Jump to content

Draaitafelmuziek

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hubertinus:

[QB]Live muziek heeft mijns inziens niks met cd's of LP's te maken. Het geluid is vaak zwaar kloten. Dus waarom zou ik een slecht geluid thuis willen hebben?[QB]

Het geluid van live opnames is vaak heel goed, er zijn veel artiesten die live beter presteren dan in de studio. Als geen een live opname bij jou goed klinkt, heb je vast en zeker een slecht geluid thuis ;)

Live muziek heeft mijns inziens niks met cd's of LP's te maken. Het geluid is vaak zwaar kloten. Dus waarom zou ik een slecht geluid thuis willen hebben?

Nogmaals als iemand thuis graag live cd's en LP's draait moet zo iemand dat zelf weten. Ik vind het niks. Zelfs van groepen of artiesten die ik goed vind hoef ik geen live cd thuis.

Nogmaals, ik kan het ok niet goed uitleggen waarom Steve Reich en Philip Glass bij mij op CD moeten. Het zit in mijn hoofd.

Groetjes,

Hubertinus

Tja Huub , je hebt inderdaad veel opnames (live) die echt voor geen meter klinken :(

Echter ik kan je ook live opnames laten horen zowel op cd en lp die wel fantastisch overkomen althans wel live maar sfeermatig wel iets hebben.

Als ik terug kijk naar mijn concerten die ik heb bezocht dan moet ik stellen dat bij velen het geluid te wensen over laat helaas, echter live is live zeg ik altijd, of het altijd gelikt moet klinken confused.gif de sfeer op een cd/lp kan ook overgebracht worden zonder een audiofiele opname vind ik persoonlijk . Het ligt er ook aan hoe kritisch je bent en wat je wilt horen, tussen mijn collectie zitten goeie en minder goeie opnames en slechte opnames ....

Echter ook mijn slechte opnames ( neem b.v. eens sommige bootlegs ) zijn vaak slecht maar als het bij mij een stuk sfeer overbrengt en ik de muziek te gek vind, dan kan ik daar net zo goed van uit mijn dak gaan :) Oke als je het zelf niks vind prima echter de vraag is wel als je alleen maar kan luisteren naar heel goeie opnames dan wordt je wel echt beperkte in je keuze's of zie ik dat verkeerd ??? en dan heb ik het niet alleen over live opnames .

Zelf hou ik veel van reggae en nou staan veel opnames hiervan niet direct bekend om hun audiofiele weergave, nou kan ik wel James Last gaan draaien b.v. omdat James misschien wel mooi klinkt maar ik vind geen b*llen aan James dus als klinkt het nog zo mooi .......... helaas ... muziek vind ik in de eerste plaats voorop staan en als het gehoormatig ook nog mooi is dan is dat mooi meegenomen ;)

groetjes John

Geplaatst door Henrie:

MC heeft trouwens helemaal geen dikke tieten...   :)

kleinste zijn het nu ook niet echt ... :P ach het ligt ook een beetje eraan wat je gewend ben denk ik ;):rolleyes:

Geplaatst door John:

kleinste zijn het nu ook niet echt  ...   :P ach het ligt ook een beetje eraan wat je gewend ben denk ik    ;)    :rolleyes:

Kan zijn dat ik wat gemist heb (hoor net dat ze haar tieten heeft laten oprekken...) want ik volg het leven van MC niet echt moet ik zeggen. Toen ze nog een 'schattig' meisje was, had ze nog geen dikke tieten. Niet dat daar wat mis mee is trouwens, want ik vind die enorme ballonnen helemaal niet mooi, maar das een kwestie van smaak denk ik... Maar als er de laatste tijd wat aan gesleuteld is, dan zullen ze idd wel groot zijn. Echt heel klein waren ze al niet, maar ook weer niet echt groot...

Ps. Dit gaat weer eens nergens over... ;):D:P

Geplaatst door Henrie:

Ps. Dit gaat weer eens nergens over...   ;)   :D   :P

Daar moet ik je voledig gelijk in geven, alleen ik ben niet begonnen over de twee jongens van MC :P;) zo nu weer over tot de orde van de dag :)

Geplaatst door Henrie:

Kan zijn dat ik wat gemist heb (hoor net dat ze haar tieten heeft laten oprekken...) want ik volg het leven van MC niet echt moet ik zeggen. Toen ze nog een 'schattig' meisje was, had ze nog geen dikke tieten. Niet dat daar wat mis mee is trouwens, want ik vind die enorme ballonnen helemaal niet mooi, maar das een kwestie van smaak denk ik... Maar als er de laatste tijd wat aan gesleuteld is, dan zullen ze idd wel groot zijn. Echt heel klein waren ze al niet, maar ook weer niet echt groot...

Ps. Dit gaat weer eens nergens over...    ;)    :D    :P

Toch nog ff op inhaken (het blijft een leuk onderwerp ;) ). Ik heb vandaag de clip gezien van Busta Rhymes ft MC (kwam ik tegen op TMF tijdens het kanaalzwemmen). Zo kon je zien dat ze behoorlijk veel plat op d'r rug ligt want die ballonnen beginnen al aardig zijwaarts af te zakken eek.gif:D;)

B.o.T., ik kan me voorstellen dat je liveopnames minder vindt. Er zijn genoeg mensen die het achtergrondgekrijs van de menigte echt niet op plaat/cd willen hebben. Toch kan een goeie liveopname je werkelijk in de sfeer van het optreden brengen, maar dat is maar voor weinige weggelegd. Meestal is het een ratjetoe en klopt van de opname niet veel. En als ie erg goed klinkt is er vaak zoveel aangesleuteld dat het weer een studioopname lijkt met wat gekrijs ertussen gemixt. Maar het kan wel allemaal op de platenspeler.

Geplaatst door Sodejuu:

Toch nog ff op inhaken (het blijft een leuk onderwerp    ;) ). Ik heb vandaag de clip gezien van Busta Rhymes ft MC (kwam ik tegen op TMF tijdens het kanaalzwemmen). Zo kon je zien dat ze behoorlijk veel plat op d'r rug ligt want die ballonnen beginnen al aardig zijwaarts af te zakken    eek.gif     :D     ;)

Je moet wat, om aan je geld te komen he...  eek.gif  ;)

B.o.T., ik kan me voorstellen dat je liveopnames minder vindt. Er zijn genoeg mensen die het achtergrondgekrijs van de menigte echt niet op plaat/cd willen hebben. Toch kan een goeie liveopname je werkelijk in de sfeer van het optreden brengen, maar dat is maar voor weinige weggelegd. Meestal is het een ratjetoe en klopt van de opname niet veel. En als ie erg goed klinkt is er vaak zoveel aangesleuteld dat het weer een studioopname lijkt met wat gekrijs ertussen gemixt. Maar het kan wel allemaal op de platenspeler.

Ik ken niet zoveel liveopnames, maar wat ik heb, klinkt best goed. Ik heb een live-cd van The Gathering en een Horse Head van 16 Horsepower, live op Lowlands. Die laatste heb ik op mp3, maar wel een goeie. Ik vind dat een erg mooi nummer, en je kunt wel horen dat het live is, maar het is toch best goed opgemen. Verder heb ik een keer het liveoptreden van Lamb van Pinkpop vorig jaar gedownload. Die heb ik maar snel weer weggedaan. Niet dat ie zo slecht was of zo, maar die laagsensatie die ik daar meemaakte, kun je gewoon niet nabootsen in je kamer. En ik ben bang dat ik 'm, nu ik de originele cd ook ken, niet meer goed zal vinden.

Ik heb ook nog een keer Radiohead (Pinkpop 1997 of zo) van tv opgenomen. Wel mooi, maar veel te veel bas (kan ook aan de opnameapparatuur hebben gelegen. Ik denk dat ik die nog maar eens moet opdiepen uit m'n slaapkamertje bij m'n ouders. En nu maar hopen dat m'n cassettedeck het nog doet. Of ff een oude Nakamichi aanschaffen voor weinig  :rolleyes:  ;)

Geplaatst door Henrie:

Ps. Dit gaat weer eens nergens over...   ;)   :D   :P

...maar je hebt nu wel wat om in te kneden :D

Geplaatst door JSA:

...maar je hebt nu wel wat om in te kneden   :D

Doe mij dan maar wat minder dikke tieten. Die zien er veel beter uit. Dan kneed ik wel in een stressballetje (die er trouwens ook in 'tiet-uitvoering' zijn) :):D:P

Geplaatst door Sodejuu:

Toch nog ff op inhaken (het blijft een leuk onderwerp    ;) ).  zijwaarts af te zakken    eek.gif     :D     ;)

absoluut ;):P

Guest Huub Derkx

Jazz opnames werden vroeger vaak ook in een take opgenomen, dus in principe is dat ook live. Maar ik hoef dat gejoel en geklap er niet bij. Ik ga helemaal niet voor audiofiele opames, maar voor de muziek. En die komt bij veel live opnames niet uit de verf. Bovendien zijn veel popopnames geknipt en geplakt en worden er op het podium dan banden bijgedraait of gestripte versies gebracht.

By the way: de bos hout van MC boeit mij net zo min als die maandverbandmuziek die er wordt uitgebracht met haar merknaam erboven.

Groetjes,

Hubertinus

Jazz opnames werden vroeger vaak ook in een take opgenomen, dus in principe is dat ook live. Maar ik hoef dat gejoel en geklap er niet bij. Ik ga helemaal niet voor audiofiele opames, maar voor de muziek. En die komt bij veel live opnames niet uit de verf. Bovendien zijn veel popopnames geknipt en geplakt en worden er op het podium dan banden bijgedraait of gestripte versies gebracht.

By the way: de bos hout van MC boeit mij net zo min als die maandverbandmuziek die er wordt uitgebracht met haar merknaam erboven.

Groetjes,

Hubertinus

klopt Huub ,laats een mooie gekocht op vinyl (jazz) opname uit 64' schitterende opname die het veel beter doet dan veel latere opnames cool.gif Echter met live is er meestal wel iemand die applaudiseerd na afloop van een nummer, tenminste zo deden wij het ook altijd ;) Storend vind ik het echter niet, de jazz opname waar ik hier over praat is gewoon studio-opname en waarschijnlijk zoals je zegt in 1 keer op band gezegd met de hele clim bim erbij .

BTW er zit ook een heel rustig nummer bij, er is werkelijk geen spetter of tikje te horen ook in de stille passages niet, dus je ziet als je een goeie LP en opname hebt dan is het ..

zeer mooi ..... :)

Guest Huub Derkx

John,

ook jij denkt dat er nog een kans is dat ik toch een keer melding maak van een door mij aangeschafte draaitafel?

Hubertinus

John,

ook jij denkt dat er nog een kans is dat ik toch een keer melding maak van een door mij aangeschafte draaitafel?

Hubertinus

Nee Huub, dat denk ik niet ... het is een feit dat je er eentje gaat aanschaffen het is alleen een kwestie van tijd nog :D

De vraag(en) die jij hebt had ik ook ...mijn vroegere ervaringen met de draaitafel waren voor mij ook negatiever dan de cd-speler.

Dit lag aan onvoldoende kennis, verkeerde draaitafel ect .. destijds. Echter als je eens een avondtje voor een mooie draaitafel gaat zitten (Sodejuu) dan weet je ook dat het anders kan .. :)

Ik zeg niet dat ik geen cd's meer draai, mijn Teac blijft zeker bestaan naast mijn draaitafel en dat zal ik ook zo houden, alle muziek vervangen voor vinyl zal erg kostbaar worden en natuurlijk is ook niet alles op vinyl verkrijgbaar.

Echter bepaalde nieuw of gebruikte aankopen doe ik indien mogelijk of vinyl ...en ook cd's blijven erbij komen.

Zoals eerder ook al eens benadrukt door mij .. ga eens rustig zitten voor een draaitafel en luister zelf en maak je eigen keuze's ... het kan best zijn dat je het anders beleefd natuurlijk maar als ik je zo kan inschatten kan een juiste draaitafel bij jouw ook je plezier in deze hobby vergroten

:)

Wil je of kan je niet in de zaken bij ons in de regio rustig je keuze's maken ? je weet er zijn in Limburg mensen die je best een avond op de koffie willen hebben :P

BTW een Haudio is ook zeer klantvriendelijk en gunt je alle tijd van de wereld en kan uiteraad ook veel laten horen in zijn winkeltje maar dat weet je wel denk ik ...

succes verder ermee ... en ik hoor graag welke het is geworden ;):D

Geplaatst door Karma:

draaitafel:

vervorm ...spetter... spetter...kraak.

Dan CD speler: klinish....klinish...klinish...hard...hard....klinish.

:D    :D    :D    :D

Behalve een NS. Die klinkt als een draaitafel. Ofwel: vervorm ...spetter... spetter...kraak... ;):D:P

Guest Huub Derkx

Karma,

hoe kom je erbij, en vele anderen met jou, dat een cd klinisch klinkt? Ik heb genoeg cd's die erg goed klinken. Ik vind dat geen klinisch geluid. Bovendien, en ik zal het voor de laatste keer zeggen, produceert een naald op een plaat ook al een geluid. Zonder dat bijkomende geluid zou een LP/draaitafel wellicht ook "klinisch" klinken. Oftewel geluid weergeven zonder bijkomstig geluid.

Hubertinus

Karma,

hoe kom je erbij, en vele anderen met jou, dat een cd klinisch klinkt? Ik heb genoeg cd's die erg goed klinken. Ik vind dat geen klinisch geluid. Bovendien, en ik zal het voor de laatste keer zeggen, produceert een naald op een plaat ook al een geluid. Zonder dat bijkomende geluid zou een LP/draaitafel wellicht ook "klinisch" klinken. Oftewel geluid weergeven zonder bijkomstig geluid.

Hubertinus

Ik ben ervan overtuigd dat een draaitafel zeker zo goed kan klinken als een goede cd speler, waarschijnlijk met de juiste persingen nog beter. Ik heb me ook al een aantal keer een voorlichting hierover laten geven. Het probleem vind ik dan dat de draaitafel die net zo goed klinkt als de cd speler meteen het dubbele kost en daarbij het feit dat ik met lp's van voor af aan moet beginnen. Ik heb ze nl. 10 jaar geleden samen met mijn micro verkocht.

Guest Huub Derkx

Dat een draaitafel goed kan klinken zal ik zeker niet ontkennen. Maar het is gewoon een gegeven dat er een extra geluid geproduceert wordt bij het afspelen van een LP. Voor het cd tijdperk luisterde ik ook gewoon naar mijn muziek op een draaitafel. En wie weet draai ik nog wel ooit een keer een LP. Ik moet dan wel eerst een draaitafel en platen kopen. Maar ik sluit niks uit.

Hubertinus

Je hebt bij een draaitafel idd altijd loopruis, maar bij een goed afgeregelt systeem hoor je die zeker niet door de muziek heen. Zelfs niet in de zachte passages. Alleen in de stiltestukken en de overgangen zul je wel wat loopruis waarnemen.

Guest Huub Derkx

Dat het minimaal is geloof ik graag Roger, maar dat het een feit is kan niet ontkend worden. Misschien is het op het eerste oor niet hoorbaar, maar wel aanwezig. Het moet iets aan het geluid toevoegen, dat kan niet anders.

Hubertinus

Dat het minimaal is geloof ik graag Roger, maar dat het een feit is kan niet ontkend worden. Misschien is het op het eerste oor niet hoorbaar, maar wel aanwezig. Het moet iets aan het geluid toevoegen, dat kan niet anders.

Hubertinus

Hetwelk evenzeer geldt voor de weergave vanaf CD..............

NB in deze speelt gewenning een belangrijke rol.

Groet Jitze