Jump to content

Solid Steel

@
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand ervaringen met de audioracks van Solid Steel? Ik zit er zelf aan te denken om de 6.3 aan te schaffen. Tips over vergelijkbare racks zijn ook welkom! Prijs moet niet hoger zijn dan plusminus 800 Euro.

Vast bedankt maar weer...

De equinox is inderdaad ook een optie. Heb jij trouwens kwa geluid ook vooruitgang geboekt met dat rek sodejuu? Ik zou kiezen voor het Solid Steel rek omdat die er erg goed uitziet. Ik heb het clamprack een keer bij Ron thuis mogen aanschouwen. Een degelijk rek inderdaad maar persoonlijk vind ik het nogal lelijk, maar smaken verschillen natuurlijk. Maar kan iemand nog andere rekken aanraden? Atacama, soundstyle en target (wordt niet meer gemaakt) ken ik ook... Misschien dat ik nog een merk over het hoofd zie? Het moet in ieder geval minstens 50 centimeter breed zijn.

Geplaatst door @:

De equinox is inderdaad ook een optie. Heb jij trouwens kwa geluid ook vooruitgang geboekt met dat rek sodejuu? Ik zou kiezen voor het Solid Steel rek omdat die er erg goed uitziet. Ik heb het clamprack een keer bij Ron thuis mogen aanschouwen. Een degelijk rek inderdaad maar persoonlijk vind ik het nogal lelijk, maar smaken verschillen natuurlijk. Maar kan iemand nog andere rekken aanraden? Atacama, soundstyle en target (wordt niet meer gemaakt) ken ik ook... Misschien dat ik nog een merk over het hoofd zie? Het moet in ieder geval minstens 50 centimeter breed zijn.

Ik ken maar 2 merken: Soundstyle (heb je al genoemd) en Aldenkamp. Misschien dat die laatste nog iets voor jou erbij heeft zitten in de collectie?

Geplaatst door @:

Aldenkamp ken ik inderdaad ook Henrie, helaas zijn de rekken kwa breedte te klein.

Oh dat weet ik niet. Ik ken alleen de naam. Ben op dit moment nog niet zo geiteresseerd in audiomeubels. Ik moet het nog maar een paar jaar doen met m'n meubeltje bij (ik geloof) Leenbakker vandaan... Die is trouwens ook net te klein. Ik heb de deurtjes (van rookglas) eruit moeten halen omdat anders de versterker er net niet in past. Scheelt maar een centimeter of 2 (in de diepte)...

Dat is inderdaad het probleem. Zo gauw je apparatuur wat minder doorgaande afmetingen heeft dan kom je al snel terecht bij een speciaal hifi rack, die meestal een stuk duurder zijn. Ik had inderdaad ook eentje van Leen Bakker. Maar daar passen mn spullen niet in. Bovendien ben ik erg benieuwd of ik ook verschil in geluid hoor. Ik ben er van overtuigd dat ik een dergelijk genuanceerd geluidsverschil alleen maar kan opmerken in combinatie met mn eigen set en luisterruimte. Het wordt wel een duur experiment als het niet blijkt uit te maken, maar goed ;)

Geplaatst door telefunken:

maar wat mankeer er dan aan de callas want hier lees ik niks meer over.

volgens mij valt deze wel binnen jouw budget.

Nou de callas (clamprack) heb ik al een keer gezien bij Ron thuis, de maker van het rack. En alhoewel ik het een degelijk rack vind spreekt het uiterlijk van het rack me niet aan. Als ik dan toch een dergelijk bedrag uitgeef dan maar gelijk aan iets wat ik mooi vind zeg maar.

Ik bedoel Ron uit Amstelveen die dus de callas spullen ontwerpt en verkoopt. Zelfbouw is inderdaad een behoorlijk geldbesparende aktie. Ten eerste heb ik alleen het probleem dat het ophangen van een schilderij voor mij al een serieuze uitdaging is :D En ten tweede is het als ik de verhalen mag geloven een nogal nauwkeurig werk om een goed rack te bouwen. Maar dat slechts bij de veronderstelling dat een goed gebouwd rack inderdaad een bijdrage levert een de geluidskwaliteit, anders kun je je spullen net zo goed op een paar stevige planken aan de muur plaatsen. Ik kan me trouwens ook moeilijk voorstellen dat er erg veel verschil in het geluid gaat zitten. Maar ja aan de andere kant doet goede ontkoppeling wel weer een duit in het zakje. Hierbij denk ik ook aan masterbase wat ik ook nog es wil gaan testen. Maar sceptisch blijf ik natuurlijk altijd. En dat was ik in den beginne ook over speakerkabels en interlinks ;)

De Equinox is modulair opgebouwd en je kunt het rek dan zo gebruiken en uitbreiden zoals jij dat wil. Ik had eerst een Aldenkamp rek, maar dat s*cks. 't Ziet er leuk uit, maar heeft geen echte stabiliteit.

Het Equinox rek is super stabiel en elk plateau is dmv spikes met elkaar verbonden. Zo verhoog je de massa per mm

Geplaatst door pietje bell:

Maar als echt audiofiel,intereseert het mij geen potjandriedubbeltjes hoe het er uitziet.

Het rack van Ron klinkt gewoon mega goed

http://www.callas-audio.nl/

Een rack klinkt niet. De set die erop staat wel. En misschien klinkt het dan beter dan op een simpel Leenbakker-rack.

Maar uiterlijk maakt jou dus niks uit? En als het ding nou felroze is? Nee, dan ga je 'm waarschijnlijk toch maar oververven/spuiten, toch?

Nou ben ik niet zo'n design-mannetje hoor, maar het mag er ook best een beetje leuk uitzien vind ik. Je koopt toch ook geen bankstel die je spuuglelijk vind? Ook al zit ie wel heerlijk... Dan kijk je nog ff verder lijkt me. En daarbij, mijn kamer is in eerste instantie een plek waar ik moet leven (en studeren en slapen). Dat ik er ook naar muziek wil kunnen luisteren komt daarna. Ik kan m'n kamer natuurlijk zo inrichten dat ik de meest ideaal mogelijke opstelling heb, maar dan houdt het op voor mij...

Een rack klinkt niet. De set die erop staat wel. En misschien klinkt het dan beter dan op een simpel Leenbakker-rack.

Ik neem aan dat je nog nooit heb mogen vernemen wat een rack klankmatig kan doen, Henrie !?

Een rack kan wel degelijk veel betekenen.

Ik had enkele jaren geleden ook m'n set op een grenen meubel staan van Leenbakker.

Het oogde leuk, paste mooi, onopvallend in 't interieur, en (niet onbelangrijk!) ik kon de kabelspaghetti mooi weg werken.

Maar.... toen ik eenmaal m'n setje had overgeplaatst op een fatsoenlijk rack..... my goodness.... dan hoor je pas waar 't toe in staat is!

In vergelijking met 't grenen meubel klonk de muziek opener, losser van de speakers, het laag is strakker en details vallen makkelijker op. Geen dag en nacht verschil, maar wel duidelijk waarneembaar.

Wel vind ik dat de meeste HiFi-racks veel te duur zijn, en dat je in 99% van de gevallen de kabels nog enigszins blijft zien, omdat 't vaak open racks zijn.

(daarom snap ik ook nooit dat rack fabrikanten hun racks op websites op folders presenteren met 'blijkbaar' kabelloos werkende componenten :rolleyes:

Mvg,

Alco

Geplaatst door Alco:

Ik neem aan dat je nog nooit heb mogen vernemen wat een rack klankmatig kan doen, Henrie !?

Een rack kan wel degelijk veel betekenen.

Lezen Alco, ik zei dat een rack zelf niet klinkt, maar dat de set die erop staat klinkt. En dat een set op een goed rack misschien wel beter klinkt dan dezelfde set op een Leenbakker rack...

Ik had enkele jaren geleden ook m'n set op een grenen meubel staan van Leenbakker.

Het oogde leuk, paste mooi, onopvallend in 't interieur, en (niet onbelangrijk!) ik kon de kabelspaghetti mooi weg werken.

Maar.... toen ik eenmaal m'n setje had overgeplaatst op een fatsoenlijk rack..... my goodness.... dan hoor je pas waar 't toe in staat is!

Tja, maar zo'n rack mag er dan toch ook wel mooi uitzien? Je kunt toch ook best een mooi rack maken dat tegelijk ook stevig is? Maar nee, dat schijnt te moeilijk te zijn. Of de rackbouwers hebben totaal geen smaak. Paar van die plankjes op 4 metalen 'poten'... 't Ziet er idd niet uit. En als je er dan de prijzen bij ziet...

In vergelijking met 't grenen meubel klonk de muziek opener, losser van de speakers, het laag is strakker en details vallen makkelijker op. Geen dag en nacht verschil, maar wel duidelijk waarneembaar.

Ik heb het nog nooit kunnen proberen (heb er het geld ook niet voor over), maar als jij het zegt, wie ben ik dan om het tegen te spreken. Dat doe ik wel als ik het zelf heb geprobeerd en geen verschil heb kunnen horen. Als ik wel verschil hoor, ben ik trouwens ook niet te beroerd om dat te zeggen...

Wel vind ik dat de meeste HiFi-racks veel te duur zijn, en dat je in 99% van de gevallen de kabels nog enigszins blijft zien, omdat 't vaak open racks zijn.

(daarom snap ik ook nooit dat rack fabrikanten hun racks op websites op folders presenteren met 'blijkbaar' kabelloos werkende componenten       :rolleyes:

Tja, die prijzen zijn idd belachelijk. Maar das met wel meer audiospulletjes zo. Netkabels, interlinks en luidsprekerkabels zijn vaak ook veel te duur...

Geplaatst door pietje bell:

Maar als echt audiofiel,intereseert het mij geen potjandriedubbeltjes hoe het er uitziet.

Het rack van Ron klinkt gewoon mega goed

http://www.callas-audio.nl/

Ik zeg ook niet dat het rack van Ron niet goed is. Ik ga alleen geen spullen die ik niet mooi vind in mijn woonkamer zetten. En als een ander rack mij klankmatig dan ook wat kan opleveren en het ziet er ook nog es mooi uit dan heb ik natuurlijk een makkelijke keus.....

Geplaatst door Henrie:

Maar uiterlijk maakt jou dus niks uit? En als het ding nou felroze is? Nee, dan ga je 'm waarschijnlijk toch maar oververven/spuiten, toch?

Nou ben ik niet zo'n design-mannetje hoor, maar het mag er ook best een beetje leuk uitzien vind ik. Je koopt toch ook geen bankstel die je spuuglelijk vind? Ook al zit ie wel heerlijk... Dan kijk je nog ff verder lijkt me. En daarbij, mijn kamer is in eerste instantie een plek waar ik moet leven (en studeren en slapen). Dat ik er ook naar muziek wil kunnen luisteren komt daarna. Ik kan m'n kamer natuurlijk zo inrichten dat ik de meest ideaal mogelijke opstelling heb, maar dan houdt het op voor mij...

Dat bedoel ik

Lezen Alco, ik zei dat een rack zelf niet klinkt, maar dat de set die erop staat klinkt. En dat een set op een goed rack misschien wel beter klinkt dan dezelfde set op een Leenbakker rack...

O, excuses, maar ik dacht dat je daarmee wou zeggen, dat een rack op zich nix uit maakt voor de klank van de set, die er in/op staat.

zo'n rack mag er dan toch ook wel mooi uitzien? Je kunt toch ook best een mooi rack maken dat tegelijk ook stevig is? Maar nee, dat schijnt te moeilijk te zijn. Of de rackbouwers hebben totaal geen smaak. Paar van die plankjes op 4 metalen 'poten'... 't Ziet er idd niet uit. En als je er dan de prijzen bij ziet...

Helemaal mee eens Henrie!

Een rack mag (eigenlijk 'moet') er OOK mooi uitzien voor de prijzen die men er voor vraagt. Op zich kan een simpel rack met 4 plankjes en 4 metalen poten erg mooi zijn, maar idd als je dan kijkt naar de eenvoud van 't ontwerp, dan zijn ze veel te duur.

Ik heb deze week een rack besteld van Quadraspire. 1 van de weinige racks die ik mooi vind, in verschillende houtfineer soorten te leveren zijn, en waar je heel eenvoudig een plank kunt toevoegen en/of de tussenruimte kunt aanpassen.

Daarnaast is 't klankmatig een prima rack, niet overdreven zwaar en toch stabiel en... nog enigszins betaalbaar. (hoewel ie al weer 150,- euro duurder is geworden sinds 1999!)

rack.jpg

Dit is de kersen uitvoering. Ik heb 'm in light-oak besteld. (levertijd helaas 5 weken

:( )

Groeten,

Alco

Kijk aan, bedankt voor de tip, alco. Ik heb de rakcs bekeken en kwa uiterijk legt quadraspire het wel af tegen solid steel en atacama (wat mij betreft dan). Maar de versie met glasplaten vind ik heel aardig en het kost de helft... Keuzes, keuzes :)

Geplaatst door Alco:

Helemaal mee eens Henrie!

Een rack mag (eigenlijk 'moet') er OOK mooi uitzien voor de prijzen die men er voor vraagt. Op zich kan een simpel rack met 4 plankjes en 4 metalen poten erg mooi zijn, maar idd als je dan kijkt naar de eenvoud van 't ontwerp, dan zijn ze veel te duur.

Ik heb deze week een rack besteld van Quadraspire. 1 van de weinige racks die ik mooi vind, in verschillende houtfineer soorten te leveren zijn, en waar je heel eenvoudig een plank kunt toevoegen en/of de tussenruimte kunt aanpassen.

Daarnaast is 't klankmatig een prima rack, niet overdreven zwaar en toch stabiel en... nog enigszins betaalbaar.  (hoewel ie al weer 150,- euro duurder is geworden sinds 1999!)

rack.jpg  

Dit is de kersen uitvoering. Ik heb 'm in light-oak besteld.  (levertijd helaas 5 weken

:(  )

Groeten,

Alco

Gelukkig dat smaken verschillen ;), want ik vindt deze toch wel absoluut een van de afzichtelijkste rekjes die er zijn. Al zou het het best geluidbevorderend rekje zijn op aard, zou ik nog voor een altenatief gaan zoeken :rolleyes: Ik vind het te iel en dat straalt het ook uit. Het zal wel niet, maar toch.

Toch wens ik je veel plezier met je nieuwe aanwinst (als ie er eindelijk is over 4 weken) cool.gif