Alco Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Ik denk dat het "verstand" ook deze keer wel weer zal overwinnen Wel jammer, zoals Jitze al zei, kan prima naast elkaar Kan me goed voorstellen dat je dat denk Ruud , maar toch wil ik binnenkort me wat meer orienteren bij HiFi-zaken. en inderdaad, 't kan prima naast elkaar. "nadeel" is dat ik verwacht dat ik wel direct een behoorlijk bedrag moet neertellen, wil de draaitafel bij m'n Naim CDX in de buurt komen of overtreffen. Maaruhh... ik dacht dat 2e hands LP's op beurzen juist goedkoop waren Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Nee, voor mij persoonlijk is de draaitafel een attribuut in de categorie stoommachine, wasrol en olielamp: al deze zaken kunnen een groot genoegen scheppen bij het gebruik en roepen nostalgische gevoelens op, maar hebben hun meerdere moeten erkennen in de digitale techniek als het gaat om zo natuurgetrouw mogelijke weergave van muziek. Let wel: dit is mijn persoonlijke mening en ik respecteer een ieder die er anders over denkt![/QB] Beste Zee, Ik ben het volslagen met je eens. Ik heb mij vorig jaar laten overhalen tot de aanschaf van een platenspeler, een Project. Geen "state of the art" of de top van de analoge Olympus, ik weet het, maar voor mij acceptabel. Wat heeft het opgeleverd? Een aantal nostalgische avonden, met mijn lief herinneringen ophalend bij de muziek van Bob Dylan, The Byrds, Percy Sledge enzovoort. O ja, sommige platen zijn na 30, 40 jaar zolder schoongemaakt en weer als bijna nieuw, van eerste eigenaar, da's ook meegenomen. Een verder? Ik vond een lp van eind jaren zestig, waarvan ik het bestaan al niet eens meer vermoedde, met onder andere L'arte del violino van Locatelli, toen al een van mijn lievelingsstukken. Nu kan het gelegen hebben aan de staat van de lp, aan de naald, aan de arm, aan de jitter, de wow of de flutter, maar afgezien van weemoedige gedachten aan vervlogen tijden leverde het geen bijdrage aan een vreugdevolle muziekbeleving, wat dat begrip ook moge inhouden. Wat u zegt, bij klassieke muziek is niets storender dan, behalve sommige door je partner gemaakte, bijgeluiden Bij popherrie maakt een geluidje meer of minder niet uit, het kan zelfs wat toevoegen, maar bij klassiek eis ik stilte. Maar dat is weer een andere discussie. Kort en goed, iedereen moet doen wat hem of haar goed dunkt, ik prefereer de cd. Met digitale groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Ik begrijp sowieso niet dat mensen opnames van popmuziek als referentie gebruiken. Allemaal compressiegedoe. Ok begrijp ik niet dat mensen die Mariah Carey en dat soort rotzooi goed vinden installaties van 15.000 euro hebben. Maar goed ieder het zijne. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 21 februari 2003 Author Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Hubertinus:Ik begrijp sowieso niet dat mensen opnames van popmuziek als referentie gebruiken. Allemaal compressiegedoe. Ok begrijp ik niet dat mensen die Mariah Carey en dat soort rotzooi goed vinden installaties van 15.000 euro hebben. Maar goed ieder het zijne. Hubertinus Hallo ...... Wat is de referentie van jouw van muziek ..? Ik luister graag Reggae, jazz, blues R&B en nog veel meer wat ik zelf mooi vindt, maar wat ik nu als referentie kan gebruiken ? is het niet veel belangrijker dat je de muziek mooi vind en als de sound ook nog aardig is is dat mooi meegenomen. Ik heb een aantal zogenaamde bootlegs in mijn verzameling (live opnames) sommige zijn slecht geluidsmatig, echter mij gaat het bij deze om de muziek en het unieke ervan.. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Grappig toch dat die discussie steeds weer terugkeert. Platenspelers en CD-spelers zijn twee verschillende bronnen en daar kun je allebei vcan genieten. Soms klinkt een plaat beter, meestal de CD. Maar dat heeft niets met de techniek te maken maar met de toepassing daarvan. Zo zijn er nogal wat LP's geremastered t.b.v. CD. En dat is niet altijd even goed gegaan. Het verbaast mij bij herhaling te lezen dat de bij plaatweergave het laag zo goed zou zijn. Ik heb juist altijd begrepen dat juist laagweergave een van de grootste tekortkomingen van platen is. Ten eerste schijnt het al heel moeilijk te zijn om laagweergave goed op de plaat te krijgen en ten tweede hebben pick-up elementen er ook nog eens grote moeite mee. In de begin tijd van de CD-speler heb ik bij herhaling kunnen lezen dat de grote winst van CD t.o..v. de plaat nu juist de strakke laagweergave zou zijn. Een ander punt van aandacht is de kwaliteit van weergave naarmate je dichter bij het middelpunt van de plaat komt. Bij stevige muzieksignalen zijn de nadelige effecten zonder moeite waar te nemen. Ondanks de tekortkomingen van de plaat en -weergave blijf ik ook via dat medium naar prachtige muziek luisteren. Maar blijf de dingen nu wel in perspectief zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Alco: Maaruhh... ik dacht dat 2e hands LP's op beurzen juist goedkoop waren Mvg, Alco Kan flink tegenvallen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Kan flink tegenvallen Evenals de huidige prijzen van enkele huidige draaitafels, heb ik vanmiddag mogen bemerken. Jemig de pemig, of 't nou door de euro komt, ik weet 't niet, maar ik had een paar draaitafels in m'n gedachten die ik wel eens nader aan de tand wou voelen, en nu dacht ik nog te weten wat die moeten kosten... Fout gedacht dus, wat zijn die dingen duurdere geworden in 2 a 3 jaar tijd. Zoals de Michell Gyro SE, de Clearaudio Champion,en nog enkele zijn stukken duurder geworden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Platen? Eigenlijk net als roken en zuipen sommige vinden het een prettige ervaring maar weten donders goed dat het niet helemaal gezond is. En ze hebben allemaal wel een opa die het ook deed die nog in 'mint condition' verkeerd ook. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door FrankD:Platen? Eigenlijk net als roken en zuipen sommige vinden het een prettige ervaring maar weten donders goed dat het niet helemaal gezond is. Frank Prima vergelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Platen? Eigenlijk net als roken en zuipen Inderdaad, vinyl is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Henno Kom je ook wel eens in dat in dat zaakje op de hoek van de Provenierssingel en de Spoorsingel? Het ziet er niet uit, maar je kunt er leuke dingen aantreffen voor geinige prijsjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Henno, ik kan het niet meer dan eens met je zijn, al dat gezwoeg en gezoek om een bepaalde elpee te vinden is onbetaalbaar, gezien het plezier dat het oplevert. Daarnaast is alle gefrot aan een platenspeler, om ook dat laatste beetje eruit te halen - dit kun je zelf doen- zo droevig plezierig......................... Heeft er nog iemand van die ouwe zooi op zwart vinyl, allee............ kom 't halen.. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Henno Kom je ook wel eens in dat in dat zaakje op de hoek van de Provenierssingel en de Spoorsingel? Het ziet er niet uit, maar je kunt er leuke dingen aantreffen voor geinige prijsjes... Nee, die ken ik (nog) niet. Vanmiddag was ik bij een leuk zaakje op de Boergoense Vliet, daar moet je ook eens gaan snuffelen als je in de buurt bent. Er staan ook een zooi ongesorteerde dozen, en daar haalde ik goeduitziende lp's uit van bijv. Paul Simon, Pink Floyd, Andreas Vollenweider, Toto, Rush etc. voor rond de 2 euro per stuk. Ik ging krom die zaak uit Nee mensen, ga vooral door met al je platen weg doen. Vinyl sucks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Heeft er toevallig nog iemand "Amused to Death" van Roger Waters op vinyl, die wil ik dan wel ruilen tegen mijn CD-uitvoering. Dit is toch een mooi aanbod van mij. Eindelijk af van al die tikken en kraken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Henno Appel:Heeft er toevallig nog iemand "Amused to Death" van Roger Waters op vinyl, die wil ik dan wel ruilen tegen mijn CD-uitvoering. Dit is toch een mooi aanbod van mij. Eindelijk af van al die tikken en kraken. Hoezo, heb jij een cd-versie die tikt en kraakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Hoezo, heb jij een cd-versie die tikt en kraakt Dat viel vast niet mee om die te vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 23 februari 2003 Report Share Posted 23 februari 2003 je zegt het precies goed Kyra. LP is muziek en emotie. Een goede draaitafel kost daarentegen wel wat geld (draaitafel, element en pre pre). Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 februari 2003 Author Report Share Posted 23 februari 2003 Geplaatst door Karma:je zegt het precies goed Kyra. LP is muziek en emotie. Een goede draaitafel kost daarentegen wel wat geld (draaitafel, element en pre pre). Hallo Karma , Net zoals zoveel goeie dingen in het leven dus ..... ik denk wel als je een beetje op past en goed rondneust bij 2e hands dan kun je veel eruit halen met betaalbare middelen. Zo heb ik de onlangs ook nog heel goeie speakerkabels weten uit te halen en zelfs een Teac VRDS voor een prikkie groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts