Zee Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Stel: - je bevindt je in een ruimte die exact (akoestisch) symetrisch is. - er staan 4 luidsprekers opgesteld: 2 voor je en 2 achter je (exact symetrisch) - je bevindt je op de ideale luisterplek en je hoofd is EXACT 'uitgericht' op het midden tussen de luidsprekers. - je hoofd en oren zijn symetrisch. Nu komt er bv., uit de front speaker muziek. Vraag: kun je als mens nu (zonder je hoofd te bewegen!!) bepalen of deze muziek achteren of van voren komt? Ik vermoed dat je theoretisch niet kunt bepalen of het van voren of van achteren komt omdat de looptijd van het signaal naar beide oren exact gelijk is en de geluidsterkte ook. Ik denk dat je in de praktijk echter altijd even je hoofd iets beweegt waardoor het signaal in het ene oor iets harder is dan het andere waardoor je weet of het geluid van voren of achteren komt. Kunnen jullie deze theorie bevestigen/weerleggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 28 december 2002 Report Share Posted 28 december 2002 Tussen links en rechts is een zekere mate van symmetrie. Van voor naar achteren echter niet. Of je moet wel hele rare oren hebben. ( of geen oren ) Genoeg verschil dus in geluid tussen voor en achter als je muziek speelt. Maar als je het experiment herhaalt met een simpele sinustoon dan word het een stuk lastiger omdat er geen herkenbaar verschil in timbre is. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2002 Report Share Posted 29 december 2002 Die twee flap vormige frutsels aan je hoofd vormen een richting gevoelig filter. Die vormen samen met je hersens een richting gevoelig instrument. Heb hier een opname liggen van een concert van 4 trombones op de Amstel. Die trombones stonden verdeeld over de sluis voor Carr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wild Bill Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 AArgh als mens niet nee wel als standbeeld misschien......wat een zinloze theorie. Of je moet stijf staan van de coke of voor mijn part viagra by the way stel ik hier dan jou een vraag; wat is dan de ideale positie voor bij een setje van pak um beet iedere prijs voor mijn part ,anders sluit ik hier weer mensen uit in de discussie, die is er toch niet. Even on the shitter is voor mij ideaal met mijn setje, of op de bank met een distillers pride nee jou theorie kan ik niet bevestigen vrind het stinkt aan alle kanten...... In the world of statues is no sound gighhhh! by wb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 30 december 2002 Author Report Share Posted 30 december 2002 Interessant Pjotr! Je kunt je echter wel afvragen in hoeverre je het beeld dat jij beschrijft daadwerkelijk hoort of dat je het je inbeeld. Wat ik bedoel: vogels zitten meestal in een boom BOVEN je en daarom plaatsen je hersenen deze vogels bij het beluisteren boven je en niet onder je luisterpositie. Hetzelfde geldt voor de trombone: je bent gewend dat de muziek VOOR je speelt en daarom plaaten je hersenen het ook daar bij het afluisteren door de hoofdtelefoon. En omdat in je gedachten VOOR je al het orkestje speelt, kan daar de vrachtwagen dus niet rijden en plaats je die dus automatisch ACHTER je. Het zou interessant zijn om zo'n opname ook te maken, maar dan in een situatie die strijdig is met het algemeen gangbare (bv. vogeltjes zitten in een kuil onder je) en dat dan aan iemand te laten horen die niet bij de opname is geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Waarneming is altijd gebaseerd op interpretatie!! Mensen die scheel kijken zien echt niet dubbel. En als je oren verkeerd zouden staan dan leer je vanzelf hoe je het geluid moet plaatsen. Dus als je een proef zou doen met volgels onder en vrachwagens boven, zou je een vertekend beeld krijgen. De hersenen proberen er iets zinnigs van te maken. Misschien wordt je wel duizelig omdat je gehoor niet meer klopt met je evenwichtorgaan. Maar dat 2 speakers veel kunnen doen blijkt wel uit het minieme verschil tussen stereo en 6Channel mode. De ruimtelijkheid wordt alleen maar duidelijker, niet meer! Mooi voorbeeld vindt ik Amused to death. Daar hoor ik een telefoon naast me rinkelen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 En Seoman.....verkeerd verbonden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Tja, Ik snap nog steeds niet hoe Roger aan mijn telefoonnummer is gekomen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 30 december 2002 Author Report Share Posted 30 december 2002 Geplaatst door seoman:......Maar dat 2 speakers veel kunnen doen blijkt wel uit het minieme verschil tussen stereo en 6Channel mode. De ruimtelijkheid wordt alleen maar duidelijker, niet meer!............ Ik zou daar nog wel wat aan willen toevoegen: met 2 speakers (stereo) zal de zaalakoestiek van bv. een klassiek concert gecreeerd moeten worden door de akoestiek van je luisterruimte. Hoewel dit ZEER goed kan klinken met de juiste stereo set en akoestiek, is het wel puur toeval als de akoestiek van je luisterruimte + dat wat op de CD staat die van de concertzaal benadert. En als dat al het geval is voor een bepaalde opname, dan klopt het weer niet voor een andere opname. Met multi channel EN een DODE akoestiek, kun je de akoestiek van de concertzaal geheel laten bepalen door de informatie die in de opname zit. M.a.w. de akoestiek van je luisterruimte gaat een veel kleinere rol spelen waardoor het niet meer alleen toeval is dat het live geluid wordt benaderd (ik zeg bewust "benaderd" want het verschil tussen de beste high end set en een live klassiek concert vind ik nog altijd zo groot als tussen en Yoko setje en de beste high end set) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now