erik klijnsmit Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 en dan bedoel ik eigenlijk geen grootschalig popconcert ,maar een symphonie orkest ,een kamerorkest ,een jazzband of iets dergelijks . ik zie jullie bijna allemaal praten over wat wel en niet klinkt maar als je dat zegt moet je natuurlijk wel weten HOE het zou moeten klinken . dus vandaar mijn vraag. ik ga zelf ongeveer eens in de twee weken. en dat is dan meestal de ene keer een orgelconcert en de andere keer het rotterdams philharmonisch orkest in de doelen . en jullie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Onregelmatig bezoek ik verschillende concerten. Dit varieert van het koor van m'n vrouw, t/m een symfonieorkest of Jazz optredens. Als Flairck in de buurt is ga ik altijd luisteren. Jazz in Duketown is ook iets waar ik naar toe ga als het enigzins kan. Op vakantie zijn er ook altijd wel een paar concerten te bezoeken. Wat me altijd opvalt is dat de versterking vrijwel altijd zo slecht is. Het liefst ga ik dan ook naar acoustisch gespeelde muziek. Over het algemeen vindt ik de muziek thuis beter overkomen dan live. Jammer eigelijk. Vaak is de zaal of de versterking zoals ik al zei de oorzaak van. Onverstaanbare vocalisten, dreunend laag zodat je de rest niet meer hoort. Jammer, maar ik blijf toch gaan. De ervaring van live heeft ook heel veel mooie kanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Nee joh, Erik, hoe kom je er bij. Daar heb je toch Kari Bremnes voor of al die andere audifiel opgenomen dames? Live concerten zijn geen beste referentie, want die zijn niet goed opgenomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Zo sprak de kikker !!! Want deze wist waarover hij sprak??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jack Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 wel interessant dit... ik leef met muziek :-) Maar ik ga naar zoveel concerten dat is gewoon teveel om hier even op te noemen maar een kleine greep: Kleinschalig: Eric Taylor Greg Trooper Duane Jarvis Shannon Lyon Blue Mountain Groter: John Hiatt Ryan Adams Steve Earle Grootst: Bruce Springsteen Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de kleinschalige concerten in een cafeetje waar je de artiest ook krijgt te spreken, wat bij bijv. Springsteen nauwelijk denkbaar is :-( Ik heb mijn geluids set ook afgestemd op akoestisch tot wat rock-achtige muziek. Dus ik ben uitgekomen met Klipsch speakers :-) ben benieuwd of er nog meer mensen reageren op deze topic, want ik vind hem wel leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Als je in die bak voor het orkest moet gaan zitten is het in Vredeburg ook niet alles. Ook hier geldt dat je geluk moet hebben met je plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Ook regelmatig, maar meer voor de sfeer dan voor de, vaak erbarmelijke, geluidskwaliteit Klassiek over het algemeen veel beter, ligt een beetje aan de zitplaats(en dan bedoel ik natuurlijk niet de kwaliteit van de zitplaats), sfeer wat minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Als je in die bak voor het orkest moet gaan zitten is het in Vredeburg ook niet alles. Ook hier geldt dat je geluk moet hebben met je plaats. Geplaatst door Ruud: ligt een beetje aan de zitplaats Kunnen we het toch ergens over eens zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Ik ga alleen naar 'pop'- en rock/metaloptredens. Klassiek boeit me niet. En dat de geluidskwaliteit bij veel optredens slecht is, zal me aan m'n reet roesten. Als je goed geluid wilt, moet je niet naar PA-installaties luisteren en dus niet naar live-optredens gaan. Of naar akoestische optredens... Ik ga puur voor de sfeer. En natuurlijk ook voor de muziek, maar niet voor de geluidskwaliteit. Ik heb trouwens altijd oordopjes in (want het geluid staat altijd zo tering hard) en dat klinkt sowieso klote. Trouwens, het heeft wel ook wel wat, als je door de bassen wordt weggeblazen. Maak ik (gelukkig) niet dagelijks mee... Hoewel, ik kan natuurlijk dagelijks Portishead gaan draaien (net als nu) en dan de versterker vol open zetten... Het leukste zijn de kleinere zaaltjes. Al heeft een groot optreden in Ahoy of de Bierhal (HMH) ook zo z'n charmes. En festivals zijn een of twee keer per jaar ook goed te pruimen. Zie je ook nog eens bands die je anders niet zo snel zou zien omdat je daar niet speciaal een kaartje voor zou kopen. En je ontdekt wel eens wat nieuws... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Hai Erik, Recent naar Luka Bloom geweest en zeer binnenkort naar "Nighthawks at the dinner" (ik heb de bandleider in zijn en mijn jonge jaren nog eens bijna de tuin uit getrapt- ik miste helaas). Ga zeker een keer per jaar naar de opera en ook naar balletvoorstellingen met mijn dochters (ik heb een vrij brede muzieksmaak). Overigens klinkt versterkte muziek ook vaak goed bijvoorbeeld Luka Bloom. Helaas vaak ook zeer slecht. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 en dan bedoel ik eigenlijk geen grootschalig popconcert ,maar een symphonie orkest ,een kamerorkest ,een jazzband of iets dergelijksWaarom zou je pop, electronische muziek, volksmuziek en muziek uit andere culturen (Aziatisch, Afrikaans, Latijns Amerikaans enz.) uitsluiten? De laatste jaren komt het er niet meer van maar ben heel veel naar live geweest. En ja meestal is de geluidsinstallatie, of eigenlijk beter gezegd de PA man, bagger. So what? Ik ga voor de muziek. Luister wel door die geluidsinstallatie heen. Hier mijn lijstje (zomaar een willekeurige greep): * BIM huis A'dam * Ysbreker A'dam * Concertgebouw A'dam * Melou Malou A'dam (Jazz Cafe dat niet meer bestaat) * De Suite A'dam * Bachzaal A'dam (Soms best aardige concerten en receitels van studenten van het A'dams conservatorium. * Carre A'dam * Paradiso A'dam * Doelen R'dam * Laurenskerk R'dam * Het Paard Den Haag * North Sea Den Haag (Is tegenwoordig mij te massaal) * Lokaal Vredenbreuk Den Haag * Het Syndycaat Den Haag (Lang geleden) * Enz. Enz. Heb alle openlucht dingen als Pink Pop, Park Pop, Vondelpark, De Kuip enzo maar weggelaten. Voor wie van klassiek in klein ensemble houdt (kamermuziek) is de Suite in A'dam een aanrader. Is eigenlijk een huiskamer, dus geen versterking enzo. Puur acoustisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Pjotr:Waarom zou je pop, electronische muziek, volksmuziek en muziek uit andere culturen (Aziatisch, Afrikaans, Latijns Amerikaans enz.) uitsluiten? Snap ik ook niet. Klassiek schijnt de norm te moeten zijn om een echte audiofiel te kunnen zijn. Je schijnt ook geen apparatuur te kunnen testen met brute metal. Maar als je nou nooit wat anders luistert, wat dan? Ja dan ben je 'narrow-minded', maar dan is het wel zo slim om een installatie uit te zoeken die het best bij metal past... De laatste jaren komt het er niet meer van maar ben heel veel naar live geweest. En ja meestal is de geluidsinstallatie, of eigenlijk beter gezegd de PA man, bagger. So what? Ik ga voor de muziek. Luister wel door die geluidsinstallatie heen. Helemaal mee eens. Als je optimaal van een goed geluid wilt genieten kun je beter thuis blijven (bij welke muziek dan ook) en een of andere suffe audiofiele cd/plaat opzetten. Maar de lucht van sigaretten, joints, bier en zwetende mensen krijg je er dan niet bij. En hoe gek het ook klinkt, dat draag toch echt bij aan de beleving. Bij mij wel tenminste. Ok, die lucht heb je ook niet bij een klassiek concert (zou wel humor zijn trouwens ), maar bij popconcerten wel degelijk. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Maar de lucht van sigaretten, joints, bier en zwetende mensen krijg je er dan niet bij. En hoe gek het ook klinkt, dat draag toch echt bij aan de beleving. Bij mij wel tenminste. Ok, die lucht heb je ook niet bij een klassiek concert (zou wel humor zijn trouwens ), maar bij popconcerten wel degelijk. Ja dat had je gedacht. Wat te denken van al die parfurms die de dames en vooral de heren toehoorders veel te veel gebruiken en die bovendien onderling behoorlijk vloeken. Ook zijn er nogal wat mensen die zonodig snipverkouden naar een klassiek concert moeten. Nee ook bij klassiek ontbreekt het niet aan "ambiance". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik zie jullie bijna allemaal praten over wat wel en niet klinkt maar als je dat zegt moet je natuurlijk wel weten HOE het zou moeten klinken . ik ga zelf ongeveer eens in de twee weken. en dat is dan meestal de ene keer een orgelconcert en de andere keer het rotterdams philharmonisch orkest in de doelen . en jullie? Ha Erik. Ken je toevallig ene meneer Martin van Amerongen. Die heeft enkele boekjes over klassieke muziek geschreven en iemand heeft eens uitgerekend dat hij in zijn leven zo'n tweeduizend klassieke concerten heeft bijgewoond. 'Maar het mooiste is het toch thuis in je leunstoel met een grammofoonplaat', zei die. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Pjotr: Ja dat had je gedacht. Wat te denken van al die parfurms die de dames en vooral de heren toehoorders veel te veel gebruiken en die bovendien onderling behoorlijk vloeken. Ook zijn er nogal wat mensen die zonodig snipverkouden naar een klassiek concert moeten. Nee ook bij klassiek ontbreekt het niet aan "ambiance". Hehe... Weer een reden om niet naar een klassiek concert te gaan. Laat mij maar lekker relaxt naar een popconcert staan kijken onder het 'genot' van vooral veeeeel rook. Wel ranzig als je de volgende dag diezelfde kleren weer aandoet. Dan doe je ze snel weer uit... Wat een lucht!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Beste Henrie Klassieke (of ruimer: akoustische muziek wordt vaak als referentie gebruikt, omdat er geen versterkers, luidsprekers, filters, compressie vette boxen en niet te vergeten een gehoorgestoorde geluidstechnicus aan te pas komt. Overal lees ik commentaren dat het met de geluidskwaliteit bij live concerten zo slecht gesteld is. Daar heb je als norm dus geen fluit aan. Het heeft verder helemaal niets met de soort muziek te maken.. En wil jij een installatie beoordelen op andere criteria dan is dat net zo valide als welke andere dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Henrie Klassieke (of ruimer: akoustische muziek wordt vaak als referentie gebruikt, omdat er geen versterkers, luidsprekers, filters, compressie vette boxen en niet te vergeten een gehoorgestoorde geluidstechnicus aan te pas komt. Dat snap ik wel, alleen gaat dat bij popmuziek een beetje moeilijk... Bovendien zegt het mij helemaal niks, als bijvoorbeeld een speaker heel goed klassieke muziek kan weergeven. Misschien klinkt Rammstein wel vreselijk op dat ding, en als ik nou net enorm fan ben van Rammstein (wat ik niet ben trouwens, maar ik dacht, laat ik eens een lompe uithoek in de muziek noemen ) dan wil ik dat juist Rammstein en dat soort muziek goed klinkt en dan heb ik dus niks aan zo'n speaker... Overal lees ik commentaren dat het met de geluidskwaliteit bij live concerten zo slecht gesteld is. Daar heb je als norm dus geen fluit aan. Klopt. Ik gebruik dan ook geen liveoptredens als referentie... Ik gebruik de cd's van bands waar ik de muziek goed van vind. Bovendien wordt het een beetje lastig om het livegeluid van een elektrische gitaar te benaderen, want tja, een elektrische gitaar heeft nou eenmaal niet een eigen geluid. Dat geluid kun je zo vervormen als je zelf wilt... Het heeft verder helemaal niets met de soort muziek te maken.. En wil jij een installatie beoordelen op andere criteria dan is dat net zo valide als welke andere dan ook. Dat zal ik ook zeker doen. Sterker nog, dat heb ik ook gedaan. Vooral met Dream Theater, want dat is al lange tijd een van mijn favoriete bands en het is lekker complex, dus relatief moeilijk voor een speaker. En met die methode is idd niks mis, net zo min dat er niets mis is om akoestische live muziek te gebruiken als referentie. Je moet er tenslotte zelf mee leven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Henrie: onder het 'genot' van vooral veeeeel rook. Wel ranzig als je de volgende dag diezelfde kleren weer aandoet. Dan doe je ze snel weer uit... Wat een lucht!! Ja, maar je hebt `t in ieder geval overleefd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Ik ga regelmatig naar een concert. Koren, orkesten, jazz, celtic... maakt eigenlijk niet veel uit. Gisteren nog weer een toneel iets gezien (reduced shakespear company = aanrader, lachen) waarbij ze mij bekende muziek via de installatie draaiden en dat klonk werkelijk nergens naar! Zonder die installaties klinkt het altijd wel goed in de Harmonie in Leeuwarden. Het geld dat ik (wij) jaarlijks aan concerten uitgeven had ik ook een hele stapen cd's of leuke apparaten kunnen kopen. Ik vind echter wel dat de prijzen voor concerten ed in schouwburgen aardig aan de hoge kant zijn. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Hee Erik, en dan bedoel ik eigenlijk geen grootschalig popconcert ,maar een symphonie orkest ,een kamerorkest ,een jazzband of iets dergelijks . In de jaren 70/80 ben ik wel eens naar popconcerten geweest. En zoals een ander forumlid al zei: het staat zo verrekte hard. Een orkest heb ik nog niet mee mogen maken. Op e.o.a. manier is het daar niet toe gekomen. Meestal weet ik ook van te voren niet of het stuk mij wel aanstaat. Ik hou n.l. niet overal van. En waar ik me helemaal aan zou storen is zo'n eikel die met een verkouden kop zonodig mijn beleving moet verstoren. Daar heb ik wel ervaring mee met opnames op lp's. Dan denk ik: weer zo'n hufter. En een optreden van electronisch versterkte sessies in clubs hoeven voor mij niet. Dat vind ik wel zulke (hoe omschrijf je dat een beetje netjes) zut. Overigens brengt dat wel sfeer. Maar daar hadden we het niet over. En trouwens, referentie? Aan wat? Jij hoort net zoals ik heus wel of een bepaalde opname wel of niet goed is. Zo'n audiofiele opname benadert naar mijn mening meer het erbij zijn gevoel, dan zo'n artiest die (pakweg) life 30 tot 50 meter verder staat. Als bijv. een kamerorkest voor een klein gezelschap zou spelen zou ik daar heel graag bij willen zijn. Maar ja, dat soort gebeurtenissen zijn vaak erg duur. Het orgelkoncert wat ik heb bijgewoont had wel wat. Maar de opname die jij hebt laten horen bij onze luistersessie vond ik mooier! Als nou zo'n, wat bekender, deuntje zou worden gespeelt zou ik helemaal in m'n nopjes zijn. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Henrie Klassieke (of ruimer: akoustische muziek wordt vaak als referentie gebruikt, omdat er geen versterkers, luidsprekers, filters, compressie vette boxen en niet te vergeten een gehoorgestoorde geluidstechnicus aan te pas komt. Overal lees ik commentaren dat het met de geluidskwaliteit bij live concerten zo slecht gesteld is. Daar heb je als norm dus geen fluit aan. Het heeft verder helemaal niets met de soort muziek te maken.. En wil jij een installatie beoordelen op andere criteria dan is dat net zo valide als welke andere dan ook. Hoi Kermit, Is dit niet een beetje de boel omdraaien? Je gaat toch niet naar een concert om een referentie voor je set te hebben? Een live concert en een CD/LP thuis beluisteren zijn voor mij in ieder geval twee heel verschillende dingen. Soms komt het voor dat live dusdanig de sterren van de Hemel gespeeld wordt dat dat op een CD/LP gewoon niet te evenaren is. En omgekeerd zijn sommige opnamen c.q. uitvoeringen dusdanig goed dat dat thuis weer puur genieten is. Ben het wel met je eens dat acoustisch gespeelde live muziek een referentie voor je set KAN zijn. Maar wetende dat het thuis toch nooit zoals live zal worden doe ik ook geen poging om live thuis na te apen. Het gaat om de muziek. Een goede set is slechts een middel omdat zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Pjotr Wat een rare denktrant. Ik heb een muziekinstallatie thuis omdat er een hele boel practische bezwaren zijn om elke dag naar de concertzaal te gaan. En plaatopnames hebben nu eenmaal het voordeel dat je artistiek de wereldtop in huis kan halen en kunt laten spelen wanneer je wilt. Het liefst kom ik dan wat beleving aangaat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid concertzaal of gewoon de straat. Omgedraaid: als ik een muziekinstallatie aanschaf, dan wil ik het graag zo horen zoals het op de plaat is gezet. Ik heb er dan geen behoefte aan dat er iets toegevoegd, weggelaten of beide wordt. Dat blijft natuurlijk een utopie, maar beoordelen op basis van acoustische instrumenten en de weergave daarvan kan enorm veel bijdragen aan het vinden van mijn individuele 'ideale mix van eigenschappen'. Wat mij betreft veel meer dan electronische muziek, omdat daarbij een min of meer objectieve referentie ontbreekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 februari 2003 Author Report Share Posted 22 februari 2003 het klinkt misschien cru , maar als je niet weet hoe een lage toon in het echt hoort te klinken dan kun je ook nooit kommentaar geven op de laagweergave van een set ,maar alleen vergelijken met je eigen set ,vaarvan je ook niet weet of het wel realistisch klinkt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 februari 2003 Author Report Share Posted 22 februari 2003 ps : kermit , al een beetje bijgekomen van sjostakovitsh? ik heb nog kippevel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Hoi Kermit, Hoezo rare denktrant? Wat ik zei spreekt jouw mening toch niet tegen? Ieder heeft zo zijn eigen manier om naar muziek te luisteren. Mijn set moet gewoon zo min mogelijk kleuren (oftewel zo min mogelijk vervormen) en een mooi geluidsbeeld neerzetten. Dat voor elkaar krijgen is een hele sport, zeker. Daarvoor heb je een live uitvoering niet per se als "referentie" nodig m.i. Maar het kan zeker geen kwaad als sommigen die met allerlei audiofiele magie freaken eens een acoustisch live concert gaan beluisteren en dan eens naar de muziek zelf gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts