Jump to content

wie bezoekt er wel eens een live concert?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Hier mijn lijstje (zomaar een willekeurige greep):

* BIM huis A'dam

* Ysbreker A'dam

* Concertgebouw A'dam

* Melou Malou A'dam (Jazz Cafe dat niet meer bestaat)

* De Suite A'dam

* Bachzaal A'dam (Soms best aardige concerten en receitels van studenten van het A'dams conservatorium.

* Carre A'dam

* Paradiso A'dam

* Doelen R'dam

* Laurenskerk R'dam

* Het Paard Den Haag

* North Sea Den Haag (Is tegenwoordig mij te massaal)

* Lokaal Vredenbreuk Den Haag

* Het Syndycaat Den Haag (Lang geleden)

* Enz. Enz.

Is eigenlijk een huiskamer, dus geen versterking enzo. Puur acoustisch.

Mooi lijstje, maar je was de Melkweg vergeten...

Inderdaad jammer van Melo Malou.

Zo`n live concert "tussen de schuifdeuren" is best `n goed referentiepunt, maar valt soms niet altijd ff mee...

Ook goed zijn de buurthuizen, als de schaakvereneging de vaste schaakavond heeft, terwijl in de naastgelegen zaal de plaatselijke fanfare aan `t oefenen is. :rolleyes:

Geplaatst door erik klijnsmit:

ps : kermit ,

al een beetje bijgekomen van sjostakovitsh? :D:);)

ik heb nog kippevel :P

Vandaag heb ik de 11e (Haitink) weer eens te voorschijn gehaald en gedraaid. Ik denk dat je het ook wel weet te waarderen. Wat een climaxen, wat een geweld. Maar ook: wat een beklemming in de rustigere delen. Jij en ik weten nu hoe dat komt, de meeste anderen niet. Die waren liever op het forum over kabeltjes aan het discusieren...

:D

Geplaatst door Kermit:

Vandaag heb ik de 11e (Haitink) weer eens te voorschijn gehaald en gedraaid. Ik denk dat je het ook wel weet te waarderen. Wat een climaxen, wat een geweld. Maar ook: wat een beklemming in de rustigere delen. Jij en ik weten nu hoe dat komt, de meeste anderen niet. Die waren liever op het forum over kabeltjes aan het discusieren...

Of die hebben gewoon een vliegende tering hekel aan klassiek gewauwel...

Sorry, ik kon het niet laten ;):P:D

Geplaatst door Audiopaul:

Geeft niks hoor, moet kunnen af en toe! ;):D

Vind ik ook. Maar als ik het er niet bij zet, krijg je meteen weer van die verhitte klassiekliefhebbers die je willen linchen... Daar zat ik niet zo op te wachten (dit keer ;)), dus ik heb het er maar ff bij vermeld...

Geplaatst door Henrie:

Vind ik ook. Maar als ik het er niet bij zet, krijg je meteen weer van die verhitte klassiekliefhebbers die je willen linchen... Daar zat ik niet zo op te wachten (dit keer ;)), dus ik heb het er maar ff bij vermeld...

Ik doe ook m'n uiterste best om klassieke muziek

Hai Henrie,

De meeste muziek die met hart en ziel gemaakt is, is wel leuk om te horen. Bij klassiek zitten veel leuke dingen. Overigens wat is klassiek, daat heb je zo veel soorten en maten in?

Groet,

Geplaatst door carl:

Hai Henrie,

De meeste muziek die met hart en ziel gemaakt is, is wel leuk om te horen. Bij klassiek zitten veel leuke dingen. Overigens wat is klassiek, daat heb je zo veel soorten en maten in?

Groet,

Er zitten zeker mooie dingen bij. Maar gelukkig is de mix tussen modern en klassiek al een tijdje geleden uitgevonden. In veel muziek die ik luister zitten ook wel klassieke invloeden. Luister maar naar Within Temptation, Nightwish, Saviour Machine, After Forever etc. (vooral gothic dus). Maar naar pure klassiek kan ik maar moeilijk luisteren. Ik heb nu weer zo'n bui waarin ik Saviour Machine goed vind. Maar soms kan ik dat niet aanhoren. Dat komt denk ik vooral doordat er niet echt een 'normaal' drumstel in wordt gebruikt. D.w.z. er wordt niet een gewoon ritme gedrumt zoals bij de meeste bands, maar het wordt meer als percussie gebruikt. Net zoals bij veel klassieke muziek (Saviour Machine zit erg dicht tegen klassiek aan!). Verder is het ook vrij moeilijk 'verteerbaar'. Nogal zwaar, donker en 'gedragen'. Dat vind ik dus op z'n tijd wel mooi, maar zeker niet altijd. Dit in tegenstelling tot veel moderne muziek. Je kunt me bij wijze van spreken midden in de nacht wakker maken voor Dream Theater of The Gathering of Lacuna Coil. Dat vind ik eigenlijk altijd wel goed (wat niet wil zeggen dat ik dat altijd ook draai). Vandaar dat ik klassiek niet zo veel aan vind.

Ook heb ik de ballen verstand van klassiek, dus ik zou echt niet weten wat ik wellicht mooi zou vinden. En dan heb je ook nog eens verschillende uitvoeringen. Dat heb je bij moderne muziek niet (tenzij er iets 'gecovered' wordt). Bovendien heb ik nog genoeg moderne muziek te ontdekken. Daar hou ik het ook langer mee uit denk ik...

Geplaatst door Henrie:

Of die hebben gewoon een vliegende tering hekel aan klassiek gewauwel...

Sorry, ik kon het niet laten ;):P:D

:):):)

ja je moet er van houden .

ik hou er van

popmuziek is niks voor mij .

commerciele rommel

georganiseerde herrie

als het maar verkoopt .

en ik moet zelfs moeite doen om er langer als 3 minuten naar te luisteren .

maar ja ,ieder zijn smaak .

maar ik koop heel vaak een goede cd voor 5 euro .

en dat kun je bij popmuziek wel vergeten ;)

Geplaatst door erik klijnsmit:

:):):)

ja je moet er van houden .

ik hou er van

popmuziek is niks voor mij .

commerciele rommel

georganiseerde herrie

als het maar verkoopt .

en ik moet zelfs moeite doen om er langer als 3 minuten naar te luisteren .

Nou dat kan ik toch echt niet met je eens zijn hoor. Dat je het niks aan vind, ok, maar de meeste popmuziek waar ik naar luister wordt dus echt niet gemaakt voor de poen. Ik luister dus niet naar die (s)hitlijsten herrie. Ik denk dat de enige band die ik echt goed vind en ook 'bergen' geld verdient Dream Theater (+sideprojects) is. De rest doet het (zoals carl meen ik ook al zei) uit het hart en niet voor de poen... Dream Theater trouwens ook, maar dat verkoopt toevallig ook goed...

maar ja ,ieder zijn smaak .

maar ik koop heel vaak een goede cd voor 5 euro .

en dat kun je bij popmuziek wel vergeten ;)

Tja, helaas wel... Al heb ik ooit Legend Part II van Saviour Machine (nieuw) voor f4,95 gehad (jawel, guldens! ;)). Maar het meeste is idd vaak niet voor minder dan €18 te krijgen...

Het voordeel van klassieke muziek is dat er vreselijk veel moois te koop is voor heel weinig geld. Neem een serie als Eloquence: daar zitten werkelijk schitterende CD's tussen, zowel qua uitvoering als opname. En dat voor nog geen 5 euro per CD... een andere hele aantrekkelijke serie is de Decca Eclipse serie. Voor nog geen 7 euro koop je een van de beste opnames van de 9e symfonie Uit de nieuwe wereld van Dvorak: Wiener Philharmoniker o.l.v. Kondrashin. Demonstratie kwaliteit! En zo kan ik nog even doorgaan. Kortom je boft als je van klasiek houdt

Geplaatst door Kermit:

Het voordeel van klassieke muziek is dat er vreselijk veel moois te koop is voor heel weinig geld. Neem een serie als Eloquence: daar zitten werkelijk schitterende CD's tussen, zowel qua uitvoering als opname. En dat voor nog geen 5 euro per CD... een andere hele aantrekkelijke serie is de Decca Eclopse serie. Voor nog geen 7 euro koop je een van de beste opnames van de 9e symfonie Uit de nieuwe wereld van Dvorak: Wiener Philharmoniker o.l.v. Kondrashin. Demonstratie kwaliteit! En zo kan ik nog even doorgaan. Kortom je boft als je van klasiek houdt

En die Eloquence serie, kun je die gewoon bij de cd-boer kopen (bijvoorbeeld Plato hier in Enschede)? Voor €5 wil ik nog wel een keer een miskoop doen hoor. Ik ben de beroerdste niet :):P

Geef anders maar een aanrader. Liefst iets dat niet te vrolijk is...

De eloquence serie bestaat uit opnames uit de Deutsche Grammophone, Decca en Philips catalogus. Je vindt ze eigenlijk overal: free record shop, V&D en waarschijnlijk ook bij Plato. Meestal hebben ze er een aparte bak voor.

Ik zal kijken wat er nu inzit en welke opnames interessant voor je kunnen zijn. Ik kom er op korte termijn op terug...

Geplaatst door Kermit:

De eloquence serie bestaat uit opnames uit de Deutsche Grammophone, Decca en Philips catalogus. Je vindt ze eigenlijk overal: free record shop, V&D en waarschijnlijk ook bij Plato. Meestal hebben ze er een aparte bak voor.

Ik zal kijken wat er nu inzit en welke opnames interessant voor je kunnen zijn. Ik kom er op korte termijn op terug...

Ok, prima... Wie weet wordt het ooit nog wat met mij en klassiek :)

Geplaatst door Ome Henk:

Leuk vind ik een combinatie tussen pop en aangepaste "klassiek" zoals bij:

Beste ome Henk,

Wil je dat nooit meer zeggen waar ik bij ben

Je gaat toch ook niet naar een hoogmis die wordt gecelebreerd door een ayatollah :D

Met puriteinse groet,

dick

Geplaatst door dick jansen:

Beste ome Henk,

Wil je dat nooit meer zeggen waar ik bij ben

Je gaat toch ook niet naar een hoogmis die wordt gecelebreerd door een ayatollah :D

Met puriteinse groet,

dick

Wat is er nou weer mis met een mix tussen klassiek en modern? Lijkt me alleen maar een aanwinst. Of voelt de klassieke wereld zich te goed voor moderne muziek (die indruk krijg ik soms wel eens)? De zangeres van Nightwish werd bijvoorbeeld niet door iedereen in de klassieke wereld zo gewaardeerd, omdat ze een klassieke opleiding heeft (gehad) en in een metal band zingt...

Weet je, voordat ik naar concerten ging dacht ik dat ik wist hoe een piano hoorde te klinken en kraakte dan ook wel apparatuur af op die criteria totdat ik erachter kwam dat mijn idee van een piano heel achter was. Zo was het ook met een contrabas.

groeten

nando

Geplaatst door Henrie:

[QB]

Wat is er nou weer mis met een mix tussen klassiek en modern? QB]

Veel, zo niet alles. Zie, of liever gezegd luister naar de onbeholpen pogingen van Ekseption, Waldo de los Rios, James Last enzovoort in het verleden. Meer recent zijn er ook pogingen gedaan door ik meen Paul MacCartney en diverse rockbands, om maar te zwijgen van wanproducten als The young Amadeus, The young Messiah en wat er al niet meer ontsproot aan de brein van de heer Parker. Er wordt in de media even aandacht aan geschonken (er moet toch worden verkocht, nietwaar), maar het beklijft niet en dat is niet verwonderlijk. Sommige zaken zijn onverenigbaar en onvervangbaar in hun originaliteit en die moet je in hun waarde laten. Maar misschien ben ik wel erg monomaan.

Met groet,

Met die monomanie van jou valt het wel mee Dick. In grote lijnen kan ik wel met je meegaan. Er is echter wel een verschil tussen jatten en molesteren voor eigen gebruik en het geven van een andere interpretatie van een klassiek stuk.

Klassieke muziek is uiteindelijk maar nootjes op papier. Het zijn toch de uitvoerenden die er iets van moeten maken. Veel uitvoeringen in "klassike zin" doen ook geen recht aan wat er in die nootjes verscholen ligt en de componist waarschijnlijk destijds voor ogen had.

Wellicht is het niet jouw smaak, maar zo vind ik de interpretatie van Emerson Lake and Palmer van de Schilderijen Tentoonstelling van Mousorgski eigenlijk wel geslaagd. I.i.g. een stuk geslaagder dan veel orkestuitvoeringen van dit oorspronkelijke pianowerk.

Ik doelde ook niet zo zeer op James Last enzo (das de enige die ik uit dat rijtje ken). Dat vind ik ook niks, maar als iemand anders dat nou mooi vind, dan is daar opzich toch niks mis mee.

Ik doelde zelf meer op rock en metal bands. Die gebruiken soms ook klassieke invloeden (al was het alleen maar een 'klassiek' instrument). Dat wil niet zeggen dat ze melodieen jatten van klassieke stukken. En een band die wel klassieke stukken gebruikt, maar er wel wat anders van maakt, kan wat mij betreft ook prima. Als je het maar niet gewoon suf gaat staan naspelen. Zeker niet als je het voor het geld doet...

Een band als Rhapsody heeft bijvoorbeeld eens een stukje van Vivaldi gebruikt. Maar ze hebben niet dat hele stuk gekopieerd en er hun eigen naam onder gezet. Sterker nog, ze hebben zelfs vermeld dat het intro van dat nummer van Vivaldi komt.

The Sins Of Thy Beloved (een band uit Noorwegen), gebruikt (ook live) een echte viool en een echte piano. Ok, live zullen dat versterkte versies zijn, anders komen ze niet boven het drum- en gitaargeweld uit. Maar ze gebruiken dus niet een viool en een piano uit een keyboard. Overigens gebruiken ze voor andere effecten wel een keyboard (ze hebben zelfs 2 keyboardspelers waarvan de ene dus ook piano speelt). Ik vind dat daar niets mis mee is.

Deze bands gebruiken klassieke invloeden voor hun eigen muziek. Das wat anders dan klassieke muziek in een nieuw jasje.

Geplaatst door Pjotr:

Wellicht is het niet jouw smaak, maar zo vind ik de interpretatie van Emerson Lake and Palmer van de Schilderijen Tentoonstelling van Mousorgski eigenlijk wel geslaagd. I.i.g. een stuk geslaagder dan veel orkestuitvoeringen van dit oorspronkelijke pianowerk.

Beste Peter,

Ja, dat bedoel ik dus: "...van dit oorspronkelijke pianowerk". Je zegt het zelf impliciet.

Het komt maar zelden voor dat een bewerking het origineel overstijgt. En al zeker niet als er een wezensvreemd instrumentarium aan te pas komt. Als curiositeit heb ik ooit een uitvoering van de Vier Jaargetijden gekocht door een Frans orkest met als solo-instrument een blokfluit. Wellicht voer voor Berdien Stenberg-liefhebbers maar niet om aan te horen wat mij betreft.

Wellicht dan niet monomaan, maar zeker niet gecharmeerd van onecht.

Met groet,