Keessie Posted 7 februari 2002 Report Share Posted 7 februari 2002 hallo, Ik lees regelmatig de onderwerpen die hier aan bod komen. Het gaat eigenlijk alleen maar over de metalen doosjes, maar is het aanpassen van de "luisterruimte" niet net zo belangrijk?? Als ik de foto's van audiopaul z'n kamer bijvoorbeeld bekijk, zie ik mooie apperatuur staan hoor, daar is niks mis mee, maar tegelijkertijd zie ik gladde kale muren, houten vloer ( zoder een kleed voor de speakers ) en aan 1 kant een heel glas oppervlak. Dit kan ik niet echt rijmen met schitterende geluidsweergave van de apparatuur alleen. Met zo'n opstelling helpt de duurste apparatuur nog niet in mijn belevingswereld. Ik wil audiopaul trouwens niet aanvallen of zo, maar ik snap dat echt niet. Ik zou daar toch wel eens wat over willen horen, misschien anderen ook wel Kijk, ik ben onlangs verhuist, en heb nu de mogelijkheid om de hele zolder helemaal in te richten voor stereo-apparatuur. Nu begint de ellende al, het heeft een puntdak. Ik heb ook nog geen idee hoe de opstelling zou moeten worden; inde lengterichting van de nokbalk? of van schuin naar schuin. beide heeft een voordeel, de laatste vooral voor wat bergruimte. Ik wil het dan ook in 1 keer goed aanpakken, maar weet echt noet hoe, zijn er nog mensen met bruikbare tips m.b.t. isolatie, resonantie van dakdelen, nagalm i.v.m. schuine dak e.d . Alle hulp is van harte welkom!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 februari 2002 Report Share Posted 7 februari 2002 Hoi, Keessie Wellicht niet geheel duidelijk op de foto's of net buiten beeld, maar er ligt wel degelijk een groot en dik vloerkleed in het geluidsveld ca. een meter v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 februari 2002 Report Share Posted 7 februari 2002 Geplaatst door Keessie:Kijk, ik ben onlangs verhuist, en heb nu de mogelijkheid om de hele zolder helemaal in te richten voor stereo-apparatuur. Nu begint de ellende al, het heeft een puntdak. Ik heb ook nog geen idee hoe de opstelling zou moeten worden; inde lengterichting van de nokbalk? of van schuin naar schuin. beide heeft een voordeel, de laatste vooral voor wat bergruimte. Ik wil het dan ook in 1 keer goed aanpakken, maar weet echt noet hoe, zijn er nog mensen met bruikbare tips m.b.t. isolatie, resonantie van dakdelen, nagalm i.v.m. schuine dak e.d . Alle hulp is van harte welkom!!! Hoi Keessie, Een schuin dak is een uitkomst. Het voorkomt staande golven. Je moet wel met de nok mee opstellen. Ik bedoel dat je niet van schuin naar schuin mag gaan. Het laatste heeft als grote nadeel dat sommige frekwenties door de schuine wand voor de luisterplek gereflecteerd worden. Ze bereiken je dan niet en je hebt dan "gaten" in de weergave. Hang aan de achterwand met een fatsoenlijk gordijn en je bent in principe klaar. P.S.: Bij Audiopaul klinkt het zeker niet hol of galmig. Ik heb al meerdere keren van die set mogen meegenieten en ik mag zeggen het klinkt echt goed. Trouwens heeft Audiopaul ook een schuin plafond in zijn apartement . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 8 februari 2002 Author Report Share Posted 8 februari 2002 hallo audiopaul, ja van dat kleed dat kon ik op de foto's niet zien, maar ik ben toch benieuwd, je hebt gordijnen hangen bij het raam. Zou datzelfde dan niet voor de linker muur moeten hangen? ja, dat zat ik zo es in mezelf te bedenken, i.v.m. symmetrie. Nou ja het zal ook wel niet, ok ik geloof je als je zegt dat het goed klinkt. Sodejuu, hoi, ja was een tijdje met andere dingen bezig, maar ben weer in town. Bedankt voor de tip, ik was er ook wel bang voor, dat in de lengte van de nok beter is. Wat ik niet wist, is dat een schuin dak niet slecht voor de acoustiek hoefde te zijn. in dat geval, heeft het vrouwtje toch pech met haar opbergruimte onder het dak, die worden dan vrij laag in ieder geval..... nog meer tips voor de luisterruimte? alles is welkom, echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 februari 2002 Report Share Posted 8 februari 2002 Hoi, Keessie. Op deze site http://members.ams.chello.nl/rabru/amb.html vind je veel info over een correcte opstelling van je speakers. Wellicht heb je daar wat aan. Er is nog een site met veel info over akoestiek, dat is deze: http://www.thingman.myweb.nl/art_ak.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari 2002 Report Share Posted 8 februari 2002 En veel uitproberen Keessie, dat is de beste methode. Succes!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bennie Posted 9 februari 2002 Report Share Posted 9 februari 2002 Hallo, zat vorig jaar wat oude bladen door te lezen, keek eens rond in mijn kamer en vond een verdacht wandje ivbm reflecties. Een oude deken gepakt en provisories opgehangen.Dit gaf meer verbetering dan enkele honderden guldens aan interlinks en LS kabel. dekentje vervangen door dat noppen schuim van de gamma een plaatje van een halvr M2 paar fotojes van de kleinkinderen erop en het lijkt nu een porikbordeje voor ze en de vrouw vind het ook niet erg zo, en de verbetering is opmerkelijk. succes met experimenteren Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 9 februari 2002 Author Report Share Posted 9 februari 2002 Hallo, bedankt voor de links audiopaul. die ene link gaat echter wel heel ver in de uitvoering, maar daar kan ik wel een hoop mee. ik heb het uitgeprint en nu is m'n inkt op ja bennie, voor de woonkamer had ik ook al iets in gedachten van een kleed aan de muur achter de bank. Ik ben trouwens tot iets geks gekomen, en dat licht niet alleen aan mijn oren. Ik zat laatst te muziek luisteren, en hield mijn handen als een soort schelpvorm achter mijn oren, ja het klinkt stom en het ziet er nog stommer uit, maar ik kwam tot de ontdekking, dat het hele stereobeeld en ruimtelijkheid veel meer naar voren kwam, heel raar. mijn vriedin heb ik dat ook laten doen, en die hoorde ook een verschil maar zij kon niet uitleggen wat er anders was. Ik zou haast denken dat ik liever grote flaporen had hiervoor dit zou je voor de lol toch ook eens moeten doen............ nou ja, dat wordt in ieder geval flink proberen, echter ik moet eerst nog de dakbeschotting doen met isolatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 februari 2002 Report Share Posted 9 februari 2002 Geplaatst door Keessie:Ik ben trouwens tot iets geks gekomen, en dat licht niet alleen aan mijn oren. Ik zat laatst te muziek luisteren, en hield mijn handen als een soort schelpvorm achter mijn oren, ja het klinkt stom en het ziet er nog stommer uit, maar ik kwam tot de ontdekking, dat het hele stereobeeld en ruimtelijkheid veel meer naar voren kwam, heel raar. mijn vriedin heb ik dat ook laten doen, en die hoorde ook een verschil maar zij kon niet uitleggen wat er anders was. Ik zou haast denken dat ik liever grote flaporen had hiervoor dit zou je voor de lol toch ook eens moeten doen............ Ik dacht dat dit toch bekend was. Waarom denk je dat er van die beesten zijn met van die joekels van oorschelpen (olifant, fenec, etc.). Juist, om beter te kunnen horen voor het geval dat je niet weet wat een fenec is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 Hoi Keessie, Ik ben er als kind veel mee geplaagd, maar mijn oorschelpen zijn aan de grote kant (mijn handen ook trouwens ) Misschien dat ik het daarom altijd zo goed vind klinken? ? Dit is ook de rede dat iedereen op een andere manier muziek beleeft; wat de een mooi vind hoeft een ander nog niet te waarderen. En de een hoort kleine details weer beter dan de ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts