laatste tijd CD's heb gekocht, waarvan blijkt dat deze ook op vinyl leverbaar zijn. Je zegt het goed "toeval" En van al die gebruikers die het allemaal zo verschrikkelijk mooi vinden klinken zou ik me maar niets aantrekken, als die net zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Kom er maar eerlijk voor uit, jij bent geen draaitafelman, jij houd niet van het ongemak van het hele "ritueel" van een plaat opzettten en de daaraan gekoppelde onvolkomenheden die er vervolgens hoorbaar worden(volgens velen)de tikken, ruis, spetters, overslaan, verminderde dynamiek en geen laag(ohh..dat is niet voor jou, hou je toch al niet van Ha die Ruud, Nou, je zit er dan naast! Juist 't 'ritueel' van LP opzetten e.d. daar heb ik geen problemen mee, maar 't is voornamlijk de beschikbaarheid van 't vinyl zelf waar 't me om te doen was/is! (en dan voornamelijk nieuwe uitgaven) En wat 't laag betreft, dat vind ik vaak juist beter bij een draaitafel (iig niet minder) dan bij CD. even wat tegenargumenten bedenken(als je een beetje teruggraaft vind je er genoeg)en het virus is weer over hmm, tja, dit kon ik natuurlijk verwachten Die tegenargumenten weet ik nog en daar sta ik nog steeds achter, maar soms kruipt 't bloed waar 't niet gaan kan, en wint 'gevoel 't van verstand'. ps: Sodejuu, ik denk dat als ik op een grote LP/CD beurs loop, dat ik ook ongetwijfeld wel weer tegen muziek aanloop,waarvan ik denk:"O, verrek, tja, di's ook wel mooi!" ,maar blues is maar een klein gedeelte van mijn smaak. Blues-rock draai ik zelden en rock nog minder. (hoewel ik een John Mellencamp wel erg kan waarderen ) Ik ben meer into Americana/alt.country lately. Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Gelukkig is het geen kwestie van kiezen, we kunnen beide media naast elkandeer gebruiken. Je vast leggen op het een of ander zou betekenen dat je heel erg veel moois zou moeten missen. Zoals zoveel dingen in het leven is voor beiden wel iets te zeggen,direct met elkander vergelijken doe je toch niet dagelijks. Ondanks het gegeven dat ik veel meer vinyl in huis heb, worden er regelmatig CD's gedraaid, levert ook muziek ........... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Alco: ps: Sodejuu, ik denk dat als ik op een grote LP/CD beurs loop, dat ik ook ongetwijfeld wel weer tegen muziek aanloop,waarvan ik denk:"O, verrek, tja, da's ook wel mooi!" Greetings, Alco Maar wel duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Alco: Die tegenargumenten weet ik nog en daar sta ik nog steeds achter, maar soms kruipt 't bloed waar 't niet gaan kan, en wint 'gevoel 't van verstand'. Greetings, Alco Ik denk dat het "verstand" ook deze keer wel weer zal overwinnen Wel jammer, zoals Jitze al zei, kan prima naast elkaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts