oordop Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Ik ben al jaren en jaren bezig met het opbouwen van een HiFi installatie.Op een gegeven moment verruilde ik mijn sony versterkertje voor een denon versterker pma 737.Deze was aangesloten op eenvoudige tannoy speakers dmv simpel luidsprekersnoer.Ik draaide platen op een dual platenspeler 505-2.Er ging een wereld voor mij open.Ik hoorde allerlei dingen die ik nog nooit gehoord had.Ik kocht een simpele philips cd-speler 371(?).Ik was zeer tevreden.Maar ja ,een mens wil altijd meer en beter.En toen begon het gedonder (in mijn glaasje wijn)Ik ging andere,duurdere, versterkers,speakers,enz,enz,kopen.En waar ik dus niet tegen kan,is het volgende. Ik heb een cd met pianomuziek van bach.Op mijn eenvoudige set hoorde ik allerlei details,bijv het omslaan van muziekblad.Op de duurdere sets waren ze of niet hoorbaar of naar de achtergrond verdwenen.Ik ben nu 5000 euro verder en nog niet tevreden.Op een gegeven moment dacht ik het redelijk voor elkaar te hebben.Onlangs kocht ik een syltech interlink en wat schetst mijn verbazing?Het omslaan van muziekblad is weer naar de achtergrond verdwenen.Amper hoorbaar.Ik word er gek van!!!!! Volgens mij hebben we een hobby met teveel variabelen.Verander je een component, dan win je wat maar laat je ook wat. Ik blijf doorzoeken,maar soms met de tranen in mijn oren. En nu ga ik slapen Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Inderdaad zijn er bijzonder veel variabelen.. een van de meest belangrijke - voor mij - is het vermogen van een component om detaillering te laten horen. Hoe meer detail er kan worden weergegeven, hoe meer nuances in de muziek hoorbaar worden. Dit vergt inderdaad heel erg veel zoekwerk. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door Jitze:Inderdaad zijn er bijzonder veel variabelen.. een van de meest belangrijke - voor mij - is het vermogen van een component om detaillering te laten horen. Hoe meer detail er kan worden weergegeven, hoe meer nuances in de muziek hoorbaar worden. Dit vergt inderdaad heel erg veel zoekwerk. Groet Jitze Te veel detailering kan er voor zorgen dat het nogal onrustig gaat klinken. Het is natuurlijk net wat voor geluid je het meest aanspreekt maar volgens mij doe je het langst met een set die goed uitgebalanceerd is. Die dus veel detailering geeft maar ook rust en veel meer andere dingen zoals bijvoorbeeld een mooie volle klank geeft. Te veel detailering kan er voor zorgen dat andere dingen weer bijna verdwijnen of in iedergeval minder worden. Ik vindt het dan ook moeilijk te zeggen dat ik een vooral gedetaileerd geluid wil. Bij mij moet het in balans zijn en wil ik van alles wat(zolang het dus in balans is met de rest). Ik denk dat we dat allemaal zoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door PD: Te veel detailering kan er voor zorgen dat het nogal onrustig gaat klinken. Teveel detaillering bestaat niet, onrust is een ander verschijnsel. In een onrustig geluidsbeeld verzuipen details in allerlei ongewenste rotzooi, heeft niets met detaillering te maken........... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 wat voor b&w's heb je dan? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
oordop Posted 9 mei 2003 Author Report Share Posted 9 mei 2003 Ik heb op dit moment de CM1+CM2 combinatie(concept90)staan.Ben overigens op zoek naar vervangers.Ik heb inmiddels al heel wat verschillende versterker-speakercombinaties in huis gehad met natuurlijk verschillend effect.Maar wat mij,vooral in het begin, frusteerde was dat ik kwalitatief betere spullen kocht en moest constateren dat ik details kwijt raakte.Ik snapte daar niets van.Zelfs op een hele dure installatie van mijn zwager hoorde ik het omslaan van de bladen nauwelijks.Waarschijnlijk zal dit wel zo horen en deed de denon iets fout.Maar nu ook weer. Vervang ik een vd hul door een drie keer zo dure siltech en krijg je weer een heel ander geluid.Niks mis mee maar toch worden er weer dingen heel anders weergegeven en mis je bepaalde zaken die je bij de vd Hul zo waardeerde.Maar zo blijf je lekker bezig. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 de zoektocht naar als maar beter hoeft van mij niet meer. Het is nog steeds mijn hobby maar niet meer zo als vroeger, steeds maar duurder en dan maar denken dat het beter klinkt. Een goed systeem hoef geen handen vol geld te kosten. wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door Jitze: Teveel detaillering bestaat niet, onrust is een ander verschijnsel. In een onrustig geluidsbeeld verzuipen details in allerlei ongewenste rotzooi, heeft niets met detaillering te maken........... Groet Jitze Volgens mij heeft Jitze gelijk. Het zou een probleem worden wanneer je details hoorde die in de werkelijkheid van de opnamesituatie niet aanwezig waren, maar dat kun je geen details noemen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat detail het enige belangrijke is. Interessant is dat A.J. vd Hul in een van de interviews op zijn website zegt dat de ruimtelijkheid doorslaggevend is om de kwaliteit van het geluid te beoordelen. Want hoe schoner het signaal, zegt hij, hoe realistischer de ruimte wordt weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Inderdaad, de ruimte is een goed uitgangspunt om de kwaliteit van de weergave te beoordelen, ook zul je kunnen waarnemen dat er meer nuancering in allerlei andere elementen in de muziek ontstaat. Een stem, een instrument wordt weergegeven met meer nuance. De ruimte is echter makkelijker te onderscheiden. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Jitze: Teveel detaillering bestaat niet, onrust is een ander verschijnsel. In een onrustig geluidsbeeld verzuipen details in allerlei ongewenste rotzooi, heeft niets met detaillering te maken........... Groet Jitze Beste jitze , Als het geluidsbeeld niet in balans is en het laag ontbreekt voor een gedeelte (stel). Dan kun je teveel middeen en hoog krijgen met als gevolg een overvloed aan detail. Dan is het geheel niet in balans ,waardoor het misschien in eerste instantie heel mooi detailrijk klinkt maar na verloop van tijd toch gaat vervelen en onrustig wordt. Dit is denk ik wat PD bedoelt. Maar goed ieder een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Wat PD ook zou kunnen bedoelen, Als er veel details aanwezig zijn,maar er te weinig `lucht` is om deze netjes te kunnen plaatsen. Ophoping van instrumenten en stemmen dus. IKKE Aangezien ik dat mooi vindt,speel ik met Jamo Compacts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Haudio: Als het geluidsbeeld niet in balans is en het laag ontbreekt voor een gedeelte (stel). Dan kun je teveel middeen en hoog krijgen met als gevolg een overvloed aan detail. Dat is wel zo Haudio, maar los je dat dan op door het detail te verminderen of door (stel) het laag te verbeteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Beste Oordop Met tranen in je oren hoor je inderdaad minder details Dat gedoe met de kabels wordt nogal eens onderschat, een duur merk hoeft niet altijd met alle apparatuur beter/mooier te spelen. In dit verhaal herken ik 2 dingen, nl. de diepte plaatsing en het 'equalizer' effekt van bepaalde kabels. Ik kan je wel een advies geven, maar zoiets moet je wel zelf uitproberen, wat bij mij goed gaat hoeft ergens anders niet hetzelfde effekt te hebben. Van interlinks weet ik dat bijv. een Straightwire Virtuoso het beeld heel direct voor je snuffert neerzet en daardoor tevens veel kleine details 'op de voorgrond' hoorbaar maakt ipv ergens achterin het geluidsbeeld. Dit zou wel eens kunnen zijn wat je vroeger hoorde en waar je waardering naar uit gaat. Ik gebruik de Virtuoso tussen voor en eind. Ik ga er even vanuit dat je cdspeler en versterker alles correct weergeven. Bij het kiezen van interlinks ga ik niet 'blind' een bekend merk aanschaffen, maar ik leen de interlinks bij een winkel. Na een week intensief luisteren met bijv. o.a. je piano opname weet je wel wat de interlink doet. Snel vergelijken met een andere interlink leidt bijna altijd tot verwarring, je bent een referentie kwijt en je vergelijkt alleen nog de direct opvallende eigenschappen. Luister daarom een paar dagen naar je huidige interlink en dan met dezelfde cd's naar de andere interlink. Dan ben je aan beide gewend en kun je de karakters van de interlinks beter herkennen. Ik ben er ook van overtuigd dat je met netsnoeren veel moois kunt bereiken, de xtc snoeren (en interlinks) van Henno zijn erg goed en betaalbaar. Heb je losneembare netsnoeren, dan kun je daar vrijblijvend mee testen. Leiden ligt niet zover van Rotterdam, als je eens iets wilt uitproberen, dan help ik je graag Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 toch heb je de neiging om interlinks snel te verwisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 vooral om de veranderering. te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Ik wist dat ik op je kon rekenen Jopie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Ik zet mijn vraag tekens bij 't zoeken naar 1 detail, om een set te beoordelen. Misschien hoort het omslaan van muziekbladen wel helemaal niet nadrukkelijk te horen te zijn. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Jitze: Teveel detaillering bestaat niet, onrust is een ander verschijnsel. In een onrustig geluidsbeeld verzuipen details in allerlei ongewenste rotzooi, heeft niets met detaillering te maken........... Groet Jitze Details kunnen op de voorgrond komen en dit kan ten koste gaan van andere dingen. Dit komt maybe door een teveel aan (micro)dynamiek of whatever. Geloof mij dat het kan! Als je bijvoorbeeld een knap stuk klassieke muziek beluistert.. luister je dan liever naar een stuk partituur dat wordt omgeslagen? Of wil je de juiste volle klank van bijvoorbeeld de hoorn sectie luisteren. Ik schrik liever niet van zo'n dom kut blaadje wat wordt omgeslagen door de dirigent. Geef mij de emotie maar die de muziek tot mij wil over brengen... Sorry, zonder ruzie te maken. Dit is MIJN mening hier over.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door jopie:vooral om de veranderering. te horen. zijn die er dan ?? ik hoor ze nooit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door PD: Als je bijvoorbeeld een knap stuk klassieke muziek beluistert.. luister je dan liever naar een stuk partituur dat wordt omgeslagen? Of wil je de juiste volle klank van bijvoorbeeld de hoorn sectie luisteren. .. Dar ritselend stuk papier, meegenomen in een opname is inderdaad ernstig storend, als jouw installatie zoiets niet weergeeft - terwijl het in de opname zit - zal ook die volle klank van de hoorn ernstig aangetast worden.................. Een slechte opname wordt niet beter door detailverlies. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 mei 2003 Report Share Posted 11 mei 2003 Geplaatst door Haudio: Beste jitze , Als het geluidsbeeld niet in balans is en het laag ontbreekt voor een gedeelte (stel). Dan kun je teveel middeen en hoog krijgen met als gevolg een overvloed aan detail. Dan is het geheel niet in balans ,waardoor het misschien in eerste instantie heel mooi detailrijk klinkt maar na verloop van tijd toch gaat vervelen en onrustig wordt. Dit is denk ik wat PD bedoelt. Maar goed ieder een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts