Jump to content

Bi-ampen

Matthijs D
 Share

Recommended Posts

Hoi Matthijs,

Ben net een bi-amp avontuur begonnen, en ik moet zeggen bevalt uitstekend, dit heb ik er eerder over geschreven:

Maar wat wel klaar is de Audiolabor Schnell op de laagsectie van de IMF RSPM en de Aitos buisjes op het midden/hoog, en dat is werkelijk een wereld van verschil, gecontroleerde power in het laag, en een enorme dynamiek in het hele systeem, luchtiger en veel sneller en gedetailleerder mid/hoog.

Kortom een z

Henrie,

Voor bi-ampen heb je twee stereoversterkers nodig, van een versterker sluit je de ene helft aan op de woofers en de andere op de tweeters (of midden en tweeters). Je kunt er voor kiezen twee dezelfde versterkers te kopen, dan zet je aan iedere kant

Geplaatst door Henrie:

Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat bi-ampen eigenlijk is? Ben nog maar net 'bezig' met audio enzo, dus ik heb er nog de balle verstand van :)

Voor iedere driver (luidspreker unit) een apparte versterker kanaal gebruiken.

Soms zijn by 3weg systemen Mid en hoog samen gevoegd.

Greetz Simon

Ah, ik begrijp het nu een beetje. Niks voor mij zie ik al. Kost me veel te veel geld en dat is nou juist waar ik een gebrek aan heb (zoals zoveel studenten)... :)

Ik heb er overigens wel een geschikte versterker voor, want volgens mij heeft ie een voorversterkeruitgang. Boxen kunnen het niet aan. Hebben maar 1 aansluitingsset...

Nog een vraag: Tweeter en midrange unit worden dus samengenomen. Worden woofers ook samengenomen (als er meerdere in 1 speaker zitten)? Ik neem aan van wel, maar ach, ik vraag het maar ff...

Kijk wel uit Mathijs D

Het kan een drama worden.

Als je twee identieke stereo amps gebruikt hoef je alleen het scheidingsfilter apart naar buiten uit te voeren. De hoog en laagsectie.

Als je twee verschillende versterkers gebruikt moeten ze wel dezelfde versterkingsfactor hebben, anders is de hele balans weg.

Meten is weten. Vraag anders Ruud.

Hij is er mee bezig geloof of het is al klaar. Schijnt erg fraai geworden te zijn.

Anders moet je ff kijken op de site van Translator. Die jongens weten er veel van.

web page

Daar staat een lijstje met 'moelijke' woorden en begrippen. Ook een bi-amp verhaal.

mvg

Gert

Geplaatst door gert:

Vraag anders Ruud.

Reeds gebeurd

Hij is er mee bezig geloof of het is al klaar. Schijnt erg fraai geworden te zijn.

Ach, ben niet ontevreden

Anders moet je ff kijken op de site van Translator.

Daar staat een lijstje met 'moelijke' woorden en begrippen. Ook een bi-amp verhaal.

mvg

Gert

Laat ik nou net d

• 2 weeks later...
Geplaatst door gert:

Had ik ergens gelezen dat Ruud erg bescheiden is ?

mvg

Gert

Nou nee, dat heb je niet ;)

Echter om zo maar iets(bi-ampen) te gaan doen is wel een beetje link, een foutje(denk aan het aanpassen van het filter)is zo gemaakt, de expertise van Hans Baan(Translator) is in mijn geval dan ook meer dan welkom geweest :)

Neem alleen het probleem van ingangsgevoeligheid van de verschillende eindversterkers en hoe die met een potmeter(tijdelijke oplossing, worden vaste weerstanden) gelijk te zetten, achteraf heel simpel, maar je moet het wel weten :D

Dus bescheiden :rolleyes: